Nybörjare som heter Linus
Hej!
Hoppas att jag lyckas lägga in det här på rätt ställe :)
Jag är en kille, strax över 30, gillar att laga och äta mat, men har aldrig haft sötsug och aldrig heller haft några problem med vikten. Jag har har fru och två små döttrar (8 månader, 2.5 år). Det jag ägnar mest tid åt, förutom jobb och familj, är trädgården, och för tillfället alla frukter bär som måste jäsas för att få bort det elaka sockret ;-)
Jag har alltid dragits till fet mat, men eftersom jag har fått itutat att man dör av mättat fett, så har jag tidigare försökt hålla mig från att äta för mycket, och haft lite dåligt samvete när det blivit "för mycket" gräddsåser och annat. Efter att ha hört mer och mer att det kanske inte är så farligt med fett, så köpte jag för några veckor sedan boken Matrevolutionen, och visste inte om jag skulle vara glad eller ledsen när jag läste den. Glad att jag kan glömma allt om det mättade fettets farlighet, och istället med gott samvete äta det jag tycker om. Ledsen och arg att jag gått och blivit lurad hela livet, och trott att jag gjort rätt när jag har valt "matlagningsgrädde" istället för riktig grädde.
Jag läste boken Kostdoktorn när familjen var på semester för en vecka sedan, och så fort jag hade läst ut den så var det fruns tur. Av bara farten så slank vi direkt in på en ganska strikt LCHF-kost när vi kom tillbaka, och har inte ätit socker, ris, pasta, potatis, etc på nästan en vecka nu. Jag hade igentligen inte tänkt vara särskilt strikt själv, men min fru har 2-3 kilo hon skulle vilja tappa från graviditeten, så vi kör en halvstrikt start, och så får vi se hur vi gör längre fram, om vi kanske äter lite potatis och ris ibland, t ex. Sen förstår jag inte riktigt hur det skulle kunna vara hållbart i längden att inte dricka öl eller äta chips ;-)
Det är himla kul att ha fått bekräftat att mycket av det jag länge har sagt, på skämt, faktiskt är sant. Det var inte länge sedan jag pratade om att "när jag skriver en diet-bok, så kommer den baseras helt på ost och lufttorkade charkuterier", eller "hjärnan består av fett, alltså måste man äta mycket fett". Nån stans i bakhuvudet så har den gamla skolan aldrig riktigt känts rätt. Att socker inte är nyttigt, det tycker jag att jag känner när jag äter det, jag mår helt enkelt inte bra om jag får i mig för mycket sött, och jag blir ännu känsligare på tom mage. Vispgrädde däremot, det känns ju i hela kroppen att det är bra… något så gott kan ju inte vara farligt, eller hur?
Trots detta, så känns det lite svårt att släppa allt det gamla, och jag kommer ofta på mig själv att tänka "är inte det här farligt?".
Eftersom två-åringen äter samma som vi, så får hon heller inte i sig mycket kolhydrater hemma, vilket hon absolut inte protesterar mot. Hon har alltid gillat grädde och smör, och för någon dag sedan så gick hon själv fram och skar sig en bit smör, tog den i handen, och gick iväg, mumsandes… Skönt att slippa oroa sig för om fettet sätter sig rakt i artärerna. Självklart uppskattar hon att smöret nu nästan alltid står på bordet, och hon har inte frågat efter bröd. Senast hon hade en ostsmörgås, så plockade hon av osten, åt den, slickade bort smöret från brödet, och la brödet åt sidan. En smart tjej, som uppenbarligen vet vad hennes kropp mår bra av :)
Som nämnt, så har jag inga planer på viktnedgång med LCHF, men däremot andra förhoppningar. Jag har haft besvärlig acne sedan tonåren, som fortfarande inte är helt borta, och om den kan förbättras av LCHF så är jag glad. Jag har nån sorts inflamatoriska problem i ryggen, vilket jag också hört kan förbättras med kost (bl a har min mor, utan strikt LCHF, men bara mer fett, fått väldigt mycket mindre symptom av reumatoid artrit). Och inte minst, att bara känna mig lite piggare, och inte känna mig hungrig så ofta, och slippa den desperata hungerkänslan som brukar komma strax före både lunch och middag.
Hittills har jag känt mig lite trött, ibland lite snurrig i huvudet, och känslan av att vara hungrig oavsett hur mycket jag äter. Jag tror att det redan har blivit lite bättre, och jag tror att vi dessutom blivit bättre på att få i mer fett i maten. Det går åt väldigt mycket grädde, och när jag var i mataffären sist så köpte jag 4 kilo smör för säkerhets skull…
Justja, och jag bor utanför Kungsbacka, söder om Göteborg.
