Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3084 ggr
LatMask
0

LCHF-nakenchocken!

Ja, så är det! Sinnet blir liksom helt naket gentemot allt nytt…

Bara en sån sak som att jag, LatMask, lägger ut recept… det tänket fanns inte på tavlan i drygt 50 år av mitt liv. Jag segade mig fram på sambors mat, halvfabrikat, helfabrikat, restauranger - urk. 

Så här i backspegeln känns det helt sanslöst, men jag visst ju inte om något annat. LCHF har på det viset förändrat mitt liv oerhört mycket.

Nu hoppar jag med glatt mod mellan diverse smarriga recept, och ibland kommer jag rent utav på något nästintill eget.

Jag läser innehållsförteckningar - nu har jag börjat titta på badrummets jox, kolla tråden Badskumt. Ännu en förändring!

Någon annan som gör "helt otänkbara" saker?

Å ursäkta alla som föll för min "kvällsblaske-rubrik" - kunde inte låta bli!

DesK
0

Underbart LatMask! Skrattande Jag har i och för sig alltid varit naken Flört Och det var väl Jamie Oliver som lanserade uttrycket "Den nakne kocken" med just den betydelsen Glad I vilket fall så är det helt underbart att folk får upp ögonen för hur mycket konstigt jox industrin tillsätter den färdiglagade maten.

/Désirée

starhawk
0

Nu kallas han ju "The naked chef" och inte "The nude chef" så översättningen haltar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Aliki
0

Skrattande En lat och naken och fettätande tv-kock….Vilken show! Ska vi göra en pilot Latmask?

[Pennylane1]
0

# 2 Ur Oxfords advanced learners dictionary: naked 1 not wearing any clothes , så det är ju inte direkt felaktigt… även om det givetvis inte menas bokstavligt…

Colgatetjejen
0

Ja efter att fettet kom in i mitt liv..

Det har blivit ännu viktigare med närodlat.

Mitt hår har inte varit i kontakt med shampoo på snart tre veckor. -Det var totalt otänkbart för ett år sen! Har dock inte gått hela vägen än utan håller mig till balsam.

Och så mandelolja till ansiktet. Slut är det med alla dyra smink-removers! Har även läst att många produkter mot rynkig hy innehåller ricinolja, så det tål ju att provas.

Recept kan möjligen läsas för inspiration, men aversionen mot att följa dem till punkt och pricka är svår..

Andina
0

Jaaa, lchf har satt fart på grejer inom mig!

Precis som du, Latmask, levde jag på mat som skapades av andra. Jag gjorde det jag ansåg att jag kunde, skala, hacka o s v, grovgörat. Jag har nog lite kvar av den känslan, men jag har väl aldrig experimenterat och lekt så mycket med mat som jag gjort dessa 2,5 år! Och jag tycker det är vansinnigt roligt!

Även jag har, sedan ett par-tre veckor, lämnat hårschampoo därhän! Och även hårbalsam. Ägg är ju ett universalmedel har jag förstått! Så nu är det rent Äggschampo som jag använder till skalpen också, samt lite askorbinsyra och Äppelcidervinäger. Det häftigaste är ju att man kan "bada i det man äter"! En annan fördel med detta är ju också ekonomin - för nog är det billigare att smeta lite ägg på huvudet nå'n gång ibland än alla de kemikalier som schampo och balsam innehåller.

Kokosfettet har vunnit terräng även på utsidan - huden!

Tittar på innehållsförteckningarna gör jag om jag inte vet vad som finns i - och alldeles för många gånger får de mig att avstå från att lägga produkten i korgen.

Att jag efter 20 års vegetarisk kosthållning skulle komma att äta djur igen - det trodde jag inte! Men så blev det, ganska snart också efter att jag stegat in på LCHF-banan.

LCHF har fått mig att lära mig en hel del om mat och livsmedel - så'nt som jag inte hade mycket hum om tidigare.

