Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 7724 ggr
[baronbacon]
0

Baroniet Bacon

Välkommen till Baroniet Bacon!

Vi är ett gäng kompisar som gått ihop här på forumet (med den här tråden som samlingspunkt) för att peppa och supporta varann med LCHF som främsta vapen i kampen mot fetma, illamående, obalans och för välmående, harmoni och välbefinnande.

Vi kommer från olika bakgrund med olika anledningar med varför vi vill LCHFa och kommer alla vara mer eller mindre strikta.

Kort sagt; vi vill finna vår egen väg - tillsammans!

Tipsa oss och peppa oss men vad du än gör: sockra int' orden! Vi tål höra sanningen då en av huvudreglerna i Baroniet är 100% Sanning och Rättframhet!

Mvh,
Baron Bacon
195kg

netteisnette
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu ger vi järnet!!!

fransmaja
0

Nu jäklar, Beach 2011 nu kommer vi!Cool

MissS
0

Nu är jag också med…Glad..//Sara

[baronbacon]
0

Kanon Sara!

lotehr
0

Underbart med människor som vill förändring! Mitt mål är att må så bra jag bara kan och ta ansvar för mig och min kropp. Sedan är det ju alltid 1000 gånger lättare när man är fler som stöttar varandra.

Lotta

Leifanders
0

Låter som en mycket bra idé, att peppa och stötta varandra eftersom det kommer komma motgångar och svårare perioder.

Kör ni bara kosten tillsammans eller kör ni träning och/eller andra aktiviteter också?

Aily
0

Åh vad härligt! Lycka till alla! LCHF is da shit! Skrattande

[baronbacon]
0

Hej och tack för inlägg Leifanders och Aily!

Än så länge kör vi bara en massa pepp och stöttning men det kan mycket väl bli att ngra tar tag i träning tillsammans också om man vill det.

----

MATBOK

Måndagens middag blev 3 st smörstekt karré med ångkokt broccoli och vatten.

Sen slog sjukan ut mig (hade gått och hostat var på jobbet hela dagen iofs redan) på natten och det har inte blivit mycket äta alls; men 2 st fler smörstekt karré (hade köpt stort paket) som jag lät småputtra i kokosnötmjölk i ungefär en timme blev det till sen middag i tisdags. Drack en liten slurk grädde till.

Nu har jag nyss vaknat, mår som en sjösjuk sjöbuse, så det enda jag fått ner är ngt jag lärde mig på barfotavanding i Nepal: MUSTANG COFFEE (light)  = starkt svart kaffe med stor klump smör i.

Jag kallar den (light) för att riktigt Mustang Coffee serverades med en generös mängd rakshi, hembränd dundersprit, i ;)

Faktiskt mycket godare än det låter, kaffe med smör och ngt som du står dig på ganska bra. Det kommer bli skink och ost-rullar + smörkaffe som frukost hädanefter på jobbet istället för hårdbröskivorna och juice.

Ser ni mig ta ngt annat så SLÅ MIG! :D

Leifanders
0

Mustang Coffee låter klart intressant. Tror du Polsk vodka kan funka som ersättare för Rakshin? Jag måste bara testa, har aldrig testat kaffe med smör i förut, kör du vanligt smör eller osaltat?

[baronbacon]
0

#10 Vanligt smör, en rejäl klick.

Jag tror neppeligen NÅGOT riktigt kan ersätta smaken av rakshi - kanske om du spär ut den polska vodkan med rakvatten, t-röd och bensin (blyfri)?! ;)

Det värmde dock gott då man hade vandrat sista biten av Jomsom Mustang trek och satte sig vid ett av de "heta borden". Ja, på den tiden KUNDE jag gå, nu är det svårt att ta sig från köket till sängen…

[baronbacon]
0

#10 Vanligt smör, en rejäl klick.

Jag tror neppeligen NÅGOT riktigt kan ersätta smaken av rakshi - kanske om du spär ut den polska vodkan med rakvatten, t-röd och bensin (blyfri)?! ;)

Det värmde dock gott då man hade vandrat sista biten av Jomsom Mustang trek och satte sig vid ett av de "heta borden". Ja, på den tiden KUNDE jag gå, nu är det svårt att ta sig från köket till sängen…

KarinJ46
0

Välkomna hit! Den här tråden ska jag följa Skrattande!

OOOOhh "Kaffegök med smör" låter inte som en dum idé. Om man bara kan få tag på riktigt dåligt hemkört kanske? SkrikandesFlörtTungan ute

[baronbacon]
0

Jag skippar alkoholen och kör bara smörkaffe jag. Det vart det till frukost imorse (eftersom jag knappt har annat i kylen efter 3 dagar i sjuksäng!) och nu försöker jag stoppa i mig ngra svarta oliver.

Jag fick remiss från Lyckesele igår. 12 månaders väntetid på operation - kanon faktiskt, då får jag tid på mig att kanske en gång för alla lyckas själv.

Det är ju som med alla sorters missbruk; man måste verkligen slå i botten innan man kan sparka uppöver igen. Och the bottom is slådd, för att parafrasera Timbuktu, hujedamig är den slådd…

netteisnette
0

Hallå baronen … vi saknar dig på jobbet Gråter… du är ju våran pepp! Skynda dig bli frisk!

[baronbacon]
0

#15 Nette! Vi är alla allas pepp! :)

Fortfarande sjuk, men kommer imorgon.

KarinJ46
0

#14 Förhoppningsvis kommer du må så bra på LCHF så att det inte behövs nån framtida operation. Om det inte är benbrott eller nåt annat mekaniskt förstås :-)

[baronbacon]
0

Hallå! VAKNA BARONIET! Varför skrives det inget? Är ni helt i koma efter allt nyttigt fett ni äter eller bara slöa? Kom igen nu: skriv ur er!

Mitt LCHF:ande går med 1 undantag bra! Jag käkade 0 kh hela helgen; frugans underbara karrér med smör/gräddsås gjorde det ypperligt lätt att inte festas av klibbigt ris eller slingrig spaggethi.

Till frukost här på jobbet blev det en smörkaffe + 2 skivor ost (slut skinka igen!) och inget mer. Känner mig hungrig och sur i magen nu så ska dämpa med vatten.

Lunch: Osäkert på vad det blir; kanske en LCHF-ad självplock ur ICA's salladsbar. Ngn som är på?

----

#17 Precis, det som var bra att remissen (gastric bypass) låg på 12 månaders väntetid. Det ger mig tid att kanske, äntligen lyckas själv: för riktigt motiverad har jag nog inte vart förr om jag skall vara ärlig.

Men nu då jag ser en reell operation (som med alla fakta i bagaget verkar FÖGA lockande!) i vitögat känns det som om jag måste klara det.

KarinJ46
0

#18 Bra frukostalternativ kan vara en kopp kaffe eller the (jag föredrar the) med kokosfett i! Det står jag mig på fram till lunch. Plus att kokosfett innehåller nåt bra som heter Laurinsyra (har jag för mig). Men det ska vara ekologiskt kokosfett från hälsokosten.

Hoppas verkligen att du får en kick i rätt riktning så att du kan stå där om ett år och räcka lång näsa åt "operatörerna". Jag ska titta in här och peppa dig så ofta jag kan!

Det är bra att skriva av sig både när man har roliga saker att berätta och även när motiviationen sviktar (för det gör den för oss alla ibland)

*pepp pepp*

[baronbacon]
0

Låter bra det Karin, det tackar jag för, du är numer hedersmedborgare i Baroniet Bacon! ;)

Kokosfettet skall testas (i té) även om jag tycker det låter för sötsliskigt. Kanske tvärtom vad man kan tro så är jag nämligen ingen gottegris!

Äter i stort sett aldrig godis, tycker inte om sött och dricker inte läsk. Min kolhydratsbane är ju främst brödet, ölen och potatisen.

[baronbacon]
0

Veckans lektion: **KETOS
**(ihopklipp av en massa info uppsamlat från det elektroniska interväbb)

"Ketos är ett metaboliskt tillstånd som uppstår när levern i stor omfattning frisätter ketonkroppar i blodet. Triglycerider (fett) bryts ned till fettsyror och dessa omvandlas i sin tur till ketonkroppar av levern. Ketos inträder vid fasta och kan leda till en doft av aceton."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketosis

KETOS-STICKOR kan man köpa på apoteket. "De brukar oftast finnas bakom disk på diabeteshyllorna så fråga personalen så hämtar dom eller om det inte finns så går dom att beställa hem."

12. Hur vet jag att jag är i ketos?

När är jag i ketos? När börjar fettförbränningen?

Ketos betyder enbart att kroppen själv tillverkar de energikällor som behövs, när man inte äter kolhydrater. Energin bildas från fett och kallas för ketonkroppar, och består av tre olika fettsyror.  Viss mängd av protein och fett går även åt för att producera glukos som hjärnan och några få andra system i kroppen behöver. Mängderna är ganska små. Gränsen för mängden kolhydrater du kan få i dig ligger kring 100-150g kolhydrater/dygn, så ju mindre mängd kolhydrater du äter, desto mer måste kroppen använda sig av fett för tillverkning av ketonkroppar. Skalan är flytande, så ju mindre kolhydrater du äter, desto större mängd ketonkroppar tillverkas. Som jag ser det är ketos i sig inget självändamål, utan poängen är att hålla sig undan kolhydrater.

Hos vissa, men långt ifrån alla, ger urinmätsticker utslag på ketoner i urinen. I själva verket försvinner det överskottet hos de flesta efter ett tag när kroppen ställer in produktionen till precis så mycket som behövs.

Du är alltså, förutsatt att du inte äter (några större mängder) kolhydrater, konstant i ketos.  Man "trillar inte ur ketos" för att man äter kolhydrater, mer än tillfälligt. Så fort de är förbrukade återgår kroppen till att använda fett som energi.

Kolhydraterna påverkar insulinnivån vilket gör att fettcellerna inte tillåts att frigöra energi.  Du blir hungrig trots att du åt nyligen.

Ketos är muskelbesparande, om än marginellt: tack vare ett reducerat glukosbehov (minst/"bäst" ju mindre kolhydrater du äter) kommer kroppen inte behöva bryta ned muskelprotein för att frigöra glukos. Det är en effekt många märker i form av att de inte längre blir hungriga av träning, utan ofta snarare tvärtom.

Tillståndet ketos är alltså en konsekvens av att inte äta kolhydrater, och är för övrigt ett helt naturligt tillstånd för kroppen som faktiskt inträffar, i begränsad utsträckning, varje natt!

Långa listan på länkar till ketoner på KiF:

http://www.google.se/search?hl=sv&&q=ketos%20site:kolhydrater.ifokus.se

netteisnette
0

…tur jag hade med mig ägg till jobbet idag… för annars hade jag ätit upp mitt headset! Nu är det snart lunchGlad

[baronbacon]
0

Lunch: Jag tog mig faktiskt till ICA idag. För en 195+are är det inte så lätt som det låter för er andra, i jämförelse, fjäderlätta gaseller! :)

ICA-sallad blev det:

1 ägg

10-12 svarta oliver + dito fetaost

3 st kyckling-(antar jag att det är??)-spett.

1 loka vattenmelon/citron

Lite torrt och tråkigt men vafan.

KarinJ46
0

#23 Hej igen! Kokosfettet är smak- och luktfritt. Det blir inte sötsliskigt, möjligtvis lite "fettsliskigt" men det är bra mot torra läppar så här på vintern!

Liten synpunkt om din lunch, det låter alldeles för fettsnålt. Den lunchen hade jag nog kompletterat med lite Majonäs eller Creme Fraiche.

Det är viktigt att du inte blir hungrig mellan måltiderna, det är då "suget" sätter in!

Nettis: Smart att ha med några kokta ägg till jobbet. Världens bästa akutmat och så är dom ju färdigförpackade redan!

Pepp!

[baronbacon]
0

#24 Ja det var helt klart för lite fett, det smakade skit rent ut sagt, torrt och vidrigt. Jag slängde spetten och var hungrig tills det blev kväll.

Dagens lunch blev dock fetare:

1 tub majonäs (nästan hela gick åt)

1 paket skivad rostbiff

valnötter

1 loka naturell

[baronbacon]
0

Här händer ju ingenting, bara min egen röst som ekar tomt mellan Baroniets väggar - ingen pepp från ursprungsmedlemmar = ingen bry från baronen att fortsätta tjollra här heller.

luddan
0

Hej.. Vilken trevlig sida den ska jag följa, är däremot dålig på att få ner ord själv men läser gärna om andras erfarenheter..

Har börjat igen med lchf efter ett uppehåll sen förra sommaren. Det blev för mycket fusk på semestern så jag halkade av banan..

