Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2254 ggr
[yngveg]
0

Hej på er!

Har registrerat mig som medlem här på kolhydrater i Fokus idag.

Jag har käkat lågkolhydratkost i fem-sex år fast med smärre uppehåll mitt i. Upplever nu en nytändning påeldad av att det går ganska bra just nu med en viktminskning på runt 8 kg sedan början maj. Behöver tappa ytterligare 20 - 25 kg kanske.

Viktigare kanske det är att jag ätit bort mitt för höga Blodtryck och har nu nästan friska värden. Min Vc-läkare gick då med på att ta bort ett par av mina dagliga piller så det känns ju bra. Skall absolut äta mig ännu friskare. Har heller inte längre besvär från mina leder och den friskheten har liksom smugit sig på utan att jag tänkt på det, men kort sagt, sådant är ju väl så bra som själva sin förväntade viktminskning.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Välkommen!

En frisk kropp har iallalfall lättare för att reparera sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AnneN
0

Välkommen och grattis till hälsovinsterna Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anna 72
0

Välkommen hit!

[yngveg]
0

Tack snälla för välkomnandet! Här är ju mycket att läsa så det är ju bara att sätta igång.

marikard
0

Hej och Välkommen!  Kul att du fått minska ner på din medicinering!

Wenn
0

Lycka till !

Helena

Emea67
0

Lycka till och välkommen hit  Glad

Margareta
0

Härligt att du delar med dig!

Numer pensionär i Nynäshamn

dufva
0

Välkommen i gänget yngveg Skrattande

magma
0

Välkommen hit! Nya medlemmar är alltid roligt att få, men det är inte så vanligt att de har hållit på så länge som du. Kul! Glad

[yngveg]
0

Kul att komma till ett så välkomnande gäng! Tack!

dufva: veg i yngveg är inget med veg-an. Jag heter Yngve Gustavsson och signaturen yngve var redan upptagen. Fast jag medger att jag troligtvis är en usel jägare.

Hallongrottan
0

Välkommen till sajten för välbefinnandeGlad

Margareta
0

YngveG:

Vi reagerar alltid glatt på det här forumet när medlemmarna gör slag i saken och skapar en presentationstråd som du gjort. Vi har faktiskt blivit lite kända för vår genuint trevliga stämning. Vi försöker undvika pajkastning som är så vanligt på andra forum/bloggar.

Om du fortsätter att skriva i samma tråd om dina öden och äventyr inom LCHF så kommer vi ihåg dig bättre och kan komma med mer relevanta hejarop. Blir tråden för lång hjälper vi dig att låsa den och korslänka till en ny.

Med 16 000 medlemmar behövs en struktur och den blir bäst av så få trådar som möjligt per medlem. Nya trådar skapar man bäst om det är en väldigt specifik fråga man har som inte är direkt personlig eller om man vill rapportera något annat som inte som händer i LCHF-världen är direkt personligt.

Detta inte skrivit till dig bara - utan även till alla andra som är här och läser :-) för att uppmuntra dem att göra likadant :-)

Lycka till från

Sajtvärden

dufva
0

Lugn yngveg Skrattande

Inte riktat till dig Det är bara min slutsignatur som följer med varje inlägg

Prova att skapa en egen på "mina inställningar"

[yngveg]
0

Jo dufva, jag var lite snabb och förstod sedan att det väl måste vara så. Jag fick i alla fall sagt vad jag heter, alltid något.

Sporrad av Sajtvärd Margaretas inpass kan jag berätta (några har redan hört från andra bloggar och sajter) lite mer. När jag fick upp ögonen för detta med kolhydraternas funktion i kosten började jag med GI. Jag gick ned några kilon men övergick ganska snabbt till Atkins. Flera ggr fick jag långa uppehåll i min viktminskning så jag ville prova någon mer förändring. Jag läste Skaldemans "Ät dig ned i vikt" och det inspirerade mig mycket. Gick ned en del men viktminskningen ville inte riktigt ta fart. Efter något år med lchf fick jag bekymmer med kranskärlen runt hjärtat och fick då ett nät inopererat. I samband med det blev jag feg och vågade inte längre lchf, började äta som jag gjort förr med pasta, mackor, sådant. Tror dock inte alls att lchf hade med kärlkrampen att göra. Jag nådde nu min högsta vikt någonsin med 101,5kg till min korta uppenbarelse på 168 cm. Jag struntade nästan i det men fick så stora problem i vardagen med stickningar i benen, ledbekymmer och allmänt besvärligt, tinnitus osv så jag bestämde mig för att ta tag i grejerna en sista gång ändå. Sista april började min nuvarande lchf-resa och nu händer det saker, som jag berättat i min presentation. Vad som är nytt jämfört med tidigare är som sagt att jag lyckats sänka bltr och fått ta bort några mediciner. Äter dock fortfarande blodtryckssänkare, vätsketunnande och tyvärr statin. (Måste pga jobbet). En annan sak som för mig varit väldigt viktigt tror jag är att jag helt och hållet lagt av med all form av alkohol. För mig verkar det som att det var så jag åter kunde börja gå ned i vikt igen. Vi är väl olika vi människor. Jag har nu gått ned omkr. åtta kilo och vill närma mig sjuttio om möjligt och jag märker ju att jag redan efter dessa åtta mår så otroligt mycket bättre än innan. Viktigare än viktminskningen är ändå att försöka bli friskare undan för undan och därför har jag ingen tidspress men tycker det verkar som att något halvt kilo i veckan kunde funka.

