Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 11438 ggr
[Kaliro]
0

Kanske sluta med LCHF

Hej. Jag börjar nästan funderar på om jag ska sluta med LCHF. Egentligen vill jag väl inte det, men jag mår verkligen inte så bra som jag borde göra.

Har inte fått några hälsovinster alls, ja kanske inflammationen jag kunde ha vid en tand eftersom tandköttat dragit sig nedåt. Och det är jag glad över förstås att det blivit bättre.

Jag är konstant TRÖTT. Känns om om allt går i ultrarapid. Benen känns som bly oftast. Har inte så mycket livskvalite jag behöver.

Jobbar bara 50% och högst 5 timmar per tillfälle. Är helt utmattad efter det. Orkar knappt ta mig till omklädningsrummet vissa dagar.

För mig är ju inte denna kost den hälsovinst jag hoppades på.  Har ju haft det svårt dom sista 10 åren sedan min son dog.  Men jag MÅSTE ju kunna komma igen lite i allafall tycker jag.

Jag ger snart upp!

bluegoose
0

Hej! Det låter tungt för dig! Så ska man inte behöva ha det tycker jag.

Kan du beskriva lite mer hur du äter en vanlig dag? Hur länge har du ätit LCHF? Tar du några kosttillskott, som t.ex. D-vitamin och Omega 3?

KarinJ46
0

Hej Kaliro! Hur länge sedan var det som du gick över till LCHF? Kan det vara omställningsproblem? *Pepp Pepp*

[Kaliro]
0

Ca 3 år med vissa kortare avbrott. Men jag tror på denna kost därför går jag tillbaka om jag gjort något snesteg ett par dagar.

Ofast ägg på morgonen, stekt eller kokt eller omelett. Lunch kött, fisk, kyckling eller vad som nu blev kvar av middagen dagen innan.

Samma till middag. Ibland blomkålsmos eller broccolimos eller gurka eller paprika. Ibland inget mer än själv maten.

Äter Kacipos som är D vitamin, ordinerad av läkare. Äter även blodförtunnande medicin.

Jag förstår inte varför jag aldrig får någon energi utan går och känner mig utmattad hela tiden. Fruktansvärt jobbigt!

bluegoose
0

Får du i dig tillräckligt med energi? Var finns fettet i den mat du äter?

Blir du piggare om du äter mer kolhydrater?

Hur mycket d-vitamin tar du per dag, ungefär?

Ursäkta hela batteriet med frågor! Ju mer vi vet desto större chans att vi kan hitta något som hjälper dig.

dufva
0

Det är nog troligt att du inte får i dig tillräckligt med fett misstänker jag

Det är lätt att man tar till sig lc-biten men glömmer hf-delen med energibrist som följd.

Prova att öka på mängden ett tag med feta såser, kryddsmör etc när du äter magert protein.

[Kaliro]
0

Jag brukar försöka lägga dit en extra klick fett på maten om jag tror det är för lite fett i. Kanske det blir för lite ändå.

Jag äter 2 st tabl Kalcipos a 500 mg. Jag tycker jag borde lärt mig detta nu, men jag vet inte om det blir fel ändå på något sätt.

Om det blir för lite fett trots allt. Jag brukat själv tänka på om jag äter för dåligt enligt den här metoden LCHF.

Jag är ju trots allt gammal Viktväktare, men jag har ju inte haft svårt alls att använda mig av fett nu. Tycker det är härligt att få äta det äntligen.

Wildrat
0

Du borde även kolla sköldkörteln. Har man för låg ämnesomsättning så blir man trött och deprimerad oavsett vad man äter och det blir inte bättre av att byta kost heller. Andra besvär man kan ha är värk, främst i fotsulorna på morgonen, vara frusen, vara glömsk och hes och  en hel del annat du kn läsa om här: http://thyroid.se/content.php?ArtID=94&CatID=3 (övre delen om hypotyreos)

För att kolla detta så behöver du övertala en läkare om att ta blodprov på dig och där ska de kolla fritt T4, fritt T3, TSH, anti-TPO och TRAK. Ha med dig denna lilla lista och se till att de beställer precis dessa prover, ibland måste de nämligen specialbeställas och det vet inte alla läkare på vårdcentralen.