Men på det igen, har ca 10 kilo att bli av med och det mesta sitter på magen :( är 162cm har smala ben o armar och en badboll på magen Skäms

KarinJ46
0

Men snälla baronen, det är klart att du ska fortsätta att skriva här! Jag läser gärna och kommenterar. Tillsammans är vi starka!

*pepp pepp*

[baronbacon]
0

Jaha, då var man tillbaka då.

[baronbacon]
0

Jag är för lycklig för att förstå att jag lider! SÅ är det nog, för hur fet jag en är och så så älskar jag livet, och trivs - men det som är inuti mig gnager och skär, gnisslar och skrapar.. mitt dåliga psykiska mående gör att jag äter fel och för mycket. Har druckit för mycket (alkohol) också av fel anledningar.

Nu tar jag tag i det, IGEN, och har inte druckit en droppe på en par veckor + inte ätit en kolhydrat på 2-3 dagar. Ska börja gå till samtalskontakt också kurator/psyk så man kanske får ngn ordning inombords.

Har börjat läsa Skaldemans bok igen + köpt en ny grill med mycket kol så jag kan göra det kött jag tycker är godast + ska lägga fanimej en tusenlapp på kött- och fläskfärs, ägg och grädde och göra fakirburgare och leva på det ett tag.

Sebastian
0

Låter utmärkt Baronen:=)

Brynhilde
0

Man har inte misslyckats förrän man slutat att försöka.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[baronbacon]
0

Baronen skriver idag Dag4 på rätt kost.

Fruskost:

2 grillad karré
1 halv tub majonäs
LOKA citron
Kaffe (utan smör denna morgon)

Enda ågren så här i efterhand är kanske findus-majonäsen. Skiten innehåller ju faktiskt socker?!

#32 Den skall jag komma ihåg! En dag i taget.

[baronbacon]
0

Det går fortfarande bra! Trots frestelser från övrig (smal!) familj i form av skräpmat och gigantiska ostskruvar!

Frukost:

2 tjocka skivor grillat fläsk (rester av grillen i ons) + kaffe m smör.

Middag:

Mycket bacon. Upphackat och stekt.
Vildsvampröra, stekte upp en burk svamp i massa smör + grädde:

LOKA naturell

----

Förtfarande nästan 200kg tung. Ont i ben, gått sönder vaden enbart pga min egen tyngd. Extremt dålig kondis. Värmesår och utslag och hela helvetet.

Annars mår jag bra, har lågt blodsocker och bra pump och är relativt lycklig och kär i livet!

Mvh,
Baronen

Trulte
0

Hej Baronen

Kämpa på ge inte upp. Jag har också mycket att gå ned. Så jag är gärna med i denna tråd.  Hoppas att du får ordning med ditt mående. Mvh Trulte

[Pennylane1]
0

Heja på Baronen! Vilken kämpe!!!!

crinalina
0

Heja heja!! Att du överhuvudtaget gör seriösa ansträngningar ska du ha en stor eloge för. Kämpa på och skriv av dig för stöd och pepp här. Bra jobbat, Baronen! :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[baronbacon]
0

Inatt drömde jag om att frossa i mig mackor (i smyg!) och samtidigt svällde en enorm skuld/sorg över mig. BRA tycker jag - ty hade jag bara njutit i drömmen kanske jag blitt mer frestad att prova i vaket tillstånd!

Min enda kolhydrat so far var en halv vindruva min grabb ville jag skulle prova då han upptäckt det hade blivit IS i den då den stått för nära kylagregatet (eller vad tusan man säger) i kylskåpet!

---

1a mål igår: Superfet lyxkorv nedskivad i en halv liten burk kräm fräsch.

2a mål igår: 2 skivor grillat kött med smör.

3e mål igår: Min frus supergoda smörgräddestekta lax + en liten skiva restgrill.

Till ovanstående, och under dagen: en massa LOKA att dricka.

---

1a mål idag: 3 skivor påläggsskinka (som jag just nu kom på att jag inte kollat innehållsförteckningen på!) + kaffe med smör.

KarinJ46
0

Heja Heja! Ser bra ut det där Glad

hardy
0

I'm on!

Middag: kyckling, broccoli o några wokgrönsaker, kokosmjölk, curry och vispgrädde. Steks o sjuder ihop till en go gryta.

istället för ris/nudlar som familjen tar - toppar jag med creme fraiche

Oki?

[baronbacon]
0

hardy, baroniets väpnare och stadsvaktschef! gott att se dig komma igång - låt oss rapportera här dagligen

och var inte rädd för att logga "återfall"

2a mål igår: en hel halv, rökt makrill + tjock skiva fin grönpepparpaté (utan socker och tillsatser och skit) + 1 cm-skiva smör

LOKA till det

---

1a mål idag: resterna från förrgårsgrillen upphuggna i bitar och nedtryckta i det lilla som var kvar av 3 Peppars-bearnäsen + en halv "rulle" vitlökssmör. Fick snurr i micron några varv + en halv flaska LOKA till det. FAN det är varmt!

Lunch nu: Kaffe med grädde. 50/50.

[baronbacon]
1

Osthyvel: att skiva SMÖR med

hardy
0

frukost: kaffe o en låda kycklinggryta.

lunch: en låda kycklinggryta å kaffe

egengjort bubbelvatten via sodastream

middag: en handflata köttfärs + omelett med nyplockade kantareller!

efterrätt: en liten kopp kaffe med grädde

hardy
0

Frukost: Kaffe med 3 teskedar (riktigt) smör å matsked grädde +  köttfärsbiff och rikligt med "böörnie-sås"… å en halv tomat.

Lunch: en låda kycklinggryta :D

Middag: köttfärsbiff + (smör, bacon, svamp och grädde i stekpanna)

…mellan måltiderna drack jag vatten å nån kopp med kaffe.

[baronbacon]
0

hardy, gode bror! ser bra ut, ser riktigt bra ut - stå ut nu bara. En dag i taget!

---

1a mål: halv burk kräm fräsh i panik efter sent uppvaknande + LOKA under dagen, ingen annan mat.

Hunger nu så det förslår, kul att känna den fungerar!

Ska hem och grilla kött som jag ska äta med rikligt med smör, LOKA till givetvis… det ärväl inte kolhydrater i bubblorna!? ;)

---

Till vickning ikväll blir det å dela en böckling med frugan! Fin fet god fisk.

hardy
0

frukost: en låda …KYCKLINGGRYTA!  ta-daa ;) kaffe med smör&grädde

Lunch: "tack vare" en helvetisk dag så fick jag inte i mig någonting, inte ens en kopp kaffe!!! MEN jag stod mig rätt bra pga frukosten, tror jag iaf

tre ½litersflaskor med vatten lyckades jag inmundiga trots arbetstempot

Middag: …se frukost

kvällsmums (endast för att jag inte fick i mig någonting på dagen) : brieost och pepparsalami & bubblande vatten

Men - [svordom] vad sugen jag är på en kall öl! Dock har jag bestämt mig för att hålla mig på rätt kurs.

[baronbacon]
0

Bra hardy! Låtom oss sätta P för pilsner än så länge; det är gott, men görom oss icke gott.

Ett glas vin eller två, efter fet mat, eller en stadig whisky är långt från lika farligt - och, handen på pösmagen, mycket godare. Tycker denna baron iaf!

Ps: snart ses vi över ett glas av ovan nämda druvdryck + en tallrik fett och sovel! Det gläder jag mig till.

---

2a mål igår: Balkongrillat! Riktigt fina fetmönstrade skivor gris brändes till randig perfektion och inmundigades tillsammans med ½cm skiva smör och en halv rulle vitlökssmör. LOKA till i vanlig ordning.

---

1a mål idag: Grillskiverest från igår + 3dl grädde som ömsom dracks direkt ur paketet eller hälldes i en kopp svart kaffe. Vackra svartvita spiraler uppstod!

totten
0

Nu har jag läst hela denna tråd! Hur har det gått för er? Hur mycket har ni minskat?

[baronbacon]
0

Hur har det gått för er?

totten: Baroniets invånarantal sjönk drastiskt ganska snabbt då INGEN av de forna invånarna fortsatte peppa/foruma osv - jag vet inte vad som gick galet, kanske gick jag ut för starkt och de kände press och kreverade; kanske är inte forumhäng deras grej. Vem vet.

Och som du ser är det en par månader där mellan mina egna inlägg. En par månader fulla av öl, vin, bröd, pommes, skrovmål, lökringar, glass, fett kött, såser och chips.

---

Så; nu är det nya tag från min och väpnarmäster hardys sida i baroniet. Vi håller fortet!

Hur mycket har ni minskat?

Jag för min del vågar vägra vågen och vet alltså inte hur mycket jag minskat; men jag mår skitbra iaf.

[baronbacon]
0

Och appropå vin och whisky hardy; titta vad Andreas Eenfeldt skriver i sin blogg: http://www.kostdoktorn.se/

Trulte
0

Hejsan

Jag skriver lite här jag har minskat tre kilo denna vecka äntligen börjar det lossna. Men det beror på att jag har varit tvungen att minska lite på mängden mat… Jag har ju också mycket att gå ned :)  Och jag mår jättebra också ….

chrand
0

Baronbacon, vad roligt och trevligt du skriver! Härligt att det går bra och att du och Hardy stöttar varandra. Fortsätt så.

totten
0

Härligt att ni mår bra!

Jag har själv från början ca 30-35 kg att gå ner. Har gått ner ca 10 kg sen februrari.

Njöt nu en vecka med vad jag ville ute på sjön. Pizza en dag, rosevin, coscos och vittbröd Gick upp 1,5 kg.

Hade kört Fakir innan så jag är på nästan samma som vi midsommar.

Nu kör jag ganska strikt, inga grönsaker men mjölk i kaffe tex. Ibland lite ost.

Mår finfint och tyckte det var ok att ha semester. Ska till västkusten om 1,5 vecka och ska köra vanlig lchf där med grönsaker och lite vin :-).

[baronbacon]
0

Trulte; låter fint det! Det svåraste är att fortsätta egentligen… så jag ser lite på mitt ätande som om jag vore alkoholist eller heroinist och tillämpar mycket av 12-stegstänkandet som de har i AA/NA. Mest av allt då En Dag I Taget-attityden:

Varje dag, en endaste dag, ska jag klara vara utan kolhydrater/socker. Det är bara EN ENDA dag, det fixar jag!

Brynhilde
0

Baronbacon, jag gillar också hur du skriver och har läst tråden med nöje.

Jag har märkt (på mig själv) att där kolhydraterna går in, där går vettet ut.

Jag kom tillbaka upp på LCHF-banan för nästan fyra månader sen och hittills tuffar det på bra. Menyn består numera enbart av animalier.

Trulte
0

Jag håller med dig Baronbacon det är så för mig med ,har tänkt att ta kontakt med deras telefonmöten som de har. Jag har ju också ett stort sockerberoende som jag får kämpa med. Men som du skriver Brynhilde så äter jag också mnimalt med grönsaker och mest fett och proteiner. Vi får hjälpas åt och kämpa på :)…

Brynhilde
0

Jag är också sockerberoende och matmissbrukare. Min kardinal-regel är att inte äta förrän jag blir hungrig.

Jag har ju det privilegiet? att jag kan äta på vilka tider jag vill. Eftersom jag är sjukpensionär har jag oftast inga tider som jag måste anpassa mig till.

Det fungerar bäst för mig om jag äter stora portioner, jag blir inte nöjd annars. Suget efter mat/onyttigheter blir mycket svårare att hantera om jag skulle äta små portioner, men oftare.

I praktiken betyder det att jag oftast äter 2ggr/dag. Ibland blir det 3ggr/dag och ibland 1ggr/dag. Den största portionen blir oftast på kvällen.

[baronbacon]
0

chrand: Tack för goda ord!

totten: jag kör också väldigt strikt nu och försöker begränsa mejeriprodukter till endast grädde (men jag syndar med kräm fräsh allt för ofta!) och fimpar osten helt denna gång.

Har inte druckit ngn alkohol heller och tror det bidrar till en mycket mer utvilad kropp.

---

Min dröm (om jag hade orken och pengarna) vore att köpa ett sjuhelvetes parti färs och fläskfärs och blanda bantarbiffar till förbannelse; hiva allt i ugnen - i trippla våningar! - och sedan vara Set on Foodstuffs åter ut!

Det hade vart enklast, snabbast och bäst för mig som annars har en tendens att slänga vad som helst i käften om hungern river till.

