Om Vildsvin.......
Det finns nu mycket vilsvin att köpa i Sverie…billigt!!
Problemet är att jag vill köpa kött (..kan inte skjuta!) och de som säljer kräver att jag själv ska besiktiga köttet.
SVA utför testerna mot avgift…
Såå…
köttet måste besiktigas för att säljas…Men om jag får köttet (och låtsas att jag skjutit det själv)…..räcker det då med" tillräcklig upphettning" för att klara mig från trikinos'?
(vad jag förstått av denna artikel kan ordenligt upphettat kött vara Ok!)
Zepp, jaus, maxiq, dufa, Doc…någon?
Sorry! Har ingen erfarenhet av vildsvin… Bara av en och annan uppretad gris.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Det verkar ju inte finnas några smittade djur (vildsvin) i sverige om man läser statistiken men eftersom risken alltid finns så är det bäst att kolla. Det som är problem tycker jag verkar vara att förvara under den tid det tar att få svar från provtagningen, jag menar att en hel gris tar ju plats. Om lagen kräver koll så finns det nog en orsak, men om du känner jägaren och den personen brukar jaga i samma område, så kanske det går att lita på den personen, viktigt tycker jag att vi tar detta fina kött tillvara, det är faktiskt jättegott.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Brukligt är ju att man hänger och styckar grisen och fryser in- förutom den delen man skickar iväg för analys. I de allra flesta fall är ju köttet trikinfritt, så risken för att man har lagt ned tid och arbete i onödan är ju inte så stor…
Där jag bor levde i flera år en stor flock vildsvin och jag har släktingar som jagar dem (bl.a ;-) men nu var det ett tag sedan grisarna syntes till. Verkar som de har flyttat en halvmil bort, vilket tyvärr innebär utanför den mark där "vi" får jaga.

Allt kött för avsalu skall vara veterinärbesiktigat!
Har ätit obesiktigat vildsvinskött, då min farbor jagar på egen gård!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag har funderat tidigare på detta med besiktningar och vaccinationer osv. angående djurhållning och slakt. Förmodar att även veterinärer har en intresseorganisation som ”lobbar” hej vilt på jordbruksverket för att få igenom lagar som gynnar just detta skrå. Är det verkligen farligt att äta okontrollerat kött? Tas det prover på samtliga djur och skickas till labb? Vi äter ju okontrollerad fisk som också kan innehålla trikiner. Vi äter ägg som vi köpt från grannens gård. Njaä, jag tror att det ligger en hel del andra faktorer (ekonomiska) i informationen om faran i att äta okontrollerat kött.

Hmm… Funderar ändå på om inte "tillräcklig upphettning" kan räcka…
Att få köpa färdigbesiktigat verkar lite hopplöst, vilket jag ioförsig kan förstå.
Den som har frysen full av godkänt kött för eget bruk kanske inte har lust att skjuta, stycka och fylla ytterligare en frys med kött som kanske är bra….( men de skjutglada skänker gärna bort ett nyskjutet svin )
Och samma funderingar, problem har jag … min lilla frys rymmer inte ett helt svin, måste dela med någon….var ska jag göra av allt annat jag bunkrat…
Som sagt, billigt är det, men såå snål är jag inte….Skulle gärna betala lite mer för besiktigat kött föpackat i "lagomklumpar" levererat med jämna mellanrum.
Jo, lite bekväm av mig är jag nog…

Om en uppfödare av t.ex. grisar skickar ett gäng, låt säga 20 st., till slakthuset tas det då ett prov från varje gris eller bara en i "gänget"?
Om jag köper ett lamm eller 1/2 gris från gårdsförsäljning (som vi också har haft planer på ) har gården då redan tagit, skickat och fått svar på prover för det aktuella djuret? Det ska ju beställas i förväg och slaktas inför avhämntningsdagen.
(Har bott några år utomlands….så enkelt (o gott) allt var…bara slå en pling, åka o hämta dagen därpå)
Jag har inget att tillföra dina funderingar men vet att sen barnsben så har vår familj bekanta som bor på "landet" och när jag var där som barn på skol-loven så fick vi mycket vilt till middag - otroligt vällagat och jättegott och vi var aldrig sjuka. Mjölk hämtade vi hos min kompis morfar - då vi gick till lagårn och mjölkrummet - jättekonstigt för mig som är stadsbarn men otroligt kul. Och ägg hämtades i hönshuset, så vi fick bra mat, riktig mjölk med grädde i, vi åt kalvdans ibland och jag kan inte minnas att någon, varken barn eller vuxen var sjuk pga maten. När jag skriver detta så dyker ett minne upp av att vi åt älgfärsbiffar - mums….

