Kolesterol
Hej
Jag har ätit relativt strikt LCHF sedan mars månad i år, alltså 6 månader. Jag var inte speciellt överviktig innan, men kläderna hade börjat klämma en del och nu jag har gått ner ca 8 kg:-)
Jag 49 år och väger idag 58 kg till mina 168 cm. Det har även droppat över på min man, som lyckats gå ner 15, och kunnat sluta med sin blodtrycksmedicin.
Frid och fröjd, kan man tro.
Nu till mitt dilemma: Jag var genom mitt arbete på en hälsoundersökning för 3 månader sedan, där bl a mina blodfetter mättes. Jag såg mycket fram emot svaren, tyckte det skulle bli spännande att få kvitto på värdet av min nya livsstil! Så jag måste medge att jag blev besviken över svaret jag fick:
Kolesterol: 12,5
LDL: 9,6
HDL: 2,4
Triglycerider: 1,2
Sköterskan var inte speciellt imponerad, när hon förstod vilket hasardspel jag utsatte mig och min kropp för med LCHF-kost. Något så extremt avseende kolesterolvärdet hade hon aldrig skådat. En läkare hon konsulterade rekommenderade mig en "omedelbar och aggressiv behandling" för att få ner kolesterolet. Hjärtinfarkt kan komma redan i 50-årsåldern och ingen kan veta om jag har ärftliga faktorer som komplicerar det hela. Och visst, det vet jag ju inte.
I allt övrigt var jag frisk och kry, med Blodtryck och HB, midje/höftkvot och BMI etc som gladde alla inblandade.
Jag blev erbjuden att ta ett nytt blodprov efter sommaren (om jag lyckades överleva), och bad då om att även göra Apo-test.
Sagt och gjort.
I förra veckan fick jag det nya provsvaret som löd:
Kolesterol: 12,2
LDL: 9,1
HDL: 2,5
Triglycerider: 1,4
ApoB: 2,47
ApoA1: 2,02
Apokvot således 1,22.
Inget att skryta med i LCHF-kretsar direkt.
Jag har letat upp mina värden från 2009, då jag levde i sus och dus avseende kosten. De lyder:
ApoB: 1,3
ApoA1: 2,05
Apokvot: 0,63
Någon som kan hjälpa mig att göra en rimlig tolkning av varför mina siffror försämrats så med nya kosthållningen? Vet att blodfetterna kan gå upp en del i början, men jag har ju ändå ätit så här i ett halvår nu.
Hur ska jag kunna sänka Apokvoten när jag redan undviker de allra flesta kolhydrater? Har under hela tiden tillåtit mig att äta grönsaker. Men inget socker, ingen frukt, inget bröd, ingen potatis pasta eller ris. Däremot mycket fett, även i form av mejeriprodukter som grädde och ost. Jag har varit nöjd och glad så länge jag mått bra och vikten fortsatt neråt. Har det kanske inte varit så smart? Jag vill verkligen helst fortsätta med LCHF, det passar mig bra.
Jag är absolut beredd att ta en läkarkontakt för att reda ut om det är någon ko på isen med mina blodfetter, men hur går man tillväga för att komma intill hos någon som är vänligt sinnad till livsstilen LCHF?
Tack på förhand för råd, tips och stöd.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag föreslår att du läser boken "Fett och kolesterol är hälsosamt" av Uffe Ravnskov. Sen kan du mer i ämnet än både dina läkare och sjuksköterskor och behöver inte vara orolig.
Dessutom verkar det vara så att kolesterolvärdet är som högt vid 6 månader efter kostomläggning för att sen gå ner och ok vid ettårsdagen ungefär.

Det där är en rätt radikal förändring.. mot det sämre faktist!
Skulle kunna vara att man väntar ytterligare ett halvår?
Oandtrasidan, vi har haft fall tidigare där blodfetterna blivit helt koko.. en del kroppar hanterar inte fett likadant, det finns en del sällsynta genetiska komponenter som kan leda till detta tillstånd.
Anders, Diabetesdoc har gått igenom lite studier på området.
"Är du en kolesterol hyper-responder?"
http://diabetesdoc.bloggsida.se/kolesterol/ar-du-en-kolesterol-hyper-responder
Frågan är vad man gör om man har sådana förutsättningar?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har för mig att det på Annika Dahlqvists blogg finns en lista över lchf-vänliga läkare. Kolla där!
Mitt kolesterol sköt i höjden när jag började med lchf. Total 10,1, apo 1,33, triglycerider 10,1. Men eftersom alla andra värden var fina, gjorde läkaren bedömningen att jag frisk :-)
För ett par veckor sedan gjorde jag en hälsokoll igen (hos en annan läkare). Då hade det gått två år sedan förra kollen. Total 7,1, apo 0,69, triglycerider 0,81. Det har alltså hänt en del bra saker!
Denna läkare blev helt paff när jag berättade hur jag äter. Han sa iaf åt mig att fortsätta som jag gör!
Jag har nog haft en himla tur som träffat dessa två läkare.
Tack för länk- och boktips. Jättebra!
Avvakta med is i magen eller dra ner på fettet..? Man blir ju fundersam.
Ska kolla upp dr Dahlqvist lista på lchf-vänliga doktorer, för det kanske ändå är så att man ska gå vidare och göra kontroll hos läkare.

