Vill kolla mina blodfetter.
Jag har ätit LCHF i över 2 år nu och tänkte för att bla få slut på allas tjat om kolesterol, testa mina värden. Även om jag själv inte är orolig efter att ha läst här och på kostdoktorns blog om det så skadar det ju inte att göra ett test för att få reda på hur det ligger till.
Jag är så trött på alla som gnäller om att "det kan inte vara hälsosamt" samtidigt som dem trycker i sig kubikmetrar av pasta till allt dem äter.
Säger man bara till på sin vårdcentral att man vill testa sina blodfetter eller heter testet något speciellt?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Iomed att sjukvården är skattesubvientionerad så skall helst inte okynnestester av alllt möjligt förekomma.. det är din läkare som bestämer vilka tester som behövs för att rätt diagnostisera ditt hälsotillstånd.
En tanke som vi som skattebetalare kan förlika oss med, tycker i allafall jag.
Oandrasidan, så ökar antalet privata vårdcentarler, och flera är villiga att utnyttja skattesystemet för att få fler patienter och därmed mer pengar.
Så mitt råd är att söka privat mottagning, alternativt vara berädd att betala själv.
Förutom de vanliga blodfetterna bör du begära APO-kvot.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Att vänta med att testa sina blodfetter till ca 2 år är en bra tidpunkt eftersom värdena skvalpar omkring lite i början.
Det är förstås bra om du har värden från innan kostbytet för referens
Ser i reklamen här mellan inläggen att det går att köpa egen blodfettsmätare. om man är lite nördig. Inte gratis direkt, men någon som vet hur tillförlitlig en sådan kan vara?
Vet att man inte ska bry sig så mycket om sina värden, men intressant att följa utvecklingen utan att behöva stå med mössan i hand på vcårdcentralen i tid och otid.
Jag gjorde hälsokoll med blodstatus inkl apo-test på en privat mottagning - Brightcare. De finns i Strängnäs och Eskilstuna. Finns säkert fler alternativ spridda över landet.
Jag betalade 1500:- för provtaning och möte med läkaren.