Nu är det ju färre och färre gånger det händer pga att jag äter rätt = fett, men ändå. Jag är en lat jävel ;) och skulle lätt kunna leva på bantarbiffar.

hardy
0

Frukost; kaffe med tre teskedar smör  åsså grädde förståss,

lunch; en stekkorv och räkgegga

Middag kebabsallad med mycket och fet vitlöksdressing

Tänker ta en matlagnings-, tvätt- och städdag imorgon, så är tanken iaf, får se om jag hinner göra någonting eftersom jag har företagets jour denna helg. Men precis som Baronen menar jag att människan är lat och bekväm av naturen, så för att mat och dylikt ska flyta på - bör man göra storkok och portionera för att snabbt få käk.

Kyckling i långpanna, peta in 10 filéer och sedan koka sås på den sky som bildas. fördela till plastlådor = tio måltider!

Köp billig köttfärs med hög fetthalt typ 10%, krydda köttfärsen, lägg i en tre liters påse, platta till den så den blir ca 2 cm tjock, med BAKSIDAN av en kniv formar du ett rutmönster genom att "skära" på påsen, beroende på hur stora biffar du vill ha.. men sex eller fyra bitar borde vara lämpligt, in i frysen - vid tillfälle, ta fram påsen och du kan enkelt bryta loss det antal bitar du vill äta - ner i stekpannan, använd skyn att göra sås..

nu ska jag göra bubbelvatten och lira DragonAge

totten
0

Godmorgon!

Åt konstigt i går och mådde sådär på eftermiddagen. Bjöd på Lchf kokosbollar och mådde illa och var sockerletande hemma innan vi skulle på middag hos godavänner.

Där åt jag måtligt men ett hamburgerbröd och ca 4 potatisklyftor till sallad o hamburgare med massa dressing. Även en kladdkakebit föll in. Dock måtligt med vin! 2 glas, lite coantrue och sen var det slut…

1 dag -1 kg ner sen i förrgår!

hardy
0

frulle; kaffe med smör o grädde

Lunch; ett halvt paket bacon, omelett med färska kantareller o en halv tomat, köttfärsbiff och gräddigsås

middag kebabsallad

hardy
0

.. några dagar passerar, det går ju fortare än vad man tror.

två dagars sedvanliga LC-måltider bestående av:
  omeletter med kantareller (måste plocka mer)
  kött och sås
  kaffe med grädde
  å en massa vatten

Under gårdagskvällen, för att trotsa regnet på allvar, grillades kött, korv, svamp etc.. lite grönsaker + sååås = god mat.
Dessutom att göra och äta mat i goda vänners lag förhöjer en grånad mans cyniska värld.  Kram på're Baronbacon !!

En vecka har nu gått sedan "Hardys LCHF Part Two" började.
Det jag märkte igår morse var att de shorts jag vanligtvis bär måste knytas om, annars ramlar de ned.  DET, känns djäkligt skönt!!!!

KarinJ46
0

Grattis till shortsomknytningen! Hur kläderna sitter är en mycket bättre måttstock än vågen. Glad

Pepp Pepp!!

Sebastian
0

Bra jobbat hörni! Var ju korkad o köpte fettoshorts i våras. Måste skaffa nya nu för de går inte att knyta ihop mer.

Totte: Gräv inte ner dig i att det går åt pipan ibland. Det är som det är. Man lär sig vad som triggar sötsug och vad som är ok. Gårdagen har inget annat än erfarenhet att erbjuda.
Själv har jag fått lov att sluta med mitt älskade tuggsnus med fruktsmak. Blir som en sockertörstande bärsärk av dem.

hardy
0

Tack KarinJ46 ;)

Puh tiden går fort… det jag stoppat i mig har varit kyckling, gräddsås, gril-rester 'börniesås', nån korv me räksallad, några grönsaker, kaffe o grädde…
Det är attans vad snabbt jag glömmer vad jag ätit om jag inte skriver ned det på en gång… skärpning på mig själv.

hardy
0

tiden går fort då man har roligt  ….eller jobbar intensivt!

allt har gått bra förutom en middag för ett tag sedan då en potatis och en tunnbrödsskiva åts med stor misstänksamhet.

Joo, jaa… det var fullt medvetet - och en en-gångs-företeelse.

Nä, det har varit blandade måltider där jag numera försöker räkna ut vilket energivärde pasta/ris/potatis-delen skulle ha om jag åt en "vanlig portion mat". sedan skippar jag den för att hitta ett fett-substitut.

jag räknar med att om pasta har ca energitotal på 360 kcal/100gr, så är kolhydraterna ca 80% av det värdet.

istället så tar jag en klump coleslaw, vars energitot är ca 135kcal/100gr, så är energivärdet kolisar endast 13%   …å fett 77%!!

I princip gäller det omvända värden fast dubbelt. Så om någon tar 100 gr pasta, så tar jag 200 gram coleslaw ;)

Ivarje fall i detta räkneexempel!

totten
0

Visst går tiden fort!

Nu har jag haft semester igen i 2 veckor med en del kolhydrater o vin…

Men jag har bara gått upp 1,7 kg så nu kör jag på det igen!

Idag blev det kräftor, aioli och brieost till middag!

Toppen!

beefree67
0

tycker du gör det jättebra baronbacon! kämpa på och njut av all god fet mat som du får äta. Ska själv skärpa mig nu och äta bättre=fetare. ut med bröd och pasta/potatis. Fakir here I come :)

Lycka till//Inger

Trulte
0

Hur går det för dig baronbacon?

[baronbacon]
0

Härligt att se att baroniet lever och frodas även om dess överstekocko inte är här och svinar! :D

Trulte: Jo tack det går bra. Nyss hemkommen från semester LÅNGT från datorer och elektroniska saker.

Fortfarande fet som fan, men vid (relativt) god vigör och gott humör eftersom jag klarat mig från att "halka dit" förutom en (1!) enda gång under semestern.

Nu väntar jag på löneklirr i kassan och skall då försöka styra upp en himla massa kött- och fläskfärs och göra biffar én masse! Ngn som vet hur man bäst steker en mängd biffar i ugn?? Ge mig instruktioner.

----

Jag tror jag käkar för lite fett, för det händer inte så mycket som jag trodde/som de skriver om/som man hör om att det ska hända. Givetvis medveten om att alla är olika osv osv men saknar ändå det resultat jag trodde skulle komma.

Var slarvar jag? Vad kan jag göra annorlunda? -frågor som måste funderas på.

Kommer nog bli ÄNNU striktare framöver och enbart käka fläskfärsbiffar och smör + vatten, ellerliknande "fakirstuk". vad tror baroniet om detta??

----

Har kommit igång med lite hantverk igen och det känns bra. Arbeta med händerna + att jag drivs ut i skog och mark på promenixer för att samla material och inspiration.

[baronbacon]
0

Sur tid just nu med 0, ja bokstavligt talat 0, pengar i kassan efter semester + oväntade utgifter.

Detta resulterar i en kosthållning som begränsar sig till vad man har i frysen och där har jag inget smarrigt. Så det blir till att verkligen leva som urfarfar, med viss modern variation givetvis.

* steka i 3 dagar gammalt baconfett (och återanvända det dag 4!)
* äta köttet som det är, ingen sås, inget smör, ingenting
* äta små portioner (för att spara hälften till nästa dag) så jag är ofta hungrig
* dricka parasit-infekterat kranvatten för LOKA har jag int' råd med
* leva på kaffe och bregott på jobbet

Nu kanske det låter som om jag klagar, men icke - föga faller en baron av rang i gnällträsket (även om min fru är av en annan uppfattning!) utan detta väljer jag att se på som ngt uppfostrande, ett veritabelt pärlhalsband av lärdommar - men framför allt en utmaning att hålla sig till kosten med stort k!

----

Jag har nämligen alltid varit som en bunt veka skånetallar i en tromb då det gäller frestelser. Bara det blåser en liten pizzavind, minsta brödvind som dragit förbi har gjort att jag tappat rotfästet och tatt chansen att "fuska lite" eller skapa en, i mitt sinne, obetydlig (parantes) som rättfärdigar och möjliggör ett besök i kolhydratsträskets värsta horhus.

Nu har jag faktiskt KLARAT MIG… än så länge och det gör mig både förvånad, stolt och rädd. Förvånad för att jag faktiskt lyckas, stolt för ATT jag lyckas och rädd för att den där vinden skall blåsa kuling igen…

KarinJ46
0

Heja Heja! Många gånger är dom "svåra" motgångarna lättare att övervinna än dom små, just bara för att dom är så kapitalt svåra.

Jag kommer ihåg en kompis för några år sedan, hon gick med i viktväktarna och bestämde sig samtidigt för att sluta röka efter minst 20 års rökande 1pkt/dag. Hon motiverade det hela med att "jag kommer att vara så förbaskat hungrig så jag kommer glömma bort att jag är röksugen". Med detta positiva tänkande vände hon 2st minustecken till ett plustecken. Och ja…vikten fick hon tillbaka men hon slutade i allafall att röka Flört

Fortsätt att skriva, jag älskar dina inlägg!

Trulte
0

Hejsan jag gillar också dina inlägg :) Du har en så kämpar anda och otrolig rolig humor:)…

Biffar kan du göra i ugnen genom att smälta smör i en stor ugnsform låt det bli gyllenbrunt. Lägg i biffarna och låt de steka i ugnen ca 15 minuter. Häll över grädde ev peppar soja salt dragon om du gillar det. Och låt puttra i ytterligare 5 minuter ca.

Försök att variera dig när det gäller maten så du inte blir så less eller får näringsbrist. Kycklinglever är billig och näringstät mat om du gillar det. Sedan finns det frysta kycklinglår de är billiga du får fyra för 25 kronor…

Lycka till jag håller tummarna för dig. Det går bra för mig nu har gått ned 7 kilo sedan midsommar. Äter mindre portioner nu. Kämpar på en dag i taget. Mvh Nora

[baronbacon]
0

Oj! Här satt jag i godan ro och rullade grisfötterna i väntan på svar på mitt senaste inlägg - men döm om min förvåning nu då jag ser att det är borta eller aldrig postades som det skulle! Snopengris.

Igen då: First off, tack för goda peppande ord hörrni! Uppskattas.

"Biffar kan du göra i ugnen genom att smälta smör i en stor ugnsform låt det bli gyllenbrunt." Jag är en mycket ovan ugnskock så jag har några följdfrågor att ställa kring detta… skratta nu inte om detta är självklarheter; jag kan steka en sten till entrecôtemörhet och grilla en gädda så den smakar lax, men ugnen är fortfarande uncharted territory som dom säger över där.

* Hur många grader ska jag ha den på? (ej varmluftugn)
* Hur länge skarom va där inne?
* Ska jag vända på dom då och då, eller behövs inte det?
* Kan man köra två plåtar samtidigt?

[Rocky70]
0

Hej allihopa.Kliver gärna in på denna tråd om jag får.För 5 mån sen tog jag över en hund efter ett väldigt stillasittande år.Har mest levt på strips,pasta och nån köttbit eller korv under den här tiden,har för det mesta bara ätit en jätteportion på kvällen.Men ändå under de här 5 mån har jag gått ned 20kg tack vare aktivering med hunden.För 3 dagar sen la jag om till lchf för vill gå ner 30kg till.Men kroppen har inte reagerat snällt på det här,magen är i uppror och framåt eftermiddan kommer huvudvärken som ett brev på posten.Dessutom är det lite tungt att på bara 3 dagar gått upp 1,5kg igen.Hoppas att man får se en minskning ganska snart så att man inte tappar sugen direkt.

Trulte
0

Hejsan igen

Du kan ha biffarna inne ca 15-20 minuter i 200 grader men ett bra tips är att dela en och kolla så den inte är röd eller blodig inuti.

Prova dig fram  alla ugnar är så olika i effektivitet och värme.

Två ugnsformar funkar dålig om du inte har en varmluft ugn.

Du kan gärna vända dem efter halva tiden då får de en stekyta på båda sidorna.

Hur går det annars för dig har du fått lite pengar nu till att in handla bra mat :)?

Mvh Nora

[baronbacon]
0

Rocky; jo då! Det går till sig! Bara bit ihop (över de feta bitarna) och drick vatten; keoppen ställer in sig efter 1-2 veckor och på vecka 3 blir det svårast att hålla sig (för de flesta) klarar du den så kommer resten av livet att gå som en dans - hoppas jag! :D

Nora; tack för tips. I morgon är Stek-Söndag så då äre dax. Kör bara en plåt / gång då så blire fint.

Jo, fick krypa till korset och låna lite pengar av MAMMA, kan du tänka dig, snart 40 basst, 3 barnsfar och gift och ändå måsta låna av mor sin då det krisar! Jag vet inte om jag ska rodna, skämmas eller bara le och vara glad för att man inte är som alla andra! ;)

Wenn
0

Hej alla !

Vilka inlägg du gör baronbacon ,toppen.

