Frukostmuffins
Det finns ju massor, massor med recept på frukostmuffins av olika slag men jag har mixtrat lite med dem eftersom jag ofta tycker att det blir lite för "äggiga". Här kommer mitt recept där smaksättningen går att variera hur mycket som helst!
Frukostmuffins (12 st)
50g smör
30g philadelfiaost
2ägg
3msk grädde
1msk fiberhusk
2tsk bakpulver
1dl riven ost av valfri sort
1pkt knaperstekt bacon
60g grovhackade valnötter
1msk parmesan
½tsk sambal oelek
ev lite salt
valfria örtkryddor
(Jag brukar använda ett par tsk av JUNI-kryddors Hackes krydda. Superkrydda utan tillsatser, rekommenderas! Junis kryddor har en hel del bra kryddor utan tillsatser www.juniskryddor.se, men man får nog ringa eftersom det inte står exakt specificerat på hemsidan)
Smält smör och vispa ihop med philadelfia och äggen till en slät smet. Blanda i fiberhusk och grädde och låt svälla medan du knapersteket bacon, river ost och hackar nötter. Rör i bacon, ost, nötter och kryddor och rör sit noga i bakpulver. Smeten ska vara tjock. Klicka ut i muffinsformar och grädda 8-10min i 225 grader (jag har inte varmluftsugn). De är väldigt goda varma men lika goda kalla som tillbehör till grillat exv.
Vill man ha veg kan man ta bort bacon och tillsätta oliver, feta och soltorkade tomater exv. Sen kryddar man ju precis som man vill!
Enligt mig väldigt goda och det tycker även familjens barn 1 och 3 år (3-åringen tycker inte om ost, men det man inte vet :-)) samt den LCHF-skeptiske maken! Har inte näringsberäknat men det blir inte många kolhydrater i detta recept!