Ät mat!
Jag har just läst boken Anticancer, skriven av läkaren David Servan-Schreiber. (Tyvärr måste jag meddela att Servan-Schreiber, som fick en hjärntumör vid 31 års ålder, och som lyckades bekämpa ett återfall, inte klarade av det andra återfallet och dog i somras, 50 år gammal).
Det är i alla fall en mycket intressant bok om man själv är drabbad, eller har anhöriga/vänner som drabbats av cancer.
Servan-Schreiber misstror absolut inte konventionell cancerbehandling - operation, cellgifter och strålbehandling. Men därutöver rekommenderar han att den s k "jordmånen" bör vara så bra som möjligt, alltså t ex tänkesätt och matvanor.
Stora delar av boken handlar t ex om hur folk tänker när de drabbats av cancer. Många blir ledsna och deprimerade när de får en cancerdiagnos, och detta bidrar förstås inte till tillfrisknandet.
Matvanorna är, ur en LCHF:ares ögon, relativt konventionella: Undvik socker och vitt mjöl, ät istället linser, fullkornsmjöl och fruktochgrönsaker. Undvik rött kött osv.
Men han plockar fram ett par enskilda livsmedel (bl a grönt te och gurkmeja) och skriver så här om gurkmejan; " Gurkmeja är ett strålande exempel på fördelarna med traditionella, sunda matvanor jämför med intag av iolerade substanser. I Taiwan försökte forskare behandla cancertumörer med gurkmeja i kapslar, men de upptäckte att det togs upp mycket dåligt av matsmältningssystemet. Faktum är att gurkmeja inte passerar tarmväggen om det inte blandas med peppar eller ingefära - vilket alltid är fallet i curry. Peppar ökar kroppens upptag av gurkmeja med 2 000 procent. Den indiska visdomen har alltså legat långt före den moderna vetenskapen när det gäller att hitta naturliga samband mellan olika livsmedel."
Som Michael Polllan skriver: ät mat!
Ja, och ät curry!!!! så GOTT också!
Foooood, glorious fooood… ;D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kan citera några kapitel- och styckerubriker:
En återgång till gamla tiders mat
Cancer livnär sig på socker
Skräpmat för kor och höns
Margarin - mycket farligare än smör
Så Servan-Schreiber var inte fel ute!
Men tyvärr också:
Soja blockerar farliga hormoner