Ohygieniskt lösgodis
Nu är det dags att erkänna vad alla vet. Det är otroligt ohygieniskt att ha lösgodis eller varje annat av ätligt slag i behållare som alla kan nå och rota runt i.
Javisst finns deet små skedar eller slevar att ta med, men inte hindrar det att bakterier från händerna kommer ner i glasburken.
Jag är helt övertygad om att försäljningen av lösgodos skulle gå ner eller försvinna fortare än med någon skatt om strängare hygieniska krav framfördes.
Tänk om var och en skulle skiva av det antal skinkskivor man ville ha i stället för att få det gjort i charken?
Eller om stora ostar låg framme och man fick själv skära av den bit man ville ha.
OK. Lösgodiset är löst, dvs i små bitar men bakterier trivs på sött och en lagom svettig barnahand som ingen vet var den varit, eller vuxenhand för den delen, som tar en karamelllsked och rör runt i glasburken sprider bakterier från en burk till en annan.
Vore det inte intressant att ta få gjort en kontroll på innehållet av en lösgodisburk?
Fylls burkarna bara på eller byts de ut när de töms? Om de fylls på diskas de någonsin?
Bort med de ohygieniska lösgodisburkarna.
Helena Hesselmark
Jag köper inte lösgodis längre just pga det.
Har sett folk stå och välja och lägga tillbaka.
Dock köper jag frallor i lösvikt men aldrig dem som ligger överst, utan tar så långt ner, så långt in jag kan, med tång såklart.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Äter inte heller lösgodis, för det går inte att äta..
Men jag förstår din poäng Helena!
Det gjordes en undersökning på Arlanda, kanske Sky City, för ett antal år sen. Kommer inte ihåg detaljer, men man lät en godisskål stå framme en stund - kanske en timme - där folk passerade.
Sen analyserade man det som var i skålen..
Urin från 22 män, bland annat. 
Nu har jag mailat Socialstyrelsen med en förfrågan om studier på bakterier i lösgodis och om de avser att göra något åt de ohygieniska burkarna, dvs hela konceptet.
Men det är kanske är Folkhälsoinstitutet som sysslar med sånt?
Helena Hesselmark
#2 Usch får mig att må illa 
Karamellkungen påstår att det är så hög sockerhalt att bakterietillväxt inte sker. Jag trodde bakterier frodades i socker.
Helena

En kollega har sett ungar stå och hosta i behållarna mens dom skottar i påsen så välj dom högre placerade behållarna dit ungarna inte når
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#4 Me too.. 
#5 Vet att miljö- och hälsoskyddskontoren i kommunerna har - eller åtminstone hade - tillsyn över lösgodis.
Livsmedelsinspektörerna har säkert info om det här, regler och vanliga problem..
Lite skit rensar magen! 
I superhygieniska Sverige är det ganska otroligt att det får förekomma.. Bönder får inte sälja mjölk från kylrummet för då kan vi dö.. men kladdiga lösgodisar eller "nybakat" i affären kan man sälja där alla tar, vissa med tång andra direkt med fingrarna.. Jag kollade landet brunsås om just denna hygien(hysteri) om vad som får och inte får säljas….Men tja, inte nåt av mina problem längre….
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Fast detta problem gäller väl även grönsaks/fruktdisken där man plockar själv? Men jag håller med i sakfrågan, det är ohygieniskt och borde gå att lösa på något sätt, hur vet jag dock inte.
#10 Fast grönsaker sköljer man ju av och ibland tillagar, så blir ju inte alls på samma sätt som lösgodis. Och många frukter äter man inte skalet på :)
Dock äter inte ja grönserk, så behöver inte bry mig 
#10 Fast grönsaker sköljer man ju av och ibland tillagar, så blir ju inte alls på samma sätt som lösgodis. Och många frukter äter man inte skalet på :)
Dock äter inte ja grönserk, så behöver inte bry mig 
Det finns mycket som kan vara smittospridare - dörrhandtag, pengar, att hälsa och ta i hand för att nämna något. Jag tror inte att det är nyttigt att undvika andra människor.
