Jag är visst död!?
Satt idag på en föreläsning om näringslära och nutrition hos svårt sjuka patienter. Det är för övrigt något jag undrar om man vet något om. Ketos, svåra trauman och hälsoeffekter. Allt jag läst handlar ju om friska människor, folk som blir friska. Vet man något om patienter som får parenteral nutrition vs LCHF?
I alla fall… Föreläsaren sa något i förbigående om att man blir sjuk av att inte äta kolhydrater, rentav så att man dör om man inte får i sig 200g kolhydrater per dag! Hon hade provat LCHF och slutat eftersom hon fått så gruvligt ont i huvudet… hela min avdelning vänder sig och tittar på mig. Jag ler. en smula, kanske besvärat. Föreläsaren tittar frågande.
- Jo, jag äter typ ungefär LCHF… sen ganska många år…
- Visst, du kanske äter väldigt lite kolhydrater men du får säkert i dig mer än du anar med frukt och grönsaker och sådär.
- Jag vet vad jag får i mig, brukade räkna och hålla koll förut av ren nyfikenhet. Visst är det mer när man äter grönsaker, men bara för att ens kollegor ska slippa oroa sig för ens kranskärl. Det blir dock sällan över 10-20 g per dag… ¤ler lite till¤
Föreläsaren säger något om att det inte finns en diet för alla och att om man vill gå ner i vikt så ska man äta mindre än man gör av med. Hela gruppen ler instämmande. Själv biter jag mig i tungan fortfarande för att inte säga något dumt nu.
Kollegorna undrade efteråt förstås. De vet ju att det inte är något bantande jag sysslar med, utan att min mage mår bra. Jag känner mig i högsta grad levande måste jag säga. Jag har puls i alla fall, men det kanske bara är djävulen som farit i mig.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du tänker. Alltså finns du! :)
Du skriver här.. och både föreläsaren och de andra deltagarna pratade med dig.. 
Härlig liten historia. Tack!

Kalorier in kalorier ut = viktmisnkning = osant annars skulle jag vara smal blir så förbbn när jag hör det 
Och att du skriver här är u bevis på att du lever! 
Eller är vi alla….
Nä jag ä lite täppt i näsan, trött och ska iväg och jobba och vore jag någotannat skulle jag glassa runt på något varmare ställe 

Ja, jösses det har inte min kropp fattat heller. Skulle nog känna mig sämre då
Folk som säger att de har testat lchf å fått ont i huvudet eller andra symptom har ju helt enkelt inte testat länge nog, klassiskt omställningsbesvär som de fettskrämda gärna tar till när de vill racka ner på metoden. Suck..
Du verkar vara en frisk person som lever i allra högsta grad, se dig själv som en pionjär bland dina kollegor!
Ha en bra dag!

Du har i allafall överlevt en tuff föreläsning. 
För att vara döda mår vi i alla fall oftast ganska bra 
(200 g per dag, annar dör man? Alltså är kolhydrater essentiella, eller?)
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Har ätit LCHF i sex år och är så vitt jag vet fortfarande vid liv… 
Vad jobbigt för föreläsaren att träffa en person som inte stämmer med "kartan"… 

Raring, du måste vara Uppsalas snyggaste zombie!
Fabricati diem, pvnc!

#9 Verkligen! 
"ryktet om vår död är en smula överdrivet" 

Se det så här - din föreläsare tror iallafall att du är död.
Stackars Denise Minger, paleo-kostare vars slaktande av dåliga vetenskapliga studier är lustmord i den högre skolan, anses av ett antal veganer i USA att hon är uppfunnen av köttlobbyn och aldrig existerat utanför internet.
Fabricati diem, pvnc!
Har du kollat om du har någon spegelbild, Raring?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Just det, föreläsaren berättade också att patienter som får en kolhydratrik dryck upp till två timmar innan ett kirurgiskt ingrepp är uppe och rör sig snabbare när man hävt narkosen. Fast jag kan lite, lite förstå det ändå. Precis som vi kan säga att den gamla skolans skogshuggare och andra fysiskt hårt arbetande kan äta kh och ändå må riktigt bra på grund av kroppsarbetet. Dessutom 'somnar' ju även tarmarna när man får narkos.
#5 Visst är det precis just så. Själv kände jag mig ungefär likvärdig med min värsta baksmälla dag 3-7 när jag började med LCHF.
#8 Du får be någon kolla! Det finns en utmärkt instruktion i Disney´s Den lilla sjöjungfrun. Måsen som lyssnar efter puls vid fotsulan på prinsen. :)
#9 Tack! Som pro-koffeinist så känner jag mig helt klart som en zombie innan kaffet.
#13 Jag minns inte, det måste ha varit länge sedan. Tycker reaktionen hos mina medmänniskor säger mer än vad en spegel gör.

