Ny inför LCHF lite frågor
Hej
Jag har inte börjat äta rent efter LCHF. Men jag är intresserad och har börjat så smått påverka min omgivning och försökt lära mig lite hur jag kan ändra min egen kost på ett bra sätt.
Jag undrar hur min nuvarande tankegång är, är den rätt eller fel så att säga.
Jag har slutat äta potatis, ris och pasta. Jag äter smörgås fortfarande till frukost och såklart kan jag ännu inte riktigt låta bli fika då och då. Även så blir det en del småsaker som inte är optimalt.
Men är detta bättre än inget eller gör jag mer skada än nytta av att äta på detta sätt. Målet är att övegå mer och mer till ren LCHF men jag kan inte göra det bara sådär.
Sedan undrar jag om jag har rätt skriva LCHF när jag åker på t.ex. konferens och får frågan om jag har några allergier eller kostbehov… typ muslimer äter inte fläsk, vegeterianer äter inte kött och jag äter inte kolyhdrater?
Tacksam för svar!
De flesta tror jag går över helt på en gång men alla gör ju som de vill.
Det är ju alltid bättre att äta mera och mera hälsosamt än att äta ohälsosamt hela tiden.
Så det är väldigt bra att du i alla fall byter ut en hel del produkter.
Du har väll rätt att skriva vad du vill på kostbehov på konferanse om de sedan kan ordna det är en annan sak men Skriv LCHF och se om det är möjligt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lite är absolut bättre än inget. Hur strikt man ska vara beror enligt min mening på VARFÖR man äter lchf. Vill man få bukt med ett sötsaksberoende tror jag det är lättare ju striktare man är. Om man vill gå ner i vikt så märker man snart vilken nivå man kan lägga sig på och ändå gå ner. Om man vill må bättre i största allmänhet så är det u samma sak, man märker hur mycket kolhydrater man kan äta och ändå må bra.
Man kan göra som du, börja lite nätt och kanske få mindre övergångsbesvär fast mer utdraget. Eller så gör man en tvärnit och får mer övergångsbesvär under kortare tid.
Rätt och rätt, det är väl bara att skriva att du vill ha lchf kost så får du se vad det blir för resultat? Annars kan man i de flesta fall äta detsamma som alla andra men man hoppar över potatisen, riset, pastan, brödet, frukten, efterrätten och fikat.
Lycka till!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Rätt o rätt, det som är rätt för dig är det som är bäst för dig, helt enkelt, hade du varit diabetker hade det varit lättare att säga vad som är mer rätt för dig.
Konferens har som syfte att lyssna på tråkiga fördrag och döva sig med snabba kolhydrater.. har man tur finns det bar på kvällen!
Räkna med en massa bröd. bullar o kakor!
Du kanske skulle skriva diabetiker.. frågan är bara om det gör någon skillnad?
De kanske frågar någon dietist och då får du fullkorn och Becel!
Ta det som det kommer, alternativt släpar du med dig en del mat själv!
Oandrasidan, vid frukosten kan man ta en brödskiva och rentav överlasta den med smör och pålägg.
Fast har du otur är de hälsoinriktade, då har de bara lättprodukter.
Vet inte vem det var men någon var på konferens i Norsjö.. fettskräckens högborg lightträskets kärnland.. det blev en kamp för överlevnaden.
Men isåfall kan du ju alltid säga att du gått en överlevnadskurs oxå.. be om att få diplom på det!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.