Men visst vore det intressant att höra hur mycket som sprids via lösgodis.
Sen så anser jag inte smågodis för ätligt längre, bara konstgjort och luktar kemikalier, men inte alls för ev smitta.
Visst vore det bättre för folks hälsa om det minskade, oavsett om det är via höjt pris eller höjda hygienkrav.
Äsch, man kan skölja och tillaga godiset också! 
Snart kan man noga påpeka några sekteristiska drag. Man kan ha socialt ansvar också för andra. Många har åsikter om tobak och alkohol även om de varken röker eller dricker.
Helena Hesselmark
det där med urin från x antal män har jag läst gällde jordnötter. Men det blir ju samma sak vad de än ställer fram…
#14 Haha blir nog inte så gott 
#15 Precis, jag är emot alkohol och tobak så 
pennylane - Det är möjligt att du har rätt om jordnötterna. Om vi nu pratar om samma test.. 
En inte helt ny undersökning men den gäller nog även idag.
http://www.testfakta.se/livsmedel/article14659.ece
Jag jobbar med just påfyllning av godis. Vid varje besök så torkas burkar och lock invändigt. De diskas vid behov. Sockerlådor och spillåda töms vid varje besök. Godis fylls på från baksidan så inget "gammalt" blir liggande. Skedarna diskas.
Locken är självstängande så godiset ligger aldrig öppet som på bilden i första inlägg. I alla fall inte hos Karamellkungen/Godisprinsen.
#19 Torkas..? Med vad? Hur?
Kan inte det mer tillföra/sprida baciller, mer än det rengör..? Jagmenar om man torkar med trasa och skurvatten..
Läge att analysera skurvattnet sen? 
Jag ska kolla länken.. Tack! 
I en del butiker används bara skedarna en gång sen ska de läggas i en låda vid disken för att diskas. Det känns ju lite fräschare. Men man kan ju inte försäkra sig mot att folk går och stoppar dit sina lindrigt rena fingrar…
Jag & min farmor sa till en dam en gång som stod & tog godis med händerna och stoppade i olika påsar, att hon kunde sortera godiset hemma och använda spadarna. Fick ett snäsigt svar tillbaka "tror ni jag är skitig eller?! Jag har faktiskt rena händer!" bara det att vi såg henne gå ifrån tågstationen med sin reseväska när vi körde till affären. Och händerna kan ju se rena ut men tar man i olika saker så är dem ju inte det:)
Torkas ur med torr trasa som är enbart för invändigt bruk. Annan trasa till det utvändiga. Sedan ytterligare en annan trasa till Parrotsavdelningen om det finns sådan i butiken.
Tja, en torr trasa som torkar av alla burkar invändigt? Kan man inte sprida bakterier så?
Vad är Parrotsavdelning?
Helena
Parrots är väl naturgodissortimentet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En annan godisaspekt. Min systersons flickvän är vegetarian men proppar gladeligen i sig smågodis. Hon blev rätt ställd när jag berättade att en hel del smågodis innehåller restämnen av djurhudar…Undrar hur många som tänker på det?
Geleringsämnen för att fluffa upp och forma godisbitarna finns nog i allt typ lösgodis och det kommer från ben och hudar av både köttdjur och fisk, man kokar lim av samma sorts råvaror. Fast kanske inte typ Karlssons klister……kanske.
Ja inte vet jag om man sprider något men det sätt som vi jobbar på är nog granskat och godkänt av berörda instanser.
Precis pennylane, Parrots är just naturgodiset.
Ännu en anledning att inte äta lösgodis, den främsta är allt socker eller motsvarande. ;=)
Och det som kallas naturgodis är fullt av socker.
Lite OT om olika livsmedelsregler: Jag är nyss hemkommen från en resa till Paris. Där åt vi på en restaurang med en sorts Asterix-koncept. Inredningen påminde om en Ronja Rövardotter-kuliss och maten gick i samma stil. Som ett forntida gästabud, typ. Ja, ni fattar.
