Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9658 ggr
Narcoleptic
0

Nödproviant för överlevnadssituationer.

Hej!

Jag har ganska nyligen börjat äta LCHF-kost på vänners inrådan, och första intrycket är klart positivt. Tycker jag samma sak om ett par månader testar jag väl mina blodfetter och är dom bra är det bara att köra på.

En sak jag noterat bara såhär första veckorna är hur man kan gå bra många timmar utan att bli hungrig och utan att få dom symtom på "lågt blodsocker" som infann sig med några timmars mellanrum på högkolhydratkost.

Nu har jag som ett tankeexperiment klurat lite på hur det här skulle fungera i en extrem situation, som en överlevnadssituation i vildmarken.

Som jag förstått det är det så att om kroppen i princip redan befinner sig i ketos pga LCHF-kost och man hamnar i ett läge där man saknar mat kommer övergången från att bränna mat från tarmen till att bränna kroppens fettreserver att bli mer eller mindre oproblematisk. Jämför det med den jobbiga övergången från kolhydrat- till fettförbränning som annars är typisk för inledningsskedet av svält. Att helt sonika traska rakt ut i skogen utan mat borde alltså vara mindre av ett problem under de första dagarna, så länge man har vatten.

Ned alltså med ett modernt slutet vattensystem med filtrering och rening i "överlevnadsryggan" så har vi täckt den biten.

Anta nu att situationen drar ut ytterligare på tiden. Kroppens lager av fria aminosyror är efter ett par tre dagar slut och nyttiga vävnader som muskler måste börja brytas ned. Vi behöver alltså tillföra protein för att inte lida skada av svälten.

Hur gör vi då detta bäst? Det vi väljer måste klara lång tids förvaring i tex en "nödrygga" i bakluckan utan att bli dåligt, vara så tätt på protein per vikt/volyms som möjligt, tåligt för att klara att transporteras i dåligt väder/tuffa förhållanden, vara enket att tillreda/äta och fungera som enda näring utan att magen kajkar ihop.

Vad har man då för alternativ? Någon form av rent proteinpulver som bara blandas ut i kallt vatten verkar ju - med vettig förvaring i täta portionspåsar - kirra de flesta punkter. Frågan är väl vad som händer med magen efter 5 dagar på casein, vatten och inget annat. Någon (dåre) som testat och vet? :p

Annars kanske vaacumförpackat, torkat kött funkar bättre för magen (och dessutom ger oss en del fett)? Men vi får väl betala för det med högre vikt per gram protein och kanske mer begränsad lagringstid? Någon som har koll?

Energi får vi hela tiden huvudsakligen från kroppens fettlager, som realistiskt för de flesta bör räcka ganska länge. Kanske länge nog (veckor) för att medförande av fettbaserad nödproviant blir i princip meningslös, med tanke på vikt och hållbarhet. Bästa matsäck blir då bilringen runt midjan.

Dessutom kan det hända att vi srelativt snabbt får brist på vissa vitaminer/mineraler etc. Vilka är i så fall prioriterade att medföra för att unvika häsloproblem och prestationsnedsättning? Och i vilken form?

Nästa pinne på överlevnadsstegen blir kunskaper, färdigheter och utrustning för enklare fälljakt, som väl är det enda som är värt tids-/energiinsatsen i en överlevnadssituation.

Har jag tänkt rätt? Om inte, vad är hakarna? Vad ska jag stoppa för protein i min fiktiva bug out bag? Och vilka vitaminer etc?

Häslningar,

/Narco

Narcoleptic
0

Ops. Den rubriken blev just snygg.

Och redigera inlägg verkar man inte kunna.

Någon moderator som skulle kunna… Glad

MimLan
0

Sök på pemmikan.

Narcoleptic
0

Och en sista tanke:

I "normala" överlevnadskit brukar det om något ju ingå godis av något slag för att handskas med "lågt blodsocker" i situationer där man kan behöva prestera en mer intensiv ansträngning eller vara klar i koppen för ett viktigt beslut.

Skulle en booster, rimligen i form av dextros och kanske fruktos i ren form, fylla någon funktion i ett upplägg enligt ovan? Syftet skulle kanske kunna vara att ladda inför ett ansträngande och riskabelt moment som simning/vadning/klättring av något hinder man inte kan gå runt. Eller blir det meningslöst om man ändå ångar på på ketos? Om man skulle peta i sig en sådan booster, skulle det i så fall ge några negativa eftereffekter?

