Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2373 ggr
gun92884
0

OT - microwave bekymmer ...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Finns det na'n som kan hjalpa mig?

Kopte en ny microwave/convection ugn for nagot ar se'n och jag anvander min microwave till att gora mitt huskbrod och ocksa mina frokex. Haromdagen helt plotsligt fungerade inte the touch pad langre. Tidsuret var redan pa fritz se'n nagra manader tillbaka och den behovde jag ju inte sa det bekymrade mig inte sarskilt mycket … men nu kunde jag inte fa 'start' eller 'stop' att fungera. Efter att fatt veta att en ny touch pad skulle kosta $389 + frakt (lika mycket som en ny microwave) sa bestamde vi oss for att kopa en ny.

Jag gav ju inte upp pa en gang forstas utan forsokte olika saker som att dra ur kontakten, prova alla touch for att se om NAGON fungerade. Ibland kom na'n pa men det gick inte att fa microwaven att starta sa det var ju tamligen sa meningslost.

Hursomhaver, vi kopte en ny micro igar … och innan Jean-Pierre skulle installera den sa tryckte han pa toucherna pa den som inte fungerade … och NU FUNGERADE DEN. Na'n annan som har haft ett sa'nt har problem? Ar det bara ett 'last hurrah' innan den stanger av helt och hallet? Jag anvande den flera ganger igar men vill ju inte ta tillbaka den nykopta om det bara ar for att behova kopa om den igen, sa att saga …

gun92884
0

… alltsa bestamde vi oss for att kopa en ny micro, inte touch pad … ser litet oklart ut som jag skrev det Rynkar på näsan

shamani
0

Det låter som det klassiska syndromet med glasögon - de kommer inte tillrätta förrän man köpt nya…

Jag tror helt enkelt att du har en glappkontakt någonstanns.

Min micro är från 1987 och jag har bytt säkring i den två gånger och ljuset fungerar inte längre, men annars är den i full gång. Still going strong, alltså.

Du kanske kan förvara den gamla som reserv? Garantin kommer ju att gå ut på den nya även om den står oanvänd.

gun92884
0

Min forsta micro har i Staterna kopte jag 1989 och den gick helt fint atminstone 20 ar. En dag sa gav den upp … ingen varning alls, bara helt svart, inget ljus ingen varme … nada. Da kunde jag med gott samvete skaffa mig en storre och mer sofistikerad … ville inte sara den gamla genom att lagga den at sidan nar den fungerade Skrattande

gun92884
0

Jaha, da ar det sondag morgon och jag har nu en micro som INTE FUNGERAR igen, efter att ha vaknat till liv i flera dagar. Det ar bara 'start'knappen just nu, men det ar ju en valdigt nodvandig detalj … Jean-Pierre ar ute och seglar sa jag far vanta tills han kommer hem for det ar for bokigt att fa in den nya sjalv …

Anders-S
0

Vad använder du mikron till?

Länge sedan jag slutade använda mikron. Känns inte värst hälsosamt.

Jag har en mini-ugn istället, som är snabb, en el-grill och en "lampkupa" (halogen). Om den senare är så värst hälsosam vet jag inte. Använder nog mest mini-ugnen.

På torpet har vi en bakugn man eldar innuti i + en järnspis med ugn. I båten har jag ingen ugn alls så här använder jag en stekgryta. Bakar ju inte…

gun92884
0

Jag anvande den mest till att gora mitt fiberhuskbrod och mina frokex … forutom tina kott och varma upp teet som blivit glomt i sin mugg. Den nya ar sa sofistikerad (inverter technology med massor med mojliga installningar) med sa manga knappar sa jag kanner mig manad att vara litet mer aventyrlig … man kan valja spraket man vill ha och ocksa mattenheten … eftersom jag hade valt franska sa sa den sa snallt 'Bon Appetit!' nar kottet var tinat Skrattande

Mamma hade ett fint torp (min son har det nu) pa en sjotomt utanfor Eskilstuna dar hon var pa sommaren. Vedspisen har han behallit (men har elektrisk ocksa) och jag kommer ihag hur mamma kokade och bakade dar … kollade att det var ratt varme pa ugnen med en bit papper Glad  