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

5.7.1 Vilda djur, som kan vara smittade av trikiner, och hjortar från hägn som inte är friförklarade från tuberkulos
Björn, vildsvin och andra vilda djur som kan vara smittade av trikiner, liksom hjort från hägn som inte är friförklarade från tuberkulos ska alltid levereras till vilthanteringsanläggning, utom när köttet konsumeras av jägaren själv i det egna hushållet, se 29-30 §§ i Livsmedelsverkets föreskrifter (LIVSFS 2005:20) om livsmedelshygien.
Detta innebär att dessa djurslag, vare sig som primärprodukter eller i form av kött, inte ens vid enstaka tillfälle och inte i någon mängd får ges bort eller säljas av jägaren. Omvänt innebär detta att konsumenter och detaljhandelsanläggningar inte kan ta emot eller köpa primärprodukter eller kött från dessa djurslag direkt från jägaren. Alla leveranser ska gå genom en vilthanteringsanläggning, där köttet ska besiktigas efter slakt, innan det får levereras vidare och slutligen nå konsumenten.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag får en del vilt av en jägare jag känner, och han kollar alltid köttet. Det har hänt att jag fått något med order att inte äta det förrän han har hört av sig att det var OK.
Är verkligen inte detta det vanliga?

"Är verkligen inte detta det vanliga"?
I Sverige, ja. Här i Litauen, nej. 

Det sas i "Landet Brunsås" att här i Sverige har hygienen fått gå före allt annat, det är precis min uppfattning också
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Förra året upptäcktes stora mängder trikiner i ett skjutet vildsvin från Västeråstrakten tror jag det var. Upphettning till 77 grader krävs för att larverna skall dö och frysning fungerar mycket osäkert.
ALla seriösa jägare skickar in trikinprov från sina skjutna vildsvin och inväntar resultat innan det görs mat!
Min familj skjuter vildvsin (till oss), och det tas alltid tester. Det är förståss ovanligt (tror inte vi behövt kasta något pga trikiner i.af), men det är verkligen inte trevligt om man skulle råka ut för det.
Givetvis fungerar det att hetta upp ordentligt, men jag föredrar att inte behöva översteka kötter för säkerhets skull, och dessutom behöva oroa sig.
"Better safe than sorry" - det är lätt gjort trots allt!
http://www.trikinprov.se/om-trikiner/
Testet på den sidan kostar 195 kr, en liten summa i jämförelse med vad det kan göra för nytta och med tanke på hur många kilo kött det är på en gris (om man räknar ut extra kostnaden/kilo).
Hakuna matata!
#15 Får ska jag inte säga något om då jag inte vet något om det, men gris testas alltid - precis som vildsvin. Allt griskött som säljs i sverige måste vara testat, från utlandet är jag dock osäker. Köper bara svenskt kött i.af :)
Hakuna matata!
Jägare för absolut inte sälja vildsvin utan att skicka inne ett trikin prov, sambos familj har jagat i många år och aldrig skjutit en vildsvin med trikin, men vildsvin kan går långa strekor i sök efter mat eller ett nytt revir så man ska alltid tar ett trikin prov, det är inte ens svårt att tar provet, man skära den ett hg kött och muskle, dock måste det innehåller muskle för det är där trikinen lever. Om du välja köper obesiktad kommer ihåg att det är "svart sålt kött" och tamligen värdelös för jägaren, jag personligt skulle inte betala mer an halv priset för obesiktadt kött. Om du kolla på youtube kan du ser filmer på trikinkött. vart bor du? du kan annonsera att du vill köper vildsvin kött på jägare forum, om du bor i närheten till mig kan jag tipsar om jägare. Ibland hjälper det att bara fråga de man känner om de känner någon som jagar.
Lagom mysig artikel från förra året om trikiner i vildsvin…

Det säkraste är nog att inte äta vildsvinskött över huvud taget. Hängslen och livrem har ju alltid varit det säkraste i Sverige. Förlåt ironin, men jag blir trött på rädslan för trikiner, fågel och svininfluensa och allt vad det nu kan vara. 
Jag hoppas iaf att det kommer att "satas" på vildsvinskött. Här vimlar det av grisar, och många boende anser att de är värsta skadedjuren. Och, det skjuts hit å dit, och tror inte att allt kött tas tillvara på ://
I Julas åt jag smarrig Hargspigg ;))
Jag såg ett TV-program från Hawaii och någon annan amerikansk state Texas kanske, där det tydligen finns så otroligt mycket vildsvin att statligt anställda jägare fångar in grisarna och sedan slaktar dem efterhand och delar ut till fattiga. Det finns ju människor här också som kunde ha nytta av ett tillskott av högproteinkött med rejäl fettrand. Mao så tycker jag att wildsvinsplågan kunde decimeras ordentligt om det sattes i system.
Jag har en bror som jagar men han säger att det är väldigt tålamodsprövande att "vänta ut" dessa intelligenta djur som ju också kan vara mycket farliga.
Jag har sett vildsvinskött till salu i deliktessdisken i sk. bättre affärer men hua mig vad dyrt det var.