Mvh,

/Narco

Narcoleptic
0

Tack MimLan,

men verkar oklart hur länge detta skulle hålla sig i tex bakluckan på en bil sommartid. Någon som vet? Tanken är ju att man inte ska behöva se över en "överlevnadsväska" allt för ofta för att den ska hålla sig aktuell.

Något som dock nämndes angående Pemminkan är ju saltbehovet, som jag inte tänkt på. Vitkig punkt alltså.

/N

Pasi
0

Övergången till svält innebär minimalt med problem för en fettbrännare, man slipper ju smällen med övergångsbesvär som gör att de flesta mår riktigt dåligt, presterar dåligt och begår misstag (hjärnan fungerar dåligt). Jag har provat som LCHF:are och sett hur sockerbrännare blir.

Ett fiskenät är nog den lättaste, hållbaraste och säkraste "proteinkällan" för längre tid.Flört
Lite kokosfett är nog inte fel - som extra energikälla utöver kroppsfettet. Dålig energitillgång ger försämrad prestanda.

I Sverige är nog vattenfilter ganska onödigt, det mesta vattnet är relativt tjänligt… speciellt fint om det kommer från nån bergsbäck (rinner inte genom jordbruksmark). Men finns det plats i ryggsäcken efter att allt annat högprioriterat ligger där, så kan väl filtret också få åka ner.

Inkanyezi
0

Tanken på rent proteinpulver som mat är nog inte så vettig. Med bara protein klarar man sig inte länge; mer troligt att man överlever längre utan. (se kaninsvält)

byggarn30
0

Jag skulle satsa på ett rejält upplag av min Beef Jerky http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7a4323c5c6a75fe5000ba3-beef-jerky-ett-perfekt-lchf-snacks samt ev. ett fiskenät och tunn stål eller mässingstråd för att snara ripa/fasan/hare/kanin m.m.

Då bör man klara sig länge Glad

[stuxen]
0

#6 Denna wikilänk är något otydlig anser jag.
Först förklarar de det som att huvud orsaken till problemer är att visaminer och mineraler tar slut, sëdan ångrar de sig och anser att om fett tillsats så hadde det varit lugnt.

Så vad är det som saknas?
Vitaminer / mineraler eller fett?

Eller behövs inte vitaminerna och mineralerna om man äter fett?

Narcoleptic
0

@Pasi: Nät/snaror är helt klart nyttigt i många överlevnadssituationer. I första rummet var jag dock intresserad av vilken näring man som fettbrännare skulle bära med sig för att minimera de negativa effekterna av svält och förlänga uthålligheten/överlevnaden innan man måste få tag på ny föda.

Enligt samma tanke funderar jag på hur stor poäng det som fettbrännare skulle vara att släpa med kokosfett. Anta att du väger 80kg, med 15% kroppsfett. anta att du kan komma ner i 5% utan större hälsoproblem. Du har alltså 8 kg fett a 9000 kcal = 72000kcal på kroppen. Detta bör enligt överlevnadshandboken räcka till ca 12 dygns överlevnadsövning i 30-40 gradig kyla. Under mindre extrema och mer stationära situationer det dubbla.

Alltså är frågan om ett kg kokosfett egentligen tillför tillräckligt för att försvara sin plats i packningen. Notera däremot att kroppen kommer att behöva bryta ner nyttiga vävnader för att täcka sitt behov av fria aminosyror redan efter ett par tre dagar - därav min hypotes att fokus - efter säkrad tillgång på rent vatten - bör vara på protein.Ett kilo rent proteinpulver skulle tex kunna täcka proteinbehovet för vår exempelperson på 80 pannor uppåt fjorton dagar, och därmed nästan räcka ungefär lika länge som hans kroppsfett. Tanken är då att detta skulle innebära att han presterade bättre, höll sig friskar och fick färre långsiktiga skadeverkningar av sin strapats än om han försökt klara sig på underhudsfett och vatten allena. Således ett väl investerat kilo protein, kan tyckas.

Sen tillkommer salt. Finns andra vitaminer/mineraler som kan bli begränsande för prestation över dessa tidsrymder?

@Inkanyetzi:

Nja, se hellre den engelska Wikilänken om kaninsvält.

