LCHF eller LCNF?
Har nu blivit sa forvirrad av vad Annika skrev pa sin blogg att det vore bra att fa ett svar! Skall jag borja andra allt som antligen borjat fungera? Vikten har inte gatt ner sa mycket utan -0,2 pa tre dagar, for mig verkar det bra. Men tankarna mal och jag tanker pa om det nu ligger nagot bakom den har forandringen och att man far brist pa vitaminer och mineraler med LCHF. Jag ater ensidigt med agg, bacon, ost, kott, fisk, smor, gradde och kaffe men mar valdigt bra.

Man ska inte få brist på vitaminer eller mineraler om man äter lchf. Se bara på eskimåernas diet som var oerhört ensidig, men den innehöll allt som krävdes.
Omväxling förnöjer, men det är inte på något sätt ohälsosamt att äta ensidigt om det man äter innehåller de näringsämnen man behöver.
Funkar det som du äter nu, så fortsätt med det.
Det Annika säger är att hon dragit ner lite på fettet eftersom det verkar funka för henne, men påpekar även att mer fett fungerar för andra.
Lyssna och lär av din egen kropp!
Jag tror inte du behöver ändra något om det funkar för dig som du ätit hittills. Jag tror inte det blir någon brist på något om vi äter LCHF. Ägg tex innehåller allt vi behöver utom C-vitamin.Men det passar inte alla, vissa går upp och vissa står stilla.
Annika har inte ätit så mycket fett någonsin som vi brukar göra här. Om du läser hennes Kostprogram så rekommenderar hon vanlig fil med 3% fett osv.
Hoppas att jag inte rört till det ännu mer.
Annika äter definitivt mer kolhydrater mer än vad många av oss här på forumet gör, (hon åt knäckebröd i TV) och det kan vara orsaken till att hon måste äta mindre fett…. tror jag….
Numer pensionär i Nynäshamn

Nej, du får inte brist på vitaminer eller mineraler på LCHF så länge köttmängden (proteinet) inte går för lågt.
Det Annika egentligen gjort är ju att dra ner på kalorierna lite men inte på proteinet…och funkar det så är det ju bra. Att hon intar lite extra mejeri- och speciellt spannmålsprodukter verkar däremot lite underligt då de knappast är direkt förenliga med några hälsoförbättringar.
navarro - Jag tycker inte du ska ändra något som fungerar för dig…och ditt kostval verkar väldigt bra.
För en optimal kost så krävs även lite lever emellanåt.
Det Annika skriver är vad jag hela tiden trott LCHF- dieten står för. Citat direkt från henens blogg, men jag tog mig friheten att markera med fetstil:
"Ja, det är LCNF till LCHF som gäller för hälsa och viktkontroll. Men LCHF är nu en så etablerad benämning att jag inte kan ändra det. Det skulle ju också bli en så krånglig bokstavskombination att det skulle bli absurt: LCN/HF? LCN-HF? Så det får nog fortsätta att bli LCHF, och vi får fortsätta att berätta att fettmängden måste provas ut ndividuellt. Skrivet av Annika D den 9 april 2007 kl. 20:15 # "
Nu har jag bara ätit denna mat i dryga 4 veckor och har försökt hålla mig till 60g protein (min idealvikt är 60kg) och 5-10g kolhydrater. Fettet har jag uppfattat att det skall i alla fall vara mer än protein och kolhydrater ihop men förutom det får man testa sig fram till den mängd som fungerar för var och en; vissa kan äta den dubbla mängden gentemot proteinet, andra mindre. Själv ligger jag normalt mellan 80-110g fett/dag.
Men jag kanske har missförstått från början…
Man måste komma ihåg att detaljerna är olika för alla, men grunden är att man mår bäst av lite och rätt kolhydrater samt fett och protein.
Ett av problemen i alla diskussioner om hur mycket fett man ska äta, är att definitionen är olika på vad som menas med "normalt" och "mycket" fett. Person A kanske tycker att 50 gram smör om dan är mycket medans Person B tycker det är normalt eller lite.
Alla väger olika och har olika erfarenheter vilket påverkar kroppen. Man måste nog fundera ut själv vad som funkar för en. Jag tror inte LCHF är en lätt metod för alla. Det ställer krav att man kollar upp livsmedel osv. men det kan vara lättare för en del, för att man tappar sockersuget.

