Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 3013 ggr
Li49
0

Nu förstår jag ingenting

Efter att i åratal lidit av svår TRÖTTHET och dålig livskvalite, så tyckte jag min ändå kunna känna något nytt, förra veckan.

Plötsligt sved det inte i ögonen längre och faktiskt, jag kände mig lite pigg, rent av. Otroligt, underbart, tänkte jag, äntligen.

Hade glömt hur det var. Så det här med denna kost är det som till sist kan hjälpa mig, bättre sent än aldrig.

Började med kosten i slutet av januari. Inga problem att utesluta sånt man ska, för mig.

Men vad har hänt nu? den här veckan.  Började väl i tisdags eller onsdags.  Helt plötsligt är jag helt sänkt.

AKUT trött och alldeles slut. Vad är det frågan om ?

Så besviken jag är, det måste väl vara något tillfälligt?

Har någon likande erfarenhet?

Mvh Li

DaMum
0

Hej!

Jag började strax innan dig med denna kost. Veckorna 2-4 var nog de värsta ur trötthetssynpunkt.

Sen kan det nog komma och gå lite tror jag. Det är en mängd reparations- och omställningsprocesser som startar, och kroppen behöver få fixa det i sin egen takt.

Vi får inte heller glömma att pollensäsongen har slagit till nu. Alla - och inte bara de som är konstaterat pollenallergiska - känner av höga pollenhalter.

Själv är jag trött, tung i huvudet och har svårt att hålla ögonen öppna.

Kram och lycka till!

NancyAlke
0

Kroppen behöver tid för att lära sig att bränna fett i stället för kolhydrater… för somliga kroppar kan det ta upp till ett halvår innan den lärt sig det fullt ut.

Vad händer då när du blir pigg… jo, du kanske drar igång ett projekt extra, eller promenerar lite snabbare eller nåt sånt… och då får kroppen det lite jobbigt med förbränningen…. och den kanske måste "göra dig trött" för att du ska dämpa dig lite… 

Det där är delvis min hypotes… Jag har hållit på i sex månader nu, och hela tiden haft perioder av trötthet… nästan utmattad faktiskt, och jag tror att det beror på ovanstående…

Anterrabae
0

Jag håller med dig NancyAlke..

Det kräver mer energi att läka än att bli sjuk… Det medför att när kroppen drar i gång någon läkningsprocess av något slag, när den tycker att NU är det dax, då kan vi räkna med att bli heldeckade. Det är för att kroppen vill koncentrera sig på sitt och inte slösa massa energi på annat.

Ju mer vi har att laga, desto längre tar det innan tröttheten försvinner. Och även att trötthetsperioderna är intensivare..

Sen tror jag som DaMum säger att pollensesången gör sitt till..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

NancyAlke
0

Det där med pollen ja… Vi som bara äter allergimedicin under vissa perioder måste ju tänka på att man kan bli helt däckad av allergimedicinerna också… trötthet är en vanlig biverkning…

Pasi
0

Hasselpollen slår ut mig totaltLedsen….den är över här nere nu…men uppåt i landet har hasselhelvetet nog precis startat.Räcka ut tungan

navarro
0

Nar jag bodde i Sverige borde jag leva i en glaskupa, sa doktorn och rekommenderade mig att flytta soderut. Forsta tiden bodde jag ju vid kusten och allergin var lika, men astman var battre. Nu nar bor har uppe i bergen, dar det inte finns kvalster pa grund av torr luft och 1.100 m over havet, har jag markt att massor av barn och vuxna gar omkring med munskydd for alla pollen. Det finns massor av olivtrad och just nu blommar korsbarstraden. I en del kommuner har man gatt sa drastisk fram att man skickar barn till kusten, typ koloni, men med larare och allt for att kunna klara av studierna. Men jag kanner ingenting! Forr hade jag alltid ogon roda och svullna, nasan helt rod och uppsvalld, eksem och astma.

Anterrabae
0

Är inte heller speciellt allergisk i år.. Har nästan inte kännt nåt. Men så äter jag MASSOR med c-vitamin oxå. Kompl. med A-vit och B-kplx. Då håller jag allergin stången. men det måste vara typ två till fyra gram c.-vit per dag. Man äter tills allergin lättar helt enkelt. Allt det går åt.

//Ida

magma
0

Du kanske håller på att bli sjuk, förkyld eller dylikt???

Li49
0

Tack för alla synpunkter.

Jag kom att tänka på en sak. Jag har just läst Sten-Stures bok och där beskriver han ett tillstånd man kan hamna i  när man slutar med kolhydrater. Man kommer i ketostillstånd.

Jag har ju inte känt ett enda dugg av att jag slutade med kolhydrater helt tvärt.

Är det den reaktionen som kommer nu, 2.5 månad efteråt?

Ja det skulle inte förvåna mig, för det är aldrig något med mig eller ang.mig som är som det brukar vara för alla andra människor.

En tanke bara/ Mvh Li

korseett
0

Jag hör också till dem som alltid var trött och höll på att somna före maten och efter maten. Redan efter de första dagarna med LCHF så kände jag skillnad. Nu är jag pigg hela dagen fastän jag inte äter så ofta. Vilken skillnad i livskvalitet det blev!

Men när transformationen från kolhydratsförbränning till fettförbränning görs så blir jag tröttare men det är inte samma trötthet

PaulaW
0

Jag är också trött. Vet inte om jag skall skylla på omställningen med kosten eller på pollen.