Här framgår att detta fenomen uppkommer om man äter sig mätt på magert kött/protein. Min tanke var i stället att äta tillräckligt med protein för att täcka det dagliga proteinbehovet - inte energibehovet.Energi var det tänkt att kroppen skulle ta från underhudsfettet.

Vi talar alltså om att inta ca 70-120g protein per dag. Kaninsvält däremot riskerar du enligt Wikipeedia inte innan du överskrider kroppens förmåga att bryta ner protein på ett säkert sätt - dvs 2-300g/dag.

@byggarn30:

Låter smarrigt, men hur är det med hållbarheten? En månad i bilens baklucka under högsommar..?

Dessurom verkar både Jerky och Pemmikan väldigt arbetsintensivt.

Tack för era svar!

/Narco

Pasi
0

#9 Om energitillförseln inte tillgodoses så ökar proteinnedbrytningen (och prestanda sätts ner om inte fettcellerna vill ge tillräckligt med tillgänglig energi) i kroppen, därför är fettintag av stor vikt¨- att tillgodose energin borde mao vara väldigt vitalt.

Och lita aldrig på "Överlevnadshandboken" - dessan källor har extremt  sällan rätt, men kan användas som vägledning, om de blandas med viss del eget sunt förnuft.Glad

Narcoleptic
0

@Pasi: Siffrorna från Överlevnadshandboken var bara för att få ett räkneexempel i rätt bollpark, det handlar ju om väldigt grova generaliseringar. Egen erfarenhet torde mycket riktigt vara bättre. :)

Och angående energitillförsel: Hela min tanke bygger ju på att så länge kroppen har underhudsfett att bränna, bör väl just energitillförseln vara täckt? Inte bryr sig väl  kroppen om ifall det gram fett som bränns just nu kommer från frukostbacon eller bilringen på magen?

Eller menar du att kroppen väljer att prioritera att använda tillfört protein som energi i stället för som byggstenar för vävnadsreparation om inte tillförseln av energi via födan vid tillfället täcker kroppens energibehov? I så fall vore det intressant med någon källa/vidare läsning om det. Vore i alla fall klart "smartare" av kroppen att använda tillfört protein till vävnad och underhudsfett som energi, men det innebär ju inte att det är så det går till.

Hm, när jag tänker på det pratar ju folk som lägger upp sin träning med bulk- och deff-faser (själv kör jag 100% funktionellt, inte kroppsbyggnad, så jag vet inte) ofta just om problemet att de tappar muskelmassa när de begränsar kaloriintaget för att bli av med underhudsfett. Men det lär väl inte handla om allt-eller-inget? Dvs, att tillföra protein för bibehållande av vävnad och lita på kroppens fettreserver för energibehovet borde iaf bromsa nedbrytandet av nyttig vävnad, som muskler, vid energiunderskot?

Frågan blir då i vilken grad och/eller vilken daglig mängd tillfört fett som skulle behövas för att nå ett tillfredställande resultat - dvs att kroppen i görligaste mån använder underhudsfett som engerikälla och tillfört protein som byggstenar.

Det övergripande målet är ju att svara på vilket (hållbart och praktiskt!) matpaket som gram för gram maximerar den tid individen kan överleva och fungera (så bra som möjligt) i en situation där inga ytterligare näringsämnen, förutom vatten, tillförs.

Pasi
0

#11 Det går alltid segt att få ut energi ur fettceller, om man nu inte övertankat dem. Man brukar märka denna "seghet" vid något tillfälle per dygn under vardagsomständiheter - hungern och ev frusenhet ökar, medan orken minskar; man springer oftast till köket och äter då.
Man klarar högre prestationskrav om kroppen får delar av enegin från munvägen och därför inte måste ta allt från fettlager. Hur mycket som behövs är nog högst individuellt och dessutom kopplat till aktuella förhållanden - att ge en siffra skulle garanterat bli fel.

Är energi en bristvara så prioriteras inte "uppbyggnad" (den som brukas omtalas som anabola processer) - utan intaget protein, liksom kroppseget, används i högre grad som energikälla. Protein är ju en onödigt tung energikälla (både på rygg och i kropp), så ska man leva under svältförhållanden (under kortare tid) så kanske fett är ett bättre val för ryggsäcken (väger mindre)!?