Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 7272 ggr
Ians
1

Min viktresa..

Nu har jag avverkat min 5e dag…och jag svettas något så kopiöst…det rinner av mig..ifs är det varmt just nu…men detta är inte bara värmen…

Utan socker utrensning ur kroppen…det är helt makalöst vad ett "livsmedel" kan göra…om jag skulle sluta äta ost så hade jag nog inte svettats ihjäl mig för det…

Men detta är ju som någon sorts avtändning från knark Förvånadman mår kroppsligt dåligt, blir labil i humöret och tror att döden står i dörren snart…min skapare! Skrattande

Men nu är jag inte ens sugen på socker produkter…utan sitter lungt o de andra snaskar i sig kakor bröd godis…och jag ta en biff och är nöjd!….och svettas lite till …

Inte är jag lika hungrig heller som de första dagarna då jag hängde i kylen hela tiden….och det fick vara så…bättre lchf mat än godis …resonerade jag.

Och belöningen blev att jag inte alls är sugen ens på det söta..efter 5 dgr…och att jag utan att tänka på det drog ner på mat intaget också.

Vågen har inte rört sig nämnvärt…men…så mkt fett som jag ätit de sista 5 dagarna så hade jag rullat fram om jag kombinerat det med kolhydrater dessutom..

Så att jag inte gått upp ser jag som en positiv sak i samanhanget..sen längtar jag till att börja gå ner men det kommer det också, så småning om! Flört

Zepp
0

Bra, du gör rätt som lyssnar på kroppens signaler.. och tolkar dem rätt desutom.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ians
0

Glad Tack! Zeppe

undefined

Qamilla
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Heja Ians. Så där blir det för mig också när jag sätter igång. Gjorde det en gång på vintern och alla frös men jag gick omkring och svettades och kunde inte stänga jackan. Folk tittar så roligt på en när man hela tiden är så varm och försöker förklara det med övergångsåldern. Men jag har ca 10 år kvar innan jag kommer dit.

Lycka till.

Ians
0

#3 …Tack Qamilla…..själv är jag där….men har aldrig haft problem med sådana svettningar…fy för räven!

Stod i affären igår o svettades så det rann utefter kinderna…man känner sig rätt ofräsch måste jag säga…

Maken konstaterade lite torrt…

Du det var nog fel årstid att starta detta! Skrattande

Men som du säger de hade nog inte hjälpt mycket!…Nu är det iaf ganska ok om man svettas…hehehe

Qamilla
0

He he, ja det var lite svårare att få folk att förstå att fett gör så man svettas oavsett temperatur när det var vinter. Startade dagen med en äggmjölk-shake och den satte igång värmeproduktionen så jag kunde nog varit back-up till något kärnkraftverk.

Du får i stället vara glad över att din fettförbränning har kommit igång. Tydligen ska denna "svettningstendens" lägga sig när kroppen vant sig men jag var alltid jättevarm under hela tiden jag åt LCHF. Jag ser fram emot att börja igen. Nu, pga sjukdom, är jag tvungen att äta kolhydrater (näringsdrycker från sjukhuset). Men så fort jag är "bra" så kommer jag sätta igång.

Säg åt gubben att han ska vara glad över att du är så varm. Då kan du agera som hans personliga element under vintern.  Flört

Ians
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För er som vill ha något att tugga på till kaffet som inte är sött men smakar lite gräddigt gott…och ger lite tugg motstånd…så får ni här ett recept på Finsk Brödost…även kallad kaffe ost på endel ställen.

http://mamanjie.wordpress.com/2011/07/05/

3g kolhydrater / 100 gr

Har vägt biten och det blir en ganska rejäl bit…på 100 gr…

Har man icke Lchf vänner som skall bjudas så kan man låta dem ta hjortron sylt och grädde till…jätte gott det också…

Ibland kan man hitta Leipäjuusto på ex Ica Maxi här neråt landet…säkert mer vanligt i affärer i norra Sverige…

DesK
0

Ians vad roligt att du också har hittat hit. Men mindre roligt at läsa om dina bsvär. Jag gissar att om man byter kost radikalt så händer det massor i kroppen och är man då i "en viss ålder" kan vissa besvär bli synnerligen märkbara. Att bli kvitt ett långvarigt sockerberoende är inte det lättaste, det ser vi här på Kolhydrater och på många andra sajter.

Nu undrar jag om du fortfarande kan vara vegan? Eller hur har du modifierat din kost?

/Désirée

Ians
0

#7…jag är så desperat nu så jag skulle kunna äta koskit om det hjälpte…därför känner jag att jag måste ge DETTA en chans…

Mitt knä mår inte bra av att jag väger förmycket…och inte hjärtat heller…

Så det får bli detta ett tag så får vi se vad det ger…

Idag startade jag med en kopp kaffe och kokosolja…sedan har jag stått mig rätt bra under dagen….

Var borta under det mesta av dagen…och det var fika med kakor i stor mängd på bordet….

