Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 6589 ggr
[stuxen]
1

Bakerix Frallor vart är frallorna?

Hej har idag gjort frallor med bakerix och undrar vart frallorna är det lovas 8 st frallor med fluff men inte blir dom fluffiga och brödiga.
Vist är de fina små bröd bollar men inte är det frukost frallor inte kanske delikatess bullar.

Vispade 4 ägg i 8 min riktigt fluffigt. (Ju fluffigare ägg desto fluffigare bröd.)
Tillsatte mjöl 4 dl.

Om jag nu bara vispat äggen hade frallorna altså varit platta.

konichiwa
0

Jag håller med. 6 'bröd' blev det och eftersom mjölet måste blandas ner ordentligt i de vispade äggen så går ju fluffet ur. Sen sitter man där med platta 'bullar'. Inte smakar de frallor heller.

Blev väldigt besviken eftersom det utlovades frallor.

Elshira
0

Det bästa jag hittat hittills som liknar bröd någesånär, och är ungefär som scones är 2 ägg + 1.5 dl profiber, 2 msk grädde ungefär (mer för saftigare, mindre för fastare bröd) samt 2 tsk bakpulver. Klicka ut på en plåt i valfri form (jag brukar göra ca 2 cm tjocka).

Att vispa äggen när man ändå ska blanda ner saker med fiber är bortkastad tid… Fibrena suger åt sig äggen som jag vet inte vad, så jag har slutat med att vispa äggen (i.af till ovanstående recept som man eg ska göra), rör bara ihop allt ordentligt. Det blir ingen fralla, men absolut ingen kompakt klump i.af.

Bör dock ätas nybakade, och då de rä rätt intetsägande i smaken brukar jag  alltid pensla på olivolja och strö på lite rosmarin och flingsalt. Får mig att tänka på goda italienska bröd :)

Hakuna matata!

[bittek]
0

Jag fick heller inga frallor med Bakerix. Lät ni era jäsa innan ni satte in dem i ugnen? Det gjorde nämligen inte jag - kanske därför det blev som det blev?

Sweli
0

#3 jag lät de jäsa 10 minuter, då blev de ganska bra och goda.

[stuxen]
0

Fast jäsa?
Det finns ju ingen jäst i receptet.
Bakpulver jäser väll bara i ugnen?
Sväller lite av xangummit eller vad det nu kallas kanske.
Jaja hoppas det går att göra någon god kladdkaka med detta istället.
Får testa frallor någon annan gång kanske.

frogglan71
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vispar äggen i fyra minuter sen vispar jag ner mjölet plus solrosfrön och linfrön.Det blir 8st stora fina frallor varje gång och dom smakar helt okej tycker jag.