Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3926 ggr
lindi
0

Plättar!!

Bästa receptet på smarriga plättar, eller blir mer som american pancakes:

3 ägg

3 matskedar creme fraiche

2 matskedar fiberhusk

lite salt

Rör ihop och låt stå i nåra minuter. Ha i typ 50 gram smör i stekpannan (bäst med teflon) Och klicka i smeten i pannan, jag gör 4 plättar av smeten. Stek så plättarna får färg. Sen kan man ju variera garnischet som man vill, jag brukar lägga på en ruta mörk choklad så den smälter eller varför inte lite bär och grädde!

[Pennylane1]
0

Bara fyra plättar av det receptet? Eller menar du pannkakor?

JMW
0

Kanske säjer som jag. Plättar är det man gör ovanpå spisen (oavsett storlek) och pannkaka är det man gör i ugnen. Växte upp med den benämningen jag. Glad

lindi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För att förvirringen inte ska bli total… det blir ingen pannkaksmet i sin vanliga, rinniga, bemärkelse. Lite tjockare smet som man måste klicka ut i stekpannan. För mig blir det 4 plättar, som blir ca 1,5 cm tjocka och ca 7 cm i diameter. Beror ju på hur mycket smet man klickar ut! Prova så får du se!!

[Pennylane1]
0

för mig är plättar ca 4-5 cm i diameter och plättjärnet rymmer 7 stycken!

Coronella
0

Håller med Pennylane1

Plättar kräva plättjärn - annars blir det pannkaka av det hela..

[Pennylane1]
0

mitt ser ut som på den första bilden.

gulligt med hjärtformade, eller med ansikten! Glad

felixifokus
0

"I Norrbotten, Finland och vissa delar av Västerbotten, Skåne och Blekinge kallas alla pannkakor/plättar som gräddas på spisen för plättar, oavsett hur stora de är. De mindre kallas ofta småplättar för att särskilja dem från de stekpannsstora."

allt enligt wikipedia

JMW
0

Aha #7

Det förklarar varför jag kallar allt ovanpå för plättar då. Härstammar ju från Finland.

[Pennylane1]
0

Så märkligt att det är så både i Norr och Söder medan det inte alls är så i mellansverige!!

yvonnel
0

Min skånska mamma kallade pannkakor för pannkakor.

Tunnpannkakor.

Vi fick dem utlagda på tallriken för att kunna rulla in lite god sylt eller kanel och socker.

Plättar är ju en annan sak men med samma smet, bara tjockare klumpigare.

Skulle det vara fint någon gång så kunde vi få pannkakstårta.

Då lägger man socker och kanel emellan varje lagg, eller syltvarianten, på höjden, och dekorerar med vispad grädde.

yvonnel
0

PS.

Ugnspannkaka är något helt annat igen, med i stort sett samma smet men med mindre mängd mjöl om jag minns rätt. Bakas på hela plåten. Serveras med stekt rökt fläsk och/eller lingonsylt om man bor i skåne.

[Pennylane1]
0

här görs skillnad på tjockpannkaka och fläskpannkaka. Båda äts med sylt. Den senare har fläsktärningar i.

Coronella
0

@pennylane1: Fläskpannka med lingonsylt. Ugnspannkaka med valfri sylt (jordgubb, hallon, blåbär…)

[Pennylane1]
0

Mina gossar hade hallonsylt till ALLT, även fläskpannkaka!  Fosterflickan jag har nu har lättsockrad lingon till allt! Smaken är forskellig!