Jag tog med en Brie ost som jag åt ca 200 gr av och klarade mig alldeles utmärkt från kakor etc…

Dessutom var jag pigg under hela dagen Flört vilket var en ny upplevelse…det har varit tröttsamt de andra dagarna…

Däremot märker jag tydligt att när jag äter fett så…tar det en stund sedan kommer det ett "Värme rus"…men det börjar bli uthärdligt nu…något svalare har det varit idag också …så det underlättar ju Skrattande Det var kanske kombinationen 27 grader "tropiskt varmt" och socker avgiftning som blev nästan outhärdlig!

Idag har det känts bra iaf!

Lite kvälls mat nu sedan är denna dagen slut och jag är inte alls lika hungrig när jag äter kokosfettet…vi får väll se vad det ger i längden Glad

Zepp
0

Jag tror att "sockerutrensning" är en bra metafor, men stämmer dåligt som beskrivning för vad som händer.

I själva verket så handlar det nog mer om en kropp som brukar få sin mest energi från glukos, (glykolys).

Och där man helt plötsligt byter bränsle till fett och aktiverar fetförbräningen (betaoxidation) som legat i träda.

Kroppen mekanismer för detta är inte uppregerade och får därmed slita hund för att klara energiförsörjningen,, självklart kommer det att bli lindrigare framöver.

Och om mekanismerna inte riktigt hänger med sätts nödmekanismer in tillfälligt som kortisol och Adrenalin. sådant aktiveras främst vid trauma, eller när man får panik, och man kan må dåligt ett tag.. men mår man för dåligt kan man lägga till mer grönsaker eller ta ett glas mjölk.

Sällan man triggas att överäta av grönsaker, man lär få tugga som en ko!

Ians
0

#9 Du har alldeles rätt…den mesta utrensningen av socker är en process som görs i huvudet…att få ett annat tänke sätt…gå förbi det man brukar handla…fundera ut strategier för att inte falla. Innan det händer…

jag kunde tänkt det ordnar sig o inte tagit en Brieost med mig idag…då hade jag suttit där med en kaka när blodsockret var på väg neråt…

Så det sitter i hjärnan den biten…

för visst är det som du säger med kroppen…

Jag har valt att ta smällen med de kroppsliga "överraskningarna"…för att så snart som möjligt få kroppen att fatta vad vi skall ta energin från numer!

Och för att få hjärnan att fatta att kexchoklad är gott…men det är INTE mat…

Jag kan äta godis istället för mat nämligen….och det är inte ok nu…

Dessa skit dagarna har gett mig belöning…iom att jag inte ens är sugen på kakor etc fast andra äter det…

Jag tillhör dessutom kategorin med människor som Tyvärr inte kan fasa ut saker…utan Måste sluta tvärt…annars går det lätt en månad eller två …åt till att börja imorgon Oskyldig…bara denna kakan, godispåsen etc … först!

Så min enda chans är att rensa ut det jag vill ha bort tvärt..må skit och tugga naglar…tills det går över!

Någon som vet om det finns kolhydrater i naglar förresten ?Flört

När väl den hårda biten är gjord så kan det ju bara bli bättre…blir det inte det så får man väll omvärdera!

Så funkar jag…och det är det jag måste gå efter…även om jag inte rekomenderar det till Någon annan!Tyst utan  hade jag sagt samma som du..ta det lite varligare om det blir för svårt…

uppskattar att du tog upp det…tack!

Ians
0

Natten var lite si och så..hade svårt att somna…

Kanske kokosfett vid 22 tiden inte var så bra…men då vet jag att det funkar på min kropp som energi iaf Flört

Sitter med mitt kaffe och har tagit en rejäl sked med kokosfett innan. Denna sorten med smak är ju helt underbar att äta som den är ..smälter gott i munnen! Skrattande

Lite kaffeost blir det till frukost…biten som är kvar var inte så stor så det ger max 1.5 kolhydrater….+ kaffet då blir det 2.2 kolhydrater ca…Bra till frukost!

Igår var jag mätt länge på denna frukost! Flört

DesK
0

Ians det är inget som hindrar att du äter en hel del grönsaker, men undvik de mest kolhydratrika, så gör jag och det funkar bra för min del. Sen plussar jag på med lite rejuvelac och en och annan rawfoodsoppa Glad Jag äter faktiskt bara 2 gånger om dagen - frukost och middag, det räcker för mig. Önskar dig välkommen in i klubben Skrattande

/Désirée

Ians
0

#12…Tack DesK! Jo jag äter grönsaker också….

Igår vart det Wok…

Problemet för mig har varit bröd, bullar och godis + choklad…som jag faktiskt kan livnära mig på i långa perioder…

Så allt som inte innehåller så mkt kolhydrater borde ju göra att jag går ner i vikt  i långa loppet iafFlört…….

DesK
0

Japp viktnedgång bör ske på lång sikt och att då skippa sötsaker, godis osv är en jättebra start.  Jag är ju en sån tråkig typ så jag har aldrig varit särskilt förtjust i sötsaker och de flesta andra kolhydratrika rätterna eller tilltuggen. Däremot är jag svag för salta snacks av alla slag,  men tack vare denna fina sajt har jag lagt om mina vanor för sånt som är bättre än chips och popcorn. Nu äter jag enbart blandade kryddade nötter och mandlar, när jag vill ha något gott smågodis Glad

/Désirée

Ians
0

Igår vet jag inte vad som tog åt mig…humöret var labilt och jag var riktigt grälsjuk!

