Sådär varannan dag?
Tänkte bara fråga här - det händer rätt ofta att det fuskas med den strikta LCHF-dieten här.
Hur funkar det - om man efter en hel natts sömn kör en strikt dag med omelett, kaffe med grädde och kokosfett, stekt fläsk och fortsätter dagen i samma stil - är det ändå förkastligt eller kan man se varje strikt dag som en vunnen sådan?

Det beror nog lite på vem det är som fuskar och varför man äter lchf.
Jag äter lchf dels för att må bra och dels för att gå ner i vikt.
Om jag fuskar så ger det en ganska omedelbar effekt på viktnedgången - det är som att trycka på en "pausknapp" - dvs min fettförbränning stannar upp och är det ett tillräckligt stort fusk så samlar jag vätska som ger 1-2 kg + på vågen.
Sen har jag ett slumrande sötbegär som jag inte vill väcka upp eftersom det är ett rent helvete att bli av med det igen så jag försöker undvika det.
Så för min del försöker jag undvika fusk som pesten (trillar dock dit ibland) men andra kanske det inte har så stor inverkan på.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Halvbra kanske är bättre än heldåligt?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag tror på kolhydratladdning så jag har en dag i veckan när jag äter.. ja i princip allt. Sedan ligger jag runt 70-100 gram kolhydrater om dagen nu, känns som gymmet fungerar bättre så (och jag har provat att gymma under c:a 1½ år med ren LCHF) Att ha 'slarvdagar' emellanåt än varje dag ser jag inget negativt med (om man nu promt inte vill va i ketos på heltid vilket jag fortfarande inte förstår varför man vill..)
#3 Mja är du diabetiker kan nog en sådan variant vara rejält skadlig, kanske även mer så än att äta mer "GI-betonad" kost jämt och äta lite mer ibland också.
Det har väl ganska väl och konkret visats hur höga blodsocker värdena kan bli vid plötsligt högt kolhydratsintag kan bli om man vanligen äter ganska lågt och att man bör smyga upp det under några dagar innan.
Men som nämnts beror det ju mycket på vem man är och varför man äter lågkolhydratskost. Och naturligtvis vad man menar med "fusk". Om man pratar om kanske några frukter eller någon potatis eller rotfrukter som "fusk" är det nog ingen större fara om man inte bytt medicinerad diabetes mot att leva utan medicin t ex. Däremot slänga i sig plötsligt stora mängder bröd, ris eller pasta kan nog för många bli väldigt illa för kroppen (mycket bättre då att dela upp den mängden på några dagar för att trappa upp).
Helt rätt, Givetvis menade jag på "friska" gärna tränande individer. För en diabetiker är det nog farligare att hoppa mellan low/medium/high-carb än att bara följa en av dem. Och som du säger beror det ju på vad man äter, massa grönsaker och rotfrukter är betydligt bättre än godis och rent socker. 

I fortsättningen skall jag kalla mina fuskdagar för Cyclic Ketogenic Diet!
Andra dagar kan det bli Noll-kolhydrat oftast för att man har ägg, kött och fett hemma och inte orkar åka till affären för att kompletera.
Det låter iallafall bättre än fusk.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja varför inte? Det är ju i princip så det fungerar.
Fylla och tömma glykogenerna = äta mer men inte lagra fett. Fast det underlättar ju om man tränar en del så man får använda glykogenet också!

He, he Zepp det var kul! Synd att jag har affärer alldeles för nära o jag gillar dessutom att handla.
Nå, jag äter inte strikt lchf längre men håller ändå på med att kolla vad jag äter.
Kan tyvärr slinka in en och annan fuskbit. Har väl blivit lite less men hoppas att jag kommer igen.
Får väl köra CKD dagar jag med!

Halvbra är bättre än heldåligt. Måste komma ihåg det när jag inte kan motstå något jag inte borde äta.
Tack, Zepp! 
Trodde inte du fuskade Zepp, som har varit med så länge
Wenn, det är nog tvärtom: När man börjar med den här kosten är det många som är jättestrikta, kör fakir osv.
Men ju mer man lär känna sin kropp och hur den fungerar och reagerar, desto större friheter kan man ta sig. Det enda jag totalt undviker nuförtiden är pasta, för den mår jag inte bra av.
men det som är riktigt trist är när man inte går ner öht utan måste vara ganska strikt dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år! BLÄ säger jag!
Beror kanske lite på vad man menar med fusk.
Min kh-nivå kan variera ganska mkt numera. Jag är mer inriktad på att verkligen utesluta vissa typer av livsmedel, medan andra är gokända och så länge jag håller mig till 'godkänd mat' så finns inte ordet fusk i mitt huvud, oavsett kh-mängd egentligen..
Utesluter mjöl- och frömat, ris, bönor-baljor, sockerstinna saker.. kemikaliebomber. Godkänt utan mängdkoll är förstås animaliska naturella produkter, grönsaker, ost, smör.. (men vräker inte på fett ändå - behövs inte) Godkänt med mängdkoll är t ex: grädde, cf, nötter, LCHF-bakverk, nån liten pjott rotfrukt..
Säkert glömde jag nåt, men ungefär så..
På det här viset håller jag mig nog till max 20-25 g kh - om det inte är riktig 'fest'.. sällan.. och 'fest' kan alltså fortfarande vara ok, inte 'fusk' - men precis som Zepp beskriver så kan det variera neråt till 5-10 g ibland, beroende på huruvida saker finns 'i lager' eller inte.

Jag tycker det blir segare nu efter några år, det går inte neråt och jag har tom testat lite ris, men blev dålig i maggen.
Så jag kör lchf men äter kanske lite mer än från början, inte omåttligt men lite mer moderat med kolhydraterna inom "bra" kolhydratkällor om man säger.
Kan bli lite mer rotfrukter och så.
Känner att jag kommer att äta lchf style men jag dippar ner i kolhydrat längtan ibland då jag ät less och har fått för mig att jag inte mår bra av lchf. Vilken jag ju gör men jag lyssnar lite för mycket på fetträdda inom mitt jobb och kan bli lite påverkad.
Får ju besvär om jag skulle fuska.