Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1207 ggr
Allouma
0

Mat & Träning?HJÄLP!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej,

Jag sitter och filosoferar lite över lchf-käket och träning.

Jag äter oftast frukost 07.00, lunch 12.00 (pga att jag går i skolan) och middag 18.00

Men de dagarna jag tränar blir jag så kluven av hur jag skall göra.

Vilket har resulterat i att jag då istället ätit:

Frukost 07.00, lunch 12.00, eftermiddagsmål (ex ostrullar/avocado/nötter) 16.00, middag 20.00 efter träning som oftast sker mellan 18.00-19.30.

Detta för att man är så inprentad med att man måste äta efter träning för att återhämtningen ska bli bra.

Men hur blir det med LCHF? Eftersom dörren ut ur mina fettceller står öppen konstant och inte blockeras av insulin så måste det väl betyda att jag får konstant näringstilförsel till blodet sålänge jag har fett på kroppen?

Jag brukar ligga på mellan 20-30 g kolhydrater, 90-120 g protein och 140-170 g fett om dagen och jag tränar styrketräning 3ggr/vecka + spinning 2 ggr/v + Zumba 2 ggr/v. oftast cyklar jag fram och tillbaka till skolan som blir 20 minuter varje dag totalt.

Zepp
0

Mnja.. ät när du är hungrig, att äta direkt efter träning gör man för att maximera träningens resultat, och då mest protein.. ofta en proteinschake.

I övrigt innehåller dina fettdepåer mest energi och inte så mycket näring.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LatMask
0

Jag vet inget om teorierna alls, men jag styrketränar tre ggr i veckan och äter två timmmar föret träningen och tre timmar efter den. Och musklerna växer trots detta!

Det skulle glädja mig mycket om någon kunde plocka fram en studie som har gjorts på detta (mycket troligt att det finns ett antal). Och det skulle inte förvåna mig ett dugg om slutsatserna i studien var nåt åt det här hållet: "Signifikant ökning av muskeltillväxten vid proteinintag direkt efter styrketräning, med hela 0,25 %".

Ja, jag är lite elak, men jag tror faktiskt inte att det där med mattider betyder så vansinnigt mycket. Det är i vår galna tid vi har blivit fixerade vi minuter hit och minuter dit. Kroppen är klokare än så.

Zepp
0

För elit där enskilda tiondelar av procent spelar roll kan sådant ha inverkan.. för motionärer är det förmodligen ovesäntligt, där spelar nog vad man äter resten av tiden mer roll.

goliath
0

Jag själv tränar 6-7 dagar i veckan. Både styrketräning och annan varierad träning. Funderar oxå över dessa sakerna och om över tid får bättre resultat eller inte vid att planera måltiderna direkt efter träning. Jag vet inte..

Men en positiv aspekt med att äta protein (och kolisar för dem som gör det) kort efter träning kan vara att man har förhöjd insulinsensitivitet i muskulatur kort efter ett träningspass. Genom att använda denna tidslucka kort efter träning till att äta behöver man altså producera minde insulin än vanligt för att frakta den näring man får i sig från maten in i muskeln.

Detta tror jag är allmän konsesus och borde då kunna fastslås som en konkret fördel med att äta efter träning ?

Zepp
0

Ja tanken är väl att cellerna är delvis dränerade och därmed aktiverade för att fylla på och då behöver inte insulinet signalera lika häftigt.

Olika GLUT och aminosyretranportörer aktiveras av yttre faktorer, typ insulin men även inre faktorer, typ förbrukning och energilagrets nivå.

Magica1970
0

Jag tränar högintensiv cross fit två dagar/vecka. Äter mitt första mål kl 12 och sedan nästa mål efter träning (vid 19-20-tiden). Någon gång har jag haft med ett kokt ägg som jag ätit på väg hem från träningen.

(När jag var yngre och tränade kampsport så kom jag fram till att jag behövde äta en timme innan träning, fruktyoghurt och skivad banan, för att orka med.)

Som sagt, ät när du är hungrig :)

(Finns det förresten någon specifik anledning till att du tränar så mycket? När får din kropp vila? Träning stressar kroppen.)

goliath
0

# zepp,

Ja, pluss att man stimulerar till translokering av GLUT4 mekaniskt (altså genom träningen i sig själv).