Deppig ordentligt mao….Det är väll någon form av omställning i kroppen. Denna kosten är ju även hormon reglerande så det påverkar väll också. Det händer saker iaf!

Det känns som jag står bredvid o nyfiket kollar allt som händer Skrattande

Har börjat äta mer av kokosoljan iaf…igår blev det 4 msk..vilket är bra för min mage också.

Och jag var inte speciellt hungrig igår…får se hur det går idag…för onsdagen var en dag med minimalt med mat…för jag inte var hungrig…däremot blev torsdagen en hunger dag.

Efter det höjde jag kokosfett intaget…

Det knepiga är att ordentligt känna när man är hungrig och inte sugen…För nu har jag inte blodsockret som hissar upp och ner och indikerar….ÄT!….NU eller svimma Skrikandes

Så är jag sugen bara för jag är van att äta när jag har tråkigt…etc Eller är jag genuint hungrig…

Det tar ett tag att ställa in sig på det också!

DesK
0

Det tar alltid ett tag att vänja sig vid nått nytt och kroppen och psyket gör sina små krumbukter, men du ska se att du snart nog vänjer dig Glad Jag tror att många som drar ned på kolhydraterna upptäcker att de behöver äta betydligt mer sällan än innan. Du kan kanske ta dig en liten bit av någon god grönsak eller några nötter eller mandlar, om du tror att du är hungrig eller sugen, då märker du nog om du behöver äta mer eller inte.

/Désirée

Ians
0

Det var ett bra tips DesK….

För jag har förstört mina hungers känslor med att äta utifall att jag skulle bli hungrig…

Innan har jag fått så lågt blodsocker att jag har blivit kallsvettig och mått illa….om det gått förlång tid mellan måltiderna.

Nu skall man lära om kroppen och framför allt hjärnan…att det är ok att inte äta ut i fall att..för det blir inga sådana dippar längre…..

Och då upptäcker jag att jag knappt vet hur Riktig hunger egentligen känns…men det lär man sig det också!

Ians
0

Jag blir så pigg av kokosoljan..helt otroligt!

Från att behöva ta ett par timmars tupplur per dag till att vara igång hela dagen från morgon till kväll…och tom ha lite svårt att somna Förvånad när klockan närmar sig 1 på natten!

Jag är sjukskriven för att skadat knä och har dels ont och svårt att gå…så jag har lagt mig till med lite bebis vanor att sova även på dag tid…Och som en klubbad säl på natten…

Det sista innan jag la om kosten så kom jag knappt upp alls på dan…och första tiden med Lchf så blev jag ännu tröttare…men en stor dos kokos olja gjorde susen!Flört Visst jag får ont i ryggen av att gå konstigt…men jag vilar mig plant en stund..löser korsord eller nått ..sen är det full rulle igen!

Och börjar få lite styr på när jag är hungrig och bara vill smaska för smaskandets skull!

Yiiiiphiiii!

DesK
0

Härligt att det går framåt! Glad Tips på lite gott att äta är att steka färskt sidfläsk och krydda med havssalt eller röksalt. På så vis kan man reglera saltmängden bättre än när man köper färdigsaltat stekfläsk eller bacon. Detta förutsätter så klart att man äter griskött Flört

/Désirée

Ians
0

Jag sneglar lite på fläsket när jag är i affären…tyvärr äter vi inte griskött…får man väll säga om man tittar på priset…

Men tusen tusen tack för tipset..skall vidare befodra det till en väninna som ocks äter Lchf…

Röksalt? det har jag aldrig tänkt på att det står i hyllan i affären det måste ju vara gott till annat än fläsk också Flört

Ians
0

Jag går inte ner i vikt…ifs är min våg kass o visar lite vad den tycker…men den brukar visa om man går upp eller ner iaf..speciellt upp är den duktig på

Nu visar den samma helatiden…ifs så är jag ju glad att den inte visar + med tanke på allt fett jag smäller i mig nu mer..DET är positivt!

Men det blir lite tradigt när man är inne på sin 13 onde dag med lchf….här hemma påstår de att jag går runt och luktar aceton på andedräkten…

Ja ja jag får hålla ut bara!…denne kroppen låter sig inte luras hur lätt som helst Flört den har vart med förr!

Och läste i en annan tråd här….att om man ätit Lchf kost innan och avbrutit det så är det svårare att gå ner i vikt…

Men skam den som ger sig …tillslut Måste det ju gå!

Håbe
0

Du är duktig som kämpar på. De där jobbiga reaktionerna går över efter några dagar och sen mår man bara bra  Glad.

