Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10719 ggr
perfektionisten
2011-06-08 16:12
0

Menstruationsproblem

Har alltid haft väldigt regelbunden mens och varit frisk. Har nu käkat lchf i ca 2 månader. Min mens är nu väldigt sen och vill inte komma igång. Känns även som att jag har pms nästan hela tiden.

Bör jag vara orolig eller kommer mensen troligen bli regelbunden igen efter ett tag?

AnneN
2011-06-08 16:15
0

Vid kost omställning och /eller viktförändring så är det inte alls ovanligt att man får lite hormonrubbningar i början så jag tror inte du behöver vara orolig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

egensinnig
2011-06-08 17:38
0

Efter 10 månader på LCHF så kan jag tyvärr konstatera att mensen blivit rikligare, håller på längre och ger mer besvär. Otroligt ont i brösten i en vecka innan mens samt svåra pms-besvär - faktiskt så illa att jag överväger att justera kosten. Kommer aldrig gå tillbaka till kolhydratrika livsmedel men kommer minska kött och fett och lägga till mer grönsaker, nötter och bär. Någotnting m LCHF stör mina hormonnivåer uppenbarligen

perfektionisten
2011-06-08 17:53
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Har läst lite om hormonrubbningar och lchf och utebliven mens ska vara vanligt i början. Hur länge brukar det ta tills man blir "normal" igen? Denna pms är lite jobbig :/

#2 Vad tråkigt att det blev så för dig, hoppas det löser sig om du justerar kosten lite. Jag hoppas min mens sätter igång snart och blir regelbunden igen. Men jag ger  lchf tid.

Million
2011-06-08 21:10
0

För de flesta verkar det bli som vanligt igen efter några månader. Jag har tyvärr fortfarande oregelbunden mens efter 2 år med lchf. =(

Mellanblödningarna försvinner om jag ökar på kolhydraterna men då mår jag sämra på andra sätt så jag har det hellre såhär.

xTindrax
2011-06-09 15:42
0

Jag har också samma problem. Menscykeln är helt upp och ner, och humörsvängingar hela tiden. Det blir bättre då jag ökar på kolisarna, som nummer 4 säger, men då mår man ju mindre bra av andra anledningar….

Svårt detta. Som anledning har jag hört att östrogen lagras i fett (därav mäns man boobs då de blir feta), och då man är i ketos och fett förbränns för energi så frigörs östrogenet och orsakar således obalans i hormonnivåerna i kroppen.

susanneborg
2011-06-09 18:37
0

Å det här var intressant. Jag har haft mens som en klocka men nu strular det några dagar innan det kommer på riktigt sedan slutar det forsa rött blod efter ca 4 dagar för att återigen strula i flera dagar. Nu har jag "kladdat" i 14 dagar!!! Kan det vara LCHF? Jag har inte trott det utan trott det varit klimakteriet men jag har inga andra symptom????

Jag äter ju ganska "mycket" kollisar i

och med att jag äter grönsakerObestämd

perfektionisten
2011-06-09 20:55
0

#4 Oj, fortfarande oregelbunden efter två år? Konstigt. Regelbunden mens brukar ju ses som ett tecken på hälsa och min var verkligen superregelbunden då jag åt mycket kolisar. Jag vill inte heller öka på mängden kolisar eftersom jag annars mår bra förutom att min pms med humörsvängningar är rätt jobbig.

perfektionisten
2011-06-09 21:05
0

#6 Kan ju vara pga lchf eftersom många upplever samma sak. Varför hormonerna rubbas vet jag inte men kan vara som #5 skriver. Äter också rätt mycket kolisar som grönsaker, bär, nötter.

Lite jobbigt är det att folk i min omgivning nu är oroliga över mig och undrar om lchf inte är så nyttigt och bra.

AnneN
2011-06-09 23:22
0

Bara en liten tanke…

Har hört från flera bekanta tjejer/kvinnor att då de slutat äta p-piller så har mensen blivit oregelbunden och det har kunnat ta upp emot 4 år innan den stabiliserats igen, detta pga att det blir en del hormonrubbningar/förändringar i kroppen.

Så varför skulle det inte kunna vara precis sama sak då man ändrar kost, för vad vi äter påverkar ju kroppens hormoner på både gott och ont. Det behöver inte betyda att kroppen mår sämre utan att det bara tar tid för den att ställa om hormonbalansen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Minorca
2011-06-09 23:35
0

För mej har det varit tvärtom sedan jag började med LCHF, Nu är den som en klocka och behöver ej längre ta  ipren för smärtan, som är i princip borta.

Miyu
2011-06-09 23:59
0

Min är som vanligt, har dock haft preventivmedel i många år.
Skönt för då vet man ju alltid när nästa mens kommer.

Fiana
2011-06-10 04:38
0

Hade hormoner i uppror på olika sätt i några månader, sedan stabiliserade det sig och blev mer regelbundet än någonsin. Lite rikligare men färre antar dagar. Dock fick jag och fick behålla pms iform av ömma svullna bröst som jag aldrig haft (men har alltid misstänkt jag legat lågt med hormonpåslag då jag aldrig hade varken finnar eller pms eller liknande ens som tonåring utan sparsam mens som hoppade över lite då och då snarare, hörde till de som fick totalt mer mens (oftare, längre etc) när jag började med p-piller)) - men det tar jag som ett hälsotecken snarare.

Visst var jobbigt de första månaderna då jag kunde ha mens 2 gånger per månad och väldigt rikligt och mycket pms, men det stabiliserade sig till det bättre som sagt. Och aldrig i närheten som hur jävligt det var att ha mens först inte alls i flera månader och sedan 3.5 månad i sträck! när jag provade p-stav.

dogwalker
2011-06-10 07:51
0

Min har varit och är regelbunden hela tiden. Ätit lchf i 4 månader nu.

Den här gången var jag inte lite nere dagarna innan och ingen värk överhuvudtaget som jag brukar ha första dagen.

Så för mig har det blivit bättre hoppas det fortsätter så.

Men för något år sen då jag också åt lchf så hade jag mellanblödningar o mensen var oregelbunden, trodde jag kommit i klimateriet men så var det inte.

Vet inte vad det beror på men tror det rättar till sig med tiden,men fortsätter det så gå till gynekologen att få svar att allt är ok lugnar ju.

crinalina
2011-06-11 15:35
0

Precis som #9 säger så påverkas hormonerna när man äter LCHF, men det är ju inte på ett negativt sätt utan på ett, i slutänden, positivt sätt. Jag minns när jag i yngre år tog p-sputa två gånger (med 3 månaders mellanrum) och jag gick upp 18 kg på 6 månader plus hade en massa migrän. Det visade sig vara hormonerna och jag valde att inte fortsätta ta sprutorna. Det tog drygt ett halvår innan jag fick tillbaka mensen och sedan tog det ytterligare ca 1 och ett halvt år innan den återigen var regelbunden.

Jag har alltid haft regelbunden mens, men äter, sedan många år, Cerazette som jag normalt inte får mens av (och bör av medicinska skäl ha det på det viset). Innan jag började med LCHF för en dryg månad sedan så hade jag dock problem med att jag fick (regelbunden) mens, trots mina Cerazette, något jag inte upplevt på alla år jag ätit dem. Sedan jag började med LCHF så verkar det ha återgått till det normala och som det ska vara. När jag nu ser tillbaka och funderar på om kosten kan ha haft något med det att göra så tror jag att det absolut har det. Jag åt väldigt mycket bröd under den perioden, jag blev arbetslös och bestämde mig för att börja baka surdegsbröd och var ju tvungen att smaka och äta upp det jag bakade för att hitta mitt rätta recept. Så jag började gå upp i vikt, blev deprimerad och lat, och fick mens fast jag inte borde ha det. Nu går jag ner i vikt igen, är glad och aktiv och är mensfri som sig bör.

Jag tror att ni kan ta det lugnt, ni som har fått förändringar. LCHF är ju en vikt- och hälsonormaliserande kost och det gäller ju naturligtvis även för hormoner och menscykler, men precis som med allting annat så tar det ett tag tills kroppen hittar sitt rätta läge. :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

tistelflikkan
2011-06-11 17:40
0

jag tror att det är, som flera skrivit, så att kroppen behöver lite tid att ställa om. för mig har det blivit rikligare blödningar och lite annorlunda pms än tidigare. har sedan allra första perioden haft väldigt regelbunden och puntlig mens men nu kan den komma några dagar tidigare än beräknat. äter p-piller, vilket gör att jag än mer är van vid att den är punktlig… så det blir lite surt när den kommer "för tidigt" ;p men hoppas det går över.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Fettpärlan
2011-08-03 12:52
0

#6 Jag håller med dig om att detta är en ruskigt intressant tråd och jag känner igen mig mycket i det som du skriver. Efter att haft en fruktansvärd PMS en vecka innan mens då jag i princip ville döda allt som kom i min närhet så fick jag äntligen mensen förra tisdagen. Den var ett par dagar försenad (min mens brukar annars vara otroligt regelbunden) och jag hade ovanligt starka menssmärtor. I vanliga fall har jag mens i fyra-fem dagar och de sista dagarna blöder jag väldigt lite.

I söndags trodde jag att mensen var slut. Men igår då jag satt och latade mig i soffan kändes det plötsligt precis som jag kissat på mig. Då jag tittade efter så visade det sig att jag blött av bara helvete. Sedan blödde jag inte mer på hela dagen och tänkte att nu är nog mensen slut. I morse vaknade jag av att jag blött ner hela sängen och PRECIS hela trosan var färgad röd av blod.

