Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4969 ggr
Lothar
0

Med risk för att bli halshuggen...

Jag går på ren kur cambridge för att dels tappa kilo men även för att kunna bryta mitt ätbeteende.

Jag är enligt mig själv "gravt sockerberoende" och nu fick jag nog och valde en cambridgekur för att sas "nollställa" mig.

Döm av min förvåning när jag pratade med min konsulent och frågade om det är en bra idé att gå på LCHF som min nya livsstil, mitt nya jag. (Har även en andra hälft som är i stort behov av omläggning av kosten…)

Då säger hon att hon får inte prata för något annat än "tallriksmodellen"

Jag försöker med att "ja men kan det inte vara nåt för mig, så jag inte återgår i mitt sockerberoende med magont och svullen mage och ett jäkla sug hela tiden". Man rekommenderas ju under upptrappningen från Cambridge till "vanlig" mat att starta upp med enbart protein.

Men jag fick inte ur henne nåt vettigt tyckte jag, jag har 1,5 veckor kvar på min rena kur, och med risk för att bli helt idiotförklarad för valet av diet jag kört så undrar jag om det finns NÅN som har erfarenhet att gå från Cambridge till LCHF?

Skulle bli tacksam för svar :-)

Maria

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo det är de som har lyckats med det.. som regel går man upp lite i början.. men det hade du gjort på vanlig mat oxå.

Sen så blir det en himla omställning för kroppen antar jag, avsluta kuren genom att byta ut någon av måltiderna sista veckan med riktig mat.. och proteinet skall var högt för att få tillbaka de muskler du förlorat.

Du vet.. man kan äta väldigt lite riktig mat med näring oxå, den svältkur som ligger närmast LCHF är väl äggkur.. nästan bara ägg och lite fett.

Det är ju exakt lika mycket energi i en kalori fett som i en kalori kolhydrat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

HerrBlå
0

Jag antar att din "konsulent" är den person som säljer Cambridge produkterna?

Isf anser jag att hon pratar i egen sak, dvs hon säljer ju mer pulver om hon rekommenderar folk att gå från pulver till tallriksmodell. För då kommer de tillbaka senare för att bli av med de kilo som oftast smyger sig på efter avslutad pulversvält.

Jag har kört Cambridge och har aldrig varit så hungrig. Orkade inte längre än två veckor. Detta var dock många år sen, långt innan jag upptäckte LCHF.

Tycker definitivt att du borde sluta med pulver direkt och prova LCHF. Om du är väldigt kolhydratkänslig kanske du borde börja med att nolla kolhydraterna?

Lycka till och sluta plåga dig själv! Glad

Lothar
0

#1 & #2 Tack för svar!

#1 ska tänka på det där med att det ska vara rikligt med protein!

Jag ska tillbaka till konsulenten på tisdag nästa vecka och kör väl ren kur fram till dess, men efter tisdag ska jag trappa upp, sakta.

#2 Visst är det konsulenten som säljer pulvret så visst är hon extremt partisk, men jag tycker ändå hon kunde gett mig lite mer fedback!

Jag är på min 5:e v med ren kur och jag är inte hungrig, tack och lov, men det är fruktansvärt tråkigt..

Ska fortsätta läsa på här inne om LCHF och förbereda mig (och kylskåpet) inför starten med upptrappningen!!

ska bli spännande, kul och framförallt gott!!?

Det jag läst hittills verkar så rätt, förstår inte hur jag kunnat missa detta med LCHF?

mvh Maria (som längtar efter att få tugga)

Sweli
0

Mat konsulenterna/dietisterna är en sorlig grupp.

Min dietist har samma sätt som din, "kan bara prata om tallriskmodellen".

När jag frågade varför, sade hon att hon skulle ändra sig när det var bevisat att LCHF eller Atkings var bättre.

Då frågade jag "och NÄR blev det bevisat att tallriksmodeller fungerar?"
Så vit jag vet har det alldrig fungerat inte minst för diabetiker.

Då blev hon arg och vill inte prata mer. Huvudet i sanden Skrattande

När jag blev diabetiker typ2 fick jag gå till en kurs på KS endokinavd.

När de började att rekomendera ät normallt allt och följ tallriskmodellen, satt jag mig på tvären och ville diskutera få en resonemang till rekommendationen.

Min mamma var typ2 diabetiker, min pappa läkare. Han tog bor socker, och det mesta av kolhydraterna i hennes diet. Inte för att min mamma följde den så nogrant. Hon trodde att det skulle gå bra endå med medicinen. Tyvärr lyssnade inte till min pappa och blev hon dement och dog när hon var 67 (1989).