Något som hände för mig efter kanske 3-4 veckor var att jag började må illa av nästan allt jag åt. Det kändes bara äckligt och fett. Det mesta växte i munnen och jag var lös i magen. En kompis hade börjat sin LCHF-resa någon vecka innan och hon fick exakt samma reaktion och gav upp. För mig höll det i sig 2-3 veckor och sen gav det med sig. Har inga såna känningar alls nu. Bara de eviga kramperna i benen som jag verkar få dras med.

Ians
0

#22 Tack Håbe…

Läste på en annan sajt om ex bantning o övergång till Lchf mat…

Teorin är att om man levt fettsnalt innan så sparar kroppen fettet när den får det ..tills den fattar att Det kommer mer Varje dag!

Jag prövade Rawfood i en månad precis innan jag la om kosten…och det är en mat sedel med mkt lite fett…om något alls…när man vill gå ner i vikt!

Levde på gröna drinkar o sallader….och linsgrytor utan tillsatt fett som komplement…mkt kolhydrater o lite fett Hclf diet mao

Så kanske det helt simpelt är just så att…kroppen nu sparar så mkt den kan av fettet tills den förstått…en sort omställnings problem från "fet fri" kost till fett rik kost…

Så om Jag väntar ut den bara…Flört Som sagt inna jag går iaf inte upp av fettet!

Ians
0

Min…. blodsocker Blues ….fortsätter igår var det inte skojigt inte…

Negativa tankar som snurrar o gör mig skit deppig…..saker som annars får mig att stanna till men går över…med en choklad kaka eller två Flört inget läker själen som lite chokelad!

Så nu fick jag tampas med eländet i stället….men har ett hopp att när jag kommer ut på andra sidan tunneln så är allt ok igen…utan chokelad!

Har en kronisk tendens till depression…som jag äter medicin för…Förra gången när jag åt Lchf mat i 3 månader så kunde jag sluta med medicinen efter 2 månader o mådde jätte bra iaf…

Så det är omställningsbesvär det här!…det är jag helt övertygad om..Det är som när man börjar med medicin att man kan må sämre innan det vänder…

Nej …jag har inte slutat med medicinen än….utan äter den tills det känns stabilt…så det är inte därför jag mår som jag gör just nu…utan ..jag tror att jag dessutom själv medicinerar mig med Godis…och när man slutar med det så kommer det en reaktion från kroppen…

What!!!!…skulle det inte komma lite socker här nu Obestämd

Nej jag är inte sugen på socker produkter…men jag vill belysa att det tar ett tag innan kroppen/hjärnan ställer om sig från en inrotad vana att lösa sina dåligmående på…… Det liksom fattas något i handlings kedjan…Nu skall nya tankesätt och handlings sätt…vanor skapas..

Och det görs inte utan visst knorr!..Så är Du där också håll i hatten…medans det blåser, fäst blicken stint på målet!..vinden avtar så småningom! Flört

så nu kör jag vidare ..på min 14 de dag i stadig takt!

Ha det gott!

Zepp
0

Jo, och förutom de rent kroppsliga besvären så såtter hjärnan sig på tvären och vill ha sina dopaminkickar.. som den brukade få!

Ians
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag känner att det är lite .."Alzheimers" varning på en…tänker trögt ..så visst är det  som Du säger Zepp även hjärna sätter sig på tvären!

Det positiva är att jag är piggare än vanligt numer…och att jag ser någon form av ljus i tunneln…

Lite oroad blir ajag när jag läser en tråd här ..som vittnar om vikt uppgång istället för vikt nedgång….sj står jag stilla på vågen..viktmässigt alltså Flört..men det bekymrar mig inte speciellt…för jag går ju inte upp iaf trots att jag äter fett i mängder mot vad jag gjort förut!

Så får man bara snurr på det så kommer det att sega sig neråt.  Kroppen skall bara överlistas…

Det jag kan uppleva som lite jobbigt just nu är att jag är torr i munnen som jag aldrig varit förut…

Annars börjar livet bli ok igen…den värsta deppigheten är över…

Svettas gör jag som en gris när jag ätit fett men det tyder ju på förbränning…och går väll över med tiden det också ..

Ians
0

Har jobbat min första natt sedan 8 februari…då jag ramlade av en häst påväg upp på den…och skadade mig rejält i mitt knä…..

Hur äter man när man jobbar under natten…Jag åt innan jag gick o så hade jag nödmat med mig…i form av 4 ägg och så snodde jag till mig några ost skivor …och på morgon kulan en liten tomat!

Hungers känslorna är inte alls som förr jag kan känna mig lite hungrig en stund..sedan går det över…..För att inte ramla i fällan så blev det 2  ägg då och kokosolja i kaffe/the…sedan tog det flera timmar innan jag kände hunger igen….vid 3-tiden blir man ju lite xtra sugen så då blev det några ost skivor…

Och vips var natten slut!

När jag kom hem…så brukar jag äta frukost annars…och jag var hungrig faktiskt…men ville inte äta fler ägg just då….

Och shit…det fanns inget att äta …döttrarna hade bakat socker kaka som stod och tronade på köksbänken…..just då kändes det tufft!