Vill gärna vara med här efter ett längre uppehåll.Har nu bestämt  att det får vara nog med matbröd

Min frukost idag var ägg och bacon

till lunch blir det nötfärs biff och surkål (innehåller lite kolisar) samt något fett.

MVH Helena

elin83
0

Jag hoppar in en sväng också…

Har ätit LCHF i ca tre år mer eller mindre strikt. " gånger har jag halkat av banan ordentligt, men efter lite enträget j****r anamma så har jag skärpt till mig.

Mina största svagheter är Lösgodis/choklad, nötter och grädde.

Grädden kom jag till insikt med i dagarna att den triggar mig till att äta mer än vad jag behöver. Jag kan utran problem dricka upp ett paket och ändå vara och dra i kylskåpsdörren (eller är det pågrund av grädden som jag gör det).

Nötter åt jag igår, en jätte påse med nötter till bion, första nötterna på flera månader men det känns idag. För att motverka detta dåliga samvete ska jag på med stövlar och leta reda på liet svamp i skogen :)

Tack för mig. Hej.

[baronbacon]
0

Alla är välkommna i Baroniet, här finns plats och fläsk till alla!

Wenn; god idé att fimpa brödet - detta bakade heroin för oss med "litt å ta av" göre sig icke besvär i mina skåp …även om det råkar vara det godaste jag kan tänka mig sätta tänderna i!

Å så kommer en knivskarp blixt i mitt stilla sinne: ÄR det verkligen det godaste jag vet? Kanske är jag EGENTLIGEN bara beroende och detta skimmer av brödets godhetsmums är bara en chimera!? Ett luftslott!?

Jag får då hoppas det, för jag väljer också bort brödet helt och hållet.

(vi får se om jag törs testa sånt där LCHF-knäckebröd som norsken körde med eller om det bara gör att jag blir triggad att käka mer/fel/bröd igen)

elin83; nötter ja! Nötter är en svår nöt att knäcka, skulle jag säga om jag försökte vara vitsig. Jag vet inte hur det funkar för mig själv att käka nötter - och jag vet inte riktigt VILKA nötter som jag borde tugga. Macadamia och valnöt har jag lärt mig vara OK - är det så?

----

Hur ser resten av Baroniet (dvs DU, ja, just du ja!) på nötter; det är väl först och främst det självklara att "alla reagerar olika på olika saker, hitta det som funkar för dig" men andra upplevelser och erfarenheter mottages gärna med öppna armar.

Aliki
0

För mig triggar även lowcarbröd till just brödätning. Nötter ger mig ett farligt kolhydratsug.

För tillfället så övar jag mig i att äta en/två frökex med kaffet någon gång ibland och att begränsa nötterna till några stycken…..någon gång ibland.

Tycker själv att jag är ganska duktig trots att jag satt i mig en sats LCHF-frökex på mindre än 2 veckor….kunde ha slutat betydligt mer illa. Men det känns lite som att jag börjat skapa ett nytt beroende/nya vanor.

Så nu ska jag inte baka mer på ett tag. Pepparbiff, fläskarré, ägg och smör på menyn kommande vecka!!

(Ska prova "norrmannens", eller annat recept vid senare tillfälle..)

elin83
0

Efter en tur i skogen så åkte jag till ica för att handla något gott kött till svampen, men allt var slut.. GRRrrr Jaha då blev det grillade tjocka revben 500g. Ibland blir jag vrålsugen på bara kött liksom!

Men jag köpte en 250 g förpackning med kokoscrem som jag ska stuva mina olika svamar med senare på kvällskvisten Mmmmm En får bara hoppas att den däs svampboken inte luras, för det fanns bara med 4 st kantareller i korgen. Resten var annat.

#80 Paranötter, pecannötter och makadamia nötter tror jag är de "minst" farliga med lägst andel kolhydrater i sig. Men sedan kan man ju fråga sig hur mycket det är som sitter i huvudet och vad som kroppen faktiskt reagerar på.

Jag funkar lite såhär: Äh nu när jag har ätit en nöt kan jag ju äta 300 st till och när jag ändå är på G kan jag ju ta lite jordnötter också osv osv. Har jag rikjtigt dålig karraktär så kan jag hålla på så i flera dagar eftersom jag redan pajjat hela veckan. Va dum man är egentligen (men smart nog att inse det)!

Ha en skön söndagskväll :)

Trulte
0

Jag känner igen mig i det ni säger när det gäller att viss mat triggar igång. Det är ju på detta sättet man lär sig att undvika viss mat och så småningom vinner vi mot sockermonstret:). Jag triggar igång på mjölk produkter samt Lchf bröd även för mycket av bär… Men nötter går bra men det kan vara lite svårt att sluta när man väl har börjat. :)

Wenn
0

Hej igen !

Middagen i dag blev lax 120 gr samt majonäs

Har plockat fram SSS böcker det var länge sedan sist, men nyttig läsning ska det bli.

Bl a så minns jag att SSS från början åt jätte stora biffar av färs så jag undrar Baron om du inte äter för lite.

Jag lägger nu in det jag äter i minmat för jag litar inte på mitt ögnmått. Får oxå koll på energi,kh, protin och fett. Hoppas att det hjälper att hålla sig på banan.

MVH Helena

[baronbacon]
0

Wenn; har själv börjat läsa om SSS "lilla rosa" och det med mycket goda resultat; lär om en massa glömt + blir pepad av hans raka direkta sätt att skriva.

Jag äter definitivt INTE för lite; kanske är det faktiskt tvärtom så kroppen bara drivs på dietfettet och inte på bukfettet!?

Hur som helst har jag nu stekt upp ett tjugotal SSS-biffar (2 del fläskfärs, 1 del köttfärs) och kommer mumsa dom med smör och vatten till - strikt är en väg jag gillar!

Wenn
0

Baron; va bra att jag hade fel,men då har du gått ner i vikt är det inte dags att kliva på vågen ?

Min våg och jag är inte sams idag så nu blir det inte någon mat förrän jag blir jättehungrig, just nu dricker jag te med kockosfett.

Ha en bra dag !

Helena

Wenn
0

Vad äter ni till surströmming utan potatis och tunnbröd ?

Tacksam för tips

Helena

[stblues35]
0

Tjenatjena mittbena!

Ni är ju jäkligt duktiga ni som håller på och för mig är det dags igen..har gått upp ett antal kilo..så nu tänkte jag mig en liten diet innehållande ägg,lite bacon kanske så man kommer igång!

Ha en fin dag allihop!

[baronbacon]
0

#86 Jag vågar vägra våg! Ska nog göra mig ett (nytt) "fetsnöre" som SSS skriver om istället.

#87 Jag kan inte se HUR jag skulle kunna äta suring utan tunnbröd, lök och potatis så jag äter helt enkelt inte suring längre!

Så då det var skiva i sommras grillade jag på trenne feta bitar karré istället och smörade på fett med egenstampat kryddsmör.

Funkade fint det; synden blev en nubbe (ok ok, 2 då!) men annars höll jag kosten sommaren igenom.

Aliki
0

Och jag brer en (1 st!!) skiva tunnbröd ( 1 skiva polarknäcke < 20gr. kolhydrater i brist på hembakat ) med  mycket smör, täcker med tunna skivor potatis, ev.lite lök och extra smör…lägger strömmingen på toppen och njuuuter!

…sen får det vara bra.

Strömming med lök, gräddfil, ost och mjukt tunnbröd, "surströmmingstaco"  Obestämd äter jag inte!!  Smör o hårt tunnbröd ska det vara annars hoppar jag nog också över.

Men någon mer kolhydratkänslig kanske skulle kunna prova surströmming på något Lchf-knäcke/frökex och rapportera sedan…? Kan gå….

yvonnel
0

Undrar om jag missat någon upplysning om hur det går? Har måttbandsmåtten krympt? Hur som helst så är den här tråden väldigt gemytlig.

[baronbacon]
0

yvonnel: Stadsvakt Hardy lyser med sin frånvaro - kanske pga av att han fimpat kosten, men hoppas inte! Han är en klippa den karln och mår som mig bäst på rätt kost. Natuligt!

Själv varken mäter eller väger jag mig utan försöker märka resultat på andra (mindre stressande) tecken: behöver inte gå baklänges nedför trappor länge, flåsar inte lika mycket då jag går upp för dom heller, min fru säger det syns i ansiktet - men hon kanske bara är snäll! osv.

Hur som helst är det de psykologiska tillkortakommandena jag kämpar mest med, men som jag (än så länge ta i trä) märker mest av: jag klarar detta; jag blir inte (ok då; MINDRE) frestad av chips strips potatis bröd öl; har lagt all alkohol på hyllan; mer energi osv.

Sen tror jag faktiskt jag kommer lägga av med kaffe också, idag tog jag nämligen med mig en god morgonkopp från jobbköket till min plats men den stod ensam och orörd hela dagen O_O

----

Mål 1: 3 SSS-biffar med en stor klick bregott + LOKA.

Mål 2: Stekte upp strimlad vitkål + bacon och drällde i en 3dl grädde mot slutet och koka det såsigt. Orkade inte allt - och kunde lämna!! Inte illa för en gammal hetsätande tallriksslickare som promt åt allt + mer därtill av bara farten.

[tjenarehej]
0

Grymt bra baron!Sånt blir man glad av att höra!!!!

Wenn
0

Jättebra baron !

Du vet väl att när man går ner i vikt så syns det uppefrån och ner det ser ju din fru så klart.

Har gjort SSS biffar i kväll som räcker några dagar

I morgon ska jag köpa fläskotletter för 39.90 kg som ska lagas i ungnen med grädde som jag blandar lite sambal garlic och soja i mums,mums

Trevlig kväll

Helena

[baronbacon]
0

"I morgon ska jag köpa fläskotletter för 39.90 kg som ska lagas i ungnen med grädde"

UGN?! Här skulle jag med lätthet kunna ha skrivit svårskrivna svordommar och befäktat mitt primära luftrum med en och annan hyttad näve!

Detta givetvis inte över apparetn själv men utan över mitt eget okunnande och misslyckande i söndags :)

Jag skulle ju göra SSS-biffar och fick jättebra råd i tråd - MEN - då jag väl hade knådat köttdeg, rullat tennisbollar, plattat till nyss nämda bollar till en smarrig, om än rå, biff och placerat dom i 4 x 3 rader på plåten i en förvärmd ugn så blev dom fanimej gråbleka uppsvällda FRIKADELLER som badade i sin egen vätska och inte vackert gyllenbrunt stekta som jag ville ha dom!

Ärande Baroniet; det är med hängande huvud och rodnad skam över mitt misslyckande som jag frågar: VAD GJORDE JAG FEL? Och hur gör jag det rätt? :)

[Pennylane1]
0

för låg värme?

Snor tillagning av pannbiff i ugn från matklubben så kanske du kan se om du gjort nåt galet: (Strunta i det inom parentes du gör ju på annan färs.)

Gör så här

Värm ugnen till 200 grader. (Skala och finhacka löken, finriv morötter. Blanda färsen med lök, morötter och keso.

Smaksätt med salt och peppar. ) Forma till fyra stora och ganska knubbiga biffar. Pensla ett ugnsfat eller långpanna med soya. Pensla även biffarna.

Stek dem sedan i ca 20 minuter tills de fått fin färg. Pensla ev. en extra gång med soya under stektiden

det var ju bara en variant men lite fingervisning om värme och tid och så…

[baronbacon]
0

Pennylane1; tack för svar och recept. Hade biffarna inne ca 20 minuter i 200 grader och ändå blev det flopp.

Surade till och blåste på en stekpanna med ister och stekte på dom så de fick stekyta och färg men de smakade fortfarande KOKT inuti. Som tur var hade jag 1/3 av smeten kvar så den stektes till middagen - så än en gång räddade mitt underbara gjutjärn dagen!

"Frikabiffarna" lades i kylen för senare förtäring med ett resolut beslut i mitt stilla sinn om att hädanefter dedikera om så en hel dag till å steka dom för hand i järnet …men det skulle vara bekvämt att ugna skiten istället.

Wenn
0

Baron;Tråkigt att dina biffar inte blev bra, men du kanske hade för låg värme eftersom det inte blev någon färg på dem,minst 200/225gr då får du nog färg på biffarna, prova så de är klara att äta om ej ha dem i ungnen en stund till. Lycka till !

I går kväll googlade jag på soja som innehåller 40 gr kolisar / 100 gr så det skippar jag i receptet till fläskotletterna,men creme fraiche glömde jag att skrva ut.

Ha en bra dag

Helena

[Pennylane1]
0

fast om man penslar med det så blir det ju inte många gram. Fast fakir blir det inte så klart!

totten
0

Jag gjorde biffar av både blandfärs 50/50 och lammfärs i går.

