Fest för sonen
Min son har fyllt 14år. På söndag ska vi ha fest. Han vill ha fondue det bästa han vet. Jag marinerar fläskfile, gör såser med gräddfil någon med mögelost annan som tsatziki. Gör några med färdiga chipsdippor som inte jag äter. Friterar i rapsolja bra kul mat som inte krockar med lchf.
Åhh! Låter gott. kanske ska smyga mig förbi och stjäla lite mat? Var bor ni nånstans? :D
Freja42 jag kan skicka en doggybag

Vad är egentligen fondue, det har jag aldrig greppat… Ostsmet???
fondue är friterat, antingen i ostsmet eller i fett (vanligen olja men kokosfett borde fungera)
Numer pensionär i Nynäshamn
Ostfondue måste ju vara en dröm för en LCHF fest! :D Olika sorters kött som man doppar i ost. Mmmm!
OK, så man kan fritera i både ostsmet och olja? Det var därifrån jag fått tanken om ostsmeten antar jag…. 
precis, fast man väljer nog om man inte har 2 grytor tillgängliga…
Numer pensionär i Nynäshamn
Skulle tro det:)
Jag har ett annat recept, som passar på vin som jäst fel.
Rött vin, pressade vitlöksklyftor och massor av svartpeppar som får koka upp och hålls sjudande. Fläskfile eller innanlår i strimlor att koka i detta.
När jag var liten (på 70-talet) så hade mamma och pappa köttfondue som paradrätt under flera år när vi firade något extra speciellt. Kommer så väl ihåg hur gott det var! Kanske skall ge sig på att testa det.
mmm… Man kan fondua i rödvin alltså!!! :)
Men man friterar väl ändå inte i osten?!!! Osten smälts ner och så doppar man grejer i den.
Är det förresten samma sak som Raclette?
birmalover! Vilket bra och kul tips för mysig umgängesmat! Ska jag absolut komma ihåg!
Kram!
Ostfondue brukar man doppa… bröd i. (förlåt svordomen… ;)
Men även grönsaker…

birmalover - Låter smaskens!
Fritera helst inte i rapsolja då det oxiderar väldigt lätt…ett bättre val är ister eller ännu hellre kokosfett….eller varför inte ghee!?
Undin - Det låter oxå gott!
#13 Raclette är en sorts övervärmesgrill. Man fyller små behållare med allehanda godsaker (kött, fisk, kräftor grönsaker, ost osv.) Och kör in i racletten i några minuter sedan mumsar man i sig det hela.

Det finns olika sorters fondue. Man brukar skilja på ost- och köttfondue. Ostfondue innebär att man doppar brödbitar i smält ost och som ev kryddats med brännvin. Köttfondue kan göras på buljong, eller rödvin som någon föreslog ovan, eller olja som köttet friteras i. Grönsaker och röror serveras till denna delikata maträtt.