Men jag hittade kokosflingor…och resonerade som så..bättre 100 g kokosflingor än Sockerkaka!

Så jag hällde upp i en skål och det är ganska mkt kokos flingor på 100g så det blev väll en 77g ca…lite torrt så jag tog en liten skvätt kokosmjölk oxå….

Läste på om kokosflingor sedan de innehåller dessutom lite fibrer…23.5 g/100g…så det kanske kan sätta lite fart på magen också..hehehehe

Sedan gick jag o lade mig mätt och …om än inte glad så…nöjd!

Hade jag börjat äta socker kaka i det läget hade det blivit katastrof!

Ians
0

Japp då gör jag dag 24 på min resa i Lchf land…

Har råkat ut för det som många andra….att när man inte äter så mkt fibrer så vill inte riktigt logistiken i andra ändan fungera så bra Flört om ni förstår vad jag menar….

Dett löser jag med Fiber Husk…..Noll kollhydrater…smakar inte jätte gott utrört bara i vatten men…har man ett mål så får man fokusera på det och dricka snabbt! 1 msk 2 ggr/ dag

Gå nu inte och köp den som är speciellt för magen på hälso kosten den gröna paketen…den innehåller dels bara 200 gr och är dyrare än den som är för Glutenfribakning….som innehåller 300 gr den gula paketen alltså.

Den gula paketen är billigare….Och det är samma innehåll i dem…..kollade igår på hälsokosten…De blev förvånade själva i butiken.

Den gula varianten finns oftast i mat butiker där de har gluten fria bakprodukter men i små påsar då…de räcker ifs ett tag om man skall ha dem till magen bara…..

Så nu är magen i fas igen!

Inte ett gram har jag gått ner ännu…men jag mår jätte bra…blodsocker dipparna är helt borta…och jag kan känna att nu är det dags att äta…men jag har tid på mig att välja bra mat….istället för som inna rusa till kiosken och köpa kexchoklad innan jag svimmar….eller slår ihjäl någon!Flört humöret är mer jämt….och det flesta omställningbesvär tonar bort..

Dock svettas jag som en gris fortfarande….så jag får komma ihåg att dricka mkt….vilket inte är svårt för man är torr i munnen också när man inte äter jämt!

DesK
0

Då har du ju redan några positiva effekter Glad

/Désirée

Ians
0

Ja framför allt att min IBS är som bortblåst!

Så skönt att slippa gå runt o prutta sig fram genom livet! Man blir ju socialt handikappad när magen uppför sig så!

Bara det är ju en JÄTTE vinst….och gör det väl värt alla omställnings problem!

Skrattande

Ians
0

Skriver i min blogg idag om …Planering.

Äter man inte det alla andra gör …typ bullar och kakor..så får man ha med sig något i väskan att tugga på till kaffet….för allas skull

Dig själv….för att känna dig frestad o "plötsligt "sitta med en bulle i handen…för att magen knorrar

Värdinnan…för hon skall slippa ha dåligt samvete för att du inte får ngt….alla har inte något hemma som är ok att äta för Lchf:are…

Och när du sitter med och Magen kurrar högt sså stiger det dåliga samvetet hos den som bjuder + irritationen över att Du inte kan äta som alla andra.

Ingen blir sur över en gäst som har egen mat med sig Flörtdäremot en som sitter med o är "grinig"…

Vilket man oftast uppfattas som när man vill ha special mat….men tar du med det själv så undviker man de fällorna och irritations momenten!

Zepp
0

Ja.. för o inte tala om vilken förvåning man orsakar när man rycker upp en ölkorv ur handväskan och mumsar på till kaffet! Skrattande

Qamilla
0

Men Zepp då. Använder du handväska?  Flört  (Sorry, kunde inte låta bli).

DesK
0

#31 Ja så kloka ord! Glad Hur mår du för övrigt nu då?

Zepp Skrattande Det påminner om min fars lilla ordspråk: I nöden smakar korven bra utan bröd! Sagt när jag som barn mumsat i mig åtskilliga skivor kallrökt skinka, korv och ost utan bröd Glad

/Désirée

Ians
0

Vid inspektion av min väska…skulle jag nog få många förvånade blickar….kokta ägg, tonfiskburkar, en hel Brieost och standard som alltid finns med …en liten burk fylld med kokosolja till kaffet!….etc tillhör ju inte vanligheterna att man fyller sin väska  med precis…

Ölkorv…..hm kanske nästa nödrätt Flört

Ians
0

YES! Skrattande

Från 101 cm till 96 cm runt midjan  och 1.5 kg minus!

Helt plötsligt!

Kroppen min har fattat att här kommer ingen svält period än på länge..och då släpper den  lite på sin barlast tillslut!

Idag är jag glad!..Det funkar ju!

4 veckor utan ngt som helst resultat i siffror…..men min strategi funkade..

att helt enkelt fokusera på det som varit bra..inga blodsocker svaj och ingen IBS symtom! Och lugnt väntat på att kroppen skall fatta galoppen!

Men måste tillstå att det känns skönt och mkt roligt att idag kunna konstatera att ..Det funkar ju! Flört Jag håller inte på att äta ihjäl mig!

