Full på kolhydrater?
Hej!
Jag är ingen hardcore LCHF-are och äter ibland kolhydrater. Igår åt jag en planerad pizza och fick en reaktion jag verkligen inte hade väntat mig: Jag kände mig full, nästan som att jag hade druckit alkohol! Är det någon mer som reagerat på detta vis? Någon som har någon/några troliga förklaringar till detta? Vore intressant att höra!
Bless!
jag har läst att bröd och annan mat kan jäsa i magen såatt det bildas alkohol? Har hört att tex alkoholister bör undvika vissa sorters mat för att de får sug efter alkohol när det jäser…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mera troligt då att hjärnan fick sig en sockerchock?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det håller jag nog med om, kan inte ens föreställa mig det tidigare alternativet.
Jag har också haft "sockerfylla" efter att ätit för mycket godis på ganska fastande mage. Jag tror att det är som Zepp skriver. Ingen trevlig känsla.
Hej!
Har upplevt samma sak igår, i alla fall ungefär. Efter en trevlig surströmmingslunch med grannarna i stugan så tog jag snedsteg på vägen hem. Åt i och för sig inte pizza, men inte går det att äta surströmming utan mjukt tunnbröd och potattis och efter de goda klämmorna kunde jag inte avstå glass, maränger och sylt (det glupska monstret hade vaknat.. ). Dryckerna varr lättöl och kaffe så det borde inte vara det som gav snedsteg.
I dag blir det vaksam strikt ätning eftersom jag mår så prima på min vanliga mat..
/Trulsa
Jag har iofs inte kännt mig berusad, men får däremot stark ångest; hjärtklappning, svårt att andas, "turbomotor" inombords av för mycket snabba kolisar. Om jag förstått det rätt så förstör alkoholen nerverna så att en alkoholist till slut får fysiologisk framkallad ångest av alkohol. Jag undrar om kolisarna kan göra samma sak, för jag verkar ju få en liknade reaktion av dem!?
Jag är sockerberoende och blir alltid hög på kolhydrater, alla former. Äter jag för mycket kan jag ligga däckad resten av dagen och känna mig bakis när jag kvickar till igen. Min förklaring till det hela är att socker/kolhydrater är en drog som vilken annan och påverkar samma belöningssytem i hjärnan, därav samma reaktion som när man dricker alkohol. Hittade en hemsida som förklarar hjärnans biokemi på ett bra sätt:
http://www.radiantrecovery.com/chemistry.htm

Var på en tillställning där det bjöds på vin, som jag inte kände för den kvällen. Alternativet var läskeblask. Eftersom jag inte är sockerberoende tyckte jag det var OK för en gångs skull.
Jag blev mer påverkad av läskeblasken än de andra av vinet…
Bra länk #7! Känner igen mig väldigt mycket :/
Tack för alla svar!
Jag får väldigt lätt sockerchock när jag äter godis, chips osv, och dricker vanlig läsk, och den känslan är helt annorlunda mot den jag fick av pizzan. Jag får hjärtklappning och blir stirrig och nästan svettig av socker, medan jag av pizzan verkligen kände mig full som av alkohol. Som att jag druckit öl istället för ätit pizza :P
Jag antar att det kan vara sockerchock ändå, att känslan av den blir olika beroende på vad det är som påverkar; precis som rödvin och tequila ger helt olika fyllor.
Bless!
Mådde ruskigt dåligt när jag hade ett snedsteg och åt ca 1 hg lösgodis en kväll. Resultat: Hjärtklappning, svettning och illamående! Antagligen hängde inte insulinproduktionen med och blodsockret steg till för höga nivåer.