Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4807 ggr
Hampus92
0

Lchf ger mig högre puls > 200!

Tja!

Jag är en kille på 19 år, väldigt smal men vältränad. Äter lchf för att gå upp i vikt, Styrketränar och konditionstränar ganska hårt flera gånger i veckan. Det jag har märkt är nu att min puls skenar iväg när jag kör kondition. Nu har spinningcykeln, crosstrainen, löpbandet och min pulsklockan visat att jag kan ligga på puls 200 och ibland upp till 205. Jag mår inte dåligt av det och jag kan köra på ett bra tag med den pulsen.

Men nu undrar jag om det verkligen är bra? är det inte väldigt högt? (jag är själv undersköterska och vet ju att en puls på 200 är hög) men när man tränar kanske det är okey?

Kommer endast upp i denna puls när jag är i ketos har jag märkt också!

Vad tycker ni personligen om detta? :)

LCHF-tina
0

Hm intressant! Min puls är tvärtom, väldigt låg när jag är i ketos och jag har svårt att få upp pulsen när jag tränar så att jag istället blir yr… hur länge har du varit i ketos? Det kanske är en vanesak?

Annars vet jag att magnesium har inverkat på puls och Blodtryck..

min LCHF-blogg

Hampus92
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Just nu efter en helg fuskade så har jag kanske varit i ketos i ca 1,5 vecka. Men har ju kört lchf i flera månader och har i större delen av detta året varit i ketos så det är inget nytt för kroppen riktigt. Magnesiumtillskott tar jag, 1-2 st (250mg per tab) innan läggdax. Kramper har jag haft så därför jag börjad med dem, har hjälp och vågar nästan inte sluta då kramperna för väldigt smärtsamma :/

Anders-S
0

Ålder och vikt har nog betydelse. Finns tabeller där man drar av för varje år man blir äldre. Gjorde själv en konditionstest igår och den misslyckades enligt sjukgymnasten för hon fick inte upp min puls i mer än 103. Skall göra om konditionstesten igen om en vecka.  Min vilopuls var nere i 40 natten till måndag.

Zepp
0

Maxpulsen stiger vid ökad fettförbräning.. det går åt mer syre.

Huruvida det är bra eller ej vet du nog bättre än mig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sussismatte]
0

Intressant att följa din tråd o höra vad du får för svar.

Själv är jag en tjej på 50 år o var på träningsläger i början av sommaren. Var i ketos efter att ha kört strikt i 14-21 dgr. Precis innan o när jag kom dit upptäckte jag vilken hög puls jag hade fått o hur svårt det var att få ner den. Jag gjorde en konditionstest där o kom upp i en puls som de aldrig (!) varit med om varför min kondis inte kunde bedömas. Vi var ju flera i olika åldrar där o 3 olika PT o alla bidrog med sina teorier. Min ålder o hormoner var det som var en ev anledning. Min egen teori efteråt var att jag inte gick på kolhydrater längre o hade den där svackan som så många berättar om. Fick mjölksyra nästan på en gång vid backträning när det var uppvärmningen vi hade. Vid kondistesten var det just en jä-la backe som ingick … Jag tänkte aldrig på att jag åt  LCHF… Ingen annan tänkte på det heller.

Min maxpuls brukar ligga på 200-210 om jag pressar mej ordentligt dvs en "riktig" pulsmätning. Min vilopuls innan jag började med LCHF (nån månad innan) var 57. Nu är det jättesvårt att komma under 70 i vila o pulsen rusar upp i 180-200 under uppvärmning! Jag är ganska van motionär o tycker alltså att det har hänt nåt till nackdel för hälsan. Men vid kontakt med både tränare o läkare så har dom sagt att det inte är nån fara… MEN jag har blivit rekommenderad att ta kontakt med en idrottsläkare, vilket jag inte gjort.

Tilläggas bör att jag gick på LCHF för 2 år sedan o då sprang 3 millopp den sommaren o hade då en vilopuls på 59 o max 210. Redan då hade jag känningar av min ålder sas så jag kan inte riktigt tro att åldern skulle vara orsaken. Särskilt inte när jag läser din tråd!

Hoppas du får en klarhet i ditt problem!Glad

Hampus92
0

Okey det lät intresant. Men det är så högt känner jag, stackars hjärtat tänker jag nästan haha. Men åh andra sidan mår jag ju bra av lchf och jag mår inte på något sätt dåligt när jag väl är inne i hård konditionsträning. Men om det är träning för hjärtat eller rent av bara slitage skulle man ju veta :/

Jag kanske ska hålla mig i ketos 2-3 veckor till och se fall jag kan komma upp i din pulsen igen. Dvs fortsätta som vanligt! Eftersom jag inte har några viktproblem eller sjukdomar så kör jag ju inte så strikt med lchf hela tiden, men när jag väl gör det så ligger jag ju kring 5-20 gram kolhyderater om dan.