En som skrev en kommentar på min blogg skrev att det tog 7 veckor för henne innan det började hända ngt…

Detta har hjälpt mig att tänka på det de sista dagarna…….Och så kommer resultatet!

Zepp
0

Grattis!

Kan avslöja att det tog tre månader för mig innan något syntes på vågen!

Jag kanske inte har lika mycket att ta utav ioförsej, men mest tror jag det vara att det tog den tiden innan jag fattade kroppens signaler.

Helt plötsligt upptäckte jag att jag inte var lika hungrig längre, fick sluta med cocosfett i morgonkaffet och även dra ner på frukosten för att orka äta lunchen.

Ians
0

Hm…funderar lite …flera här inne på Kolh i fokus förespråkar att man äter så sällan som möjligt…

Någon förespråkar att man äter var 3-4 timme…

De som äter 1-2 ggr / dag…äter de stora måltider då..för att hålla sig ok till nästa gång de skall äta?…dvs klämmer i sig rejält 1- 2 ggr/dag.

Mår kroppen bra av det isf?

Och hur går det med förbränningen när man äter så sällan?

Behöver man inte stoppa in en pinne i brasan nu och då för att den skall vara på max nivå?…eller gäller det bara kolhydrats ätare?

Zepp
0

Att äta var 4de timme är mest för att hålla blodsockret uppe, och det är ett vanligt bantningsråd av de som förespråkar högt intag av kolhydrater.

Grejen är då att man inte skall låta blodsockret falla för lågt.. för då kan man frestas att äta olämpliga saker.. fett o dylikt!

Har man ställt om kroppen till att i huvudsak ta sin energi från fett är det inte längre lika kritiskt då man låter kroppen själv reglera blodsockret.

Får jag äta som jag vill blir det inte mer än 2 gånger om dagen, och då äter jag givetvis mer de måltiderna.

Det är en viss tillfreställelse att få äta vuxna portioner oxå.

På vardagar äter jag som regel tre gånger, för att passa mattider på jobbet och så vet jag alldrig när jag kommer hem.

Grejen är väl att kroppen lärt sig och uppreglerat förmågan att ta utav depåerna mellan måltiderna helt enkelt.

Det förefaller för mig att det egentligen är så det skall vara och det blir sällan någon större kris om jag skulle äta dåligt någon enskild dag heller.

Som regel verkar som om jag blir lite hungrigare nästa dag i stället.

Ians
0

Tack Zepp! Skrattande

Jag har ju sj märkt att man inte hänger lika ofta i kylskåpsdörren som innan…dvs klarar sig gott mellan måltiderna utan att "svimma" eller bli otrevlig som innan…för att blodsockret är i skonivå…

Egentligen är en jämn blodsocker nivå trixet för all lyckad avänjning från Alla beroendeframakallande ämnen…..

Cig, snus, socker, överätning etc

Detta var ..ett tips jag fick för många år sedan när jag rökte!….Ciggen påverkar nämligen blodsockret.

Vem har inte tagit sig en cig istället för att äta?

Och utan att få balans på det så är det näst intill omöjligt att sluta röka…var det en klok människa som påpekade….

Det är ju när blodsockret svajar som det blir svårt att hålla …trynet från mat-hon!

Jag prövar att äta lite mer vid måltiderna o ser om jag kan dra ut lite på timmarna mellan…

Aliki
0

Grattis!

Jag äter för det mesta 2 ggr /dag och inte speciellt stora portioner, men troligen rejält med kcal. / mål.

Av någon anledning dessutom mer sällan och mindre hungrig ju striktare jag äter…( kanske är noggrannare med val av protein & fett just nu?)

Arbetade ett antal nätter för ett par veckor sedan och stekte mig då 2-3 ägg vid 03.00 och tog några ostbitar till morgonkaffet varje natt.

Denna vecka, med striktare kost, har jag hitills arbetat 3 nätter, haft med mig ägg men inte blivit hungrig alls…..förutom igår då jag åt en liten bit grösaksomelette med ost till middag….blev hungrig och kände mig i behov av grädde i kaffet + ostbit på morgonkvisten.

Undrar om det sitter i "magen", blodsocker, ämnesomsättning eller i "huvet"Obestämd

Aldrig hört att cig. påverkar blodsockret, men visst har jag många ggr tagit ett glas vatten och en cig. för att stilla hunger.

Nu är behovet av cig. nästan obefintligt så tror säkert det ligger något i det.

Fortsatt lycka till!

Ians
0

Har skrivit ett blogg inlägg om funderingar jag har ang fett och doktorers uttalande…

http://mamanjie.wordpress.com/2011/08/02/lchf-dag-35/

Ians
0

Ett litet bokslut av den första månaden med Lchf i min blogg + recept på Meatze….och colslaw sallad!…under Lchf recept fliken..

http://mamanjie.wordpress.com/2011/08/03/lchf-dag-36/

Ians
0

Måste komma över min vana att äta trots att jag inte är genuint hungrig…tex när jag skall iväg någonstans…så äter jag för att inte bli hungrig senare…

vilket resulterar i en del onödiga måltider…

Ett kolhydrats baserat tänk som jag måste få styr på…

Äta bör man om man är hungrig inte för Att…bara!