Jean-Pierre skaffade sig en miniugn/grill till baten … han hade en riktigt ugn forut men den salde vi eftersom han aldrig anvande den och den tog for stor plats sarskilt nar det blaste och den svangde. Vad vi anvande mest nar vi seglade i England och i Sydfrankrike var den franska grytan 'cocotte minute' som ar en slags tryckkokare … basta ratten kallades for Spaghetti Tabarly (efter Eric Tabarly) eftersom den var latt och snabb och man kunde ha en arme vid bordet … kokar spaghetti och se'n haller man i vad man har over fran andra maltider eller konserver Skrattande … detta var naturligtvis pre-LCHF …

yvonnel
0

Detta var ju skoj att läsa, humoristiskt vart det ju också. Min första mikro köpte jag nog samma år som du, Gun. Den höll ca 10 år och slutade på samma sätt som du beskrev, men jag trodde att det skulle gå att laga, eller snarare, jag tog för givet att det var så man gjorde, tog vara på grejerna alltså.

Det gick, men blev väldigt dyrt att byta motor. Den fungerade därefter ca 3 år till och nu har jag haft no 2 i 8 år och numera är det nog mest kaffekoppen som värmes upp. Förr kokte jag alltid potatis, klart på 4-5 min. jomenvisst, jag värmer ju upp när jag ska ta fram hemlagat som är fryst i lagom portionser och den är bra till broccolin som ska bli till mos.

Jag köpte ny vanlig ugn för några månader sedan, den vill inte fungera på grillen bara med varmluften. Läste i brochyren och där stod det att indikatorlampan inte alltid tänds, men det står inte att den inte värmer slingorna så det blir att gå tillbaka till butiken och reklamera, inte kul.

[Pennylane1]
0

Anders-S Gun skriver ju i första inlägget redan vad hon använder den till… man kan väl åtminstone läsa huvudinlägget innan man svarar?

dufva
0

Har inte lyckats köra slut på nån micro än.

Den jag har är en rymlig variant från sent 80-tal

Det första jag gjorde med den var att prova koka knäck i den vilket var ett stort misstag

Det gick så snabbt att knäcken kremerades och det rök kraftigt från ugnen.

Den överlevde dock händelsen fast den luktade karamelliserad knäck ett par år efteråt trots ihärdig rengörning Skrattande

CasaRamon
0

Jag har en gång lyckats förstöra en mikrougn genom att mikra popcorn i påse. Påsen  är alldeles platt när man lägger in den och efter 2 minuter på högsta effekt så ser den ut som en ballong. Ska vara färdigt när det slutar att "poppa". Det rök och luktade förskräckligt. Popcornen var brända och lukten gick aldrig  ur mikron. Allt som mikrades, smakade som det luktade, bränt. Så den var bara att kassera och köpa ny.

yvonnel
0

Tänker på dom där "städtanterna" i Hur rent är ditt hus-programmet som använder ättika eller citron + grönsåpa till att fräscha upp kylskåp frysar och ugnar.

Anders-S
0

Min första mikro, ca 1975, var en Husqvarna Cupol. Det kom en servicetekniker ett par gånger och ställde in antennen med hjälp av att stryka potatismos på plattan och sedan köra utan skydd för att kolla hur värmen spred sig. Han medgav att det ibland var svårt att sova eftersom han stördes av "svetsblixtar". Alla i det företaget försvann efterhand, troligen i hjärntumörer.

Jag trodde länge att läckage var farligast. Numera ser jag nog påverkan på maten som mest kritiskt.

#8 Jo, jag såg vad som stod, men tillät mig ändå att uttrycka min undran över "mikro + fiber + frö". I svenska språket kan man göra det med en upprepning, "vad gör du, sa du????"

gun92884
0

Jag ater inte vete eller gluten … mitt brod ar psylliumhusk, agg och olja/vatten. Mina frokex ar gjorda pa lin, sesam och chiafron.

Har inte last Wheat Belly annu … sager han att dessa saker ocksa ar daliga?

Trodde forst att detta var na'n ny som hakat pa men nar jag tittade pa bloggen sa kanner jag igen honom … laste hans blog innan boken kom ut … in fact, hans blogg har suttit i mina 'favorites' i flera ar …

[Pennylane1]
0

# 12 Ja om du skrivit det så som du gjorde nu hade jag begripit, men du skrev det som en vanlig mening med ett enda frågetecken, hade svårt att se det som något annat än en helt vanlig fråga!