Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3745 ggr
Lillulla
5

Bukspottskörtelproblem och kokosolja?

Läste någonstans att man kan äta kokosolja trots att man måste äta fettsnålt efter bukspottskörtelinflammation! Stämmer det, och hur kan det isåfall komma sig? Jag är inte sjuk själv, tackochlov, det är min hund!

dufva
0

Akut bukspottkörtelinflammation kan du få om du dricker för mycket alkohol eller om du har en gallstenssjukdom

Antar att det första skälet inte är applicerbart på din hund

Fett är den största energikällan för en jycke men vad gör man om hunden redan har problem med gallstenar?

tja kaprylsyra har faktiskt den egenskapen att det kan lösa upp gallstenar hos människan så det låter inte helt fel

Dock äter väl normalt inte jyckar så mycket kokosnötter i naturen vilket gör det svårt att rekommendera det rakt av.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad jag förstår ger man cocosolja till de med maldigestion, då det inte krävs någon gallvätska för att spjälka och ta upp cocosfettet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
1

Cocosfett innehåller mycket MCT fett om jag inte kommer ihåg fel.. De kan tas upp direkt i blodet från tarm bundna till albumin, istället för att som annat fett, packas i kylomikroner, tas upp i lymfan för att sen rinna ut i blodet..