Procent kolhydrater/protein/fett?
Ni som räknar på vad ni äter, till exempel via minmat, vad har ni för målsättning i förhållandet mellan fett/kolhydrater/protein i procent?
Om ni kunde skriva vad ni har för målsättning och varför så är jag mycket intresserad. Jag antar att det blir lite olika beroende på om man vill gå ner i vikt eller inte, om man tränar eller inte osv.
Även intressant om ni har en gräns för antalet kalorier, vad den i så fall är, eller om ni inte har någon sådan gräns.
Jag har hittills bara tänkt på att ligga på under 5% kolhydrater och inte riktigt funderat över protein och fett, skulle vara mycket intressant att läsa hur ni andra tänker!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Jag tittar inte alls på procenten. Under de perioder jag registrerar siktar jag på under 20g kolhydrat, ungefär 100g protein (jag väger 90 kilo), och sen fett tills jag blir mätt, vilket brukar landa på ungefär 150g, ibland lite mer.
Jag TROR, men vet inte, att mängden kolhydrater i gram är viktigare än energiprocenten. I alla fall för mig.

Okej, tack för ditt svar, mycket intressant!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Jag har alltid haft 5 E% kolhydrater som övre gräns, när jag äter strikt ligger jag på hälften. Proteinintaget har jag gradvis minskat under årens lopp, från runt 30 E% i början, till ca 15 E% nu. Jag äter sällan mer än ca 80 gram protein om dagen, med ca 25-30 g protein i en enskild måltid.
Avsteg finns självklart. Äter jag lever kan det lätt bli hundra gram protein i en enskild måltid, och då följer en bunt kolhydrater med. Men då ursäktar jag mig med att jag fyller på mina hälsodepåer.
Detta ska ses mot bakgrund av att jag inte tränar, sitter mest framför datorn. Jag funderar på att starta progressiv styrketräning när jag fyller 70. Det är drygt två år dit. Gör jag det så kommer jag att öka proteinintaget.
/SSS
Just nu är det UFO (Under Fem gram Om dagen) fram till jul.
Jag har också kört UFO. Kollade i måndags på "Min mat" efter snart 1 år med LCHF. Protein 18%, kolhydrater 3% och fett 79%. Funkar bra för mej!

70-80 E% fett och 20-30 E% protein. Kolhydraterna är i princip noll, de enda jag får i mig kommer från ägg, smör och ost.
Drar upp den här tråden igen istället för att skapa ny. Mina procent ligger enligt minmat just nu (Har ju inte ätit allt för idag , middag osv) på dessa procent
5 % kolhydrater
68 % Protein
28 % Fett
Borde jag minska proteinet och öka fettet rejält här??
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Väldigt lite fett?
Proteinet är grunden för alla oavsett kost, man bör ligga på mellan 1-2 gram per kilo och dag i snitt över en längre period.
Till det lägger man lite grönsaker och resten fett för energin, grönsakerna för att det är gott och några vattenlösliga vitaminer.
Man måste se till helheten oxå, fördelning, energi och näring.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja fettet är ju väldigt lågt, har svårt att veta vad jag ska sätta i mig för fetter utan att få med mig massa kolhydrater.
Proteinet ligger isåfall ganska okej.
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
# 9 Smör,kokofett samt olivolja 0 kolhydrater / 100 gr.
Mejerier ost minst 31% 1-2gr kh/ 100 gr, vispgrädde 3 gr kh / 100 gr

Du äter troligen mest fettsnåla matvararor, välj fetare.
100Gram Köttfärs nötfärs 15% fett
10Gram Smör 80% fett
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Välj proteinkällor som är feta från början, helt enkelt. Välj hellre makrill och lax istället för tonfisk och torsk, fläskfärs istället för nötfärs, fläskkotlett istället för fläskfilé, osv.
Tack för tipsen, i slutet av dagen blev procenten helt okej när jag fått i mig alla måltid för dagne, så det kanske jämnar ut sig! :)
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Bearnässås (äkta gjord av smör och inte veg.olja).
Jag håller mig under 5 %/ per dag.
Är inne på min andra omgång LCHF och har sedan vecka två i augusti gått ner 4 kg som ska bli 10kg till nyår. Mitt mål.
Glömde skriva att det är kolisarna som är under 5% / dag