Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4112 ggr
MissInAction
0

Det stämmer inte! Vad händer?

Här kommer ett ego-inlägg igen! Jag undrar om någon har en teori eller ett svar. Skäms

LCHF-start i Februari i år med en startvikt på +30 kg. I sommar har det blivit lite väl mycket avsteg med resor och semestertider etc. och jag kämpar med ett enormt sötsug. Hamnade på en platå då jag låg runt 88 kg mellan April och Augusti, då gick det ner till 87. Sen vägde jag mig inte förrän igår och då stod vågen på 84 !! Alltså har jag tappat tre till, totalt 11 kg!
Det som förvirrar mig är att under Augusti och September har jag ökat på kolhydraterna, antingen på lunchen eller på middagen.. pedagogiska luncher på förskolan där jag jobbar (har fått specialkost från och med den här veckan dock) och det har blivit stuvade makaroner ibland, pannkakor ibland, pizza ibland… Men alltid riktiga råvaror annars. Och alltid bra frukost, oftast ägg med smör samt grönt te.

Var kommer denna plötsliga viktnedgång ifrån? Att en kolhydratökning kan ge en skjuts om man återgår till LCHF sen, har jag läst. Men att det händer när man fortfarande äter såpass mycket kolisar?  Obestämd

Till saken hör att jag börjat med Metformin Bluefish i mitten av Juli, för min PCOS. Senaste månaden har jag fått sämre aptit och ibland mått illa. Sötsuget har minskat.. och jag som senaste månaderna erkänt mig som sockerberoende. _Är jag "bara" sockerkänslig? Och kan sockersuget faktiskt minska när man ökar kolhydraterna en del? 

_Min IBS-mage har faktiskt mått hyfsat bra också senaste tiden. Men det går liksom i skov.. ibland ok och ibland katastrof. 
Det blev många frågor och för mig går det inte ihop alls. _Är mycket förvirrad och undrar om någon vet vad som händer.. och om det kan vara farligt för mig att fortsätta att äta såpass blandat som jag nu gör? Rynkar på näsan_

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Wildrat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Metformin kan hjälpa till att gå ner i vikt genom att göra cellerna känsligare för glukos. Då behöver ju inte lika mycket omvandlas till fett för lagring…

Så du har troligtvis gått ner TROTS ökat kolhydratintag… Men kombinationen LCHF och Metformin är inte helt fel, då riskerar du ju inte att bli ännu mer okänslig för glukos utan har lättare att ta tillvara det du får i dig och det kroppen producerar själv.

En nackdel med Metformin är att den kan ge magproblem. Hoppas du slipper det men om du får det så kan det ev hjälpa med att byta sort.

MissInAction
0

Så.. kan man då anta att jag är insulinresistent? Om Metformin har den verkan menar jag? Vad jag vet så har inga prover tagits som visat på det. 

Jo jag läste att det kan ge magproblem, så jag var orolig då jag började eftersom jag har IBS. Men det har gått förvånansvärt bra!

Men jag borde antagligen minska på kolhydraterna ändå? Jag tycker det är svårt att veta vad som är en bra nivå för mig. Har aldrig räknat på procent och vikt och sånt och är inte så sugen på det heller om jag ska vara ärlig Flört
Har varit urless på alla maträtter som jag lagat sedan i vintras så det tog bara stopp.. så jag har lagt in mer "vanliga" rätter till middag. Men jag ska anstränga mig ändå att utesluta spannmål och liknande.

Kluring om Ryssland

Wildrat
0

#2 Prover hit och prover dit, man kan testa för mycket men inte allt. Enligt läkarna hade jag perfekta sköldkörtelvärden med första medicinen men jag mådde skit. Har samma värden nu med en annan medicin men mår bra. Gå efter hur du mår istället för att lite på provsvar.

Minska på kolhydraterna är inte fel. Är du insulinresistent så kommer det ju bara bli värre om du fortsätter äta en massa kolisar och då behöva öka på medicineringen viklet ger ökad risk för biverkningar osv. Men du behöver kanske inte vara helt strikt heller. Tycker det låter bra att försöka undvika spannmål och sånt. Grönsaker är ju inget farligt och definitivt inget man behöver undvika. Bara du får de resultat du vill ha och mår bra.

MissInAction
0

Mm du har naturligtvis rätt. Och jag försöker gå på hur jag känner mig, framför allt. Blir förvirrad bara när saker känns upp och ner Glad

Kluring om Ryssland

Zepp
0

Skulle inte förvåna mig om Metforminet rättat till problemet du hade.

Så du nu i princip kan äta som de flesta, men som tidigare sagts fresta inte kroppen för mycket utan gör aktiva val med utgångspunkt från vad kroppen klarar, så det inte försämras.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MissInAction
0

Det är fascinerande också samtidigt som det är förvirrande.. vetgirig som jag är så vill jag ta reda på vad som händer och varför. Men att sitta och läsa sida upp och sida ner på alla möjliga internetsidor funkar tidvis men jag tappar så lätt koncentrationen.. och ofta får man kloka svar här på Kif - det tackar jag för! Oskyldig

Nej jag ska nog inte äta enligt våra kostråd.. eller ens försöka, för det har jag aldrig klarat Tungan ute

Kluring om Ryssland