Zepp
0

Ja.. eller så tar man ägget med sig i handväskan.. utifallatt!

Och om jag äter mer ena dagen har jag en tendens att alldrig bli hungrig till frukost nästa dag.. då skippar jag den!

Marith S
0

Jisses vilken intressant läsning…..  Har suttit o läst på kolhydrater iFokus hela dagen…..  Jag har själv hållit på i två månader och fått tips om att ändra min frukost idag så imorn har jag bestämt mig för äggröra med grädde……  Det är intressant att läsa om svettningar och mensrubbningar….. trodde jag hamnat i tantåldern men nu går jag här o nynnar o tänker att det beror på lchf istället :D    Min sambo är mindre glad för att jag ska bli striktare i min diet…. Han "måste" äta mer kolhydrater eftersom han har insulinpump och man säger att den inte fungerar som den ska med ketoner och sånt…. hm… jag fattar inte så mkt…. men man vill att han ska äta upp till 150 gr kolhydrater om dagen… :(   Jag trodde vi kunde köra det här tillsammans…. för att jag skulle bli sporrad….. men nu har jag funnit alla er och känner att jag kommer att kunna hämta mkt inspiration härifrån!!!  Men en sak….  vad är det med cocosfett i te eller kaffe eller cocosolja som är så bra????

Häng i nu alla glada och duktiga människor…..  själv satsar jag på - 2kg innan augusti är slut :D

Zepp
0

Trams.. pumpen reglerar han själv.. beroende på mängden kolhydrater!

Se genast till att han byter läkare till någon som inte ger ut livsfarliga kostråd!

Det som gäller däremot är att trappa ner och mäta ofta tills man hittat den nivå som fungerar!

http://diabetes.ifokus.se/

Marith S
0

Oj….  för detta talade man om för honom när han fick pumpen för någon månad sen… då hade han ätit lchf i ca en månad o halverat mängden insulin….  men då sa man att pumpen inte fungerade som den skulle pga ketonerna så det var han tvungen att ändra på :(   ska genast prata med honom om detta……  finns det någon som har erfarenhet av pump o lchf så vill vi nog gärna prata med dom……

Zepp
0

Självklart skall ni tala med någon erfaren.. fråga i en egen tråd här och på Diabets i focus!

Finns alltid saker att tänka på.

Har man T1 eller t2?

Vad är det för pump?

Marith S
0

Typ ett som han fick när han va ca 8 år gammal (är 39 idag) och pumpen heter Metronic mini…..  Problemet var tydligen att lchf gör att kroppen bildar ketoner….  då kan man inte mäta om det beror på pumpen eller på för låg insulinhalt i kroppen. Jag köper inte detta men det är så man säger…. Alltså ingen skugga må falla på själva pumpen….. utan på att det inte går att avgöra om ketonerna kommer från felinställd pump eller pga lchf :(

Zepp
0

Ians
0

Nu har jag inte skrivit på länge …har uppdaterat på min blogg istället…

Men kort…

Har fuskat ggr 2…rejält…och blivit rejält sjuker också…migrän huvudvärk och mag ont!

Jag tål ju gluten så dåligt!

Men för att inte vara gnällig på ett kalas bla så åt jag pajen de bakat och tårtan…redan efter en stund slog huvudvärken till och jag fick åka genom hela stan med migrän och illamående..Så det gör jag nog inte om!

Dvs är snäll mot dem som bjuder….nästa gång skall jag tala om vad jag kan äta och inte äta…för så dålig är det inte värt att bli.

På vågen händer det inte mycket…men konstigt nog sitter kläderna på ett annat sätt….och jag ser smalare ut….

Men framför allt så mår jag bättre utan gluten och kolhydrater i mängd.

Så är detta de enda vinsterna så…då får det duga med det…skall börja promenixa rejält så fort mitt knä mår bättre…

Har iaf lyckats gå igenom ett 8 månaders stilla sittande pga ett trasigt knä…Utan att gå upp i vikt! Det är en prestation i sig! Tycker jag!Skrattande som icke är att förakta…

Så nu kör jag på och kanske kan vikten reduceras så småning om….ett par kilo ramlade av för ett tag sedan…men det är inte det viktigaste egentligen…även om det var därför jag började med Lchf.

De andra fördelarna väger tyngre idag faktist…ingen IBS symtom och inget blodsocker svaj,

Ians
0

Hejsan svejsan…

Åkte på en maginfluensa som hette duga……då fick det bli cocacola som dryck under den dagen…inte det bästa Lchf mässigt..

Men det gällde att Överleva …fy urk…den var riktigt agressiv den bakterien/ virusen

Men så var det dags att åter gå till sin normala kost igen….så igår var det bara proteiner som gällde…..och lite sallad

Ut med socker stinna livsmedel som jag levt på under några dygn…

cola gör att jag blir lite piggare och får bukt med huvudvärken…pga förlite kaffe…för att dricka kaffe m denna sjuka på besök göre sig icke sas….för dem som undrar över intaget av denna dryck.

