Idétorka för nötfärs, hjälp!
Jag letar efter något nytt att göra av 2 kg nötfärs. Jag har lök, vitlök och ägg hemma+smör förstås och torkad svamp, mest trattkantarell, funderar på att åka ner till willys för att köpa den där tjockskivade bacon som jag inte sett någon annanstans. Blev lite sugen på kålpudding eller något åt det hållet, stekt vitkål är ju gott om den får steka länge och bli riktigt brynt.
Någon som har lust att försöka "entuiastimera" mig?
Jag brukar göra köttfärslimpa eller så steker jag dem som hamburgare och styckfryser.. Jag har i lite senapspulver i färsen - jättegott…Har även sett olika soppor med köttfärs i som verkar jättegoda.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Köttfärsröra, välkryddad och smörladdad. Brukar ha i tomat, men är lite försiktig med mängden. Vitlök, lök, basilika, salt..
1. Kan ätas som den är med t ex cf.
2. Späder man den mer (cf/grädde+steksky), slänger i broccoli eller vad man gillar i grönsaksväg - så har man en soppa..
3. Göra gratäng - bred ut röran i form, tärna/smula i fetaost + massor med ost ovanpå.. In i ugn.
4. Gör bottenlös pizza - lägg på alltmöjligt gott förutom färsen, t ex mozarella, sparris, tomater.. breda ut 'platt' på plåt med bra ost på. Grädda.
Är det Colemans senapspulver du menar?
Ja Colemans senapspulver
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
jag gjorde "moussakaröra" idag. Ugnen är paj så jag fräste köttfärsen, blandade i salt, lökpulver och tomatpuré samt örtkryddor (pizzakrydda), spädde med lite vatten och rörde ner CF och stekta auberginskivor (gjorde dem i olivolja med crisppannan som jag har till mikron) ,samt rev över rikligt med parmesan. Klart! Jättemumsigt.
Nu har jag gjort det, står i ugnen, 2 st stora färspizzor. Har inte använt mina fina Phillvitt pajformar på flera år, paj i den gamla formen är ju inte längre ok. hade annars ett härligt recept på Quice Lorranie, liksom med en och annan äpplepaj har dom tjänat mig i många år.
Jag har nog kanske haft för lite ägg i färsen det blev ganska mkt spad, men jag hällde bort det innan jag lade på rivosten som nu står och smälter. Ska nog koka in spadet och göra lite sås. Hade faktiskt en burk Colmans senapspulver stående, kanske det blev gott.
Receptet som det blev:
Till 2 kg väldigt fin nötfärs (extra finmald) blandade jag finmixade 4 stora lökar 3 morötter 1 liten palsternacka, 1 burk tomatkross, 4 ägg, salt, peppar, 1 tsk senapspulver, dragon och koriander.
Jag strödde över en rejäl nypa torkad trattkantarell och petade ner bitar av fetaost + några klämtar från tomatpurétuben.
Det fick steka i ugnen 45 min och sedan lade jag på färsk paprika och mycket rivost in i ugnen igen ca 10 min.
Varmluft 200 C.
Det blev lite färs över som jag stekte som pannbiff så nu har jag smakat färsblandningen utan ost, det blev:
GÖRGOTT!!!
Tyvärr har jag inte utrustning till det, annars hade jag gärna fotat för det ser snyggt ut också!
Tack för hjälpen med inspiration! Jag hade verkligen kört fast.
Glömde skriva att jag lade till smör ovanpå, det blev nog för mkt fett totalt, men det blev ju stesky som jag nu har kokat ner till bara smaksatt smörfett. Någon som vet hur jag bäst gör en redning? Kan det bli bra med kokosmjöl + vatten?

Här kommer världens godaste köttfärsrätt. Tro mig detta slår det mesta!
Ingredienser
½ kg blandfärs
Salt peppar 1 pkt bacon
1 burk skivade champinjoner eller färska
1 skivad paprika
1 skivad rödlök
1 burk paprika/chili creme fraiche
2 dl grädde
2-3 msk chilisås
Chilikrydda
Grillkrydda
3 dl riven ost
Gör så här
Blanda färs, salt och peppar och rulla till en rulle som läggs i smörpapper. Lägg i frysen. Rullen skäres halvfrusen/frusen och stekes, läggs sedan i botten på en form.
Bryn Bacon, svamp, skivad paprika och skivad rödlök lätt. Lägg det över köttet.
blanda 1 burk cremefraiche (paprika/chili), 2 dl grädde, chilisås, chilikrydda och grillkrydda. Häll det i formen. Lägg riven ost över.
Sätt in i 200° ugn 15-20 minuter.
Servera pressad potatis till icke LCHF ätare!
Nu har jag sammanställt ingredienser och tillvägagågssätt med lite bättre översikt. Håll tillgodo.
Meatazza á la Yvonnel.
OBS! STOR SATS, passar stor familj eller för infrysning portionsvis.
Ingredienser:
2 kg finmald nötfärs
4 stora gula lökar (ca 500g)
3 morötter (ca 150 g)
1 palsternacka ( ca 75-100 g)
1 burk tomatkross
4 ägg
salt, peppar
1 tsk senapspulver Colmans
dragon + koriander luftigt torkat ca ½ dl vardera motsvarar ca 1 msk färsk
Torkad trattkantarell motsvarande ca 100g färsk (eller annan svamp)
1 förpackning fetaost ca 200 g
200 g riven ost
ev. tomatpuré 2 msk
smör 100 g
Tomat i skivor eller färsk paprika
Beredning:
Kör i matberedare lök, morot, palstenacka till fin mix.
Blanda i annan större skål detta mix med ägg, kryddor och färsen till en jämn smet.
Bred ut i pajform eller annan ugnssäker form, (2 st formar, stor sats) strö över smulade trattkantareller, klicka ev. lite tomatpuré över ytan och bryt bitar av fetaosten som tryckes ner lite runtom.
Skär med hyvel tunna smörskivor och lägg över ytan.
Stek i ugn ca 40 min 200 C , varmluft.
Lägg på den färska tomaten/paprikan och strö över rikligt med riven ost, baka en stund till så osten smälter.
Det var längesedan jag lyckades göra något så här gott, smaklig spis, ni som vill pröva.
(ta bort ett a i Meatzzan, trodde det var nåt grekiskt när jag såg namnet
)
Tack för pepåkandet - tyvärr för sent att hantera. ( jo, jag vet att på kommer före pe hi,hi,).

fixa till en meazza med din köttfärs. Finns recept på google om man söker lite. Det är en pizza med köttfärs botten. Det låter kanske inte så gott med det är bland det godaste jag har ätit.
jag skrev också lite skämtsamt så där (pepåkande) och fick en syrlig kommentar tillbaka om att jag som själv inte ens kunde stava till påpeka skulle inte komma här och komma 
# 11 öhhhhh läste du inlägget två steg ovanför ditt?
nej kan väl erkänna att jag bara läste de två första inläggen :P kanske skulle börja göra det LOL
kanske det
åtminstone i trådar som har såpass få inlägg…
Ursäkta frågan, men är det nån som är sur på nån?
För övrigt så finns det väl gott om plats här för flera bra recept med köttfärs, det är ju en bra proteinkälla och ganska billig dessutom så det kan väl knappast bli för mycket nytänkande/receptidéer.
öhhh va? Vem skulle vara sur?
Skönt, då é de bara jag som inte begriper finliret!