Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4665 ggr
anemone83
0

mejeriprodukter

Hej

Strävar mig åt mer lchf-kost fortfarande men min stora last är mejeriprodukter. Lever i princip på keso och kvarg, frukost-lunch-middag-kvällsmat och däremellan. Funkar till allt.

Funderade nu på, finns det ngt märke med mindre kolhydrater? Ngn som vet?

Annan fråga; var ligger gränsen för överhängande fettdrift? 10g kolhydrater/ dag? Mer/mindre? Tänker inte testa m ketosstix för fått för mig att de inte alltid visar ketostillstånd även om man är däri om man legat i ketos länge… Och hur fungerar det, för om man då äter alla kolhydraterna på en gång- är det 'sämre' än om man delar ut det mer jämt över dgn?

Help help

misty09
0

Jag har svårt att släppa min älskade fil till frukost. Ica:s egna laktosfria 3% fil innehåller bara 2g kollisar/100g så det är den med minst kolhydrater jag har hittat. Likaså laktosfri mjölk 3% har bara 3g kolhydrater ( använder den till mitt te)

Laktosfritt innehåller mindre kolhydrater, har väl med mjölksockret att göra.

Keso innehåller ju 2 g kolhydrater, mindre har jag inte hittat.

dufva
0

Nånstans mellan 60-150 gram alltså väldigt individuellt Skrattande

Många här försöker nog hålla sig under 20 gram och är då utan tvekan i ketos.

Stickorna visar bara om du kissar ut ett överskott av ketoner så du kan mycket väl vara i ketos fast dom inte visar nåt.

MimLan
0

Det behöver inte vara en slump att du äter så mycket mejerier, din hjärna kanske går loss på det.

Hoppa ner till stycket om opioidaktivitet.

http://johannaskost.blogspot.com/2008/07/om-att-ha-matbegr.html

[Pennylane1]
0

Överhängande fettdrift Skrattande låter som något Paulun et al har myntat.

chrand
0

Jag försöker att hålla mig i ketos eftersom jag tycker mig känna en aptitdämpande effekt av det. Och jag använder mig av ketosstickor.

Visar de utslag är jag 100% säker på att jag är i ketos. Visar de inget har jag ingen aning. Jag har läst någonstans att har man kört en ketogen diet länge är det under 40g kh som gäller och för att vara hyfsat säker utan utslag på stickorna så tror jag att det är under 20g man får satsa på.

anemone83
0

åh, underbart tips med icas fil! själv kört på naturell yoghurt 3% från lidl med 4g kh/100g men fil är ju ännu godare. Har svårt att äta för krämigt/tjockt på morgonen. Ska definitivt testa ditt tips! Tack.

Ska läsas igenom och kanske har du rätt….men lite knivig situation då min läkare rekommenderat mig äta mer mejeriprodukter pga benskörhet och de tillskott som finns i tablettform (ex ideos m fl) är inte ett alt då de innehåller sockeralkoholer som min mage pajjar helt av.

haha. jo kanske men ville liksom förtydliga att jag menade förbränning av fett som huvudsaklig energi och inte kolhydrater eller ja, man förbränner ju båda så.. asch, ni greppade konceptet iaf ;)

anemone83
0

Och genomläst är det. Såg under tiden att jag läst det innan men inte 'med de glasögonen' ;P

En tanke slog mig dock. Alltid hört att när man vill äta ngt (inte socker etc kanske) så är det i många fall för att kroppen lider brist på ngt. I detta fallet har min tanke varit kalcium…verkar korkat att avstå det då eller? Respons?

MimLan
0

#6 Jag hoppas din läkare har rekommenderat mer än att äta mejerier?

Problemet med benskörhet är ofta inte brist på kalcium, (hur kan vi i Norden som häller i oss mejerier i mängder ligga i topp när det gäller benskörhet om det vore så?), utan brist på d-vitamin och/eller obalans i intaget av olika mineraler (tror det var magnesium).

anemone83
0

tja…fick ju ideos utskrivet men kan inte ta democh då var rådet mer mejeriprodukter.

Magnesium knaprar jag tillskott av men d-vitamin…kan man köpa det, fettlösligt som det är?

goliath
0

Jär oxå väldgit svag för mejeriprodukter.. Använder väldigt mycket grädde och creme fraiche i matlagning och älskar fet naturlig yoghurt. Gåt totalt loss på lchf pannkakor där jag använder både grädde och creme fraiche.. JAg har till och med lite sylt i youghurtenb (14 g kolisar/100).

I tillägg till detta äter jag rikligt med ovanjordsgrönsaker..

Jag är starkt i ketos på denna diet enligt ketostixen. får i mig 20-30g kolisar per dag.. För min del blir det ingen poäng att undgå mejerivarorna. Jag hade förlorat en glädje i livet och gjord kosthållet svårare för mig..

anemone83
0

Jag är lite på samma tanke som du, att min kropp vill ha och behöver mejeriprodukterna? Dock rädd jag får i mig sådana mängder att kolhydratintaget blir helt för högt…? Kan man göra det även om, som jag gör, man håller sig till mejeriprodukter med mindreän 5g kh/ 100g?

goliath
0

Livskvalitet är viktig.

Altså, kolhydratintaget blir för högt för vad? För att vara fettdriven?

Nej. Det är inge problem att vara fettdriven och fortfarande njuta mejeriprodukter om man vill det.

Är du rädd att du inte går ned i vikt pga du ligger för högt i kolisar?

