En okunnigs fråga
Sedan jag började ta bort så mycket kolhydrater som möjligt i min diet får jag snabbt känningar av mina leder OM jag inte äter tillskott av magnesium. De gör inte ont men jag känner att jag har dem om ni förstår vad jag menar och fingrarna kärvar lite, det är trögt att knyta näven och det "knakar och brakar" i fingrarnas leder, leder i nacken, ben, armar mm. Just nu är mitt magnesiumtillskott slut och jag har inte hunnit köpa nytt och genast har symptomen kommit tillbaka.
Äter jag för lite naturligt magnesium i maten i dag, om så vad är det för mat som innehåller magnesium? Eller är det så att jag kanske äter för mycket av något annat som innebär att jag behöver magnesiumtillskottet för att balansera upp det på? Är det någon annan som har samma symptom?
(Äter ungefär 60g protein, 5-10g kolhydrater och ca 80-110g fett per dag i något slags snitt.)

När kroppen tillverkar överskott på ketoner så dumpas dessa den naturliga vägen. Med dessa följer en del salter med, bla magnesium. Detta vore nog inget problem om inte intaget av kalcium var för stort.
Så äter man mycket ost (eller andra mejeriprodukter) eller är i början av sin LCHF-karriär med hög ketonproduktion så är magnesiumtillskott ibland nödvändigt.
En del påstår att det är bra för lederna med buljong, helst den variant man kokar själv då.. En lång men intressant text om detta finns på Weston A. Price Foundation.
Aha, då är det därför man även kan få vadkramper.
Det är ju ofta magnesiumbrist det beror på.
Jag tror att det är övergående, i varje fall var det det för mig.

Besika - Det stämmer!
Men jag äter dessutom ett kalciumtillskott varje dag (Recip Kalcipos 500mg) 
Detta gör jag på inrådan av min mors gynnekolog då hon (min mamma) och alla andra kvinliga släktingar drabbats rejält av benskörhet i samband med klimakteriet. (Själv bör jag ha ca 10 år kvar dit om jag tittar på hur det ser ut i min släkt, men gynnekologen tyckte att det var bra i förebyggande syfte.)
Nu vet jag inte hur jag skall göra…
Har ätit LCHF i dryga 6 veckor nu och kalciumtillskottet har jag ätit i flera år. Ost äter jag en del av men andra mejeriprodukter är jag mer sparsam med då jag är lite lactos känslig.
Jag har precis motsatt reaktion. I början av min kostomläggning hade jag fredagen som en "fridag" men det funkade inte alls. Jag åt bröd på eftermiddagen/kvällen och kramperna i benen kom som ett brev på posten. När jag slutade att fuska på fredagarna slutade också kramperna. Jag inbillar mej att det var saltet som åstadkom besväret, men jag vet inte. I övrigt så är jag ytterst sparsam med salt i maten. Det är lätt att undvika när man lagar all mat från grunden.