Anterrabae
0

stevis: a little bit of both kanske?

//Ida

PaulaW
0

Hmmm, kanske det. Gråter Pollenperioden går i varje fall över i sinom tid, men det gör inte kostperioden får jag hoppas, så vi får se vad som händer sedan…

Anterrabae
0

omställningsproblemen går väl över i sinnom tid, även om inte kosten gör det.

Kan ju vara så att kroppen håller på att reparera eller läka någon obalans som du dragit på länge.. Det tar massa kraft och energi.

Med denna kosten kan du kanske dessutom bli allergifri. Håll ut.. Kroppen läker.. och det tar tid.

Under tiden kan du mota allergin med c-vitamin ett par, tre gram om dagen. Försök få en med bioflavonider i, annars ta den med grönsaker eller om du tål, frukt. Brustabletter funkar tyvärr inte då de håller för låg kvalitet. 

C-vit kan man äta tills allergin släpper. Sen när man hittat sin dos så håller man den hela sesången och fyller på mer om det behövs. Komplettera med multivitamin i dubbel dos under tiden. Kroppn gör sig av med mycket vitaminer när vi är allergiska. Och vi kan klara oss utan större allergi om vi fyller kroppens behov.

Håller min allergi borta på detta sätt.. Den har varit fruktansvärd.. trots kortison.

//Ida

PaulaW
0

Tack för råden. Jag äter mycket vitaminer, men "bara" ett gram c-vitamin om dagen. Kanske skall öka dosen, testar.

Anterrabae
0

Stegvis: hoppas det hjälper.. *kram* Det har som sagt hjälpt mig massor.

//Ida

PaulaW
0

Jag har ökat c-vitamindosen, men kom att tänka på att mitt i alltihopa har jag ju skurit ner kaffet också, vissa dagar till ingenting. Då jag är en gammal inbiten kaffetant måste det kanske komma en reaktion på det?

Anterrabae
0

Paula: Det tror jag säkert att det kan göra.. Huvudvärk?? Lättretlig? Nog tror jag att man kan bli trött när kroppen ska börja rensa ut gammalt koffein som varit lagrat sen "urminnes tider"… Ha tålamod.. Övertygad är jag om att det kommer att släppa.

C-Vit är bra. Kan berätta att maken går på ca 6 gram c-vit om dagen för att hålla allergi och förkylning i chack. Har genom kinesologi kommit fram till att det var minimidosen för idag. *ler*

//Ida

Pasi
0

Li49 - Jag har fått låg ämnesomsättning då och då de senaste 8 åren utan att veta vad det berodde på. Nu senaste hävdes denna trötthet och svullnad i halsen bara några timmar efter att jag åt lite hemmagjord leverpastej. Flera av b-vitaminena (som just lever innehåller i stor mängd) behövs för ämnesomsättningen och produktionen av röda blodkroppar.
Kan vara ett tips.Glad

Har även märkt att jag blir mycket piggare då jag håller grönsakerna på noll och kolhydraterna på ett absolut minimum…lite extra kolhydrater och eftermiddagströttheten kommer som på posten. Fast då är jag också extremt känslig för kollisar…känsligare än de flesta tror jag.

PaulaW
0

Anterrabae. Nej, inget huvudvärk konstigt nog. Hade förväntat mig ett minst migränanfall, men det uteblev. Avtrubbad kanske? Men tröttheten kan jag nog tillskriva mitt minus kaffediet. Skall skaffa mig b-vitamintillskott. Det kan aldrig vara fel och rinner rakt igenom när det inte behövs.

Anterrabae
0

Paula: Skönt för dig att du sluppit huvudvärken.. jag kommer ihåg att jag fick huvudvärk när jag la ner kaffe.

B-vitaminer är jättebra, men man måste se till att de innehåller hela artilliriet. De behöver nämlligen varandra för att fungera optimalt. Men det vet du säkert.. *ler*

//Ida

susanne.s
0

Förlåt att jag lägger mig i men jag brukar ta B6 när jag känner mig down. menar ni att jag inte bara ska ta B6 utan alla B-vitaminer???Jag har blivit hjälpt av B6.

korseett
0

kläm i dig rubbet du- det du inte behöver går ut i urinen. Tänkte på trötthet i allmänhet- har ni somdrabbats av det prövat rosenrot?

Anterrabae
0

Man får i sig alla b-vit genom mat.. speciellt genom LCHF och likn. Känner du att du blir hjälpt så blir du det. MEN det kan vara så att effekten skulle vara större om du tex tog extra kplx.. Det år sånt man märker när man prövar.

Jag hade sån brist och såna svårigheter att ta upp näring så jag var tvungen att äta massor en period. Med denna maten är det mycket bättre. Behöver inte alls så mycket. Nästan inget faktiskt.

//Ida

korseett
0

men ibland så ligger man på minuskontot när det gäller vitaminer och mineraler och då är man tvungen att äta massvis mde mat för att få i sig till balans har uppnått. Då är det bäst att äta en ordentlig kur med det som man behöver i form av tillskott och sedan när man uppnått balans så kanske man kan fixa det med maten

zeretki
0

#23 Ja, Rosenrot har hjälpt mig! Det var helt otroligt faktiskt. :) Nu ska man ju inte äta det regelbundet kanske. Och jag behöver det sällan, blir mest trött när jag slarvar med maten.