Det är många härinne som har den uppfattningen att de måste så lågt ner i kolhydrater för att tappa vikt att de måste eliminera alla grönsaker och alla mejeriprodukter. De menar att de måste ned i nästa 0g kolisar för att vikten ska reduceras. Min mening är att det inte är de enstaka grammen kolhydrater som leder till deras viktminskning, men den betydliga mängden kalorier detta ofta innebär att de reducerar eller andra saker i deras livsstil som förbättras i en period när de ska "nolla" kolisarna för att gå ned i vikt. Men att ens nämna ordet kalori härinne är för vissa som att svära i kyrkan

Om det inte är några särskilda grunder till att du borde ligga extremt lågt på kolisarna så ser jag ingen anledning till att pina dig själv att ta bort saker du är glad i för att pressa dig ned ytterligare några gram kolisar.. Att äta 25 eller 3 g kolhydrater har för de allra flesta personen ingen signifikant betydelse på insulinsekretion. Om det är utebliven viktminskning skulle jag experimentera med att reducera antalet kalorier.

Vad är det som fick dig att tänka på detta?

MimLan
0

#11 I ditt fall handlar det inte om för mycket kolhydrater, men äter man så mycket mejerier att ens måltider består främst av det så är det maten som får stryka på foten för du är ju för mätt för att äta annat.

(När det talas om för mycket mejerier här i forat handlar det vanligtvis om överviktiga som inte går ner i vikt. Många är känsliga för mjölkproteinet i det avseendet.)

#8 Äter du något d-vitamintillskott? Som sagt, det är inte brist på kalciumintag som är den stora orsaken till benskörhet. Kroppen behöver d-vitamin och fett för det skall funka.

anemone83
0

Well, inte utebliven viktnedgång som stör…står still nu men visst, hade inte tackat nej till ngt kilo minus eller ännu hellre minus i fettvikt men lite plus i muskelmassa.

Har dock uppfattat det som om att ifall jag äter typ 35g kh/ dag skulle jag inte längre främst bränna fett? Gällande viktminskning däremot är jag helt m dig på att det gäller att intagna kalorier måste vara mindre än de man förbränner för att annars finns det inte ngn anledning för kroppen att plocka av lagren och så bör gälla oavsett vad de intagna kaloriena består av men att det underlättar om kh ligger lågt men ja, den biten kan alla här inne annars kan man lätt läsa det själv så slipper förklara ;)

Vad fick mig att tänka på vad?

Men ja, får ju i mig gott om protein genom keson och kvargen, för det är typ det som kompletterar måltiderna. Utöver det äter jag kött/fisk/ägg, ngn sås m relativt hög fetthalt i och ovanjordgrönsaker så mejeriprodukter tar väl upp 20-30% av tallriken.

Kollade m matdagboken.se  och näringsmässigt ligger intagen i 40-45% fett, lika mkt protein och resten kolhydrater (iaf idag). Helt kasst eller rimligt?

Du tror inte längre intagen handlar om att min hjärna går igång på tja, kolhydraterna i mjölken eller ngt? Intressant att få andras synvinklar på det hela.

Och gällande d-vitamintillskott så nej, inte hittat ngt som jag kan ta men du kanske vet ngt?

MimLan
0

#14 Gränsen för främst fettförbränning är högre än så, man brukar ha ett riktmärke kring 100 gr kh.

Låga nivåer av kolhydrater är främst till för insulinresistenta och de som triggas av det. Att det blir lågt för en del andra grupper beror på eget val, eller för att det blir så om man t.ex. måste tänka på att äta så att magen fungerar för en. Du behöver hitta en nivå som fungerar för dig där du är lugn och mår bra. Det kan handla om nivån av kolhydrater, eller om vilken typ av kolhydrater.

Jo, jag tror att din hjärna går loss på mejerier utifrån din beskrivning. För min del är sådana sug det en signal som jag inte gillar. Jag har t.e.x. slutat dricka kaffe vardagligen. Jag kan heller inte dricka mjölk eller ha en burk jordnötssmör hemma om jag inte accepterar att jag dricker/äter upp allt på en gång. Är det inget problem för dig så är det inte det. Får du i dig annan mat än mejeribaserade måltider så är det bra. Det lät inte riktigt så bara utifrån vad du skrev tidigare.

Det finns tips på kostdoktorns hemsida om några kosttillskott. Jag vill dock uppmana dig att läsa på om benskörhet, det är viktigt att du har koll på hur det fungerar. Det är befängt att du inte fått information av din läkare! Du kan börja med en sökning på kostdoktorns hemsida så ser du en hel del inlägg kring det och d-vitamin.

anemone83
0

Tack MimLan. Skönt att höra jag antagligen främst förbränner fett, även om jag äter så pass med mejeriprodukter.

Som sagt äter jag en hel del annat också bara det att i princip alla kh jag äter kommer från mejeriprodukter. Sorry om jag beskrev det illa innan kanske?

Ska verkligen ha i baktanke det där m att hjärnan antagligen går igång på mejeriprodukter, även om det sällan är ngt problem att sluta äta även om det finns mer keso/yoghurt/kvarg kvar och mjölk dricker jag inte alls. Bara det att ja, jag föredrar mejerier framför att få i mig kalorierna genom ex bröd,pasta el så. Nog mkt också för att det är lätt att äta, tar inte direkt lång tid att servera snyggt om man säger så ;)

Gällande benskörheten så ska jag läsa på. Återigen tack för nyttig info.

Jules
0

Hej! jag kom att tänka på en sak när jag läste här vad gäller ex mejeriprodukter och lågt kolhydratsinnehåll. Som keso som nämns har 2 gram kolhydrater per hundra gram men i energiprocent räknat blir det mycket mer kolhydrater på grund av det låga fettinnehållet fast det verkar så bra med lågt kh innehåll. Innan jag läste den här länken visste jag inte det och tyckte att lite rödmjölk är väl ändå ok då det inte innehåller "så mycket" kh, bara ett tips och bra att veta :)

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715229b9cb462233063a6c-gram-och-energiprocent-liten-guide