Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 6226 ggr
[ALX]
0

Makrill- & Tomatsoppa á LCHF

Pyrfärsk på LCHF och ingen fena på fisk-rätter gav jag mig på:

Makrill- och tomatsoppa toppad med räkor och hemmagjord aioli:

Rätten räckte till 3 pers. Mixtra gärna med mejeriprodukterna, då jag är mjölkproteinallergisk använder jag iMat/Kokosmjölk.

Räkfond som bas i soppan:

• Börja skala 400 gram räkor (spara räkorna till garnering av soppan)

• 1/4-del fint hackad gul lök

• 1 msk paprikapulver

• 4-6 grönpepparkorn

• 6 dl vatten (byta ut 1-2dl till torrt vitt vin)

Klipp ner skalen i en kastrull med lite naturell olja i botten. Fräs på räkskalen tillsammans med löken i några minuter. Glöm inte röra om!! Bränner du räkskalen kommer soppan smaka bittert. Pudra på med paprikapulvret och grönpepparkornen.

Efter en stund häller du på lite av vätskan, låt sjuda in. Häll sedan på resterande och låt koka under lock i 30 min.

Sila räkfonden i silduk i den kastrull du tänker göra soppan i. Släng gojs-gojset som blev över i silduken.

Koka ner räkfonden till 1/4. Under tiden förbereder du det som ska ner i soppan:

Soppan;

• Din hemkokta räkfond

• Övre laget av kokos i kokosmjölkburken (utesluta om du använder grädde istället. Jag gjorde det för att få krämighet)

• 1,5 dl iMat (Byt ut till: Grädde och öka mängen till 1-2dl vid uteslutning av koksmjölk)

• 400g Passerade tomater (går säkert byta ut till något annat i tomatväg, jag hittade inget annat i min butik som innehöll <5g/100g)

• Liten gul lök i klyftor

• <400g Makrill filé i mindre bit

• Örtsalt efter behov

• Svartpeppar efter behov

• Fryst dill efter behov

OBS! Skaka inte kokosmjölkburken! Öppna och ta övre lagret i koksmjölkburken. Jag tror på att det är "nyttigare" samt att jag bara vart ute efter "krämigheten".

Häll alla ingredienser i kastrullen med räkfond. Låt koka upp och släpp ner makrillen. Låt koka i ca 15 min.

Smaksätt med örtsalt, svartpeppar och fryst dill efter behov.

Garnering:

• De färdigskalade räkorna

En fet klick hemmagjord Aioli:

• 2 Äggulor i en vispskål

• 0,5 msk vittvins vinäger

• Örtsalt efter behov

• Svartpeppar efter behov

• ca 2 dl naturell olja (typ.raps)

• Riven färsk vitlök efter behov

Vispa på full fräs: Äggulor, vinäger och salt/peppar i en vispskål. Droppa försiktigt ner lite av oljan under kraftig vispning, häll därefter ner oljan i fin stråle under vispningen till önskad konsistens. Smaka av med riven vitlök.

Servera 2-3 soppskopor i mindre skål. Garnera med defärska räkorna och toppa med en fet klick aioli!

-Det visade sig att rätten blev en succe för mina smaklökar!

Kom med förslag/tips/råd för utveckling av rätten. Som sagt, jag är ny på LCHF och har inte vägt ingredienserna för den som tänker på antal gram.

Bon Apéttit

Fiana
0

"då jag är laktosallergiker använder jag iMat/Kokosmjölk."

Laktos är man inte allergisk mot, och är det just laktos du är känslig för så är det mycket bättre att välja ett av de laktosfria alternativen. Är du däremot faktiskt allergisk mot mjölkprotein så hjälper ju de dock inte.

Allmänt tips om du är just mjölkprotein du inte tål är att försöka undvika de lchf-recepten med mycket grädde, iMat och liknande är hälsomässigt sämre alternativ och då bättre att hålla nere mängden grädde/etc. Men nu var det ju ingen jättemängd i just det här receptet :) Havre och risbaserade ersättningsprodukter är i vilket fall mycket bättre alternativ än sojabaserade sådana.

[ALX]
0

#1 Förvånad att någon här ens har koll på vad som är skillnad Glad Kan säga att inte många i "det vardagliga livet" vet det. Därför vart det en tanke med att skriva laktosallergi. Jag har gått från att vara laktosallergiker till proteinallergiker.

Är medveten om havrebaserade produkters inverkan på kroppen och att soya är sämre. Söker givetvis andra alternativ än iMat att ersätta grädden med, eftersom denna behövs i vissa maträtter.

Fiana
0

#2 Mja, fortfarande. Laktos är man inte allergisk mot så du kan inte varit laktosallergiker. Laktos kan man däremot vara intolerant mot i och med nedsatt laktasproduktion, men inte allergisk. Mjölkprotein dock ja. Ganska viktigt att hålla isär det.

[ALX]
0

#3 Det har du rätt i! Om det nu är viktigt att poängtera med tanke på huvudämnet av tråden. I praktiken är det ingen skillnad. Dålig blir man för eller senare i vilket fall som om man "fuskar". OFF TOPIC

Till dig som följer tråden eller är ny och läser efter detta: Kom med förslag/tips/råd för utveckling av rätten. Gärna alternativ till att byta ut kokosmjölk och iMat Glad

yvonnel
0

Den här soppan ska jag pröva, hade nog aldrig själv kommit på att använda just makrill till soppa, intressant. Kokosmjölk är ett bra substitut och dessutom väldigt gott, ger en fin smakavrundning, spec. om man är intolerant/allergisk mot komjölksprotein.

Jag har för mig att jag läst att man inte nödvändigtvis behöver ha samma känslighet för getost och fårost om man är det mot komjölksprodukter.

Någon mer som vet?

Beträffande fisksoppa så är jag helt frälst på saffran som krydda, men det finns ju fler varianter och kanske är det vilken fisksort man använder som ska bestämma kryddningen.

Jag blev faktiskt sugen på räkor - skalen ska jag använda också, din beskrivning på räkfonden - super, jag har inte lyckats så bra med den förut så skalen brukar jag slänga och samtidigt skämmas lite.