Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 12106 ggr
Hotlippz
0

LCHF-bröd från Carbzone

Jag har till min stora glädje hittat Carbzones tre olika LCHF-bröd i min ICA-butik. Alla varianter innehåller mindre än 5g kolhydrater/100g per skiva bröd.

Är brödet så bra som jag tror? Det var underbart att rosta en skiva och äta med mycket smör, ost och skinka på! Nu har jag 3 limpor i frysen.

I övrigt äter jag väldigt lite kolhydrater i min övriga kost.

Wtn3
0

Har aldrig testat det själv men jag har läst innehållsförteckningen och den verkar helt okej. Så så länge du inte gör misstaget att börja frossa i bröd bara för att det står lowcarb på dem utan fortsätter fokusera på riktig mat och sen kanske tar och rostar några mackor då och då för att det kan vara gott så ser jag inte varför det skulle vara något problem, om du inte måste vara superstrikt, eller blir dålig av spannmålet i sig.

[Pennylane1]
0

det är lite fel att skriva både per 100 gram OCH per skiva. Det är ca 5 gram per skiva men förstås betydligt mer per 100 gram!

juzze
0

#2 fast det är inte 5 g per skiva. Inte i de två jag provat iaf. Det är under 3 per skiva på dem båda. 1,nånting på den ena sorten och 2,nånting på den andra. :-)

[Pennylane1]
0

borde skrivit UNDER 5 gram per skiva, som TS skriver, förstås.Men fakta kvarstår det kan inte vara både per 100 gram och per skiva för en skiva väger knappast 100 gram!

juzze
0

nej det har du rätt i, en skiva väger ju inga 100 gram inte. :-)

JAUS
0

De perioder när jag inte är lika strikt som nu använder jag ibland carbzones bröd till Croque-monsieur eller fattiga riddare.

Hotlippz
0

Jag har ätit en skiva bröd någon gång och inte känt av den på något negativt sätt i kroppen. Det var skönt att tugga rostat bröd, det är ganska mycket att tugga i skivorna bröd.

Nä, jag menade inte att skivorna väger 100g, de är ganska små. Men jag ska nog ändå ta och väga en skiva nästa gång och själv räkna ut hur mycket kolisar det blir.

[Pennylane1]
0

jag förstod att du inte menade det Flört men du skrev att de innehöll mindre än 5 % kolisar per 100 gram per skiva så det var inte så lättolkat!

Fiana
0

aldrig lyckat springa på dessa i någon affär - nyfiken som jag är vill jag alltid prova, men motivationen är inte tillräckligt stor för att orka försöka beställa en så pass färskvara som mjukt bröd - än…

Wildrat
0

#9 På Carbzones hemsida finns en lista på återförsäljare, du kan ju kolla där om det finns nån i närheten av dig…

Fiana
0

Nepp ingen återförsäljare av någon av deras produkter här, men om några veckor flyttar jag till en stad som är bara en fjärdel så stor som den här och där finns 2 butiker….

Maggan71
0

Kanske dags att puffa på tråden. *ler*

Såg att ICA Maxi i Kalmar har produkterna, och jag ska till Kalmar i helgen! Tänker ta en koll i alla fall! Skrattande

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

jejjja
0

Här i gislaved och runt om finns det inget av detta =(. Skulle görna vilja se mer av det här

[Sias]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Visst är kolhydratmängden i en produkt viktig, men det ör inte detsamma som att den är BRA, det hälsovänligaste alternativet.  Innehållet är precis lika viktigt att ta fasta på -  om produkten är fri från sånt som inte hör hemma i LCHF.  För mig hör bl a ingenting från SÄD hemma i LCHF - i och med det är Carbzone bröd med följande ingredienser inget bra - hälsovänligt - alternativ.

Innehåller: Vatten, gluten, äppelfibrer, vetemjöl, rapsolja, linfrön, solrosfrön, kruskakli, äppelcidervinäger, betfiber, psylliumfrön, jäst och salt.

Marianns LCHF Mat & bak
0

håller helt med dig, vetemjöl och vetegluten!!?? Något av det värsta vi kan äta ju!

sarwen
1

Jag håller egentligen med föregående talare: jag var glad att inte äta sädprodukter, men nu är jag ännu gladare att kunna äta en rostad macka med ca 30 g smör och ett par skivor med skinka till mitt frukostägg Tungan ute

Undrar om någon har testat blodsockret efter att ha ätit det (på samma sätt som Doc testade pasta) och jämfört med vanligt bröd, för som vanligt är det ju ofta så att det som känns för bra för att vara sant ofta också är det … Nån som har lust att testa?

Wildrat
0

#16 Sist jag var hos barnmorskan och hon mätte sockret hade jag ätit 4 ljusa mackor med Bregott och pålägg (skinka eller salami) samt en mugg te med mjölk till frukost och då hade jag 5,8 (frukost ca 1-1,5 timme innan besöket).

sarwen
0

#17 Vad får man av fyra vanliga mackor då? Jag har inte en susning.

Wildrat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#18 Har inte kollat men normalt blodsocker utan att ha ätit är upp till 6 har jag för mig. Vill inte äta vanliga mackor för att testa, blir så dålig i magen…

sarwen
0

Nä, det vill inte jag heller, om inte annat för att då kommer sötsuget igång igen.