De fortarande rekommenderade motion och kolhydrater + insulin.

Så, jag sa på kursen att springa och äta socker var inte min vision på framtiden. Det fungerade inte för de amputerade människor jag träffade på sjukhuset och det fungerade inte för min mamma.

Jag slutade kursen, med ganska arga dietister kan jag säga.

Med min lilla berättelse ville jag bara säga att redan då på 80-talet min pappa(som var en klock man) insåg farligheten av kolhydrater och diabetes. När jag bad honom att läsa den första Atkins bok. Han tyckte att Atkins diet var bra både för diabetiker och tjocka människor. Han tyckte att det var en logisk bok. Det var då jag gjorde min första diet med Atkins och gick ner 10kg på en månad.

Idag när jag går förbi KS endokinavdelningen och berättar att jag har slutat med insulin och att jag äter LCHF, blir några glada andra kommenterar det inte.

Sandidra
0

Åt herbalife och gick över till LCHF. Åt som en galning och gick ner 2 kg direkt. Konstigt för jag trode jag hade dumpat vattnet med pulver men det fungerar tydligen inte så på mig. Efter ett par veckor med herbalife så stannade viktnedgången men den kom igång med LCHF.

det negativa tycker jag att jag blivit lite av jojo bantare på lchf. Klarar mig bra i veckor, sedan trillar jag dit och går upp ca 5 kilo. sedan blir det LCHF och ner 5 kilo. Så håller jag på så:-(

Aliki
0

Min dotter köpte Cambridge för ett par år sedan och då ingick en lite föreläsning som jag tjuvlyssnade på.

Förutom att sälja påsar så berättade hon att cambridge var ketogen diet och att om min dotter skulle få stort behov att tugga på något så var ett par räkor att föredra, to.m. framför sockerfritt tuggummi.

…vad hon hade för åsikt om maten efter viktnedgång vet jag inte.

Lothar
0

#4 tack för din lilla sannberättelse!! tankvärt!

#5 Hoppas att jag inte blir jojjobantare,tycker jag har varit det halva mitt liv utan hoppas att LCHF kan lära mig äta rätt så jag mår bra och kan jag hålla min vikt så blir jag superglad!

#6 Ja precis hellre plocka i sig protein än sockerfritt :-) själv har jag klarat mig utan annat än vanligt vatten,men det är såå tråkigt och jag vill ju äta, framförallt äta rätt och må bra!

Tack för era kommentarer!

Maria

[RockarFett]
0

TS; Lothar - undrar om du har läst boken "Sockerbomben" av Bitten Johsson?

Sweli
0

#7 Jag har varit också jojobantare hela mitt liv.

Jag började LCHF den 10 juni 2011. Började med en vikt på 84kg.

Idag vägde jag 78,8. Det går sakta men säkert nedåt Skrattande

Som jag älskar äta och laga mat gör jag även efterrätter à la LCHF.

I veckan gjorde jag mousse au chocolat som blev inte perfekt som originalet men nästan. Äter ibland jordgubbar eller hallon med grädde.

Drycker vin efter matten några dagar i veckan (litet glas)

Melon och parmaskinka kan jag äta någon gång i månaden.

Jag tror att man ibland har svårt att fortsätta med en diet för att man saknar en del rätter.

Men idag finns det så många bra LCHF rätter, både bak och mat, så att det blir lättare att fortsätta.

Idag läste jag på LCHF butiken om vit formbröd som är skapad av en fotograf. Det såg jätte god ut, ska testa.

Jag tror att om du hittar din balans med LCHF kommer du att lyckas Glad

Lothar
0

#8 Nej den har jag inte läst, ska se om jag kan hitta den och läsa, nyttig läsning förstår jag!?

#9 Låter som du har en sund inställning! Tack för pepp!!

Maria

Sweli
0

Lothar/Maria, jag hoppas att du ger denna nya livstil en chans.
Det kommer att vara kanske svårt i början men sen släpper det.

Ställ alla frågor du kommer på här i forumet, du får mycket hjälp som hjälper verkligen att nå målet och att inte ge upp.

Lycka till!

Elsa

Lothar
0

#11 tack så mycket, just nu lusläser jag här på forumet och på andra ställen, har även skickat efter en del varor från LCHF butiken som jag hoppas ska komma snart, sen är jag redo att sätta igång, ska bli spännande!

mvh Maria