Det här blev långt, men det är mycket som rör sig i huvudet just nu.

Välkommen, grattis, och lycka till! 

Välkommen och fin berättelse 
"Hittills har jag känt mig lite trött, ibland lite snurrig i huvudet, och känslan av att vara hungrig oavsett hur mycket jag äter"
Du har antagligen lite omställningseffekter som nog försvinner snart.
Troligen kommer du snart att istället känna dig väldigt mätt när din kropp fullt ut inser att den kan ta energin ur fett istället 
Trött och snurrig är några av de övergångsbesvär man kan drabbas av när kroppen skall lära om. Det kan hålla på i ett par månader så bli inte förskräckt. Du verkar ju inte har varit så värst fettskrämd innan så det kanske inte blir så besvärligt för dig.
Barn som inte fått lära sig vad som är "onyttigt" har ofta en inbyggd känsla för vad deras kroppar mår bra av. Sockermonstret kan ju sätta mycket ur spel men din dotter verkar ha en sund instinkt.
Javisst är det underbart att slippa dessa "sockerdippar". Själv hade jag jättejobbigt mycket länge och varken dietister eller läkare kunde hjälpa mig. Kände mig som en fånge under detta blodsocker - äta var tredje timme - alltid ha något med mig. Nu äter jag frukost och middag - ibland något litet emellan. Underbart att ha så många timmar på sig mellan målen.
Humöret och sömnen har blivit mycket bättre bl a. Jag tror du har stora chanser att åtminstone bli mycket bättre i din acne. Ser direkt på mina egna ungdomar hur deras hy ändras beroende på hur de äter.
Få kilon kan vara svårt att bli av med, men hälsa din fru att hon inte skall stirra sig blind på vågen. Bättre att kolla hur kroppen ändrar sig och prova kläder som förr var för tighta. Jag trodde inte mina ögon när jag tittade mig i spegeln och såg en midja trots att inget höll in den!
Så trevligt du skriver och jättegött att läsa om dottern som älskar smör. Välkommen säger jag också!
Välkommen!
Som sagt, härlig berättelse! Nu när ni verkar vara så inspirerade så är det ju super att eran dotter också verkar vara med på det hela 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Välkommen!
Nu kommer sura tanten här och säger att det kanske inte toppen med lchf för barn. (Fast det borde vara det) Saken är den att jag har för mig att jag någon gång i någon tråd har läst något om längdtillväxten och kolhydrater, att man blir längre av att äta kolh. Är det någon som vet mer om det?
För övrigt kan jag berätta att jag jobbat som förskollärare ett trettiotal år och sett tusentals barn göra detsamma som din dotter, dvs äter osten, slickar av smöret och skiter i brödet! Fast då fick de ju alltid hära att "Nej så gör man inte!" Haha! Tänk om jag vetat då vad jag vet nu!
Det är typiskt att vara väldigt hungrig i början men det går över och man behöver inte hålla igen, det är bara att äta tills man är mätt och äta igen när man blir hungrig.
Lycka till!

Jo, man blir längre men det är långtifrån säkert att det är en sund längdtillväxt.
Växer man snabbare än vad som är påkallat kan man få svagare strukturer i kroppen som i framtiden kan ge svaga leder eller ryggproblem.
En stor del av oss är idag dessutom närsynta har felställningar i bettet eller kanske har snarkproblem som vuxna.
Det har vi i allmänhet "övergödningen" med kolhydrater i unga år att tacka
Välkommen!
Kul att ni båda tycker om detta. Min sambo tycker att det är bra att jag går ner i vikt men är inte direkt motiverad att läsa eller intressera sig för detta. Men laga mat gör han och tycker att det är ok att jag inte äter bröd, ris, potatis och pasta.
Våra barn äter ofta som jag men med lite kolhydrater till helt ok tycker jag.
#6,7 Jag hörde av en läkare för några år sedan att mjölk gör barn långa - inte feta.
Enligt andra forskare fungerar kolhydrater som raketbränsle, d.v.s barn växer för fort, och vissa delar fortare än andra. Därav ökad förekomst av glasögon och tandställningar.
Och som sagt - tillväxt på gott och ont - hur kul är det att vara 1,90 och aldrig hitta kläder som är tillräckligt långa i ärmar eller ben?
Vad kul med så många positiva svar! Jag kan konstatera att folk blir trevliga av att dra ner på kolhydrater.
Tröttheten har gått lite upp och ner, ibland känner jag mig mätt på det viset jag är van vid, och ibland känner jag mig hungrig på ett sätt jag inte är van vid. Efter lunchen idag (oopsies, med tjockt med smör, cream cheese och vanlig ost, sqaush och tomater) kände vi båda att vi behövde lite mer, så jag gjorde lite espresso, och vispade två deciliter grädde. Tokgott, jag älskar verkligen vispgrädde!
