Om nötter på engelska
den som är bra på engelska kan kommentera lite om innehållet här nedan. En liten resumé kanske http://chriskresser.com/another-reason-you-shouldnt-go-nuts-on-nuts?utm_source=Chris+Kresser+L.Ac&utm_campaign=f3202d8dd7-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email
Numer pensionär i Nynäshamn

Intressant! Jag har alltid betraktat nötter som frön, och tänkt att för mycket är säkert inte bra, men ibland blir det ju lite mycket ändå…
Medan vi väntar på en resumé, så kan vi skratta åt denna googleöversättning! Obs, inget för den språkkänslige!
Om någon undrar hur muttrarna kommer in i bilden, så kan det engelska ordet "nuts" översättas till nötter, muttrar, galningar och säkert fler…
"still lost in space and time"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Han pratar om att nötter innehåller lika mycket eller till och med mer fytinsyra än vad spannmål gör och att många som äter paleo undviker spannmål pga detta men glatt ersätter det med nötmjöl utan att tänka vidare på det.
Han påpekar tråkigt nog för oss chokladälskare att kakaoböner, och därmed kakaopulver, innehåller extremt höga halter av fytin. Processad choklad kan också innehålla betydande halter av det.
Tack subcalva, då fattade jag rätt. Det är med andra ord viktig kunskap att gå ut med eftersom många LCHF-are äter mycket nötter på olika sätt när de tar bort bröd. Själv avstår jag nötter för att de trots allt innehåller en hel del kolhydrater.
Numer pensionär i Nynäshamn
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kanske ska tillägga förresten att han skriver att det finns inga studier på hur man kan reducera halten fytin men han pekar på att traditionella folkgrupper som äter nötter använder rätt omständliga processer för att tillreda nötter tex genom att blötlägga, skölja, torka och sen rosta eller koka innan man äter nötterna.