Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2333 ggr
[mallan3]
0

LCHF Vad är bäst att äta?

Har börjat intressera mig för LCHF sedan jag upptäckt att jag är på gränsen till diabetes typ 2.

Det jag har förstått av LCHF är att man ska nästan enbart äta kött?
Jag är väldigt förtjust i att äta kött, så det är inget problem för mig, men jag vill gärna ha någonting till, något i form av pasta, ris eller potatis.
Så vad är bäst att äta till denna "kött-diet"?

Vad är bäst att äta till frukost, har förstått att bröd inte är att föredra, eller finns det något speciellt bröd, eller annat? 

(visste inte vilken grupp jag skulle lägga den i, ändra om det blev fel)

MimLan
0

Hej och välkommen. Börja med att läsa den här tråden, som finns klistrad bland de översta trådarna här till vänster.

En av de första länkarna i den tråden är Vanliga frågor & svar, börja där, så kan vi se vad du har för frågor kvar efter det.

[mallan3]
0

#1 Tack så mycket! :) Ska kika där

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mnja.. LCHF är specefikt ingen köttdiet.. snarast en fettdiet!

Man kan vara vegetarian och äta LCHF, om man är lagd åt det hållet.

Kött äter vi främst för proteinet, vilket är essentiellt.

Enklaste förklaringen är att vi ersätter energin från kolhydraterna med energi från fett.. i början varken mer eller mindre.. senare reglerar din aptit ditt energiintag, om allt vill sig väl.

Som prediabetiker har man allt att vinna på att dra ner på kolhydraterna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[mallan3]
0

#3 Tack för rättelsen, hade förstått lite galet då :)

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tja, är man köttätare kan det bli mest kött, fett och grönsaker.

Grejen är snarare att man inte behöver öka sitt köttintag om man tidigare åt sitt beov av protein.

Vi väljer i stället de fetare köttbitarna, som regel räcker det för de flesta, dvs fett kött, fisk, skaldjur, smör, mejerier.

Fett är himla energirikt och slutar man med fettsnål mat så kan man som regel äta sin mat på assietter.

Protein är som sagt essentiellt.. men främst en byggsten för muskler, ben, hormoner, ensymer och lite annat.

Fett och kolhydrater är mest energi, drar man ner på kolhydraterna får man öka fettet.. som regel räcker det att äta fullfeta matvaror.. slopa light, bröd, ris potatis, osv.

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

http://www.kostdoktorn.se/diabetes

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[mallan3]
0

#5 Tack för informationen, och länkarna :)