Ska göra av ren fläskfärs sen idag så att jag har hemma. Vi grillade dom!

Jag hade ägg i och en skvätt grädde ivarje bunke. Ska inte ta grädde nästa gång. Kanske linfrö? Har sökt här och läst det tidigare.

Beasås till är smaskens!

Wenn
0

#99;

Visst kan man pensla,men här ska det vara 3/4 dl soja i receptet.Själv är jag inte så förtjust i soja så det får räcka med sambal som har 6,4 gr kolisar/ 100 gr mot soja 40g kolisar/ 100gr

# 100; Jag brukar göra fläsfärs biffar med bara lite salt och peppar det blir gott som det är. Gör du BEAn själv ?

BARON;100 inlägg inte dåligt,men snart får du fixa Baronbacon nr2

Ha en fortsatt bra dag!

Helena

Brynhilde
0

Gillar man soja kan man ta lite (ca 1-2 tsk) och blanda med smält smör som man sen penslar med.

totten
0

Jag gör bea ibland eller så köper jag färdig…. Erik Lallerstedts är god tycker jag..

Då ska jag testa som du gjort du tar bara peppar o salt i inga ägg?

[Pennylane1]
0

tyvärr innehåller Lallerstedts bea smörarom!

[baronbacon]
0

Jaha, så kom det då. Återfallet.

I Baroniet råder 100% ärlighet - det ärbra det för hymlar jag med ett, kommer fler återfall enkelt kunna mörkas också.

Äldsta grabben hade ett relativt nyöppnat rör Pringles som han lämnat. Baronen såg suktande på röret i en hel dag innan jag igår satte i mig skiten i rask takt till den ugnsstekta fläskkarrén och smöret.

Jahopp… *surrar fast sig på skampålen*

----

Mål1: 2 burkar makrill i tomatsås (mesta tomatsåsen borttaget) + fet vitlöksås. Vatten till.

(har slopat kaffe numer)

[stblues35]
0

Måste fråga..vilken sorts bacon är bäst? Scan? Tulip?

Wenn
0

Hoppas att det var ett litet återfall och att du idag fortsätter som vanligt Makril konserv innehåller 0 kolisar så det var ju ett jättebra val.

The mitt "kaffe "ska jag dra ner på för där finns kolisar åxo

Ha en bra dag här regnar det

Pepparlena

Wenn
0

Lidl har ett bacon som jag köper för det är inte så sallt .Just nu är priset för 3x140 gr 18 kr.

[stblues35]
0

#108 Är det bra då? Men det kan man kolla upp..har köpt tulip nu.

yvonnel
0

Willys har ett bacon som är jättegott i inte så himla tunna skivor, säljes i paket på ca 1,2 - 1,8 kg minns inte priset men det är Euroshopper och deras priser brukar vara "snälla". Jämfört med nästan alla andra sorter så vinner detta, men det har ju salter i konserverande syfte, precis som alla andra, så det är ändå med viss försiktighet man förtär dessa godsaker.

[baronbacon]
0

Jag sköljer all min bacon vars den än kommer ifrån. Men det brukar bli Tulips storpack som jag köper på COOP - men jag börjar bli fasligt less på bacon om det inte är knaperstekt = inte lika nyttigt; och det är synd.

Blev inspirerad av tråden Kokekött! idag och skall inhandla litt bitar med ben idag och damma av kok-kastrullen!

[baronbacon]
0

Antar att det kallas panikångest då man rätt vad det är, flera ggr om dagen känner att ”botten faller ur” och man fylls av en sådan känsla av meningslöshet att man måste kämpa för att inte börja flänna mitt bland folk.

[tjenarehej]
0

Herr Baron!KAnske du får ångest av kolhydraterna i chipsen…hormonerna åker berg o dal bana?…och så börjar man fundera och så…ja det är ju inte direkt nån vacker värld vi lever i och ekorrhjulet kan ju kännas lite enformigt…och inte så lite heller..men det känns ju förstärkt när hormonerna går lite upp o ner efter ett återfall…nya tag och tänk på att de flest har det och det blir bättre när man sovit på sakenFlört…det sista lät lite väl hurtigt, men tro mig …been there done that…KRAM

[baronbacon]
0

Tack för goda ord och cyberomfamningar!

Önskar det hade vart kolhydraterna som vart till skuld för detta stormiga känslohav men nej, det är ett annat stridsfält med andra generaler.

Men men, nu är detta inte tyckasyndomsigsjälv.ifokus.se så jag tackar för att jag fick gnälla ur mig lite och fortsätter med ngt positivt istället:

Löning! Äntligen! Skall gå och handla idag med grabben. Det är alltid roligt och vi gör det alltid till ett äventyr bortom det vanliga grå.

Det kommer bli:

• mycket färs: fläsk och nöt
  • mögelost som bits
  • grädde (funderar på att sluta med det)
  • kokekött med ben (ska snacka med charken)
  • hönans mens; ägg (ska bli mer omeletter)
  • krydderi (ngt örtsalt, svartpeppar, vitpeppar)
  • majonäs (borde sluta med det också)
  • vitlök nog att rensa transylvanien med
  • bacon (tråkigt men sant)
Aliki
0

Chips är för mig livsfarligt….duktig du är som inte fortsatte kolhydratfrossa!!

Varför sluta med majo?…det tycker jag behövs i bland ( rätt ofta ) som alternativ till smör+örtsalt

Kolla frysdisken där Halalkött ligger (eller kyl) efter storpack med lamm i bitar….mycket bra kokekött.  Koka länge på låg värme eller lägg kryddat och väl övertäckt i ugnen och kör det länge på låg värme…smälter i munnen.

För de som tål ett par kolhydrater: Gör en kryddig tomatsås (med mycket vitlök ) och lägg över köttbitarna att koka ytterligare i såsen ….äts med mycket riven ost på toppen Tungan ute Spaghetti eller potatismos går ju bort, men kanske grönsallad eller blomkålsmos kan vara ett alternativ för de som är på festhumör.

Det går säkert att göra dillkött LCHF av lammet också…..mycket dill i spadet, ta kastrullen av plattan, vispa några ägg med citronsaft i skål, häll lite i taget av köttspadet ner i äggröran under vispning….typ 2-3 soppslevar spad, häll sedan äggspadet tillbaka i kastrullen och rör om…klart!!

LatMask
0

Nåmen hallå! Flännar gör man enligt min erfarenhet i ett ytterst begränsat område i norra Västerbotten…

Wenn
0

# 116 Vad betyder Flännar , har aldrig hört förut ?

[baronbacon]
0

Flänna, grina, gråta.

[baronbacon]
0

#115 Aliki, kanontips med lamm! (smakar som kofts?)

Kokekött är ngt jag aldrig vågat mig på förr. Sicken tur att latmasken sköt upp "affärsresan" till idag så jag kunde vittja detta tips!

#116 LatMask *jakande inadning* Man är ju en karl från norr!

Wenn
0

" smakar som kofts ".Längre tillbaka sas det att lamm smakade som ull . De var nog äldre när de slaktades. Brukar köpa ett halvt lamm genom bekanta som är ganska små och någon ullsmak är det inte.Lammkotletterna går åt först.

Härligt med dialekt, men i mina hemtrakter hörs det inte så ofta.

Wenn
0

Glömde en fråga.

Är det någon här som träffat på majonäsen Thomy som är sockerfri innehåller bara 0,7 kolisar / 100 gr mot de vanliga som har 2.

[baronbacon]
0

#121 Aldrig hört talas om, men det lät då sablars frestande!

Mål 1:

1 kopp kaffe m. klick bregott; stod mig rätt bra på den till nu då jag åt

Mål 2:

3-äggs omelett med stekfläsk + trattkantareller, salladskrydda + Delikatessfabrikens Kebab-dressing - den har peppearrot i och bara 0,3g kh. Vatten till detta.

[Pennylane1]
0

hmm, skillnaden mellan 0,7 och två känns som det faller inom felmarginalen förstås… så exakt är det nog väldigt svårt att mäta och äter man ett par matskedar r åt gången så är skillnaden typ 0,1 gram.

Wenn
0

Pennylane 1

Många bäckara små …

hardy
0

jag är tillbax..  å jag är elak.Skrikandes

PLANERING ÄR A & O:
Det har varit omständigt i vardagslivets kamp för frihet till min egen kost. När jag jobbat så har jag med mig den mat jag själv gjort i ordning eller köpt ute på resande fot. Jag gör i ordning en hel bunt med mat bara för att vara säker på att få i mig rätt grejer. Detta ger mig hyfsad koll på det som ska inmundigas.

När man kommer hem likaså, NÄSTAN!

Alltför många gånger har jag kommit hem (mellan 18 - 21) och funnit fiskpinnar&potatis, chickennuggets&ris, pasta&sås och så vidare. Tanken är då att jag tar en av de matlådor som ska vara lunch "imorgon" - men vänta…slut på lådor?
Då är det bara att ställa sig och fundera vad man ska tina upp ur frysen och…  fy faen.

I bästa fall så mikkra jag fryst broccoli o tog pastasåsen på och en rejäl klick smööör. Men, jag har faktiskt även stått och "skalat" dessa pinnar/nuggets för att kunna värma dem i mikron för att få en bas att bygga ihop en måltid.
'…najjs' (drypande av ironi och ilska)

FÖRVÄNTAT DUMMA KOMMENTARER:
Medmänniskors korttänkthet och likgiltighet till andras vanor och liv har fått mig att börja bemöta dem på ett motsvarande sätt. För varje korkskalle som påpekar att den kost jag vill äta är farlig, galen eller dum - så tömmer jag dem på de få argument de har och idiotförklarar dem på stående fot. "In their face!"

Några av de mest förekommande kommentarerna (och som ger mig ett visst mått av vansinne) som det vanliga folket fäller då&då, låter ungefär så här:

• men… det är väl klart att du måste äta potatis
  • 'L-H-F-C', jaja, jag vet vad det är, den fungerar inte..
  • va, nej du förstår, kroppen BEHÖVER kolhydrater
  • ska du inte ha någonting till..?
  • …lägg ned det där och ät som vanligt folk. 

Känner ni igen detta?

Jag tycker att:

• glutenallergiker ska äta 6-8 brödskivor/dag
  • laktosintoleranta måste dricka riktig mjölk för benstommen
  • det ska mjölkallergiker åxxå göra!
  • nötallergiker inte ska vara så petiga med "spår av nötter"
  • äggallergiker ska klämma ett par ägg till påsken
  • alkoholister borde lära sig dricka bara på helgerna
  • muslimer ska äta skinka till jul
  • judar ska ha kräftskivor o äta blodpudding
  • hinduer ska då å då käka hamburgare o dricka starköl

FÖR DET ÄR SÅ "VANLIGT FOLK" GÖR.

ÄTIT SEDAN SIST:
En hel del…
Mål 1 - kaffe, grädde (+ ibland smör), en omelett med left-overs (om det finns några vettiga), pones, skinka, ost, bacon..

Mål 2 - har blivit, kebabsallad, kycklinggryta, köttbit o geggsallad, korv o räksallad, hamburgare, kaffe, mozzarella..

Mål 3 - kött/kyckling/Opanerade fiskpinnar/skalade nuggets/ med broccoli, blomkål, cloeslaw, och såser…

RESULTAT:
So far, so good…
Det har blivit några kilo i nedgång, omfånget är något mindre. Troligen stoppar jag i mig för mycket mat och sover för lite.

FRAMTIDEN:
Nu ska jag planera om mina måltider så jag får i mig rätt mängd energi jag behöver och i rätt format.
Mer vatten!
Och jag ska börja slåss.
Alltså kickboxing och goshinjutsu.
Och sova, jag ska sova mer.. och på natten!

KarinJ46
0

Heja Heja Hardy!

Och hoppas att du lyckas få lite mer förståelse hemifrån. Även om dom inte vill äta som du så vore det ju snällt om dom i allafall inte "stjälper".

Pepp Pepp!

hardy
0

#126 tack KarinJ46!!Glad

[baronbacon]
0

#125 Ärade Stadsvakt! Så glad jag blir av att återigen finna dig på din post, full av flott och smörstänk på uniformen - så skareseut!

Omvärlden får tycka vad de vill, förstår din frustration men kan bara ge dig samma tips som jag fick en gång av en kostymklädd varg som kastade sten omkring sig: Fukk it!

Det kostar mer än det smakar att hela tiden gå i klinch med dessa uttryck. Har fler än en gång velat brista ut i ett vattenfall av förklaringar då jag, fet som jag är, lassar upp 2 paket smör, 3 paket bacon, fläskfilé, 2 liter grädde och flaeskesvaer-påsar inför en kassörska vars ögon jag lätt kan läsa "…jaha, borde duverkligen äta det där du?"