Där gick alla gäster och skar själva skivor av korvar, pastejer och annat som låg framme. Köttet grillades på öppna grillar mitt i lokalen och vinet fick man själv förse sig fritt av ur stora fat med tappkranar.
Visst tänkte jag en sekund på hur många smutsiga händer som greppat den där rustika korven före mig, men ingen av oss blev sjuk i alla fall. Och det var uppenbarligen en populär restaurang, helt fullsatt.
En svensk livsmedelsinspektör där skulle nog behöva en veckas semester efteråt…
Det finns teorier om att "lite skit rensar magen", att det är så mycket allegier nu för tiden eftersom vi lever i en överdrivet ren miljö, od.
Hus som helst.
Jag reagerar på denna tråd då fördjupning i lösgodis (o iofs liknande lösa plock-produkter). Det florerar även magsjuka emellanåt som visat sej ha sitt ursprung i dessa lösgodisbyttor.
Lösgodis - är vi inte alla överens om hur onyttigt o vilka kolhydratsstinna grejer det är? Jag menar på detta "kolhydrater i fokus"-forum?
Det är mest rubriken som gör att jag reagerar, sen har ju diskussionen blivit en annan tycker jag. Kanske just bara ordet/tanken på godis gör oss som skriver här sugna? Då kan vi ju köpa förpackat istället?
Hmm, jag är nog sugen o skiter i bakterier o annat. 
För egen del går tankarna till matbutikerna på Mallorca! Där hänger skinkorna fritt och det går bra att klämma och känna på dem. Hemma har man dem stående i rumstemperatur i en speciell ställning. Sen går man och karvar lite då och då.
Iofs kan jag tänka mig att lösgodiset är en värre smitthärd, men vore det direkt hälsovådligt borde det ju ha förbjudits vid det här laget. Vi bor ju i Sverige, liksom 
Jag tror att de värsta smitthärdarna faktiskt inte har med mat att göra. Alla stora barngrupper på förskolorna som trängs inomhus, t ex.
# 32 Jo iofs skulle tråden kanske inte ha legat i denna grupp utan i OT. För lågkolhydratskost handlar den ju inte om. Men annars kan man ju även diskutera företeelser i tillvaron utan att man själv är direkt delaktig i dem.
#32 Absolut.
Mitt sockerberoende började bli tydligt när lösgodiset kom. Jobbade i butik o stoppade näven (jo, vi hade inte tänger, slevar o skedar i samma utsträckning då!) i burkarna många ggr om dan. En näve ner i fickan. Detta har ju pågått i … kanske 15 år nu. Aldrig blivit sjuk!
Har bitit på naglarna i alla år o hanterat pengar o inte varit så duktigt på att tvätta händerna efter varje gång.
Bara bara sjuk av just sockerintaget!
Inte heller sjuk av andra oförpackade produkter. Är dessutom typen som slarvar med sköljning av frukt o grönsaker…!
Bör kanske tilläggas att jag inte har nån allergi. Mer än för kolhydrater, förstås!

Det sägs att det inte är bakterierna som är boven i dramat - det är våra immunförsvar. Har vi en tillräckligt stark kropp så spelar det inte så stor roll vad vi utsätts för.
Så att det följer med lite bakterier här och där på maten - det kan nog inte undvikas. Och om jag inte märker det - vad spelar det för roll?
"Every point of view is a view from a point."
Diskussionen kanske egentligen handlar om huruvida man kan sätta likhetstecken mellan "ofräscht" och "hälsovådligt".
Inte är det så kul att tänka på snordroppar och magsjukebakterier som kryllar bland lösgodiset när jag plockar ihop ungarnas helg-sockerchock.
Men om det faktiskt är en konkret hälsofara som måste styras upp från myndighetshåll ska jag låta vara osagt. Kanske är sockret farligare än snusket?
Man kan omöjligt utesluta allt som är ohygieniskt. Tycker att diskussionen är lite löjlig. De som köper godis får väl göra det, alla vet att det inte är de mest hygieniska förhållanden. Tycker man att det är äckligt behöver man inte köpa det.
Personligen har jag aldrig sett en koppling mellan insjuknande och förtäring av lösgodis. Kan inte minnas en enda gång som jag blivit magsjuk, förkyld eller något annat och misstänkt godis (eller grönsaker eller annat i lösvikt) som förövaren.
Det ligger något i uttrycket "Lite skit rensar magen". Bakterier håller vårt immunförsvar i trim, uteslutar man alltalltallt så kommer du börja bli sjuk mycket lättare.
Jag håller med er som menar att det inte är 'hela världen'. Äckligt eller inte - det är upp till var och en. Och bacillusker är inte nödvändigtvis av ondo. SJälv är jag inte särskilt petnoga med sånt - och jag är i princip aldrig magsjuk eller förkyld. *knock on wood*
Men som några sagt - det är väl inget fel i att uppmärksamma saken och diskutera vad som gäller.
Så att kalla diskussionen löjlig tycker jag är ganska.. löjligt..
Om man skulle testa bakteriemängden på lösgodis och t.ex. handtag, ledstänger, kranar, spolknappar och varför inte: blädderexen i olika väntrum. Så tror jag nog att godiset är ganska rent i jämförelse. Handtag mm går iofs inte att förtära, men har man väl fått bakterierna på fingrarna, så är det lätt hänt att det hamnar i munnen på ett eller annat sätt. Den avdelningen som jag tycker är värst i en butik är frukt- och grönsaksavd. Allting ligger öppet, folk vrider och vänder, klämmer och lägger tillbaka innan de bestämmer sig. Det anses helt normalt. Vindruvor är det tydligen ok att smaka på innan man plockar till sig.
Härom dan såg jag en dam stå och lukta på ett äpple samtidigt som hon sa: -Jag får ont i magen av äpplen så jag får bara lukta på dom, mmm!! Och så lade hon tillbaka äpplet
bland de andra.
Ja, det var lite dumt att kalla det löjligt. Egentligen är det inte diskussionen jag menar är löjlig, men inställningen att det är farligt med baciller är lite konstig, eftersom vårt immunförsvar skulle vara helt värdelöst om vi inte utsatte oss för det.
Det jag tycker är intressant är huruvida behållarna diskas. Ibland känns det inte så, men å andra sidan kan man ju ibland se när de byter hela behållarna.
#41 Ja, då är vi överens! 
*
Man kan fundera..
Det rådde handspritshysteri i landet där ett tag.. i samband med svininfluensahetsen.. Säljboom för Apoteken!
Plötsligt var det ok att gå genom säkerhetskontrollerna till flyget, med flaskor innehållande flera dl 'vätska'.. utan att säkerhetsmänniskorna kollade innehållet mot etiketten..
Men ve den som hade en flaska Ramlösa!! 
Jag tror att de som är rädd för baciller i lösgodiset och liknande är samma människor som får panik och dödsskräck av den årliga influensan bara för att tidningarna hittar på namn och trycker det på löpsedlarna. 

Kommer ihåg handsprithysterin, på jobbet står det fortfarande flaskor på toaletterna, vår receptionist som sköter det där är en sån där liten tvätthysteriker som springer och tvättar sig i ett. Själv slarvar jag medvetet med det och har inte använt handsprit över huvud taget. Och till skillnad från myndigheternas varningar att man blir sjuk om man inte tvättar sig ofta så blir jag i princip aldrig sjuk, när jag käkade vegetabiliska oljor vart jag däremot sjuk.
För att återgå till tråden att det hela nog är ohygienist är ingen som jag tänker närmare på, det är så ytterst sällan man förser sig från den avdelningen
#44 Jag är rätt säker på att handspritsanvändningen skapar fler problem än den hjälper mot. Undantaget sjukhus, o dyl..
Nämnda 'avdelning' (godis) luktar likadant som tvättmedels- och städavdelningen gör.. Ännu ett skäl till omdömet: inte ätbart! 
