Gifter från avföring
Hejsan!
Jag har hört att det ska bildas mer gifter som går ut i kroppen när man inte går på toa lika ofta. Och som dom flesta andra så blir det mer sällan nu med LCHF.
Någon som vet hur det ligger till?
Hur är det tänkt att gifterna produceras och går ut med avföringen menar du? Skall avföringen samla upp gifter så finns ju gifterna alltid närvarande i tarmarna. Oavsett hur ofta man tömmer tarmen. Och tarmrörelserna är alltid igång.

Jag tror att han menar så här: I vår avföring finns alltid bakterier både onda och goda. Alla bakterier avger ämnen visa är toxiska (giftiga) vissa ämnen är bra. Perfekt värme för bakterier att frodas i, förökas i och bilda gifter i är 37° och vår kropp är ju oftast precis 37°
Ju snabbare avföringen passerar vårt tarmsystem och vidare ut ju mindre gifter hinner bildas som kan ge sjukdomar. Men om avföringen ligger längre i tarmen och jäser har dessa bakterier chans att föröka sig och bilda toxiner.
Har haft samma funfering själv…att ha avföring i tarmsystemet länge som jäser kan ju inte vara specielt bra alla gånger.
Hur går den här teorin ihop med att alltid/ständigt ha massor med avfall som är i systemet? Bara mängden borde kompensera tidsapekten. Eller att ha irriterade tarmar (som gärna går hand i handske med det som genererar mängder med avfall) med all den här mängden? Mycket gifter som i sådant fall går in i kroppen.
Precis så menar jag :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det bildas hela tiden toxiska och cancerogena produkter/metaboliter i ämnesomsättningen.
Frågan är då om det skulle bli fler vid LCHF?
Mnja, troligen minskar belastningen från sådant som kroppen inte är skapt för.
Iallafall om man äter mer mat från bra råvaror.
Man kan tex ta detta med AGE, som kan bildas i matlagning, i tarmarna eller internt i ämnesomsättningen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_glycation_end_product
Och vad gäller tarmarna tror jag, (vet inte) där i så fall det skulle leda till skadar i tarmväggen, men det finns det mekanismer för att hantera, tarmepitelet byts hela tiden ut.
Den stora faran är nog ändå AGE som bildas internt i kroppen genom Glykolisering.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.