Efterlysning! LCHF mer än 5 år
Jag efterlyser er som ätit LCHF i många år, 5 år eller mer. Och som har hållt koll på ert kolesterol och Blodtryck och allt som kan leda till hjärt-kärlsjukdomar. Vad har ni för värden?
Jag har precis tittat på avsnittet från vetenskapens värld om LCHF. Jag är för LCHF i all ära, har ätit så här i ca 2 år nu. Jag var inte gravt överviktig förut, hade ca 12 kg övervikt som jag blev av med, ingen diabetes, bra Blodtryck, har ingen aning om mina kolesterolvärden varken innan eller efter. Men det som gnager mig är det faktum att de säger i dokumentären att det inte finns några långsiktiga studier som visar på hur LCHF påverkar kolesterolet. Jag är bara 25 och någonstans inom mig så är jag faktiskt lite rädd att man om kanske 25 år kommer fram till att detta faktiskt höjer LDL-kolesterolet och att jag då ätit så här från ung ålder och successivt täppt igen mina kärl så det är åt skogen när jag är 50. Jag är så kluven i just detta. Hur mycket ska jag oroa mig? Jag har till och med funderat på att byta ut en del av de mättade fetterna jag äter mot att ex ta en shot olivolja med motivationen att omättade fetter är ju nyttigt och de är ju ändå fetter så man håller fettintaget högt. Är jag helt ute och cyklar?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns inga studier som visar fördelar för nuvarande kostråd heller!
Vad är det som skrämmer dig i att äta lagoma portioner av mat med lagom fördelning av macronutriemnerna ?
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol
En del klarar rätt mycket kolhydrater, andra är känsliga för högt fettintag, speciellt de med genetiska predispositationer, men det har ju inget med allmänna kostråd att göra.
Själv har jag tokhöga blodfetter, de var redan höga innan LCHF.. inte blev de mindre av kosten, något bättre fördelning, det beror på varför man hade dem.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för era svar! Ska läsa länken nu!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har ätit LCHF i snart fem år. Jag har en vikt som inte gått ner så som jag önskat, jag har ett Blodtryck som heller inte gått ner så mycket som jag vill. Kolesterolet har jag aldrig bekymrat mig om, men min vårdcentral tycker att blodtryckspatienter ska kolla, och roar det dem så… Mitt kolesterolvärde är de i alla fall inte oroliga över.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet