Ägg!
Hur är det egentligen, kan jag äta bara äggvitan från ett kokt ägg och ändå få i mig allt det "götta"? Eller måste jag äta både vitan och gulan för att det ska vara fullvärdigt? Anledningen till frågan är att jag har otroligt svårt för gulans smak och konsistens, får mig många ggr att bli illamående
Jag har samma problem och det är gulan som är viktigast.
Hur fungerar äggmuffins eller omelett för dej? Stekt ägg kan jag också äta.
Lycka till!
Nu är det ju i gulan som allt det "götta" är…
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Tusan också!
Jag har svårt för ägg över huvudtaget :s Kokt ägg är det som fungerar bäst… Får väl helt enkelt försöka blanda ut ägget i nån röra och se om det funkar bättre.
Tack för svaren! :)

Äter man bara äggvita riskerar man att dränera kroppen på näringsämnen.
Det finns ett ämne (avidin) i äggvita som binder mineraler och hindrar kroppens upptag.
Äter man ett helt ägg så kompenseras denna effekt av att äggulan är så näringsrik.
Avidin sönderdelas iof vid upphettning men det verkar oklart vilka temperaturer som ska till för att det ska ske
fast avidinet förstörs ju när man tillagar ägget, i stekt eller kokt ägg är det ju ingen fara med det, (det är i äggmjölk tveksamheterna finns vad jag har förstått?) och det är mer protein i vitan i ett ägg än det är i gulan, (visserligen dels är det ca 3 gram mindre per 100 gram men eftersom det är dubbelt så mycket vita i ägget blir det ju betydligt mer) men andra näringsämnen är det skralt med så försök äta gulan.
Ät lever.
Oj, så pass, det visste jag inte 
Får nog ta mig i kragen med äggulan, alternativt prova lever som MimLan säger. Känner mig dock lite mysko på lever eftersom mkt skräp hamnar där. Några tankar?
Tack igen för svaren! 
Har du sett den här tråden? Vet fler som har svårt för ägg, men detta går bra - eller muffins med olika smaksättningar. I inlägg #9 i den här tråden finns recept på mina frukostbitar.
Åh, det måste ju testas! Pannkakor är en av mina stora favoriter så det ska bli spännande :D Även frukostbitarna låter som en bra idé, ska prova efter nästa storhandling. Tack så jättemycket! :)