Den har räddat mig många gånger när kräkitza slagit till!

Gårdagen gick bra iaf….lite yrslig är jag idag…men jag borde vara på banan snart igen….har ju trots allt levt med Lchf nu i några månader!

Så det borde inte bli någon större omställning….

Däremot märkte jag att med ett högre kolhydrats intag så kom svettningarna….svetten bara rann av mig!

[sussismatte]
1

Snälla människa, sluta särskriva sammansatta ord! Glad Sockerstinna, återgå, kolhydratsintag med flera i andra texter du skrivit… Jag tänker mer på det än på det du skriver. Sorry!Gråter Fast det är ju för att jag är språkpolis. Typ. Ihopskrivningar, felstavningar o talspråk kan jag med men särskrivningar, huvva… jag är nog allergisk mot dom!Flört

Har varit inne på din blogg o läst lite. Det är kul att följa en månad lr så i nån annans liv.

Bra att du mår bättre. Ska skrolla upp å läsa från början här. Skrattande

Ians
0

jag glömmer av att vissa ord skrivs ihop…pga att min stavnings polis på datorn lägger in röda understrykningar o tar bort dem om jag korrigerar med att särskriva….

Blir lite osäker då….hm!

Men skall skärpa mig!

[sussismatte]
0

Äsch - det är helt okej! Glad Satt ju o läste din blogg o vart "lite" irrobirro just då. Jag förstår vad du menar med osäker. Obestämd

Det där med svettningar har jag aldrig tänkt på… Har ju en del svallningar emellanåt pga åldern - trodde jag.  Ska tänka på samband med kolh-intag ist hädanefter.Skrattande

DesK
0

Ians härligt att det går framåt Glad

Datorns stavningskontroll är inget vidare - visk visk till sussismatte det finns en sajt som heter Språk Flört

/Désirée

[sussismatte]
0

Skäms

Ians
0

kolhydratsintaget ökar svettningarna…äter jag strikt så svettas jag lite….. nästan inte alls faktiskt.

Äter jag mycket kolisar så kommer svett cirkusen som ett brev på posten!

Och jag är också i en ålder när Gummbruset härjar!

Så vill du få styr på svettningar så är det strikt som gäller …ibörjan kan man få svettningar när man äter mycket fett…men sedan stabiliserade det sig något, så det kommer i mindre svettningar

Ex när jag tar kokosfettet i kaffet på morgonen då rusar värmepannan igång i kroppen….Och om Jag äter välldigt mycket fet mat….men det kan man ju reglera lite…blir det för mycket svettningar så sänker man bara fett intaget lite.

Det är ju meningen att kroppen skall ta av förrådet som man har, inte att man skall tillföra så mkt att kroppen kör på det.

En balans…endel kan äta mkt fett andra måste äta mindre för det skall fungera…ex Dr Dahlqvist rekomenderar inte att man äter fett med sked…andra gör det.

Och där handlar det om vad som fungerar för din kropp.

ps stavning frågan är inga problem för mig….jag tycker det är ok om man påpekar saker….kram

[sussismatte]
0

Hmm det du skrivit nu om svettningar.   Först skriver du att om du äter mkt kolisar så svettas du. Sen skriver du att det är fettet som gör att svettningarna/värmen ökar??? Lr i början när man äter LCHF? Hur länge är "i början" isf?

Jag är inte bara språkpolis, jag är dum oxå. Nä, men jag har svårt med att få ihop texter o sammanhang. Det är därför jag ser ord o stavningar!

Tungan ute

Ians
0

Ok …ibörjan så svettas man för att blodsockret sjunker någon som kan förklara den kemiska processen i kroppen vet kanske mer om det.

Jag relaterar till mig själv…svettades som en gris i kanske en månad…sedan lugnade det ner sig.

Däremot äter jag idag välldigt fett…typ när jag tar kokosfett i kaffet …..så går värme pumpen på högvarv i kroppen….annars så har svettningarna avtagit generellt!

Och jag svettades av Gummbruset så jag fick svamp under tuttarna innan jag la om kosten…det var inte roligt alls.

Nu är det normalt…dvs inte så det forsar av en. Däremot känner jag mig oftare varm än frusen som jag kunde göra innan. Men inte svett varm.

Har fortfarande inte börjat med strumpor i skorna…vilket jag brukar göra i september….och känner inte behov av att ta på mig så mkt när jag går ut….en långärmad och en vindtät jacka räcker.

Innan klädde jag mig för kung o fosterland för jag frös vår, vinter och höst.

Så generellt kan man nog säga att kosten med mer fett ökar cirkulationen för min del…..flera verkar som de blivit varmare av att äta så här….

Vallningarna har blivit bättre med andra ord…även om jag inte behöver klä mig för polar vinter….i september….så det är både och för min del.

Men det beror ju lite på hur ens kropp reagerar…hoppas du förstår Flört