Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3937 ggr
goliath
0

Kroppsanalys före och efter LCHF

Kroppsanalys före och efter drygt 2 månader med LCHF. Jag har tagit med de intressantaste värdena och de som skiljde sig:

Före:                            Efter:

Vikt (kg):                 88                                86

Fettmassa (kg):        9,68                             7,74

Fettfri massa (kg):   74,3                              74,3

Fett%                     11                                 9,3

*dessa mätningarna är inte 100% exakta.

Otroligt kul att se att viktminskningen har vart på bekostnad av fettlagrena och inte muskulatur, helt i tråd med teorierna runt ketos och low carb.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jösse.. är det inte på gränsen för fettprocent?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
0

# zepp,

det är i nedre skiktet av det som enligt analysmetoden kallas "gunstig" för en atletiskt byggd man i min ålder (34). Gränsen går vid 8%.

LatMask
0

Kul att se, Goliath! Vilket spann finns det för fettprocent?

Jag har en uråldrig bok (1986) där fettprocent anges som högst för 18 % för män, med medium (för amerikanska marinkårssoldater) på 16,5%.

Som lägst finns maratonlöpare, med i genomsnitt 8%, och i en del fall neråt 2 %.

OneManArmy
0

Vad är det för mätmetod som använts?

goliath
0

# 3, spannet är 8-20.

# 4

Det är en maskin som finns på sjukhus och vissa träningscenter.. Kostar 400kr ca.. Ström eller ljudvågor eller nått skickas igenom kroppen och man mäter motståndet tror jag. På så vis får man fram upplysningar om kroppssammansättning.. Den estimerar oxå BMR, ger upplysningar om visceralt fett, var fett är lokaliserat på kroppen, fördelning av muskelmassa, intra och extra cellulär vätskemängd och mycket annant..

[ErikSvensson]
0

Bioimpedans då. De kan diffa +-5% från dag till dag (jag har en påkostad sådan för 1500 som mäter från händer och fötter..) så ta resultatet med en nypa salt då det är väldigt stor felmarginal. Tyvärr finns det ingen hundraprocentig metod för att mäta kroppsfett men jag tror att t.ex. bodpod är mer träffsäkert än bioimpedans.

http://www.paulun.se/page5504457.aspx

OneManArmy
0

Ah skulle inte litat på bioimpedans heller.

goliath
0

# 6,

Tro mig, denna apparat kostar inte 1500 :) Det är ingen avancerad badrumsvåg..

Den ger inte en exakt bild av verkligheten. MEN, de är ganska bra till att mäta skilnade och framgång (eller bakgång).

Jag testade flera gånger på rad och fick samma resultat varje gång (har turligt nog en väninna där, annats skulle det kosta 400 spänn per gång).. :)

Zepp
0

Bioimpedans stämmer.. på stora grupper, men på individer är det lika exakts om BMI.

Det är trots allt det elektriska motsåndet som mäts, och sedan är det ett program som räknar ut fett och lean mass, utifrån statistiskt undelag för befolkningen.

Bara det att man tycks bli lite dehydrerad på LCHF borde göra stor skillnad?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

OneManArmy
0

Spelar ingen roll hur dyr en maskin är då metoden inte går att lita på oavsett pris.

goliath
0

Min uppfattning är att dessamaskiner som sagt inte går att lita på om man vi ha siffror som stämmer exak överrens med verkligheten. De ska hellre användas till att mäta tendenser och förändringar i kroppen. Man får en pekpinne på om fettmassan går upp eller ned, går muskelmassa up eller ned? Lägger man på sig massa på överkroppen eller underkroppen? etc..

De ska altså inte ge helt nogranna siffror (om man ska ha det måste man ha tillgång till ett Direkt Kalorimetri labratorie och dem finns det inte många av i landet..

Men för att få någorlunda ungefärliga siffror och den viktigaste poängen -se på tendenser till förändring i kroppssammansättning ska detta vara en bra metod. Den närmaste vanliga dödliga kommer so inte har tillgång till direkt kalorimetri, dubbelmärkt vatten eller indirekt kalorimetri.

OneManArmy
0

Det finns ett par metoder som är rätt exakta.. Som tex kalipermätning för kroppsfett (om man gör RÄTT) eller bodpod för kroppsanalys

[tjenarehej]
0

Låter som en hockus pockus maskin…

goliath
0

hehe.. nja, det är nog ingen hokuspokus maskin. Kanske en estimationsmaskin med ganska bra estimat. Inte sämre än formler a la Mifflin eller Harris Benedict som de flesta använder när de vill uppskatta sin BMR. Men lite hokus pokus är det nog så jag tror som sagt de maskinerna används bäst till att se förändring och tendenser.