#14 Hur såg jämförelsegruppen ut? De som fått en kolhydratrik dryck (sockerlösning?) var uppe snabbare efter narkos än de som fastat ett antal timmar?
#12. Risken med att föreläsaren tror att man är död är ju dock att det kan bli krångligare vid tentaskrivning.. *vem är det egentligen som skriver* :)
Å andra sidan kan man ju omärkligt glida omkring i salen och se vad de andra skriver… 

# 14 Just så, föreläsaren jämförde med de som fastat i 24h innan. Fast det hänvisades inte till någon studie så jag kan inte läsa vidare om just det heller.
#16 Som tur är så var det en föreläsning med jobbet. Inga prov, däremot lön :)
Jajamen, vi är tvärdöda allihop. Men vi har ju kul ändå.
#9 Schhh, avslöja inte att vi är zombies. Vår zombiearmé måste bli större innan vi kan ta över världen. Muahaha!! 
Är det någon som tror man kan äta mindra kalorier än man förbrukar och gå upp i vikt?
Är det någon som tror att man kan äta mer kalorier än man förbrukar och gå ned i vikt?
#20 Det intressanta är att det är omöjligt att veta hur många kalorier vi förbrukar. Förbrukningen är inte heller statisk. Därför är kaloritänket tämligen meningslöst.
SLV med flera har fina tabeller där det står så prydligt hur många kalorier jag behöver varje dag, baserat på kön, ålder, längd, vikt och diverse andra parametrar.
Men det är ju bara genomsnittliga riktvärden som inte säger någonting om mig personligen.
Jag vet ju att om jag äter mycket fett, ökar min förbränning och jag kan utan problem trycka i mig närmare 3000 kcal per dag och ändå gå ner i vikt. Inte behöver jag vara ute och jogga heller. Det bara går av sig själv. Jag vet även att jag går upp sakta men säkert på en högkolhydratkost om ca 2000 kcal.
Samtidigt står jag still på min normalvikt nu, och mår utmärkt på ca 1400 kcal per dag. Enligt tabellerna borde jag stadigt gå ner i vikt med ett sådant lågt intag. Men det är i teorin, det.
För någon annan kan det funka tvärtom - eller på något helt annat sätt. Det har vi ju läst massor av exempel på här på KiF.
Kul Raring att du berättar!
Jag har en historia om en opererad LCHF-are som är precis motsatt - dvs han var betydligt bättre efteråt än normalt.
Skall se om jag får tag i den - för om jag återberättar blir det bara fel.
Numer pensionär i Nynäshamn
# 21, Adil,
Det håller jag med om. Men jag säger inte heller att vi kan veta vad vi förbränner..
Är vi överrens om att om man intar mer kalorier än man förbränner så kan man inte gå ner i vikt?
Den bästa metoden för att veta om man är i energibalans är nog vågen eller en kroppsanalys..
Nja, jag undrar snarare om vi kan enas om att det går utmärkt att gå ner i vikt med åtminstone 40% högre kaloriintag än vad riktvärdena anger som lämpligt.
Dels därför att vad du äter uppenbarligen kan påverka din förbränning, och dels för att kaloritabellerna egentligen inte säger ett dyft.
Lite väl OT kanske, insåg jag just…
Adil,
JAg bryr mig inte heller om kaloritabeller eller andra riktvärden. Detta är bara estimater..
Och om en viss typ mat skulle öka förbränningen så att man kan äta 300 kcal mer än tidigare utan att gå upp i vikt så handlar det fortfarande om kaloribalans. Förbränningen har ju ökat med 300 kalorier och du intar 300 kalorier extra. Man är i kaloribalans och vikten är stabil.
Allt kokar ner till kalorier in och ut hur jag än vänder och vrider på det..
Adur var namnet. 
Jag menar att energibalansen i en frisk kropp sköter sig själv med hjälp av aptiten. Då kvittar kalorierna i praktiken, precis som det kvittar hur många liter syre du behöver varje dag. Du förbrukar precis det du behöver, helt enkelt.
Sorry adur, det var inte meningen.
Jag håller med om det oxå. Mao, kroppen sköter energibalansen själv. Om du går upp i vikt är det för att kroppen vill att du ska göra det och kör på med hunger så att du ökar ditt kaloriintag och går upp i vikt. Om du bör gå ned i vikt så begränsar kroppen sina hungerkänslor så att du även begränsar till matintag och kalorier och går ned i vikt.
Men det handlar ju om kalorier in och ut, no?

"man dör om man inte får i sig 200g kolhydrater per dag!" Ursäkta, men hur fick de första människorna i sig det???

Folk snackar en massa skit och vet inte ens om det….
#28 - Man dör även om man får i sig 200g kh per dag.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Vilken bra historia. Det måste ha varit väldigt jobbigt för föreläsaren när du sitter där och är död och ändå pratar tillbaka. 

#30 Det är väl bara det att man dör lite fortare.
Eller inte mår så förbenat bra under tiden
Fabricati diem, pvnc!
(Ja, dö långsamt och må dåligt medan vi gör det vill vi inte göra…!)
Nu förstår jag varför KiF har så många medlemmar - det är dit man hamnar efter att man har avlidit p g a att man inmundigat mindre än 200 g kh om da'n! (Hamnar alla kh-ätare i himlen?)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#33 Andina - är det inte där vi är??? 
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jomenförståss! Visst ere så, Effie! Jag måste ha varit förvirrad av all smörbrist! Visst är vi i (sjunde) himlen - det vimlar ju av änglar här!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing