OT - Vaxduken omodern?
Hittade någonstans en liten diskussion om huruvida folk har vaxduk på köksbordet längre. Nej, nej, hu för vaxduk, svarade samtliga.
Är jag den enda i Sverige som har vaxduk på köksbordet? Hjälp! Vad ska jag ha för nåt i stället, för att hotta upp köket?
nej - du e nog inte själv om vaxduk. jag har det ibland på köksbordet och ibland sommartid på utebordet finns ju snygga modeller/färger tycker jag.
Nu när hösten kommer så tycker jag om att sätta fram små värmeljushållare och tända ljus på kvällarna.. det kanske blir "upphottat" (fniss)….
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Har alltid vaxduk pga kladdig lilltomte, gillar dock vaxdukar oavsett, smidigt och bra vid spill och det finns faktiskt riktigt bra vaxdukar med snygga mönster :) Jag har en grön med vita prickar som jag inbillar mig ger lite retrokänsla ^^
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack Mooniq och Keeks! Nu känner jag mig inte fullt så efterbliven!
Kul uttryck "kladdig lilltomte"! Ja, dom kan verkligen få maten att hamna överallt utom i munnen…

#3 inklusive munnen skulle jag nog säga. Det är ganska mycket som kan hamna i munnen, inte bara mat.
Jag hade jämt vaxduk förr när lillan var liten, men så tröttnade jag, tror kanske att detill del berodde på att den (vaxduken) alltid var svartfärgad där vi hade Göteborgsposten och det blev aldrig riktigt rent. Numera har jag oftast någon av min mammas fina hemvävda löpare eller ibland hel duk.
Vaxduk är ju toppen! Jag har en grön, snygg vaxduk i köket (från 10-gruppen) och en på matsalsbordet (från Marimekko.) Man vill ju att barnen ska kunna vara med utan att få höra att dom inte ska kladda och spilla. Så kolla in 10-gruppen och Marimekko!
Hittade min på Rusta, 49 spänn för 120x240cm ^^

Vi hade vaxduk, inte på bordet utan på golvet medan våra barn var i den… ballistiska åldern. Bordet kunde jag skrubba, men dels var det oljat trägolv i förra huset (rödbetor - oljat trägolv - ingen vacker kombination),
dels hade vi matta under bordet. Vår vaxduk gick under arbetsnamnet Ground Zero.
Jag köpte billigaste vaxduken på Jysk och körde den i tvättmaskin regelbundet.
Fabricati diem, pvnc!
:O
Fan (ursäkta) vilken bra idé! Det måste fixas, pöss!

När jag flyttade ihop med min karl och hans obehandlade matbord insåg jag snabbt att det bara var en tidsfråga innan det obehandlade träet blev behandlat med rödvin, stekflott eller liknande, så jag gick raskt till Åhlens och köpte vit vaxduk i metervara. Ovanpå den kan man sen lägga en piffig liten löpare som matchar gardinerna, om man vill.
Jag köpte även en röd julduk med behandlad yta som går att torka av med trasa, inför det årliga adventskaffet/grötlunchen med 20+ gäster, många barn, och totalt kaos. Men när vi skulle lägga på den fick samme man ett obstinatutbrott och krävde envetet att den skulle ligga med den "fina" sidan upp för att den andra sidan var ful och så kunde man inte ha det när man har gäster.
Som tur var såldes samma duk på rea i mellandagarna, så nu har jag en ny och fin utan glöggfläckar, och nästa jul ger jag mig inte, då ska den ligga som jag vill så att den går att använda fler gånger!
Tröttnar han på mina plastiga dukar är det ju liksom bara att se till och behandla det där bordet…
Danska vaxdukar är underbara! Har köpt flera med snygg design och en del med tygkänsla så att man verkligen tror att det är en vanlig duk. Tyvärr har jag inte hittat de med tygkänsla igen. Idag har jag en med jättesnyggt mönster till utebordet. Innebordet är av glas men ibland vill man ju ha duk även där och nu letar jag efter vaxduk med tygkänsla igen.
Finns med någorlunda tygkänsla på Ikea men som jag minns det var de ganska dyra per meter :/
Får nog säga att för mig har den "alltid" varit omodern, eller kanske snarare "bonnig" - kände ingen alls när jag växte upp som skulle använt det inomhus om de inte var just bönder. Vaxduk för andra "icke-bönder" användes bara på trädgårdsbordet på sommaren. På borden var vanliga dukar eller löpare.
Jag misstänker att det kanske är mer lokalt huruvida om det är ok än tidsmässigt "modernt"/"omodernt".
Fast jag tycker nog man kan skita i om saker är moderna eller inte och ha det man själv gillar oavsett vilket område det gäller.
"Stoff och stil" har fina vaxdukar som ser ut som fina dukar. Inte dumt på bordet om man behöver. Det går att skicka efter från dem. Bra priser på alla tyger. Danskt företag.