Kyckling milanese- Friterad kyckling
Idag skulle jag testa att göra kyckling schnitzel med baconmjöl men upptäckte i sista stund att jag hade glömt köpa bacon.
Då kom jag på att testa göra schnitzlar med Bakerix.
Jag tog först 4 kycklingfilér.
2 ägg som jag vispade lätt med salt och peppar.
150g finriven parmesan.
Bakerix.
Först paserade jag kycklingfilé i ägget, sedan i bakerix.
Efter det paserade jag, en gång till filén i ägget och till slut i en blandning av bakerix med parmesanosten.
Friterade i en blandning av olja och Arlas ghee smör.
Även min man tyckte att de var enormt goda 

Vad är Bakerix? Såg gott ut det där receptet, saknar friterat mellan varven.

bakerix innehåller: Blancherad sötmandel, kokosnötsmjöl, xanthan, bakpulver, salt
jag köper den i lchfbutiken och använder för att göra bröd, pizza och andra saker.
Jag tänkte att sötmandel och kokos passar väldigt bra med kyckling och det gjorde.
Xanthan: ämne som framställs genom jäsning av glukos eller sackaros från majs och med hjälp av en bakterie som heter Xanthomonas campestris, den liksom äter upp glukosen och hjälper till att bilda ett geléaktigt ämne. Sen torkar detta ämne och görs till ett pulver som i sin tur löses i vätska och som i sin tur återigen blir geleaktig. Bakterien är annars känd som en skadebakterie som gör att grönsaker ruttnar.
Om du inte vill fritera kan du steka både i ugn eller i stekpanna med smör.
Jag gillar fritering då och då.

Ska kolla in det, tack du det blir nog smaskens
Min man sa igår "Du får gärna göra denna skickling igen den var jätte god!" (han kör inte LCHF snarare HFHK)
Är det någon som har testat?

Fick hem Bakerix igår, ska testa till veckan då min man kommer hem.
I lördags testade jag att göra schnitzlar med kokosmjöl, riven parmesan och mandelmjöl. Lade till FiberHusk (bara ett par skedar).
Vispade ägg med vitlök och persilja, lät köttet vara i äggblandningen med salt och peppar en stund och sedan panerade jag de.
Blev jätte goda!