Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4264 ggr
Karin hundtokig
0

LCHF inom vården

Hej alla,

Tror att jag har en etiskt problem, som sjuksköterska, hur ska jag förhålla mig till alla patienter som jag möter med diabetes, övervikt, smärta, magproblem som JAG tror skulle må så mycket bättre med en annan kost. Det är ju inget som jag diskuterar med min arbetsgivare eller mina arbetskamrater precis! Jag skickar lappar till patienter att gå in på "Kolhydrater i focus", "kostdoktorn" osv. Känns som att jag är ute på hal is ! Vill ha åsikter om detta, tack!

lukasfelix
0

Jag tycker inte det låter så lämpligt att du som sjuksköterska sticker åt dina patienter lappar, om en kostomställning skulle bli ett problem för dom så skulle du kunna få skit för det och även din arbetsgivare….

Bättre att du tar det med ansvarig läkare istället och bolla dina tankar med denne, för att den sen kan föra infon vidare om den tror att det är vettigt

yvonnel
0

Svårt fall, kan du inte istället försöka vara tillmötesgående när du blir tillfrågad om LCHF, för det blir du nog om du har till uppgift att kolla blodsocker.

nyborjare08
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sedan Socialstyrelsen 2008 utrett två dietisters anmälan av Annika Dahlkvists råd till diabetessjuka så är det numera tillåtet för läkare att ge råd om LCHF. http://www.kostdoktorn.se/socialstyrelsen-godkanner-lagkolhydratskost

Jag vet dock inte om samma gäller för sjuksköterskor. Så det är nog klokt att, som #1 skriver, ta upp det med ansvarig läkare. Du kan ju alltid hänvisa till Socialstyrelsens beslut (ovan) Glad

Keeks
0

Även om jag personligen uppskattar lite "guerilla-krigsföring" så tror jag att det definitivt kan slå tillbaka på dig. Är nog bäst som ovanstående säger att ta upp det med ansvarig läkare. :)

[baronbacon]
0

#4 Helt enig.

lisols86
1

Hej!

Jag är också sjuksköterska… Jobbar inom psykiatrin och hör och häpna!; vi ger patienterna råd om lchf riktad kost. Kanske inte i extremvarianterna men betonar vikten av att dra ner på kolhydrater för sömnens skull, hyperaktivitet, ångest, blodsockerkontroll vid ätstörningar osv.

Jag jobbar även inom hemsjukvården ibland, och där förvånas jag över hur många sjuksköterskor som själva följer lchf och börjar se tydliga fördelar med det. Även om de kanske inte lämnar ut konkreta kostförslag, så lämnar de heller inte ut tallriksmodellen ;)

Socialstyrelsen godkände 16/1-08 LCHF som en metod, som överensstämde med vetenskap och beprövad erfarenhet. Man får alltså lov att uttala sig om kolhydratrestriktion :)

Länkar till Socialstyrelsens uttalande ang. anmälan på Dahlqvist…

http://pagina.se/filer/SocvsDahlqvist.pdf
yvonnel
0

Allt oftare höe jag hur föräldrar talar om att inte ge barnen godis och andra sötsaker under veckan med hänvisning till att "dom blir för uppspelta då", det innebär ju att medvetandet finns där, ska bara omsättas i ordet kolhydrater.

Karin hundtokig
0

Tack för allas åsikter!

Hej lisols 86 och alla andra!

Jobbar också inom psykiatrin, inom beroendevården och mycket sammanliknas med sockersug och craving av exempelvis alkohol, droger och läkemedel.

Idag handlar så mycket om neuropsykiatriska sjukdomar som ex. ADHD. Köerna är jättelånga till utredningar. Frågan är hur mycket kosten spelar in?? På 50-60-talet var var alla barn med neurosykitriska störningar då? Okey vi har en helt annan vardag idag med datorer, media, ja ni vet vad jag menar, men ändå kan man inte låta bli att undra!

Keeks: Tyvärr kan ansvarig läkare vara en okunnig idiot!! Men tack för omtanken.

Keeks
0

Förstår då absolut din frustration :(

[ALX]
0

#8 Jag halkade in på denna tråd eftersom det säkert bara är en tidsfråga innan någon som inte tänker på sitt välmående kommer att ställa mig mot väggen och ifrågasätta hur bra LCHF egentligen är.

På något sätt känner jag att Socialstyrelsens utredning är mitt sista starka argument om inte "denna någon" ger sig och att det känns bra att kunna hänvisa till vården.

Samtidigt ser jag inlägg #8 och kommer genast på att jag NOG har en länk till en annan tråd på detta forum som fick mig till att rygga till och som jag KANSKE tror är ett svar på dina tankar om kostens inverkan på ADHD (du får tolka den första läkarens uttalan själv. Per Wikholm är inte lika enig) : Om sötningsmedel . Sötningsmedel som finns i vart och varannan produkt idag…

Nu vet jag inte hur det har gått för dig ang. den "ansvariga läkaren som kan vara en okunnig idiot". Dock håller jag med övriga i tråden, för din egen skull! Att inte hjälpa patienterna på detta sätt.

Om du inte lyckas påverka läkare eller patienter på något sätt, så skulle jag vilja ge dig tanken om att skilja på ditt yrkesliv och ditt privatliv (LCHF, då du själv valt denna modell och inte arbetar proffesionellt med den). Jag är fullt medveten om att det inte är lätt men i slutändan står du där ändå själv.

Och jag tror på att du påverkar mer än vad du själv tror utan att säga det ragt ut Flört eller smussla lappar! Men javisst är det frustrerande/irriterande att inte alla förstår (inte ens jag innan jag startade LCHF) hur kroppen vi lever i fungerar tillsammans med kost och alla andra faktorer som spelar in.

Lycka till!