Och i dessa smörbristtider - vem hade väl någonsin anat att jag skulle "bunkra" smör???!!!??? För 2½ år se'n…

Man säger att LCHF inte är en diet - det är en Livsstil! Och jag kan inget annat än att skriva under på det! Det är dessutom en hejdundrande god Livsstil! Mumsfilibabba!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

starhawk
0

#4: Du missade "3 uppenbar oförställd" vilken är en bättre beskrivning av hans uppförande, jag har då aldrig sett honom utan kläder, har du?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Colgatetjejen
0

Andina:

nu är jag ju inte mogen att släppa balsamet än, men funderar på ägg och annat. Rör du ihop det innan duschen, eller kläcker du det mitt i badet? -låter kanske oseriöst, men faktiskt sånt jag funderar på ibland.

Sen blir jag alltid lika faschinerad av "ex-vegetarianer". Hur det kommer sig att de plötsligt bestämmer sig för att äta kött igen. Jag tänker, det kan väl inte vara tex lchf i sig, det går utmärkt att köra det vegetariskt har jag hört.

Men en anledning till att jag undrar är en väninna som varit vegetarian(äter dock fisk) så länge jag känt henne. Hon är en av dem som inte lägger värderingar i vad andra äter, utan serverar kött på fester för att "andra äter ju det" Hon lider av magproblem och extremt torr hy, mycket eksem. Även diverse andra "åkommor" och jag tror att mer riktigt protein (kött) skulle hjälpa henne.  Men jag vill ju inte heller pracka på henne mina åsikter, som hon ju inte bett om, precis som jag som äter kött och lchf "slipper" hennes. Förlåt det var ett sidospår, jag vill så gärna att hon ska få det bättre.

Men jag har ofta läst om vegetarianer som börjat äta kött igen. Vad är det som ligger bakom? hoppas du vill svara!

(ursäkta att jag spårade OT här…)

Andina
0

#8 - Colgatetjejen - Ja, jag vispar ihop ägget med lite askorbinsyra. Om ägget är ovispat så tror jag att det kan vara väldigt knepigt att skölja ur det (eftersom man inte bör skölja särskilt varmt). Och man bör helst massera hårbotten med ägget också, så det blir ju liksom "visp" av det ändå ;).

Äter man fisk så är det lättare att vara lchf-vegetarian också. Men det är ändå mer pusslande - särskilt som man ju drar ner på grönsakskonsumtionen (kolhydrater). Själv åt jag inga djur (dock ägg och ost o d) - Lakto Ovo Vegetariskt.

Varför jag gick över till att äta djur igen, berodde helt enkelt på att jag i början använde mig av minmat.net för att se vad jag fick i mig (eller inte). Jag upptäckte att jag hade levt långt ner på svältkostskalan (kalorimässigt) under alla år - och ändå stadigt ökat i vikt - och jag såg "svart på vitt" att näringsintaget (vitaminer, mineraler och annat nödvändigt) var helt åt pepparn! 
Så, det krävdes att jag började hjälpa min kropp istället för att stjälpa den! Att återgå till att äta djur, satt långt inne, men gick förvånansvärt mycket bättre än jag trodde det skulle göra. Alternativet hade varit att fnula mig blodig på hur jag skulle få en bra balans på näringsintaget som fortsatt vegetarian. Men då hade jag väldigt snabbt tappat intresset - för mat ska vara kul och gott, inte en teoriexamen till varje måltid. 
Men genom att äta djur - så är det så mycket lättare! Det krävdes bara lite fantasi att experimentera ihop något gott - vilket är urkul!

Kanske kan minmat.net - eller andra liknande program vara nå't för din väninna för att hitta vad hon har för obalans näringsmässigt och därmed kunna korrigera det? Vegetariskt eller inte.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Colgatetjejen
0

#9, tack för att du delade med dig!  ja jag ska se om jag kan smyga in minmat i samtalet en dag.. Glad

[yngveg]
0

Kul tråd det här. Visst har även jag blivit oerhört mer noggrann med innehållsförteckningar och att köpa ekomat när börsen tillåter. Minns, som väl säkert många andra här för sin del, hur jag som ungkarl för länge sedan levde på mackor och konservburkar och jox helt utan en tanke på om det var onyttigt eller ej. Ett inte så lite miljötänk har också smugit sig på. Låter som en utsaga av bror Duktig men det är som att lågkolhydratkosten ger mig ett visst ansvar. Är det så för fler?

[Pennylane1]
0

# 7 och du missade "även om det givetvis inte menas bokstavligt"

Jag vet att det har flera betydelser men det lät på ditt första inlägg som om det inte kunde betyda naken…