Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6525 ggr
LatMask
0

Det här med efterrätter i LCHF...

Nyligen drack jag en Coca Cola. Ur burk (tack för tipset, förresten! Det var någon eller några härinne som påpekade att plastflaskor alltid "läcker" en liten aning, och att dryck därför smakar bäst från glas eller burk - det stämmer!) Colan smakade utmärkt, det var förstås den med en oherrans massa socker enligt mitt motto: Ska´re va, så ska´re va!

Nu var det väldigt länge sen som jag åt något efterrättsaktigt, men skulle jag laga till något sånt skulle jag söta med socker. Jag har inte tålamod att leta efter något sötningsmedel i affären, och dessutom föredrar jag ett gift med kända effekter.

På sista tiden har jag lagt märke till en liten trend här ine på KiF: Snälla och rara, relativt nyblivna medlemmar ställer frågor som är formulerade ungefär som så: Jag äter strikt LCHF sedan X veckor/månader. Varför går jag inte ner i vikt?

Då brukar det alltid vara någon klok person som frågar: Vad äter du egentligen? Och i de flesta fall visar det sig vara en hyfsad grund med kött, fisk, kyckling, ägg, grrädde  mm. Ovanpå detta bygger man sedan ett berg av olika typer av efterrätter, kakor eller bara bär med grädde, varje dag.

Det finns ju så mycket bra recept! Det är ingen som sagt att det inte är bra! säger då den förvånade nykomlingen.

Ja, det har verkligen dykt upp massor av efterrättsrecept på olika bloggar, här på KiF och mest överallt. Inget ont om de som skapar dessa recept, utan all heder. Men de stackars nykomlingarna tror att det söta kan ätas utan måtta - kanske som de åt godis i sitt "vanliga"  liv.

Vart tog de strama tipsen om "en liten bit choklad med mycket kakao i någon gång i veckan, högst" vägen?

Eller är det bara jag som är nojig?

MimLan
1

Det är mycket efterrätter, men det kan också förklaras med att det är svårare att få till efterrätter än vanliga maträtter eftersom de ofta innehåller socker och mjöl, vilket gör att det oftare blir ett ämne än hur man steker en köttbit och kluttar dit bea.

Många halkar in på snaskandet för allt gott är ju tillåtet! Njutmetoden! Att det är fokus på mat är något som lätt selekteras bort för det är inget nytt utan det är allt det förbjudna som hjärnan ser.

De får lära sig den hårda vägen när de kommer med frågan om varför de inte går ner i vikt att det handlar om mat samt att det verkar vara svårt att inse hur individuellt det är med vad vi tål och mår bra av, den insikten kommer ofta sent.

misty09
0

Sen har vi ju den kategorin av LCHF-are som kanske vill äta så men inte behöver viktminskning. Det klart att det då blir förvirrat för nybörjare som VILL ner i vikt.

Själv tillhör jag gruppen som har ca 5 kilo för mycket men nu äntligen accepterat mig själv och vill bara må bra efter år av ångest, dieter och missnöje. Att då få unna sig eller njuta av en efterrätt eller ett bakverk till helgen utan dåligt samvete är ju helt fantastiskt. Det klart de som vill gå ner i vikt blir konfunderade hur de ska äta.

Men jag välkommnar nya baktips för egen del…….dom får mig att orka fortsätta med LCHF och må bra. Jag vet för egen del att om någon sa till mig att jag aldrig mer skulle få äta något gott till kaffet då skulle jag sluta med LCHF för länge sen och därmed gått miste om att få må så bra med bra mat.

Så alla som äter LCHF är ju inte överviktiga och det klart att det då blir tokigt för en övervikig nybörjare som bara läser om allt det smaskiga.

odezza
0

Bra att du tar upp detta, LatMask, det tål att diskuteras…

Det är ju en besvärlig balansgång. LCHF-vänliga godissubstitut kan ju för en del vara guldkanten, som gör att man i längden ändå kan hålla sig till kosten, och för andra vara det som hindrar viktnedgång, eller triggar igång sötsuget, och därmed orsaka att man "trillar dit" och får kämpa sig tillbaka till banan.

Själv gör jag någon efterrätt ibland, jag gör LCHF-semlor någon gång före påsk och jag tycker att det är bra att jag har hittat goda recept. Annars hade nog mina avsteg varit fler.