Det låter fantastiskt skönt att inte behöva äta så himla ofta. Inte för att jag inte tycker om att äta, men just den där panikkänslan när middagen eller lunchen har blivit lite för sen. Sömnen skulle jag inte heller ha något emot att förbättra, även om en del av mina sömnproblem helt enkelt beror på barn som vaknar, och jobbstress som inte heller hjälper.
Inte stirra på vågen? Vilken våg? De enda vågarna vi har är i köket, och den största går till 5kg ;-) Lustigt att jag skrev att hon vill gå ner 2-3 kilo, när jag egentligen vet att det inte är vikten hon bryr sig om, utan den lilla bebismagen, och den syns ju utan våg eller måttband. Om sedan totalvikten går upp eller ner bryr hon sig nog inte om, och eftersom vi inte har nån badrumsvåg så är hon lyckligt ovetande ändå.
Angående barnen, så är det en intressant fråga, och jag kommer på mig själv med att undra "tänk om det inte är nyttigt för småttingar? det finns säkert inte ens nån forskning på området". Å andra sidan, så finns det väl inte direkt något som tyder på att varken barn eller vuxna mår bra av kolhydrater, snarare tvärt om. Jag har alltid tyckt det är lite lustigt att BVC tjatar så mycket om att man skall proppa i barnen industritillverkad gröt, välling, osv. Många verkar tro att barn blir undernärda om de inte får massa sockervälling, trots att ingen motsvarighet existerar i de flesta länder. Vi har bestämt att vi inte skall köpa nån mer bebisgröt till lilltjejen, utan se till att hon får i sig de näringsämnen hon behöver med riktig mat istället. Eftersom jag inte gillar att slänga mat, så har jag börjat blanda i lite ekologiskt kokosfett i gröten, vilket jag tycker gör den klart mer ätbar, och det verkar även lillan hålla med om.
Sen när det gäller barnen, så har man kan man ju inte helt bestämma själv. På dagis så är det ju talriksmodellen som gäller, plus att de verkar tro att billig skitglass av nån anledning är viktigt för att ett barn skall vara lyckligt. Vi blev chockade när hon var ett år gammal och fick en hel glasspinne första veckan på dagis. Trodde inte att man gav glass till andras barn utan att fråga föräldrarna först. Enligt delar av omvärlden är det tydligen vi som är konstiga, för att vi inte vill mata en ettåring med socker. Världen är sned.
Det där med kroppslängden var nytt för mig, men att det är onödigt att vara lång har jag ju kännt av själv, och det är fler än en läkare som har sagt att "ja, vid din längd, och med skrivbordsjobb, så är ryggont svårt att undvika". Tandställning har jag haft, och både närsynthet och astigmatism, även om det inte är mycket. Det skulle var intressant att läsa lite mer om kolhydrater, kroppslängd, närsynthet, osv, är det nån som har några källor?
Här kommer en länk om närsynthet.
Och här mycket annat om kost och hälsa.
Om din fru har ammat så har dottern varit LCHF:are sedan födseln……
Läs om vad som förenar kokosolja och bröstmjölk
Du har väl sett rubriken hrä till vänster LC-kost för barn?
Wow, tack, verkligen intressant med närsyntheten… svårt att förstå, när något sådant konstaterades för så länge sen, att det inte är mer välkänt.
Båda döttrarna har ammat, och det är bara för nån månad sedan som minstingen började få lite fast mat - hon ammar fortfarande ganska flitigt också. Jag har inte tänkt på det tidigare, men det farliga fettet i bröstmjölken kanske är ytterligare en anledning för BVC att säga åt mammor att sluta amma… verkar inte vara ovanligt med "din mjölk räcker inte till", jag har pratat med många som slutat amma vid 3 månader.
Jag läste med stort intresse om laurinsyran i kokosolja härom dan, när jag försökte hitta var man kan få tag på billig ekologisk sådan.
Jag skall försöka att inte sitta uppe hela natten idag, men får ta och läsa vidare om LC för barn snart :)
På "min" Coop Forum tar de 54:- för Biofoods ekologiska kokosfett 400 gram, på Ica Kvantum 42:-.
Aha, jag får ta och kolla igen på Coop och Ica… har bara sett Unilevers paket, och jag vill inte köpa mat av ett företag som gör rengöringsmedel ;-) Vetefan om jag vill köpa deras tvättmedel heller…
Efter att ha köpt en burk på en liten eko-butik (Tuvan i Kungsbacka) så tror jag mycket väl att vi kan bli storförbrukare av kokosfett, och då skulle det ju vara bra att kunna köpa 1kg eller mer i taget, och gärna lite billigare än så.