Jag undrar förresten över inledningen i tråden. "Erkänna vad alla vet" Behöver man erkänna det om alla vet om det? Är det någon som försökt säga att det inte är ohygieniskt? Varför välja just ordet "erkänna"?

#45: Inte så säkert, en kompis till mig är övertygad om att roten till sjukhussjukan ligger i personalens frikostiga användande av handsprit, det finns ju spritälskande bakterier (som kan ställa till stora problem för bryggerier) personalen spritar händerna och drar sen på sig plasthandskar, rena drivhuset för dessa bakterier, personalen blir snabbt immuna mot bakterierna med patienterna som normalt inte konfronteras med dom blir sjuka
#47 Aha.. Jag har faktiskt tänkt på det där.. men lämnade det, då jag inte har kunskaper nog att yttra mig..
Känns hursomhelst inte troligt att ett evigt spritande av alltmöjligt ska vara bra, egentligen.. 
Hur som helst. Jag har då tappat godissuget för ett tag framöver. 

Nu äter jag inte lösgodis längre sen jag börjat med LCHF. Men då pga innehållet och inte bakterierna. Jag har svalt åtskilliga kilon av denna vara i mitt liv och aldrig blivit sjuk….tyvärr annars hade jag kanske kunnat bli av med sockermonstret tidigare.
Men vet ni vad som sprider mest bakterier och ger folk mest magsjuka mm i en affär??
Jo handtagen på kundkorgarna och handtagen på kundvagnarna. Tänk så många händer som tagit i korgen före dig och var har alla dessa händer varit?
Vid tester har det visat sig att dessa handtag har mer farliga bakterier än den skitigaste toaletten
E-coli bakterien som ger upphov till många magsjukor fanns i stort antal på dessa handtag. E-coli bakterier kommer från händer som inte tvättats efter toabesök.
Så när du handlat och köpt något du vill stoppa i munnen på vägen hem…..tänk på vad du kan ha på händerna från korghandtaget
Skulle nog mer ägna mig åt att oroa mig för de där självplock "delikatess" vagnar/diskarna - typ Ridderholms eller vad det heter än det kemikalieproppade och sockerfyllda lösgodiset (socker är ju konserverande i stor koncentration (det är därför man måste t ex frysa eller tillsätta konserveringsmedel om man vill göra lättsockrad sylt/mos etc.)).
Tack alla för era kommentarer.
Mitt egentliga syfte med inlägget var att man kanske genom att påpeka hygien och eventuell ohygien i sammanhanget skulle kunna minska eller få bort lösgodisförsäljningen, vilket borde vara befrämjande för i alla fall barnens hälsa.
Helena Hesselmark
#27: Då finns det ju iallafall något ätbart/vettigt i godiset… 
Ja just det, det gäller att ta tillvara på allt, låt för all del inget gå till spillo!
#53 som icke vegan/vegatarian är djurhudarna mitt minsta problem.
Men jag tycker det är hyckleri att inte äta riktig mat och sen proppa i sig E-nummerfyllt lösgodis och kalla sig för vegan (som man är för att man tycker synd om djuren!)

#55: Fast dom som är vegetarianer/veganer för att dom tycker synd om djuren plågar ju ett djur, nämligen sig själv, vi är ju också ett djur
äter veganer i gemen verkligen lösgodis, jag tycker de verkar ha bra koll på allt, har en systerson som är det och han är verkligen noga med vad han stoppar i sig.
Har en syster som är vegetarian och en som varit det och de kollar/kollade alltid noga efter att det inte var gelatin i det de äter/åt.
Jag tror tyvärr inte att du kan få bort lösgodisförsäljningen av godis. Skulle det vara något med just hygienen så hade det nog varit borta vid det här laget. Karamellkungen har ju ändå bra koll och lock och grejer.
Vi har här en bit utanför stan "Godishuset" där allt godis ligger i ÖPPNA lådor. Inga lock. Det tycker jag är lite mer obehagligt.
Skulle sen lösgodisförsäljningen försvinna blir jag ju utan jobb….