Min sporre är just det att må bra men också allt som alla andra bidrar med i sina bloggar och berättelser, jag behöver hela tiden sporra mig så och det finns så oändligt mycket erfarenheter att ta del av därute i cyberrymden.

dufva
0

Förstår att du blev fundersam när kärlkrampen satte in.

I det läget är det inte lätt att vara säker på sin sak.

Det gäller väl att logiskt inse att man inte får dom besvären bara för att man ändrat kost ett tag utan det är nog snarast ett långt livs vanor som ligger bakom.

Du verkar ha fått en riktigt bra start denna gång i allafall

Hälsovinster sporrar ju verkligen en framåt mot nya stordåd Skrattande

asta56
0

Jag har också ledproblem (besvärliga knän) och reumatism. Hur länge dröjde det tills du märkte att dina ledproblem minskade?

[yngveg]
0

Du har rätt, det är många år av dåliga matvanor och kanske allmän misskötsel som ligger bakom min allmänhälsa. Nästa experiment blir att fösöka utan min giktmedicin, kan inte vara värre än att få börja om med den i värsta fall. Tack för din kommentar!

Ledproblemen yttrade sig t.ex. i att jag inte kunde få ut ena armen rakt, det kan jag lätt nu. Knäna spökade också särskilt i trappor och om jag bar något tungt. Kunde även då och då ha problem från höfterna innan.Vid mina tidigare år av försök med lågkolhydratkost har jag inte upplevt stora förbättringar men från min bättre satsning från slutet april har det ganska snabbt blivit bättre undan för undan utan att jag egentligen tänkt så mycket på det. Hälsotecknen har liksom smugit sig på mig. Jag önskar dig en liknande utveckling som den jag just nu upplever. Kör på bara så kommer det nog!

Margareta
0

Jag har fått för mig att mina hälsoförbättringar (påminner mycket om det du beskriver) till stor del är kopplade till bra fett. Tidigare har jag ätit allt matfett utan urskillnad (dock aldrig Becel).

[yngveg]
0

Jo kanske Margareta, men jag har ätit bra fett väldigt länge. För några månader sedan slutade jag dock med filmjölk och youghurt, men skillnaden för mig måste vara alkoholstopp och färre mediciner. De där blodtryckssänkarna kan nog vara rätt så elaka verkar det som.

[yngveg]
0

Jag gjorde en god rätt häromdagen. Så här:

En fläskfilé

Smör

Rosmarin

Ett pkt bacon

Spad från filén

Kantareller (eller din favoritsvamp)

Kantarellvatten

Grädde

Salt o peppar plus ev. någon örtkrydda

Ev. en halv buljongtärning (kött- eller grönsaks spelar ingen roll)

Putsa fläskfilén och bryn densamma runt om på hög värme i smör. Grovhacka de repade bladen från några kvistar rosmarin. Lägg ut baconskivorna intill varandra på ett skärbräde och fördela dem så att bredden mellan de yttre skivorna blir så att filén får lagom plats där emellan sedan. Sprid ut rosmarin över baconskivorna och placera filén över alltihopa. Nu skall filén rullas in i baconskivorna. Lägg det hela i en lagom stor smord ugnsform och ställ in i ugnen förslagsvis på c:a 150° så att det blir saftigt till slut. En ugnstermometer hjälper. Ta i så fall ut filén vid omkr. 80° och låt den sedan vila inne i aluminiumfolie.

Till såsen silas spadet från ugnsformen ned i en kastrull och spara så länge. Ta sedan några nävar kantareller som du först putsat och borstat av. Är de stora behöver de kanske skäras ned litet och ånga dem i en stekpanna utan smör. Ganska låg värme och man får röra med träslev e. likn. så att de inte fastnar i pannan. Efter en stund bildas ganska mycket vatten i pannan och i stället för att låta det ångas bort häller du ned det i kastrullen med spad från köttet. Kantarellvattnet innehåller goda smaker. Börja koka ihop det hela tills det kanske återstår knappt hälften och under tiden fräser du kantarellerna i smör och glömmer inte att salta försiktigt och att peppra. Kanske har det även bildats litet spad inuti aluminiumfolien? Använd det också till såsen om du vill. När såsen är i lagom mängd tillför du kantarellerna och grädde efter smak och låt puttra några minuter. För ytterligare smaksättning kanske du vill ta med en halv buljongtärning och möjligen någon god örtkrydda. Prova dig fram.

Se där! Baconlindad fläskfilé med rosmarin och kantarellsås. Njut!

Margareta
0

Det låter gott minsann

[yngveg]
0

Tänkte jag får säga något i den här tråden. Det jag tänker på är att det är många intressanta diskussioner här i forumet, det tycker jag är kul. Ibland verkar det som att det hettar till litet och det kan ju ibland vara naturligt. Medlemmarna som deltar vill verkligen dela med sig av sina erfarenheter och frågor och det är absolut ett skäl för mig att stanna och försöka delta.

Hoppade in här 23/8 och ser att jag gjort 52 kommentarer redan och det trodde jag nog inte om mig själv men alltid är det någon rubrik som fångar en.

Just nu kör jag närmast fakir tillsammans med de i en tråd som startats av signaturen MickeA och har där redovisat min utveckling. Det går bra. Viktuppgång en av veckorna men när jag läste av vikten idag hade jag tappat 0,9kg och det får jag vara nöjd med. Känns som en sporre att delta i en tråd som den t.ex så det är bara att köra på.