Socialt tryck
Hej
Har inte hållit på med lchf så länge och känner ofta att jag behöver försvara mej. Jag har vänner som är veganer/vegetarianer och andra som inte förstår sig på det här, och får ofta höra hur fel, oetiskt, OHÄLSOSAMT osv det är att äta kött och fett. Dom ber mej sluta och äta potatis osv och bjuder på kaka. Jag har förklarat för dom (döva öron) men det hjälper inte. Det gör mej irriterad att dom inte kan acceptera att JAG vill göra detta, och alla andra får göra som dom vill. Får höra så många "tips" och råd från alla olika håll att jag snart börjar tveka själv, höh.
Vad skall man riktigt säga då, när folk (speciellt vegan-vännen som kommer med skräckhistorier) håller sina "föredrag" för mej? Eller skall jag helt enkelt bara vara "tyst" om att jag äter enligt lchf. Blir som nöjda om jag lägger lite grönt på tallriken?
/mvh maria

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
HAHAHAHA :)
Jobbigt! Jag skulle nog bara säga något i stil med att i denna fråga får vi komma överens om att vara oense och att de får respektera DITT val, för det är DITT val och ingen annans! Sen kan du ju äta vegetariskt när du är med dem om du inte fakirar!
Oavsett hur man äter så ska andra jädrarimig respektera att vi är alla olika och gör våra egna val!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Man kan ju försöka att prata om annat, iaf om det är viktigt att umgås med just derssa personer. Det är ju inte nödvändigt att äta ihop med dem, eller?
Om du har en utanpå synlig övervikt så lär det ju märkas över tid vem som hade rätt, i ditt fall iaf.
Jag tror att det är viktigt att låta var och en ha sin egen uppfattning/övertygelse, inte utan att jag blir direkt tillfrågad skulle jag komma med pekpinnar emot någon, däremot kan jag berätta om MIN egen övertygelse, måste ju inte heller följa någon annans råd. Det måste ju inte bli till argumentation om för eller emot.
Alla bör inte äta lika kost eftersom vi är olika, det gäller att hitta det som funkar bäst för en själv.

Ryt till ordentligt, förhoppningsvis så förstår dina vänner efter det. Eller försök att förklara för dem att du blir ledsen/sårad ifrågasätter dig och din livsstil gång på gång på gång.
Försvara inte din livsstil, ifrågasätt deras ifrågasättande av dig. Om de inte ger sig så kan du ju förklra att DU mår bra av LCHF och att det gäller för alla att hitta den kost som fungerar bäst för dem själva, att det inte finns någon universiell sanning när det kommer till mat.

Jag har själv den erfarenheten att speciellt veganer men ibland även vegetarianer kan vara lite väl energiska i sin iver i att försöka omvända mig i mitt val av föda och väldigt ofta går det ut på att försöka lägga skuld på mig och få mig att känna mig som en mördare. (vilket jag inte känner mig som)
I början var jag tokig på dem och gick i försvarsställning direkt och försökte argumentera allt vad jag kunde.
Nu har jag dock tröttnat på detta och säger kort och gott: -"du får ha dina åsikter och jag håller inte med dig."
Sedan vägrar jag diskutera mer om saken - hur mycket de än försöker så återkommer jag detta och envisas de ännu mer så blir det bara ett "lägg ner!" och sedan ignorerar jag dem.
De som är så fanatiska och envisas på detta sätt VILL ha motstånd, de ÄLSKAR att ingjuta skuld hos folk och VILL ha strid. För mig handlar det om att de ofta vill bemästra andra och inget annat.
Det finns sådana människor överrallt - inte bara när vi snackar kost. Se bara vilka strider det hålls mellan olika religioner, mellan olika folkslag etc.
Själv tycker jag med min erfarenhet att lchf är den bästa kosthållningen men jag skulle aldrig i livet gå i strid för att övertyga andra och "pracka" på dem något som de inte själva är nyfikna på. Var och en får göra precis som de vill - även veganerna! 
Håller med till fullo.

Man kan berätta en liten sedeslärande historia ur verkligheten: en gång i tiden fanns det två förmänniskor den ena hette Australopithecus afarensis och var allätare den andra hette Australopithecus robustus och var vegetarian (alla låtsasvegetarianer räknas inte som vegetarianer så dom kan vi bortse från) afarensis utvecklades så småningom till oss och robustus dog ut. Sen kan man ju tilägga lite som eftertanka att Australopithecus boisei som också var vegetarian också dog ut. Har för mig att det dykt upp lite vegetarianska grenar på människans utvecklingsträd men dom har en likhet med redan nämnda, dom dog ut! Verkar inte vara en särskilt lyckad utvecklingslinje!
Ytterligare intressant info är att dom båda vegetarianerna hade en utpräglad könsdimorfism, dvs hannen var betydligt större än honan nåt som man knappast ser hos människan så vi har säkert inte utvecklats i vegetarisk riktning som vegetarianerna hävdar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#9 Bra där!
Usch så trist med såna "vänner" som inte bara kan låta dig få äta som DU vill, de äter ju uppenbarligen som DE vill utan att du säger nåt. Tala om det för dem nästa gång!
Jag har hittills inte stött på nån som sätter sig mot vad jag äter - folk frågar ju ibland givetvis men ingen negativ kritik ännu, kan bero på att jag pratar mig varm om hur bra jag mår, att jag tappat snart 25 kilo, har perfekta värden osv.Hihi! Jag är inte fanatisk på nåt sätt men jag har sett till att vara hyfsat påläst för att kunna möta eventuella argument från andra.
Har för övrigt en vegetarianvän som aldrig skulle få för sig att peta mig på näsan i detta ämne, hon ser att jag mår bra och håller eventuella åsikter för sig själv. Vi diskuterade faktiskt hur gott vi båda tyckte det var med blomkålsmos häromdan!

DET KANSKE EG. HANDLAR OM PERSONLIGHETSUTVECKLING, ATT HITTA SIN EGEN VÄG, JUSTERA DEN TILL SIN EGEN SITUATION OCH SEDAN HELT NATURLIGT STÅ UPP FÖR DEN OCH HELT ENKELT INTE TOLERERA ATT ANDRA HAR KRITISERANDE NEGATIVA ÅSIKTER.