Vi tar det från början.. högt kolesterol är inte farligt i sig.. det är en riskfaktor.. som skall vägas ihop med alla andra riskfaktorer.. tex övervikt, ärftliga anlag. högt Blodtryck, högt blodsocker och sådant.
Försämringen kan vara temporär dvs övergående som en anpassning till kosten där fett flyttas om eller orsakad av att din kropp inte hanterar de mångder du äter just nu.
Iomed att du är frisk för övrigt kan du alltid minska på fettet för att se om det gör skillnad, gör det inte det, är en utökad undersökning att föredra.
ApoB är en partikel som det bara finns en utav i varje LDL.
APOa är en partikel som det bara finns en utav i HDL.
Det är då som så att dina LDL har ökat i antal.. vilket man inte kan förvänta sig av kosten som sådan.. såvida man inte har en av de där sällsynta generna som Anders skriver om.
Hur har du det med dina Thyroidvärden, de kan oxå ge liknande resultat, om de är fel.
Stress med höjt kortisol kan oxå ge taskiga värden.. men då lär du vara utbränd vid det här laget.. är du det? 
Paul Jaminet på PerfectHealthDiet menar att det inte är ett ovanligt problem och tar upp flera inom Paleo/Low-carb sfären där den mest kände nog är Jimmy Moore.
"Here’s the puzzle. Someone adopts a low-carb Paleo diet. Very healthy diet, right? But their LDL cholesterol level starts to rise. And rise. And rise."
"This is not a terribly uncommon problem in the Paleo community; it afflicts famous and brilliant bloggers as well as ordinary folks."

Jag gillar hur han resonerar, ioförsej är jag inte så förtjust i piller, men det lär vara ofarligt att testa.
Och som sagt vad testa bör man göra, iallafall för att utesluta just den orsaken.
Framförallt gillar jag hans resonemang till så vida att det är lätt att få näringsbrist på något spårämne om man inte varierar sin kost.
Och hur lätt är det inte med stress och allt att bara käka utskurna biffar med bea!
Inga kända konstigheter med mina thyroidvärden (sköldkörteln?) - dvs inget som tyder på det, förutom isf skumma blodfetter. Ej heller sönderstressad. Inte förrän jag fick mina nya provsvar iaf..
. Nåja, försöker ta det kallt. Viss tröst ger det att läsa om andra som också fått ökade värden, och särskilt om det visar sig bli bättre över tid. Vill ju helst inte vika av från den nyss upptrampade stigen, som är så lätt att följa.
Kan tillägga att jag under hela senaste halvåret ätit 4000 E D-vitamin samt 2 st Omega 3 Forte/dag. Men det trodde jag bara skulle vara positivt.
Nu är inte jag någon kolesterolexpert - men brukar inte kostdoktorn säga att total/HDL ska vara under 6 och att det är ett bra mått på risk för hjärt- och kärlsjukdom? Och, som sagt, det verkar inte vara ovanligt med höga värden efter ett halvår, som sedan gått ner.
Men jag är inte läkare, och tänker inte ge några råd, mer än att försöka ta reda på mer information.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Ines,
framförallt så har du en viktig fördel. Du är kvinna! Högt kolesterolvärde är mycket "farligare" för medelålders män med hjärt/kärlsjukdomar i släkten.
Fråga mig inte varför, Zepp kan säkert svara han kan allt 

Det är väldigt vanligt att totkolesterol peakar efter ungefär ett halvår.
Tolkar det som att reparationsarbeten pågår i kroppen
Kolesterolet är inte några skurkar det är istället "brandkåren" som ställer saker till rätta igen 
Efter ett par år har det ofta sjunkit tillbaka igen
Ta det lugnt vi är många som sett den här tendensen 

#7 Länkarna från #6 är för svårlästa för mig. Vad är det för piller du nämner, som man kanske bör testa?

Han påpekar att om man är frisk (dvs inga konstiga gener) så är det sanollikaste att förhöjda halter LDL finns där av någon välgrundad anledning.
Och om de förekommer i hög halt innebär det att de reparerar skador i kärlen, det är nämligen en av LDLs viktiga uppgifter.. det är en del av imunförsvaret.
Och det är därför man sällan har någon nytta av att pressa ner halten med medeciner.
Det finns då i princip tre olika skäl till dessa skador hos normalt friska personer.
1. Gift.. även sådana som förekommer så flitigt i vår mat som tillsatser.
2. Näringsbrist.
3. Patogener, dvs microber, bakterier, virus o sådant.
Och då man inte uppvisar några sjukdomssymptom (patogener), och eftersom de personerna har valt Paleo/LCHF med bra råvaror så utesluter han gifter.
Återstår då näringsbrist.. och då menar han spårämnen, främst krom, koppar, jod, selen och magnesium.
Spårämnesbrist är rätt vanligt iomed jordens utarmning och att vårt kranvatten renas och speciellt brist på koppar är känt för att ge såriga blodkärl med förhöjda halter LDL.. jod kan stötta thyroidproduktionen, selen är en viktig antioxidant osv.
Sen menar han att flera av de kända lowcarbare som börjat ta tillskott av spårämnen så har faktist LDL-nivåerna börjat sjunka.
Det kanske de hade gjort ändå.. men det är iallafall ofarligt att pröva.. och inte speciellt dyrt heller.

Jo, många av dom lowcarbare som började få lägre LDL hade nog fått det ändå enligt mönstret med "2-årsregeln" som vanligen verkar gälla