Hypokondriker som jag är ställde jag till med världens dramatiska scen på morgonkvisten; grät och ringde till sjukvårdupplysningen. Sköterskan i luren trodde jag haft ett missfall och jag fick gå akut till kvinnokliniken. Jag är inte gravid och har inte fått missfall. Sköterskan trodde att fått en hormonrubbning. Efter att ha tagit HB-prov så konstaterade hon att jag hade så pass bra blodvärden att jag gott och väl kunde blöda i fyra veckor till utan att bli anemisk.

Nåja, det är inte farligt och jag kommer inte att dö. Men det är fan inte så roligt att gå omkring och blöda hela tiden. Hoppas det ger med sig med tiden?

Marith S
2011-08-13 10:02
0

Vansinnigt intressant tråd…..  Jag Har hållt på med lchf i 3 månader….  går inte ner ett hg och blöder som en stucken gris nästan hela tiden :(  Har varit inne på skrapning o käkat hormoner men blöder ändå :(  Hejdlöst mkt :(   mitt blodvärde är trots detta ganska ok…….  Nu orkar jag nog inte mer :(  kommer idag att öka upp kolhydrater o se om jag kan få stopp på blödningarna :(  Detta är ju inte normalt på nåt sätt o vis….  Bara 3 månader kanske ni säger… men att blöda så kopiöst som jag gör funkar helt enkelt inte…….. :(  Finns det någon som har nåt att rekomendera mig innan jag ger upp??????  Snälla :(

[RockarFett]
2011-08-13 10:20
0

#17 Jag antar att du redan testat med Cyklo-F - Cyklokapron?

Tyvär det enda råd  jag har och som räddat mig.

Marith S
2011-08-13 10:45
0

Dom har jag knaprat som godis :(  maxdos på läkarens inrådan :(   Det slutar ju inte att blöda… :(  bara ett uppehåll på knappt två veckor efter skrapningen :(   sen fortsatte det… till o med under tiden jag åt hormoner o det ska det inte göra :(

Marith S
2011-08-15 13:44
0

Ett dygn efter att jag började käka kolhydrater slutade jag blöda :/  Detta är ju jättekonstigt….. får se nu om min mens återgår till det normala igen o så kanske jag vågar försöka med lchf längre fram :(

egensinnig
2011-09-12 08:06
0

Och nu efter 13 månader har mensen minskat både i mängd o antal dagar. Plus att både vanliga menssmärtor och ömma bröst försvunnit - konstigt! Enda skillnaden mot tidigare är att ajg äter lite mer kolisar o lite mindre mängd energi - för jag verkar må bäst så.

[Thesoulforged]
2011-09-12 08:28
0

Jag upplever inte alls att det blivit svårare men sedan har jag p-ring. Till och från, funkar utmärkt för mig..det blir regelbundet. När jag tagit paus upplever jag snarare att mensen svackar när jag äter för mycket kolhydrater men sen har jag väl vant kroppen under en längre tid att den inte ska få för stora mängder.

En annan grej som hände mig senast mensen var sen var att jag var väldigt stressad, blev paranoid och trodde att jag var gravid också vilket gjorde det hela värre. Testet blev negativt som väntat och två dagar efteråt när jag inte oroade mig lika mycket längre kom den.

Vyer
2011-09-25 23:23
0

Åh, en relativt ny tråd! Lånar den här så slipper ännu en menstråd skapas! Oskyldig

Jag förstår att det är en massa hormonomställningar som kroppen ska justera och så, men hur lång tid kan det ta? Jag har ätit LCHF i en månad och jag har haft mens under ungefär lika lång tid (minus några dagar). Är detta inom ramen för omställningsbesvär eller bör jag börja oroa mig?

Jag äter Cerazette, har gjort det i flera år och har varit i princip blödningsfri, så det känns väldigt onormalt för mig att ha så här lång mens :s

magma
2011-09-26 01:42
0

Det verkar vara väldigt olika från person till person! Själv upplevde jag enbart positiva förändringar när jag började med lchf- mensen blev mer regelbunden, kortare och jag fick mindre smärtor. Men jag har bara ätit p-piller under en kort period för en oherrans massa år sedan- kan det vara något som inverkar?

Att p-piller som tillför hormoner i kroppen på något sätt "krockar" med lchf, som ju anses vara en kost som normaliserar hormonerna i kroppen?

Ni som upplever problem med mycket och oregelbundna blödningar i samband med att ni la om kosten- äter ni/ har ni nyligen ätit p-piller?

tistelflikkan
2011-09-26 11:44
0

jag märkte ingen skillnad i början av lchf, har ätit cilest i flera år. men när jag blev singel så slutade jag med pillren och sen så blev vi ihop igen och då började jag igen… efter det har det varit längre och mer oregelbundna perioder. tilläggas kan göras att jag sedan första mens har varit som en klocka typ. tycker inte det är så konstigt att det juxat till sig, kroppen gillade nog inte att det hände så mkt på samma gång. samtidigt har jag verkligen gåt tupp å ner med lchf i sommar så… som sagt, mkt på samma gång. funderar på att efterfråga p-ring i stället nästa gång för att slippa alla hormonerna från pillren, någon som har erfarenhet av det?

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se