Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 13513 ggr
LatMask
10

Varmrökt sik?

Hjälp! Jag köpte ett halvt kilo varmrökt sik i manuella disken, och nu vet jag inte hur jag ska servera den - vet knappt att jag ätit rökt sik ens.

Vad har man till? Ska man värma den innan serveringen? Jag antar att det bara är att pilla av skinnet och försöka få ut filéerna någorlunda hela - tips?

Ni hör - jag har noll koll!

nobban7
0

Äggröra eller spenat t ex

sarwen
0

Jag skulle äta den med rejält med majonnäs och lite tomatsallad, gärna på en skiva flatbröd.

Annars med gräddstuvad spenat eller, nej ännu hellre med en grönsallad och romsås (creme fraiche, hackad rödlök, dill och nån sorts röd rom )

Man kan säkert värma den men det har vi aldrig gjort.

misty09
0

Vi äter mycket rökt sik på landet….kall såklart med kokt potatis och något som heter maxisallad.

Sen jag börjat med LCHF hoppar jag potatisen och gör min egen maxisallad utan äpplen och ärtor. Men här är originalreceptet. Kanske kan du använda delar av det och tillsätta egna tillåtna grejer istället. Varför inte mjukstekt squash, sparris , rom tex.

2 dl gräddfil 3msk majonäs
2 äpplen
2 hela ättiksgurkor
125 g frysta gröna ärtor
2 kokta ägg

LatMask
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tusen tack! Gräddstuvad spenat låter yumyum, likaså gottis med romsås. Mmm, man kan kanske ha halva var?

LatMask
1

OK, jag ska inte värma siken, i alla fall. Nu ska jag börja pilla loss filéerna. Jag tar gärna emot fler tips!

LatMask
0

Nu har jag pillat loss fileerna - rackarns mycket ben där - och stuvat spenat med philadelphiaost - mums!

Tack för tips!

KarinJ46
0

Skulle precis själv rekommendera stuvad spenat eller äggröra men jag ser att du redan fått dom bra tipsen! Romsås ska jag prova själv nästa gång, med CH och löjrom och lite hackad rödlök tror jag. Kanske toppat med en dillkvist och citronklyfta.

PS alla dessa tillbehör passar utomordentligt bra med rökt makrill eller lax också!

Wildrat
0

Varmrökt fisk tycker jag är godast om den är lite ljummen och inte kylskåpskall. Det godaste jag ätit nån gång var alldeles nyrökt sik fortfarande lite varm från rökugnen.