Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3583 ggr
goliath
0

metaanalys efterlyses

Är det någon som vet om det gjorts någon bra meta analys på viktminskning och blodlipider på lågkolhydratkost?

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
0

Tack för det Zepp. Har sett den studien förr.. Den går väl på Hög GI vs. Låg GI kost som jag förstått det. Känner du till något meta analys på LCHF gällande viktminskning eller blodlipider?

Zepp
0

Lågt glykemisk load är LCHF, så långt det går att jämföra.

Det är väl inga studier som är utförda på LCHF om brödföretagen skall bekosta.

Sanningen är väll mer att ingen studerat LCHF då ingen har speciellt mycket att tjäna på detta.

Och det i sin tur ställer de andra studierna i en helt annan vetenskaplig dager.

goliath
0

Jag misstänkte egentligen att det inte fanns så många studier på det..

Kan man uppnå liknande resultat på låg glykemisk load som på lchf? Dvs äta gott om kolhydrater såläng de ger en långsam glukosökning?

Zepp
0

Mnja låg glykemisk load är LCHF!

Dvs GI är bara en delmäng inom GL, och mängden plus GI blir GL.. dvs LCHF!

Tror inte brödinstitutet betalar för forskning på LCHF!

Zepp
0

goliath
0

Strålande! Tackar och bockar! :)

Trodde GL var att man höll sig till mat med låg glykemisk belastning utan några speciella restriktionen på mängs kolhydrater ?

Jennix
0

#7  Blir det inte automatiskt mindre kolhydrater per dag om man äter sådant med låg glykemisk belastning? Kan du ge ett exempel på något livsmedel som har lågt GL? Jag är inte expert på det men tror att det blir liknande i längden.

Sen är ju LCHF rätt brett, det är ju många som äter en del kolhydrater per dag men det kanske beror på varifrån de kommer?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

goliath
0

# 8,

Jo, det blir nog mindre..

JAg trodde GL gick ut på att man bytte ut högglykemiska mat som tex vitt bröd, socker och stärkelse med fullkornsprodukter och fiberrik mat.. Kan bli en del kolisar men "långsamma" kolisar.. Men jag kanske blandar ihop saker här?

Jennix
0

#9 Det beror så klart på VAD man byter ut mot vad. Byter man ut pasta och bröd mot grönsaker blir det ju både lågt GL och lågt kolhydratinnehåll generellt sett.

Det som är svårt överlag med alla inriktningar och dieter är att de är breda och folk äter olika. Du hittar inte två personer som äter LCHF på samma sätt heller.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Zepp
0

LCHF är Glycemic Load.. GLycemic Load behöver inte alltid vara LCHF!

goliath
0

# 10

För att förtydliga vad jag menar med ett exempel på vad jag uppfattar som GL kost:

frukost: kornblandning med mjölk/fil och ett par ägg.

mellanmål: ett par skivor fullkornsbröd med smör och makrillpålägg

middag: kött, sås och sötpotatis eller andra lågglykemiska grönsaker

MEllanmål: en lågglykemisk frukt.

Detta uppfattar jag som GL kost men långt ifrån lchf..

Zepp
0

Mnjaeä.. det är GI.. iallafall enligt min definition!

GL säger däremot egentligen inte hur mycket man sänker den glykemiska belastningen.

Och många som anser sig äta GI inser inte att de även måste sänka mängden av kolhydraterna för att få den önskvärda effekten.

GI är som sagt en delmängd i GL.. GI pluss mängd är LCHF.. om man nu väljer att hålla ner belastningen rejält.

Sen så har vi varianter, tex kolhydratreducerad kost, lågkolhydratkost, väldigtlågkolhydratkost, och extremt lågkolhydratintag.

Vilka antagligen i dag beskrivs som liberal LCHF, moderat LCHF, standard LCHF och fakir/UFO.

"GL beräknas enligt: GL = (gram kolhydrater i en portion x GI) / 100."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykemiskt_index

Man måste således hålla ner grammen oxå.. och ju fler gram man tillåter sig ju viktigare blir det med GI!