Men fukk it; jag vet det funkar, jag älskar hur jag mår på det, ser redan smalare ut i ansikte och kropp, så varför bry sig.

----

Men du borde nog kunna få mer stöd på hemmaplan; dags att ta ett snack så det kan stekas/kokas kött på sidan av till dig? Eller helt enkelt bara ta handen från "deras" mat och styra upp all din egen själv så du får det som du vill.

----

Din Jag tycker att-lista över att alla ska äta som "vanligt folk" fick mig att rofl + asg samtidigt :) och det på arbetstid dessutom!

Wenn
0

# 125 Tråkigt att du har det så där…

Här får man äta "min mat " med tillägg av potis och grönt

Jag spelar kort och där har jag mitt problem vid fika pausen då severas det kaffe/pås the(själv brygger jag the). med smögås och jag kan ju inte äta pålägget och lämna brödet för då blir det frågor som jag vill undvika nu när jag har gått upp i vikt och avstår. Min partner fikar och jag saknar det sociala runt borden. Under spelet kan man bara tänka på korten.

Bagateller kan tyckas.

[baronbacon]
0

Jag har gnuggat de små grå med en liten putsduk och formulerat några delmål som jag gärna vill uppnå, sikta & se fram emot på denna min feta resa.

Hur är det med Er, kära medborgare, har ni satt upp mål - eller gör man sig en björntjänst här tro?**

MINA MÅL**

* Må bättre / CHECK!
* 170 kg
* 150 kg
* Börja promenera regelbundet
* 135 kg
* Under 100
* Börja med Budo igen
* Hoppa fallskärm

elin83
0

BRA MÅLSkrattande

[baronbacon]
0

#129 Ta med dig eget att tugga på! Då kommer säkert flusharna av sig själv ;)

[baronbacon]
0

Nu ska jag snacka om några andra sorters mål än dom i #130 ;)

Mål 1
2 skinkrullar med ost + majonäs + en kopp starkt kaffe (utan smör)

Mål 2
2 burkar makrillfilé i tomatsås, där jag sköljt bort tomatsåsen för att kapa kollisar + majonäs. Vatten till det såklart (kanske en kaffe).

Wenn
0

#132.Jättebra med mål.Mitt mål är att gå ner 10 kg till nyår.

Förra gången jag åt LCHF gick jag ner drygt 20 kg och då tog jag med eget,men då syntes det att jag gått ner och fick höra det åxo Nu rör det sig om några kg under augusti så det syns bara att jag gått upp.

yvonnel
0

Ni är verkligen görgoa på den här tråden, det är härligt att läsa om er.

[Rocky70]
0

2 veckor med lchf,inte ett gram i minskad vikt, tvärtom nåt kilo upp.Trött och seg.Tänker som så att jag inte har några "lätta snabba kilon" att gå ner så här i början i och med att jag gått ner 20 kg senaste 5 månaderna.Men det skulle ju vara "peppande" att få nåt resultat nedåt iaf.När man läser om många som får snabba resultat redan första månaden med både kraftig viktnedgång och bättre fysiskt mående,blir  man lite tvekande när man tittar på sitt eget resultat.Jag har ju drygt 30 kg till att gå ner så en nedåtgående trend vore trevligt.

Wenn
0

Rocky 70

För mig är det andra gången med LCHF och det går inte så som det gjore den första, fast jag försöker hålla kolisarn nere Nu gäller det att inte tappa sugen.

pepparlena

[baronbacon]
0

Rocky70: Hang in there! Jag har runt 100kg jag vill få bort och jag dissar ändå vågen HELT och bara kör på.

Det mesta man tappar i början är vatten ändå, så jag vågar vägra våg och lägger all fokus på att klara mig från att käka fel - 1 Dag i Taget -  att må bättre.

Är man som jag kolhydrats-skadad sedan barnsben och med all säkerhet med starka fet-gener så är det inga snabba resultat att vänta; men trägen vinner och vattnet urholkar stenen.

Fettet utplånar fettot!

[baronbacon]
0

Appropå stadsvakt hardys observationer ang omvärldens oförmögenhet att acceptera det feta valet i våra liv och att man ibland känner att man behöver "smyga" lite med sina val presenterar jag, Baron Bacon - eder ödmjuke tjänare, dagens sneaky-ninja-LCHF-trick!

I morse hade jag med mig 2 tjocka skivor från de köttfärslimpor* jag gjorde igår och var riktigt hungrig efter en natt fylld av hosta (som var nära atts präcka mina revben!) och sitt-sovande osv. Fy för den lede!

Nåväl, jag tänkte ladda på med fett så jag siktade mot bregottasken, omringad av kollegor som jag var, och började smyga på tjockt med smör på bägge skivorna köttfärslimpa.

-Jaharu! Haru börjat äta mackor igen, äntligen! sa ngn - och jag insåg genast att det ser ju ut som jag brer helt vanliga mackor i förbifarten, så bra, låt det miffot tänka vad h*n vill! Så jag bara log och sa, jodu, den här limpan är smaskens!

Jag varken ljög eller behövde "gå i klinch" med denna min nemesis :)

hardy
0

Det verkar vara flera kämpar som hittar hit!

Tack för alla goa kommentarer o pepp - det känns skönt.

Mål + delmål är otroligt betydelsefulla.

…eller i detta samanhang : VIKTiga  ;)

Att få ned dem på pränt, att de är mätbara och möjliga att nå. Typiskt säljsnack men sant…

Jag gillar baronens "undercovermackor" ;)

Det är rebell-signalerna som LCHF'aren sänder som "the beautiful people" reagerar mot. Vår matrevolt mot "de vanliga normerna" och den rådande kultur som existerar. Alla har inprogrammerat i generna att om någon INTE gör som du gör - så är de ett hot mot dig och de dina. Det är en fiende och ska bemötas med misstänksamhet, fientligt och nedsättande - låt denne veta att den är lägre än dig.

Det är inte konstigt, du bryter ju mönstret, du gör någonting nytt och främmande. Detta sticker ut, det provocerar och rubbar andras enkelspårighet. Inom deras flock/revir måste en ordning exitera annars blir de förvirrade.

Typ, en dominant hund som upptäcker en främling, katt,  igelkott, mördarsnigel, etc.  på "sin" gräsmatta - eller en annan hund som har något ätbart.. Pang på- bjäbbbjäbbbjäbb…

…tycker du jag är galen - kanske inte - kanske jag bara rubbar dina cirklar ;)

Wenn
0

#140 Nej hardy inte galen, du har så rätt

Här ska det bli kokkött en stor bit högrev som har fått sällskap av en morot och lök som inte jag ska äta, men buljongen blir god samt lagerblad, salt och kryddpeppar.

[Rocky70]
0

#140 Det stämmer det du säger,men om man tar några sekunder och tänker efter när man läst många inlägg och kommentarer så har det ju blivit lite att "kasta sten i glashus".Det raljeras väldigt mycket bland oss som äter lchf gentemot "oliktyckande" också.Man får många ggr intrycket att vi lchf:are är dom som har hittat den enda riktiga sanningen.Det är ju faktiskt så att det finns väldigt många människor som mår väldigt bra och även går ner i vikt med annan kosthållning också.

Förstör inte riktigt att så många hetsar upp sig för att nån säger nåt nedsättande om lchf.För mig är det ett personligt val jag gjort men likväl respekterar jag de som inte gjort det.Tycker man kan jämföra lite grann med andra ämnen t ex sexualitet,religion eller annann livsåskådning.Det är den enskildes ensak och man bör inte försöka "pracka" på nån annan det.Om nån frågar, så svarar man naturligtvis efter bästa förmåga.

[baronbacon]
0

#142 Precis!

SSS tar upp just det där rätt tidigt i sin bok: Predika inte!

Lev och låt Leva säger de inom Gemenskapen (AA/NA) och visst fan är det så! Jag gör vad JAG tycker är bäst, har jag alltid gjort och kommer fortsätta göra. Så länge det "bästa" inte påverkar ngn negativt eller skadar ngn så kör jag på.

Jord, ge mig sinnesro att Acceptera

det jag inte kan förändra

Mod att förändra det jag kan

och Förstånd att inse skillnaden

[baronbacon]
0

PS: Var på vårdcentralen idag för att kolla ev. lunginflammation - då vi var klara passade jag på att väga mig på deras digitala våg: 190kg baron står framför eder.

Emea67
0

Gratulerar Skrattande

Wenn
0

# 144 Grattis ! Då har du åxo gott ner

[baronbacon]
0

Ja, ~10kg. Mest är det ju vatten, men det händer grejer. Men inte ALLS lika fort som jag vill; så jag ska styra om/se över mitt mumsande ännu mer - och kanske ta tjuren i hornen och börja skrivaupp/möta/väga allt jag äter: hjälper det en sifferrädd baron tror ni!?

Aliki
0

Äh..kolla #35 i denna tråd som jag rekomenderat tidigare….inte räkna, bara välja rätt livsmedelFlört

…och lära känna igen "mättobelåten" känslan.

Aliki
0

…fast om du har tid och ork över så visst kan du räkna. Jag tror dock räknandet har större betydelse för de som knaprar fincrispmellisar och äter lchf desserter. Då kan gr. kolhydrater (och antal ickemättande kcal.) lätt sticka iväg.

Wenn
0

Jag lägger in i minmat för att hålla koll på kolisar,protin och fett nu i början på start 2. Hur kan man tro att LCHf + mackor samt en och annan glass inte lägger på mig kilon

I går tog jag fram en stor kastrull för att förhindra överkokning lag i kött mm.Väntade till uppkok och sänkte värmen.Går ut i trädgården för att klippa ner lite växter.När jag kommer inn igen har köttet så gått som torrkokat och jag blev blåst på buljongen, men köttet blev jättgott.

# 144 Inte tror jag att 10 kg är vatten du har ju tappat fett oxå. I SSS rosa finns det tips hur vi kan äte på olika nivåer, en hjälp så vi fördelar kolisarna, protin samt fett på bästa sätt.Ha lite tålamod för skinnet ska hinna med så det inte blir hängande och behöver opas bort.

yvonnel
0

Du kunde ha hällt i några dl vatten och låtit det koka upp för att ändå få lite buljong, jag menar att det behövde ju inte vara helt kört, så du vet till nästa gång du ska rensa ogräs.

En fråga, är den här tråden till för alla som behöver tappa sisådär 50 kg eller mer? Och kan man både tipsa och peppa och stötta?

[Rocky70]
0

#151 Egentligen ska väl inte jag svara dig på den frågan för detta är Baronens tråd

Men här är ett utdrag ur Baronens startinlägg:

"Tipsa oss och peppa oss men vad du än gör: sockra int' orden! Vi tål höra sanningen då en av huvudreglerna i Baroniet är 100% Sanning och Rättframhet"

Sorry Baronen att jag svarde i ditt ställe.

Wenn
0

# 151  Visst, men det började bli svart i botten hade bara tur att inte köttet oxå blivit bränt.Låter som mitt första försök men det är det inte

" Alla är välkommen " var svaret jag fick när jag frågade. Tips, pepp och stöttning behöver vi alla tror jag.Har du några kilon att bort själv ?

yvonnel
0

Jomenvisst, en hel d…..a massa. Som är jobbigt att dra runt på med fibromyalgi och artros + en gammal ryggskada som kanske är en stor delorsak till stagnering eller försiktighet och därmed för mycket stillasittande.

Men idag har jag faktiskt varit ute en liten sväng i skogen, hittade 1½-2 liter trattkantarell + några fina örsoppar. Ska lägga dem alla i torken, blir fint att ha malda som tjockningsmedel i vinterns såser.

[baronbacon]
0

BARONIET ÄR TILL FÖR ALLA!! ROPEN SKALLA: BACON TILL ALLA!!

Så; välkommen in yvonnel!

Det började visserligen som en tråd för några arbetskompisar som körde igång, men ganska snabbt var det bara jag kvar och dom var ute på fredagsfika och mulade socker  - så därför öppnades dörrarna in till baroniet och alla och en var är välkomna att dela, peppa och svara vare sig man har 5kg, eller som jag, 100, som skall bort, så är man fri att kliva in och deltaga.

#152 klart du skall träda in och ge svar, helt rätt agerat!

yvonnel
0

#155 Baronet

Tack så mkt för det fina välkomnandet, hoppas att jag kan ha ngt bra att  bidraga med framigenom.

Kan vi hjälpa varandra med att skriva upp tex matsedlar 0ch bra recept kanske?

För inspirationen.

Wenn
0

# 154 Det måste vara jobbigt med allt det där för dig, hoppas det är av en lindrig art .Själv har jag artros i knäna som borde opas men har bestämt mig för att gå ner i vikt först Skogsprmenader klarar jag inte. 

Här blir det en varm dag så det går att sitta ute med SSS rosa som jag har läst förut,men det skadar inte att läsa en gång till

Ha en bra dag

Aliki
0

Bra, alla kämpar….

Tabberas på gräddpaketet imorse….nu köper jag inget nytt på ett tag….striktar till mig ett par dagar igen. Cocosa i kaffet och smörmosade ägg får det bli…

Tandläkaren tog ju alla mina pengar! Skrikandes

Wenn
0

Ägg med smör blev min frukost i dag samt te.

Jag har gått ner ca. 3 kilo efter nystarten och känner hunger en härlig känsla, men nu ska jag inte kliva på vågen förrän i slutet av månaden.Får nog ta ut batterierna för att lyckas.

I morgon ska jag åka till Valbo köpcentrum ett av Sveriges största med ett 50 tal butiker, men bara en matvaru.

Ha en bra dag ,här regnar det

[Rocky70]
0

I takt med att vikten sakta stiger så faller modet.Börjar helt klart tveka om detta är nånting för min kropp.När man har stadigt gått ner i vikt förut och fått motivation till att ta tag i kosten så vill man inte få en viktuppgång när man seriöst håller sig till en kost som ska vara bra.Har inte fuskat nånting under tiden och har fortfarande drygt 30 kg att gå ner..hmmmm…Rynkar på näsan

Wenn
0

# 160 Jag tror att du äter för lite. Vad äter du under än dag ?

[baronbacon]
0

#160 "[…] en kost som ska vara bra" för vem? För dig, för mig, för min bror? Nä du, inga mirakelkurer finnes. Du måste hitta det som funkar för DIG, inte sitta här och deppa för att detta inte funkar.

Men vi kollar; gör som Wenn ber och skriv upp vad du käkar så får vi se. Och kom ihåg - ingen mörkning eller osanning här! Det tjänar du inget på :)

Mål 1: 1/4 omelett* som var kvar med riktigt med pepparotssmakande kebabsås på och vatten + en halv kopp kaffe efteråt.

Mellanmål: en halva liten grönmögelost

----

Är sjukskriven nu för förkylning/lunginflammation så det blir inte mycket datasittande. Mer sen!

----

*Baronens lätt-omelett; Gjorde den i förrgår på ca 20-30 skivor stekfläsk som jag högg upp i småstrimlor och stekte hårt.

Sen ner med värmen och piskade upp 6 ägg (viktigt att piska på som fan med gaffelen om det ska bli bra omelett) och hällde på. Sen dryssa jag på en grabbnäve svart- och vitpeppar (aj lajk it hått!) och då det började bli klart hällde jag en halv burk svarta oliver på'n och tryckte ned i smeten.

Sen glömde jag bort den på svag värme så den blev mer som en tjock macka än omelett! Men det går bra det också, jag gillar den där lite överstekta, av många kallad brända, smaken.

Aliki
0

Bra Baron….Det låter vettigt!!

Ta hand om dig och krya på dig nu så att du orkar inernetsurfa sedan när du är tillbaka på jobbet….Flört

Din lättomelett passar bra med alla sorters proteinrester……bra att bli påmind ibland när fantsin tryter.

Wenn
0

162 Baron nu får du lova att tadet lungt och sköta om dig ordentligt.Man blir så glad när man ser dtt alias på skärmen.

Krya på dig

hardy
0

kaffe x 3

broccoligratäng med fisk, grädde o ost + bubbelvatten

…kaffe

korv + coleslaw, vatten & te

[baronbacon]
0

Inget kaffe

3 x makrill i tomatsås där jag sköljt bort tomatsåsen, dängt på med svartpeppar så det såg ut som ett veritabelt myrkrig + den där pepparrotkebabsåsen

vatten till det

….och sedan inget O_O jag vet int varför, kanske för att jag är sjuk, men det har som int' blitt någe ätit. Bara druckit vatten.

KarinJ46
0

Jag brukar gucka ihop en burk tonfisk ihop med majonäs, lite hackad rödlök, salt och peppar. Lätt och gott att äta om man är sjuk och inte sugen på varm mat.

Krya på dig!

Wenn
0

Här är det så tyst, hoppas ni mår bra

Trevlig söndag !

KarinJ46
0

Baron, hur går det med krassligheten? Hoppas du orkar att äta bra, för att snabba på kureringen. Krya på dig!

Och trevlig söndag på dig också Wenn :-)

bandita
0

Åh här vill jag också vara med! Ni verkar vara en festlig samling med rätt inställning. Jag är lite småtjock, eller ganska småtjock.. Eller egentligen bara tjock. Är ett stort fan av bacon, ostar som egentligen borde gå av sig själva och kött. Kött i alla olika former och varianter, kött med korv, kött med grädde, kött med kött. Därför faller det sig naturligt att äta enligt lchf, har ätit lclf förut, slutat med det och gått upp 25 kilo - började med lchf i februari, fuskare var och varannan vecka och nu sen 6-7 veckor tillbaka är jag på banan igen! Whoop whoop! Är det nån av er som tränar? Jag har kommit igång dom senaste två veckorna och jäääävlar vad bra det går! Trodde jag skulle kollapsa under uppvärmningen men det går framåt, och snabbt! Tror min kropp behövde den extraskjutsen som träningen ger. Det märks skillnad i kroppen på bara dom här två veckorna faktiskt. Aaaanyway, hade varit trevligt att få ansluta mig till detta eminenta sällskap!

Wenn
0

# 170

Vi är lite lika du och jag maten som du beskriver äter jag med.Det här är LCHF 2 för mig. Jag gick ner drygt 25 kg den första ggr.men nu har jag ökat en del.Mitt mål är -10 kg till nyår. Ingen träning på grund av artros.

Trevlig söndag kväll

[baronbacon]
0

Jag var en idiot i helgen.

En idiot som lät stress och sorg och ångest få överhanden (igen). En idiot som köpte ett sexpack folköl och en chipspåse och satte sig framför datorn och hade skitkul. En idiot som älskade det han drack och åt. En idiot som satt där och älskade att kunna vara som vanligt folk. En idiot som önskade livet ur sig så fort han insåg att han INTE är som vanligt folk och skammen hann i fatt.

En idiot som ändå gick vidare med att käka en stor portion spagetti med underbar köttfärssås och mycket ketchup och bea-sås. En idiot som drack saft till detta. En idiot som senare grät sig till sömns över vilken idiot han vart.

Idioti.

Emea67
0

Vad stark du är som skriver det här baaronbacon!

Förstår din ångest men det är bara bita ihop och ramla in på LCHF banan igen! Livet är inte lätt och går inte rakt fram annnars skulle vi sitta i en helt annan sists vi som har en massa övervikt!

Själv år jag hemmgjord brylé pudding i helgen och den var söt och god maken gillade den inte så jag åt upp hans med Skäms, hade ju bestämt innan att bara äta min, sedan såg vi på film och dottern hade godis i en skål!!! Men stolt över mig själv så höll jag händerna borta från den men det krävdes en jävla vilje styrka!!! Hade ju trots allt ätit socker redan så kunde lika gärna fortsätta!

Som vissa säger så lär man sig av sina misstag, så du ska kanske komma ihåg hur du mådde efteråt inte bara att du varit idiot Tyst sry dina ord. Men om du kände någon skillnad i kroppen det kan jag göra. Magsmärtor kommer gärna för min del.

Och du ska veta att vi är många som tror på dig och din härliga kämparanda trots att du ramlade dit i helgen Skrattande

Sänder massa pepp till dig och i dag är en ny dag med nya friska tagGlad

Kram

[Pennylane1]
0

Det är bara att bryta ihop och gå vidare! Idioti tycker jag kräver värre saker Flört

Wenn
0

# Baronbacon.

Du är ingen idiot !

För dig har det ju varit jobbigt med lunginflamtionen som tar på krafterna. Då blir det lätt att man låter det dåliga tar över

Hoppas du är på banan igen efter helgens utsvävning

Gör dig några stora färsbiffar 50+50.Du har ju läst SSS som åt mycket biffar under sin stora viktminskning, men höll hårt i kolhydraterna.

Lycka till på nytt !

hardy
0

kaffe.. smör..

hittade några köttbitar i kylen, stekte, slog på grädde adderade torkad svamp.

pepparsalami + ost = funkar!

#Bandita - Kanon - keep going…!! Jooo, kondis är en färskvara - och jag är nu ganska härsken. Själv 'sparkar jag boxning' och bryter av mina kompisars armar ;)

#Wenn - ….artros, alltså - jag vet ingenting om Din artros och menar inte att komma med "pekpinne", men allra viktigast är fysisk aktivitet. Vart är den värst?
Knän, höft, fingrar.. generell??
Du behöver ju inte köra igång med bergsklättring eller MixedMartialArts. Men lite lugn simning? promenad? cykla? situps?

Wenn
0

# 176

Det är en knäleds trosar och jag har simmat, gått på Hc gym vilkent inte var något för mina starka ben utan ett " riktigt " gym.bland smalisar ha ha ,använder gå pinnar, men det blir operation när jag gått ned minst 10  kg.

[Rocky70]
0

#172 Baronen skuldbelägg dig inte själv så mycket finns inget att vinna på det.Förstår naturligtvis att det är lätt att göra det men samtidigt har du på intet sätt förorsakat nån katastrof eller skada mot nån annan.

Har själv erfarenhet av att av olika orsaker skuldbelägga sig själv kraftigt vilket gjorde att det blev en lång ond spiral som inte bröts förrän jag förstod att man måste ge sig själv lite utrymme att göra misstag.Ta åt dig all pepp du får här och så är det nya tag som gäller.

PEPP  PEPP

yvonnel
0

Artrosen gör ont och tro inte att jag så himla käckt promenerar iväg med nägon fart precis men jag älskar skogen och har s.k svampögon så det sliter i mig att komma mig ut någon gång ibland. Men sist jag hittade trattisar fick jag lägga mig ner i backen för att orka plocka av fyndet.

Jag har ett par kramträd och en sittsten som meditativ punkt i "min egen lillaskog", och den platsen drar ju också, men det gäller att jag inte går för långt, ska ju tillbaka också. 

Baronbacon, hur många måltider räcker din fantastiska omelett till?

Stekfläsk är ju bara sååå gott, men jobbigt att steka och mycket stekfett att torka bort runt spisen men ändå att föredra framför bacon som oftast är så tunt att det liksom smälter bort i pannan.

Aliki
0

Baron… Där har jag också suttit många gångerRynkar på näsan Just avsluta med en tallrik spaghetti, sås, ketchup & majo trots att jag kolhydratfrossat en hel dag och är proppmätt, svullen, pruttig och ångestfull…

Men vet du vad….det händer alltmer sällan Skrattande

Jag kan numer ta mig en "liten kolhydrat" ibland och vara nöjd sedan. Blir lika förvånad/stolt över mig själv var gång..

Idag tryckte jag i mig över 100 gr. torrostade jordnötter då jag helt orkeslös "fördrev tiden" de sista 2 timmarna på jobbet…det var inte ens speciellt gott, handen bara åkte ner i skålen av sig själv och för varje näve räknade jag kolhydrater och ångesten kom krypande…

Väl hemma värmde jag snabbt lite pastasås ( sonens, tomatsås med bacon!) med en stor bit fetaost, ett par skivor hårdost och några Bregottklickar i micron….och så var faran avblåst!

Denna gång var det åter trötthet efter en helg med många arbetspass, både dag och natt och få timmars sömn, som höll på att få mig på fall….Men där gick kolhydratmonstret bet!!!

Jag tror jag klarade mig tack vare allt smör som jag mosade brunchäggen med  några timmar tidigare…men det är något annat också….någonting i "huvet"…insikt kanskeObestämd Och/eller en mer förstående, förlåtande attityd mot mig själv…

Hur som helst, någon idiot är du inte, ensam är du inte och jag önskar att de ångestfyllda kolhydratfrossorna blir mer och mer sällsynta…..både för dig, mig och alla andra…..

[baronbacon]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#178 Tusen tack för pepp och klara tankar; jag skall försöka fake it till I make it!

#179 Ja du, 2 för en baron. Kanske 4-6 för en vanlig människa. Så fantastisk är den inte, men jävlar så god den var!

Det där med flottstänk ledsnade jag väldigt snabbt på och köpte mig ett flott flottskydd (se bild) som jag lägger över pannan. Sparar inte bara en massa jobb utan också värdefullt fett!

#180 Ja, detta är min absoluta nemesis: att jag gör TVÄRT EMOT VAD JAG VET ÄR BÄST för mig. Så har det alltid varit. Jag påbörjar saker, slutför inte. Äter fel, dricker för mycket, säger för många ord vid fel tillfällen osv, osv. Listan kan göras lika lång som baroniets slottsmur. Tvenne varv!