Du ska inte behöva må så här dåligt och jag hoppas verkligen det blir bättre för dig snart.

[Kaliro]
0

Tack men jag har nyss kollat sköldkörteln och det är inget fel på den sa han.

Och frusen är jag definitivt inte, jag svettas nästa så fort jag rör mig.

Ja visst, jag är 61 år och en del kommer säkert från klimakteriet. Men jag BORDE må bättre än så här. Det känns sjukt på något sätt.

Men jag är inte sjuk enligt alla prover som tagits. Det enda som läkaren anser sjukt i så fall är väl att kolestrolet är för högt.

Men jag vill orka med vanliga livet, om än mycket förändrat för mig sedan jag miste min son.

Wildrat
0

#8 Sa han bara att det inte var nåt fel eller fick du exakta siffrorna? Ibland har läkaren nämligen fel och hävdar då att du är frisk trots att värdena kan vara helt uppåt väggarna. Tog han dessutom alla de prover jag skrev om ovan? Troligtvis tog han bara TSH och T4 och de kan vara ok men du kan ändå vara sjuk då dessa inte säger nåt om helheten…

Kollades även B12 (och med det även homocystein)? För lågt värde av denna vitmin kan även den ge trötthet (blodbrist)…

haneit
0

Jag tycker att du ska testa om du blir piggare av att äta mer kolhydrater. Det borde märkas ganska fort i så fall, det gjorde det för mig. Jag menar, då kan du ju konstatera om det är problemet eller om det är något annat som är det…

Har du förresten mist din son nyligen? Tänk om du lider av Depression utan att veta om det…? Stor trötthet är ju ett klassiskt symtom.

Beate
0

Ibland kanske välmåendet inte beror på kosten utan andra faktorer i livet. Har du haft den här tröttheten sen du började med lchf eller sedan din son gick bort? Har du fått hjälp att bearbeta sorgen? Har du bra relationer omkring dig nu? När kände du senast livsglädje? Tränar du? Min spontana reaktion på det du berättar är att tröttheten beror på depression/nedstämdhet och inte kosten eftersom du verkar äta ganska bra lchf-mässigt.

Hoppas inte du tar illa upp för mina kanske alltför närgångna frågor. Jag hoppas du får orken tillbaka!

[Kaliro]
0

Jag tar inte illa upp att ni frågar.

Det är 10 år sedan min son mördades. Självklart är livet tungt.

Men dom som ser mig kan inte se på mig att jag mår som jag gör.

Allt förändrades då så klart. Trötthet, Depression, m.m. allt som tillhör.

Men det borde ändå kunna gå bra för mig att må bättre av kosten.

Allt ska ju bli bättre t.om. utbrändhet har jag läst om. Och det är är väl gränsfall till att det är det jag är. Men det vill nog ingen läkare eller annan heller för den delen inse eller förstå. Det är ju trots allt 10 år sedan, resonerar nog dom flesta. Men för mig är det nästan som om det vore igår det hände. Mördaren är fri fortfarande och är efterlyst internationellt.

Jag behöver krafter för att orka med detta liv som blev mitt. Jag trodde den här kosten kanske skulle hjälpa mig lite.  Jag gör kanske nog fel trots allt. Sitter nu med en mugg varmt vatten med smör och lite kardemumma i för att få lite smak som är god.

hemul
0

Kaliro, mår du sämre sedan du gick över till lågkolhydrat eller mår du likadant? Om du mår sämre håller jag med haneit. Är lite mera kolhydrater och se vad som händer. Lägg till en potatis eller liknande. Är det det som felas kommer du att märka effekten på en gång, så det är definitift lättast att testa.

yvonnel
0

Kaliro, kära du!

Du har nog rätt i att de flesta inte förstår hur du upplever din smärta.

Dem som har till uppgift att proffessionellt vara hjälpare ser så mycket av ondskan att de inte orkar se alla detaljer i varje enskilt fall. Sedan har vi dem som inte har egen erfarenhet och skyddar sig nästan som per automatik från att se för att det är så hemskt att tänka sig "att det kunde vara jag".

Detta är ett försök till filosofi som jag har kommit fram till efter att ha haft en stor bearbetning att gå igenom pga minnen från min barndom. Nu är det 62 år sedan jag blev våldtagen första gången (jag är 67 år nu). Eftersom ingen i min familje-omgivning såg eller kanske orkade att se så gömde jag undan min smärta då och lyckade så bra med det att det tog nästan 50 år innan minnena kom fram och då faktiskt totalt golvade mig, utmattningssyndrom kallas det visst för. Jag tror att hela kroppens reaktion är just utmattning och kan tänka mig att det kan ge bl.a. sköldkörtelproblem eller för den delen diabetes 2, kanske det förefaller för otroligt för många men samtidigt kan man ju undra varför kroppen inte håller emot bättre, allt går faktiskt inte att skylla på rökning eller wienerbrödsätning.

Jag tycker att du ska försöka följa Wildrats goda råd om en ordentlig undersökning ang. sköldkörteln och nyligen har jag försökt läsa in mig på Borrelia, där finns så mkt att man kunde bli mörkrädd och flera symtom är lika och också inte, eller knappt, diagnostiserade pga motstånd från läkarhåll i sverige och det är ju verkligt skrämmande att det finns mycket bättre vård i andra I-länder på just sådana sjukdomar.

Hoppas att du orkar komma tillrätta med livet eller kanske snarare att ta det till dig, som en del av livet, en erfarnehet som är en tillgång.

[Kaliro]
0

Tack alla ni som skrivit till mig.

Jag tar till mig det ni skrivit och provar mig fram så får jag se hur det fungerar i framtiden.

Länken sparar jag, tusen tack.

Novisan
0

#14 intressant läsning. Jag sa just till min kurator för ett tag sen att choklad är fantastiskt ångestdämpande.

chapp
0

Choklad är ångestdämpande i stunden men inte i längden! Alkohol, godis och mycket annat är också ångestdämpande i stunden men skapar mer ångest på längre sikt. Det tänker folk inte så ofta på.

Choklad ställer till det för den med känsligt blodsocker. När blodsockret åker upp och ned drabbas man av humörsvängningar och då är det inte någon stor motgång i livet som behövs för att falla ned i depressiva tankar och beteende. Att förlora ett barn på detta sätt är en stor motgång, den största kanske.

squirenetic
0

Hej Kaliro,

Jag var själv nere, stressad, smått deprimerad och ångestfylld för inte länge sedan. Något jag fann hjälpte väldigt väl var 5-HTP . 5-HTP omvandlas till serotonin i kroppen. Läs mer här, ( http://en.wikipedia.org/wiki/5-htp ) och sök även på Google om du vill läsa om fler som hjälpts ur depressioner av 5-HTP. Att fylla på sina serotonindepåer på detta vis gör ju även att man kan undvika att trilla tillbaka i Kolhydratfällan! Du bör kunna hitta 5-HTP på närmaste hälsokost/alternativ-medicin-butik.

kaisakavat
0

kaliro - Sympatier till dig, du har det jobbigt. Förstår att du funderar över vilken väg att gå. Hoppas verkligen att du ska få möjlighet att må bra.

Kastar mig på kostråd.. och håller med de som srkiver att du kan äta mer fett. Sen håller jag även med de som skriver om att du kan äta mer grönsaker. Det kan hjälpa till med en energikick utan att fördenskull innebära några stora mängder kh.

[Kaliro]
0

Återigen tack alla för er goda råd.

Ska återigen göra en genomgång av allt som berör detta.

_Tusen tack _

Bushmaster
0

Hej! enligt beskrivningen vad du äter så drar jag slutsatsen at du får i dig alldeles för lite fett och att du måste äta mer ovanjord grönsaker tomater, kålsorter, mm

av lchf skall man inte bli trött och hängig, jag själv blev mycket piggare och sover bättre efter ngn vecka

kämpa vidare!

ät 2-3 kokta ägg med ca 0,5dl äkta majonäs drick 2dl gammaldags mjölk med 0,5dl vispgrädde i ät 2 tomater och skivad paprika. den frukosten står du dig på i många timmar massor med  energi, vitaminer.

en god lunch

Stek 2 kyckling bröst små eller 1 stort, med smör.

gör ett kryddsmör av bregott ca 50g tex vitlök.

skär broccoli i mindre bitar, fräs med smör och vitlök, salta och peppra

när de är bruna och brynta riv över parmesan ca 0,5dl

servera med ruccolasallad, babyspenat,maché sallad tomater och paprika

skit gott och nyttigt

middag

högrev´s gryta med grönpeppar.

bryn högrevs bitar med rikligt med smör. lägg i gryta häll över stekskyn från pannan också

koka högrev med broccoli lök blomkål vitlök svartpeppar och 0,5 dl grönpeppar i 2 timmar på svag värme tillsätt grädde och krämfräsh på slutet ca 5dl grädde 2dl krämfräsh

servera med nykokt broccoli och blomkål

lycka till!

mvh

mats

lycka till

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

OBS!! Blodförtunnande och kål går inte ihopa alls! Det motverkar varandra. Har inte din läkare sagt nåt om det? Min man går själv på sån medicin efter två blodproppar och han måste tyvärr hålla sig borta från K-vitamin (som finns i olika kålsorter.)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bushmaster
0

Nä då jag inte äter blodförtunnande mediciner så tror jag inte min läkare behöver det Glad

sedan så behöver man ju inte vräka i sig kål varje dag, tror att det går alldeles utmärkt att äta lite kålsorter ngn gång i veckan.

mvh

mats

MimLan
0

#24 Det är kanske lite mer hjälpsamt att komma med tips som är bra för trådskaparen utan problem.

#6 Kalcipos varierar i vilket innehåll av d-vitamin det är, det finns några olika varianter, men gemensamt är att de innehåller rätt låga nivåer av d-vitamin. Föreslår att du införskaffar d-vitamin separat. Äter du fortfarande Kalcipos får du titta på dina burkar för att se hur mycket de innehåller. Titta in på kostodktorns hemsida för att läsa på om d-vitamin.

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#24. Varför trodde du att kommentaren var till dig? Det är väl inte din tråd? Det jag hänvisade till var Kaliro som skrev _"Äter även blodförtunnande medicin….  Ibland blomkålsmos eller broccolimos…."
_

Och nej, man kan inte äta kål nån gång i veckan ens, det sabbar blodvärdena totalt. Tro mig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lotten73
0

Jag har det precis som dig men har bara hållit på ca en vecka.
sover du gott om nätterna det gör inte jag?
Kan det vara så att lchf inte passar dit utan du ska testa nåt annat?
Jag äter det för att bota i bästa fall lindra min överkativa blås men tror jag ska sluta hitta andra altrnativ.

Sindri
0

# 27 Överaktiv blåsa kan bero på candida - läs den här tråden.

Marith S
0

Hejsan

Jag blir så ledsen när jag läser vad du gått igenom och jag känner igen mig i din situation utan att jag misst nåt av mina 3 älskade ungar…..   Jag har själv ca 20 övervikt o mår jättedåligt av det…. har en total utbrändhet i ryggen och har fortfarande svårt att hantera livet…..