Därför tycker jag att det är bra att det finns här på Kif…

Fast ibland kan det bli lite väl mycket av den varan,  så att det kan verka som att det är ok att äta efterrätter och bakverk varje dag. Men man får tänka på att det ofta innehåller mycket grädde, mandel, nötter, bär, och att man får i sig en hel del kolhydrater även om receptet är LCHF

Jag tror att det är svårt att göra något åt problemet. Tror inte att det vore någon bra idé att förbjuda det här på Kif. Det bästa är nog att den här diskussionen får komma upp med jämna mellanrum.

"still lost in space and time"

LatMask
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Odezza, självklart vill jag inte förbjuda efterrättsrecept här på Kif! Jag tror som du att det bästa är att vi pratar om det ibland. Då kan nybörjare på kosten kanske få sig en funderare!

En sak som jag är lite nyfiken på är hur många - eller rättare sagt hur få - som äter åt mitt håll? D v s till 95 % strikt LCHF, men i de resterande procenten ryms båda Coca Cola, pizza och lite ris (när jag äter ute).

Sockerberoende kan förstås inte äta så, och inte heller de som vill gå ner i vikt, att inte tala om de som får t ex magproblem av kolhydrater.

Men det vore kul att höra av någon som har lite samma tänk, så kan vi vinka lite åt varann…

gun92884
0

Jag gor nog valdigt lika som du och ater strikt mesta tiden … jag dricker diet coke men ater inte pizza eller ris … daremot under korsbarstiden tillater jag mig att ata dem … och nu har vi appelskorden som kommit … Michigan ar bade korsbar och appelstat. Det finns ett jattefint apple som heter HoneyCrisp aven om jag onskar att jag kunde hitta ett Akero men det fanns ingen emigrant som tog med sig tydligen … Enligt Thomasine sa finns det ett nytt jattegott Minnesotaapple som heter State Fair men det lar nog inte komma hit forran nasta ar …

Elshira
0

Olika sorts efterrätter, eller främst mjölersättare är ju svårt att hitta och lära sig nya "måttenheter" på, socker kan man ju ofta utesluta eller bara ta väldigt lite alt. sötningsmedel. Av den anledningen är jag väldigt glad över det. Det är ju just det att det är så svårt att få till efterrätter alls (som inte betsår av någon vispad grädde med något till), som i.af gör det väldigt intressant för mig!

Vanlig mat är ju rätt enkel att fixa själv, bara man får ett hum om vad som är bovarna så är det bara att köra på "som vanligt" ev med några ersättare (t.ex rättika).

Att nybörjare äter "godis" varje dag är ju inte riktigt vårat fel tycker jag… Tumregeln med under 20 kolhyrater dag, tycker jag gick in rätt snabbt för mig i.af - och jag är en "newbie" fortfarande. Sen kan man ju som i.af jag variera det med att äta strikt "mat" och ta efterrätt lite oftare, eller äta mer frikostigt och skippa efterrätter - och ändå komma under 20 gram/dag, olika från dag till dag.

Då tycker jag det är värre med regeln att man "får" äta allt under 5% kolhydrater fritt, för det kan man ju verkligen inte… Det kanske är där många trillar dit?

Man kan ju även äta "vanliga" bakverk men kanske 1/3 av det jag gör annars (t.ex kladdkaka) och bara ta 1/3 av sockret i receptet så kan man ju klara sig bra nog under 20 gram/dag t.ex. Allt är ju relativt, och beroende på hur strikt man vill/behöver vara.

Det är ju de som vill "äta kakan men ha den kvar" som trillar dit, eller att de helt enkelt inte insett vitsen med lchf ännu. Och det kan jag då inte klandra efterrätts författarna för!

Hakuna matata!

gun92884
0

"Far ata allt under 5% kolhydrater fritt, …" 

Nja, detta ar val det storsta missforstandet nar folk laser reglerna … det ar onskvart att man valjer varor som har 5% kolhydrater per portion … MEN … det betyder inte att man far ata hur stor vikt som helst av dem … siffran blir ju hogre ju mer man ater … addition fungerar har ocksa Glad

Elshira
0

#7 Precis, men jag har sett några gånger att de ansetts vara "helt" ok att äta allt som har den mängden. Och har man då missat "tummregeln" så är det lätt hänt att man äter för mycket kolhydrater. Men det beror ju egentligen bara på bristande intresse i att söka upp vad som gäller egentligen.

Hakuna matata!