Bra och dåligt salt
Känner att mina frågor "försvann" bland alla svar och för att inte inkräkta i tråden så startar jag en egen med mina frågor.
Det skrevs om olika salter. Att vanligts bordssalt (vad det nu är?) innehåller massa kemikaliker och "skit" och det skrevs att man skulle välja mineralsalt, havssalt, bergssalt eller flingsalt.
Vad är det för skillnad på mineralsalt, havssalt, bergssalt och flingsalt? Kan man köpa det "rent och färdigt" i dagligvaruhandeln? Eller måste man investera i en saltkvarn?
Vad rekommenderas och vad rekommenderas inte samt varför?
Jag vill undvika klumpförebyggande medel så jag läser noga på förpackningerna. Det finns några utan detta men inte många. Generellt är det grövre korn i dessa utan men kolla noga, det finns några sorter grovt salt som också har klupmförebyggande medel tillsatt. Enklaste sättet att använda dessa (när man ska salta kött odyl) är att hälla saltet i en saltkvarn så man får småbitar. Annars gär det bra med en mortel också…
Annars när det gäller olika salter så är det lite olika vad de innehåller. Det finns inga som bara innehåller natriumklorid, det är inte nyttigt. Tllverkade salter har olika andra salter inblandade medan havssalt har den blandning som finns i havet. Bergssalt är salt som kommer från saltgruvor och detta är oftast gamla havsbottnar. Skillnaden, som jag förstått det, är att havssalt innehåller jod naturligt medan de andra behöver ha det tillsatt och det görs inte alltid. Jod behövs i kroppen, utan det kan man få ämnesomsättningsproblem. Var ganska vanligt förr, därför finns det numer jod tillsatt i salt…

Vanligt bordssalt är bergssalt.. natriumklorid.
Havssalt är natriumklorid från havet, där man dunstat bort vattnet.
Bergssalt är havssalt från havet men från förhistorisk tid.
Mineralsalt är speciella samansättningar mellan natriumklorid, magnesiumklorid, jod och kaliumklorid.. har jag för mig
Skillnaden mellan de olika natriumkloriderna är altså ursprung och tillverkningsmetod.. havssalt dunstas fram, medans bergssalt tas fram genom gruvbrytning under jord.
Bergssalt ligger ihop med en massa annan bråte i berget, varför det renas genom att lösas upp i vatten, oönskade föroreningar tas bort med olika metoder, och sen dunstas det fram som med havssaltet.
Havssalt tas från havet som det låter,, men det genomgår samma rening som bergssalt.. man slipper gruvbrytningen.
Det stora problemet med salt är troligtvis en tillsats.. klumpförebyggande medel, även kallat kaliumferrocyanid, (gult blodlutsalt).
"Kaliumferrocyanid är olösligt i alkohol, men lösligt i vatten. Ämnet i sig är inte giftigt, men i kontakt med syra bildas den mycket giftiga gasen vätecyanid."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gult_blodlutsalt
Det är altså när blodlutsaltet når magens syra som vätecyaniden kan bildas.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

E536 som Zepp talar om ovan är ett syntetiskt framställt klumpförebyggande som dock sällan används numera, andra klumpförebyggande, särskilt E551 som finns i Seltin bordssalt t ex är kiseldioxid, ett naturligt förekommande mineral som det inte finns några kända hälsorisker med.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Både bergssalt och havssalt är alltså från havet från början. Betyder det att båda dessa typer har ungefär samma sammansättning av mineraler?
Båda genomgår en reningsprocess men är slutresultatet lika rent? Berssaltet innehåller ju rimligtvis inte några naturföroreningar då det kommer från förhistorisk tid. Lämnar inte reningsprocessen några spår?

Och en fråga till som jag försökt ställa i en annan tråd om salt: Kan man använda flingsalt i en saltkvarn? Jag frågar för att utbudet av flingsalt är enormt jämfört med grovsalt.
Till vilken nytta ska man mala flingsalt? Jag tar en nypa och smular medan jag strör ner det.
Klumpförebyggande medel E 535 och 536 är det i mineralsaltet jag köper, det är det där natrium och kaliumcyanidjoxet men enligt Äkta vara är det inga kända hälsorisker med någondera.

#6 Det finns flingsalt utan klumpförebyggande medel och då klumpar det kanske ihop sig? Dessutom blir det mer finfördelat i en kvarn än vad jag får det med nypan. Och det kanske man vill ibland.

Enligt Äkta Vara finns inga kända hälsorisker med E535/E536, men enligt andra källor så stämmer inte det… http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/97nr3/97-3art8.htm är en artikel som kommer mig till minnes. (Det ska tilläggas att Seltin som hon tar upp som exempel i denna artikel inte längre innehåller E535 och E536 utan istället ett mer naturligt klumpförebyggande istället, E551, vilket bör vara säkrare.)

Är saltet renat är det inte längre naturligt
Då har säkert en hel del av de ursprungliga mineralerna också renats bort.
Ett flingsalt är nog inte att betrakta som oraffinerat längre
Jag är då av den uppfattninge att alla bör äga en riktigt bra saltkvarn och köra på med ett riktigt bra salt i den.
Man kan satsa på ett havssalt från områden med få föroreningar typ celtic seasalt
Salt är ju ändå så billigt så det kan man kosta på sig