Tack och jag har gudskelov inte blivit mer forvirrad utan var och en har forklarat bra. Jag tror ocksa som manga sager, att det ar viktigt att man ger sig tid och vagar prova det som passar bast!
Har man akt upp och ner som en jo-jo, tror jag att overkansligheten mot kolhydrater ar mycket storre. Jag fungerar nog som Margareta och maste halla ner kolhydraterna mycket.
Puttar upp denna lite. Kan vara bra för nybörjare att påminna om att LCHF måste anpassas individuellt, met fettmängd och så. Alla råd är goda råd men man måste framför allt lyssna på sin kropp vad man mår bra av.

Vad som är normalt varierar över tiden - åtminstone för mig. När jag länge (=riktigt urlänge) stått still kämpade jag som ett djur för att få upp fetthalten. Jag tänkte bara fett. Så gjorde jag tvärtom - jag räknar nu, sedan ett par veckor) endast kolhydrater. Gissa vad som hände?
De första dagarna hamnade jag på ungefär 60% fett, efter någon vecka är jag tillbaka på mina "gamla" 75-80%, livet leker - och jag går ner igen!! Stress? Människor är lustiga skapelser!
Pasi!
Det där med lever har jag missat. Kan du förklara närmare?
Jag HATAR lever, men är beredd att offra mig om det gagnar processen.
Kram!
DaMum, prova kyklinglever, jättegott och snabblagad, jag steker det med lite lök och kryddor tills det är genomstekt, går ganska snabbt, och så gör jag en gräddsås på det. Mild och god i smaken.

DaMum - Lever är den animaliska världens svar på multivitamintabletter….innehåller en massa bra grejer i höga doser och behöver därför inte ätas i större kvantiteter. Bla folsyra och många andra b-vitaminer som är väldigt viktiga för ämnesomsättningen, sömnen och kroppens uppbyggnad men även mycket a-vitamin, som man annars inte hittar i kvantitet i nåt livsmedel (Ål och smör innehåller lite men inte i de kvantiteterna).
Själv gör jag kycklingleverpastej enligt Margaretas recept och tar ett par matskedar varannan dag.
Smickrande det lät med MITT recept…

Margareta - Det var ju du som la in detta recept och det är ett skitbra recept - Gott, enkelt och lätt att variera med olika kryddning och ingredienser!
Jo jag vet - jag bara grämer mig över att jag själv glömmer det så ofta… trots att jag vet hur gott och nyttigt det är…

Finns det någon leverpastej som är OK för oss, vill gärna ha tips?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Min man äter en som har 9 g kolhydrater per 100 g, men det tycker jag är för mycket, gör Margaretas kycklingleverpastej, den är helt underbar.

Den måste jag test för 9g kolisar är det minsta som jag har hittat också och det är för mycket för mig.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Köpeleverpastej är nästan befriad på vitaminer (vet inte hur de lyckats med det) och innehåller massor av skit. Margaretas går snabbt att göra och är underbart god!

…but how gör man denna leverpastej?

Det är jättehemligt…………………men det råkar finnas ett recept om du tittar i Mat - att laga hemma , tror jag.
Tack Pasi och Mervi och alla för informationen om levern!
Jaså, det var vitaminerna… Men jag har "lärt" mig att levern är kroppens reningsorgan, och att det inte alls är särskilt sunt att äta det!
Kycklinglever kan jag dock tänka mig. De små pullorna har väl inte hunnit få så mycket skit i sig under sin korta levnad.
Kram!

Levern är ett organ för omvandling av olika ämnen och den sköter tillverkningen av kolesterol och blodsocker, men har en mängd andra uppgifter. Givetvis att bryta ner gifter. Men det är inget lagringsorgan för gifter även om den kan innehålla en del skit.
Lever behöver inte ätas i stora kvantiteter som annat med t ex folsyra….stora kvantiteter är ju ett annat sätt att få i sig miljögifter - Visst är det pest eller kolera!?
Mycket av miljögifterna fastnar i fettet på djur som vi sedan äter…..nu får vi betala för att vi förpestar jorden, vår egen källa till mat och därigenom liv.