Jag går INTE ner i vikt av lchf….  men jag fortsätter ändå…. för min kropp har gått på svält så länge att jag tror den behöver tid på sig för att acceptera allt fett……

När det gäller sköldkörteln så tog min läkare prov på mig för ett år sen o sa att allt var bra o inget att oroa sig för…..   då tog jag reda på värdet o talade om för min naturläkare o han hissnade….  inom sjukvården mäter man värdet mellan 0,33 och 5,0……  mitt värde var 0,57… då ansågs det vara helt bra…..  inom naturläkare mäter man mellan 2,0 o 4,0…. så där var jag alldeles för låg……  jag fick naturmediciner och det känns bättre men jag har inte tagit nåt nytt prov…..   När det gäller depritioner så kan jag varmt rekomendera Johannesört som man köper på hälsokosten…..  jag har ätit det i ett år och har nyligen slutat med det…..  vet inte om jag kommer att ta upp det igen eftersom jag inte mår helt bra……

Men jag fick en annan energi av det……   så det kan va värt att prova för dig iaf……  och jag tror sen som flera andra att du ska prova om du blir piggare av mer kolhydrater……   prova……

Lycka till nu o kram på dig!!!!

MegN
0

Kaliro, mår du fortfarande lika risigt? Vore intressant att höra om du har lyckats få bukt med tröttheten m.m. (särskilt som jag själv också är trött…).

Fjrebqll
0

Väldigt länge sedan du skrev men jag svarar dig ändå, i de flesta fall så är det mycket säkrare att ta Tryptophan istället för 5-htp. Visst, det är ett steg längre ifrån serotonin men Tryptophan kan ta många fler vägar än enbart serotonin. Dessutom så finns det en viss risk för hjärtfel osv då en större del av serotonin kan stanna kvar i kroppen istället för att passera BBB.

Kaliro:

Läs denna VÄLDIGT intressanta men VÄLDIGT långa sidan för att se om detta kanske kan vara lösningen på dina problem:

http://george-eby-research.com/html/depression-anxiety.html

Henkez
0

Nora Gedgaudas hade ett intressant föredrag på Ancestral health symposium, ni kanske kan få nåt bra tips därifrån

http://vimeo.com/27961539

http://www.slideshare.net/ancestralhealth/ahs-slidesnora-gedgaudas

[Kaliro]
0

Återigen tack för alla goda råd och förslag.

Jag är oerhört trött fortfarande. Och svettas mycket, särskilt på förmiddagen. Nåt är galet, det känns så.

yvonnel
0

Jag har ockaå ofta mycket svett när jag rör på mig kanske lite mer men ofta får jag igång en svettning som liksom aldrig tar slut.

Jag tror att det har att göra med omsättningen sv hormonerna på något sätt och då ligger det ju nära till hands att anta att det är sköldkörteln som inte har fått den rätta hjälpen/avlastningen.

Någon skrev om ont i fötterna och det har jag också, låt vara att jag är för tung och belastar men jag är samtidigt så trött att jag inte går så särskilt mycket.

Har levaxin med ganska hög dos på 175 mcg per dygn och nu är det ca 2 mån sedan som jag kollade blodet så jag ska ringa imorgon och fråga hur ofta man behöver kolla detta värde enligt VC.

Det finns antagligen bättre vårdgivare men det kostar ju ganska mkt extra och det gäller ju även där att man vet vad som är den faktiska skillnaden och om det är värt det.

Det vore ju bra om vi kunde dela med oss av erfarenheter när det gäller inställningen av levaxin. Det finns ju andra sorters mediciner för detta  men det pågår ju någon sort vendetta emellan den officiella vården och vilka krav vi patienter vill ställa, eller hur man nu lite fint ska beskriva det, men som försvårar behandlingen på ett sätt som eg. är hemskt för oss som ska leva med det. Mycket underligt!