Irriterande, eftersom jag KAN det här, jag vet precis vad jag borde göra - men gör det inte. Ngn demon ond ande eller illvillig djinn bor i mitt börst och baknacke och slår alltid de goda tankarna ur hågen för att snabbt ersätta dom med ngn destruktiv motpart som av ngn outgrundlig anledning alltid vinner/är lättare att följa.

----

Mål1 nyss intaget, steg upp kvart i 7 = 2 tjocka skivor av min variant av SSS bantarbiffar: bantarköttfärslimpa. Jag orkar inte stå och steka biffar så jag gör köttfärslimpa istället.

Till detta Delikatess-fabrikens bea. RIKLIGT med bea + vatten. Ville ha kaffe efter maten som fiskar vill ha vatten; men avstod och tror mig därför ha kapat ngra kolhydrater där.

[baronbacon]
0

Håller mig strikt till så nära 0 kh som jag kan. Sköljer till och med av tomatsåsen från makrill-filéerna innan jag äter dom.

Mål1 2 burkar makrillfilé + ett ägg med salladskrydda.

----

Om salladskryddan; det är den godaste jag vet - och förgyller allt möjligt till det bättre! Den förvandlar mitt vanliga tråksmör till dejligt kryddsmör; den gör att jag kan äta det lite för gamla surnande kött som jag låtit lega för länge; det funkar tom i kaffet!

MEN DET ÄR DRUVSOCKER I SKITEN!

Hur illa är detta frågar jag nu eder? Ska jag måsta fimpa denna livets krydda? Finns det ngt substitut som smakar "likadant"?

Berätta Informera Lär

Aliki
0

Kolla [Kockens](http://www.kockens.com/bibliotek.aspx#Salladskrydda Italiensk) motsvarighet…kanske är bättre?

Själv använder jag Hebamare på….allt

[förgätmigej]
0

Jag blandar 3 msk timjan, 3 msk oregano,1 msk basilika, en msk dragon, o 1 msk mejram o häller det i en saltkvarn/kryddkvarn och mal till mat, kryddsnör etc, gott.

Aliki
0

Baron, "din" salladskrydda innehåller E621…..!!

hardy
0

#185  å jag nyttjar E14 E45 & E4  ;)

…salladskrydda, hmmm.. hur mycket av kryddan använder du?
Är det försumbart?
Går det att köpa respektive grej varför sig o mixa ihop??

Baron! No worries! Keep Going -
Huvudsaken att du är medveten om vad du gör OCH klurar ut hur du ska göra när du hamnar i samma/liknande situation nästa gång!!

en grej som kanske kan vara till assistans
(typ liiiite amerikansk väckelsemöte, men):
när du känner frestelse - ring mig så snackar vi om det,
tills vi vet hur vi går vidare…

Gambatte Kudasai!!

Wenn
0

Hej på er !

Här ska det bli en fakir vecka. Det blir biffa på 3 kg nöt och fläskfärs som lagas i ugnen. För mig är det jobbgt att stå, men det går jättebra att sitta vid köksbordet

Toppen, Baron att du har hardy att ringa till.

[baronbacon]
0

#185 Låter läskigt; vad är det då?!

Sebastian
0

Käre Baron att erkänna sina misstag är att visa att man är klokare idag än vad man var igår.

E621 är Natriumglutamat. Google is your friend :)

[baronbacon]
0

#189 Då kan man undra varför jag igår gjorde exakt samma misstag som jag tidigare erkände? Och det var heller inget plötsligt infall; jag hade suttit och tänkt på det - plabnerat kanske man kan kalla det - hela dagen. Längtat tom!

Och jag NJÖT - som fan - varje tugga varje klunk…. suck.

----

Jag ger snart upp på helt jävla riktigt - det verkar vara hundra demoner i mig som inte tillåter vare sig lycka, harmoni eller självdisciplin.

Destruktivt låter jag dom styra mig närmare sista sidan på Boken för var dag som går.

Vad är det i mig som omöjliggör bot & bättring? Jag vet ju hur jag ska göra - men kan inte förmå mig till att göra så?

Är jag kanske så fruktansvärt fatalt missnöjd och besviken och skadad av/på livet att jag på ngt outgrundligt sätt undermedvetet håller på med det långsammaste av självmord? Skrämmande tanke.

----

de kastar

kött

till vargar

som redan

gnager på

mina

feta

håriga

ben

Wenn
0

# 186 De där vägarna har jag åkt på många ggr.

Tack Baron, för tipset , nu har jag 4 färs limpor i ungnen och fler ska det bli.

Nu måst jag sluta för det kommer någon

[tjenarehej]
0

Hoppas det gått bättre idag Baron?! "återfall" "brukar" ju inte komma i ental utan …det rullar ju lätt på lixom, inte kul alls men försök ta nya tag, vi är MÅNGA som har det likadant som du, det är ju inte så jävla lätt och vara karakträrsfast hela tiden…konsten är att ALDRIG ge sig, man får ta nya tag, om man tänker …äh skit samma…då är man lurad, man tar ångesten och börjar om med tunga steg…men d blir längre mellan gångerna tills det ebbar ut…kom igen baron, vi behöver dig med din härliga humor!!!!

Wenn
0

# 190

Vissa delar som du skriver har jag uppleft under den tid jag var på sidan av banan.Så i slutet av juli tog jag ett snack med mig själv .Nu blir det att välja .(Jag åt ju LCHF + det förbaskade brödet, samt en och annan glass) på att gå ner de kilon som krävs för att få knät optat eller sitta i rullstol.

Trevlig lördag kväll på er allla

Keeks
0

Vill hoppa in och tacka den ärade Baconbaronen för en inspirerande och självutlämnande tråd!

Själv har jag ätit LCHF i lite drygt en månad nu och har på denna korta tid lyckats halka av vagnen och rulla runt i kolhydratsträsket ett flertal ggr. Senast efter jag hade maginfluensa och min far gav mig en halv skiva knäckebröd för att stabilisera magen som han sa. Denna uschla lilla bit triggade igång ett 4 dagar långt smaskande av både chips, ostbågar, glass och choklad Gråter Mådde som väntat efter detta med spänd mage, blodsockerkrascher och ångest.

Nu har jag dock lyckats kravla mig tillbaka upp på vagnen och biter mig fast med näbbar och klor, denna gången ska det gå! Skrattande

Feta kramar och välgångsönskningar till alla medsystrar och bröder!

//Keeks

[baronbacon]
0

1K tack för alla goda ord och parader på baroniets gator min skam till trots!!

Det värmer blo'pumpen att läsa att ni bryr er, delar med er av er, och peppar ur er till mig (och alla andra!)

Stort tack!

----

Inga fler återfall. Därimot mer tanke på varför jag inte tappar i vikt, som man tydligen "ska" - spec om man är så fet som jag. Antagligen käkar jag för lite; eller rättare sagt för sällan - och för mycket protein så kroppen tror den måste hålla på bilringarna för att klara matbristen?

Äter ju sällan frukost, äter ibland/för det mesta inte alls på jobb - men försöker bättra mig i detta nu.

Smällde därför nyss i mig en burk avsköljd makrill i tomatsås + en halv tub majo och en kopp kaffe. Då jag kom i morse tog jag tvenne skinkskivor med 2 skivor ost på varje, en tumtjock sträng majo på varje och rulla ihop + kaffe.

----

Det här med mat-räkne-program på nätet hörrni, kan ngn infa mig om hur ni tror JAG skulle kunna använda det bäst till min fördel i detta nu??

Såg att bl.a. du Sebastían, hovshaman i baroniet, använde dig av ngn smutt liten programsnutt där du bokförde och fick upp en liten smidig cirkeldiagram-bild? Kanske kan vi ringas ngn kväll och du får guida mig igenom användandet. ag låter mitt folk kontakta ditt folk så får vi se om kalendarium.

Wenn
0

# 195

Att du äter för lite har jag redan sagt.

Prova med www. minmat.net där får du instruktioner hur du går vidare

Lycka till !

Sebastian
0

Såklart. Bara att slå en signal så fixar vi det. Jag är expertamatör på det där nu.
Ditt folk kan kontakta mitt folk. Se bara till att de har med sig sedvanliga offergåvor till InternetOraklet.

Min vän. Du äter för lite. Vi ska ta ett snack du o jag;)

[ALX]
0

Om jag fastnar vid att läsa av en hel tråd. Då måste den vara BRA!Förvånad

Jag tror på rakhet och ärlighet. Speciellt inför en själv. Sen skiter jag i vad alla andra säger om min kost/vikt/träning. Det är ungefär därför som jag precis i sällskap med en kopp kaffe och några bitar ost blivit piggare(mentalt i alla fall) efter en veckas LCHF genom att läsa era inlägg. RAKT OCH ÄRLIGT, INFORMATIVT!

Trött och orklös är jag. Jag hoppas på att det är omställningen och att jag håller på att rensa ut allt skit ur kroppen som jag fått "lära" mig att jag ska äta.

Jag TESTAR LCHF en månad för att se om mina träningsresultat men framför allt min mjölkallergi blir bättre.

Hittills är jag mätt och belåten, känner ingen avsaknad och frestelse.

Troligtvis eftersom jag inte varit öppen sockerberoende. Utom att det döljt sig i det dolda genom: frukt, rotfrukter, bröd(än om det varit fullkorn), kryddmixer, tillsatser i produkter etc.

Ur denna TRÅD tar jag med mig:

• Att jag ska skölja av makrillen i tomatsås och att undvika E621.

• Jag rekomenderar er inte att ta ett glas vitt vin. Jag blev bakfull och fick ont i njurarna!

• Jag kan varmt rekomendera en lång promenad i rask takt (om man klarar av detta, ett steg i taget) innan frukost. Om det inte sätter i gång förbränningen ännu mer, så får man åtminstone en skön stund för sig själv att tänka el.lyssna på musik.

• Dessutom funderar jag på citrusfrukten: >>Citron<<. Som används här och där i LCHF-recept. Den ligger på 10g/100g. Varför finns den med? Vad händer om jag använder den?(tro det eller ej, men det är den ända jag saknat hittills)

För ÖVRIGT: PEPP-PEPP TILL ER ALLA! Framför allt till er som har lite längre väg att gå än mig.

Vi har alla olika sätt att komma fram till våra egna mål. LCHF är vår gemensamma vän Tungan ute

MimLan
0

#198 Det handlar om mängden kolhydrater.

Vanligtvis tar inte folk ett halvkilo citron, utan tvåsiffrigt antal gram, vilket ger få kolhydrater.

Kolla på vitlök, t.ex. 31 gram kh/100 gram. Vilket inte gör något för de flesta av oss tar bara några gram vitlök åt gången.

#196 Det kan vara en poäng att äta på fasta tider, och då rejält, i ett försök att komma undan stressen/hetsen/suget som slår klorna i dig så hårt. En del av oss reagerar ganska dåligt om vi inte äter ordentligt, spär vi på det med stress i övrigt kan det innebära att vi har skallkrav på oss att äta regelbundet för att kunna funka.

Wenn
0

# 198

Nu har du väl kommit till fel peron ??

Wenn
0

Rättelse

# 198 Det var 199 det gällde

Aliki
0

Baron…inte för att jag tror det har så stor betydelse, men kolhydraterna i tomatsåsen har tydligen redan tränkt in i makrillen….fick jag veta i någon annan tråd nyligen, Tråkigt!

Jag äter naturligtvis makrillburkar fortfarande men bara ibland…och då tycker jag att det är gott med lite av såsen blandat med majo.

Jag föreslår mer mat…Det blir inte dyrare med kött!

Fläskarré är en favorit här…mums med majo eller smör och örtsalt. Häromdagen köpte jag 2 fläsklägg för 19,90 kg. Kokade länge, plockade sedan av köttet när det svalnat (och slängde faktiskt svålen)

Kokade en kålrot och mosade med smör….

Med lite dijon och extra smält smör blev det många måltider ( med en liten klick rotmos till varje portion) för under 60:-….

( av buljongen kokade jag en soppa på vita bönor…till sonen!! )

Räkna om du känner att du har behov av det, (matdagboken.se är också ett gratisalternativ) men jag tror du kommer må mycket bra bara av att äta lite mer riktig mat …..full av energi och skönt mätt hela dagen på 2 måltider.

[baronbacon]
0

OJ! Över 200+ inlägg and going strong!

Vi gör så här, vi river norra delen av stadsmuren och incaderar närmaste grannby och bygger ut oss själva så sluta posta här och fortsätt posta allt det göttaste goda i DEN HÄR TRÅDEN!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.