Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 14513 ggr
Maria79
7

Några Hypothyreos-are här??

Jag lider av Hypo och blir inte hjälpt av Levaxinet, som jag gått på i 6 ÅR utan ng positivt resultat. Äter även Lio sedan i somras och mår bättre i samband med dosökning av den men efter ett tag så dalar min energi igen…

Är så less på denna sjukdom att jag kräks!!

Frossa in i benmärgen, hudsprickor pga extremt torr hud, jättedåligt immunförsvar och blir sjuk bara någon nyser i min närhet, orkeslös, trögtänkt, deppig i perioder, olustkänsla nästan hela tiden, väldiga koncentrationssvårigheter och svårt att fokusera….osv…. ja bra, det mår jag då INTE som ni ser!!Skrikandes

Vill testa NDT men det skrivs ju inte ut i Sverige, retande nog!!! Försöker nu få tag i kontaktuppgifter tll Karin Munsterhjelm i Finland för att se om man kan få en bra och "rätt" behandling för MIN sköldkörtel och kropp!

Är den någon som känner till henne eller rent av träffat henne?

Skriv gärna och berätta om er upplevelse isf och hur man kan få tid hos henne….hon måste ju vara jätteupptagen av bara alla svenskar som åker dit för behandling!!

Mvh Maria

MimLan
0

Munsterhjelm sägs ha gått i pension.

Titta gärna in på turtles.egetforum.se, där finns mängder med info att få.

Wildrat
1

Du måste hitta rätt läkare bara. Jag hittade en på medicinmottagningen på mitt sjukhus som skriver ut åt mig men det tog en massa övertygande innan han gjorde det (så det skrivs visst ut i Sverige).

Men iaf, tror inte du ska behöva åka ända till Finland för att få hjälp. Kolla med de här läkarna i Sverige först: Kajs-Marie Nordell (Tranås), Britt-Marie Toregard (Stockholm), Gunilla Saupe (Järfälla), Karin Edberg Andersson (Strängnäs). Har aldrig varit till någon av dem men de har iaf protesterat mot kritiken av Scandlab så kanske, kanske. Har inte heller några vettiga kontaktuppgifter utan du får googla.

Hittar du en läkare som skriver ut åt dig så satsa på Armour Thyroid. Har testat både dessa, Thyroid från Erfa och Nature-Throid men Armour är de enda som får mig att känna mig nästan frisk. De är också de enda som hjälpt mot min "oförklarliga" infertilitet…

kaisakavat
0

Hej!

En möjlig hypo här.. Under provmedicinering sedan ett par månader. Har hört från flera håll det du beskriver. Den positiva effekten efter dosökningar verkar kunna gå tillbaka.. vilket eventuellt kan ha att göra med att dosen inte än är tillräckligt hög. Kanske.

Jag är rätt ny på Levaxin, men upplever också en sån tendens, även om jag inte säkert kan säga än.

Följ tips här ovan.

Wildrat
0

Från läkemedelsverket så kan du få en lista på läkare som skrivit ut NDT, tror de är årsvis. Bara att ringa så skickar de. Det finns ju ingen garanti för att de skriver ut igen men då har de iaf lite kunskap om medicinen.

Hoppfull
1

Det var intressant Wildrat! Jag har varit hos Kajs-Marie (i april i år)men hon sa att man nu nyligen ändrat reglerna så endast de som haft diagnosen länge och redan ätit levxin i många år kan få NT. Och då endast på licens!

Själv lider jag av hypo2 vilket man kan läsa om på hypo2-nätverkets hemsida om man vill =) Tyvärr kan man aldrig få NT eller AT med den diagnosen (som inte är en godkänd diagnos ännu).

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

MimLan
1

#5 Det är just på licens man får NDT. Även sedan tidigare krävs det något som visar att man inte funkar på Levaxin för att få licens vilket brukar innebära att man behöver ha ätit det ett tag eller kan visa på biverkningar. Det beror ganska mycket på hur bra läkaren är att skriva licensansökningar.

För att få en medicin på licens behöver det finnas synnerliga skäl. Oavsett. Och hypo2 är inte en erkänd diagnos så det är ganska klart att de avfärdar en ansökan som skriver så. Ansökan hade kunnat peka på något annat, som klinska fynd och hur du mår på Levaxin.

Margareta
0

Min erfarenhet är att läkare inte är villiga att öka dosen tillräckligt. Är du säker på att du har rätt dos?

Numer pensionär i Nynäshamn

Hoppfull
1

#6 Förstod nog inte riktigt vad du ville ha sagt ditt inlägg… jag vet att man måste ha licens, vilket jag skrev, jag vet även att hypo2 inte ännu är en erkänd diagnos, vilket jag oxå skrev.

Dock har det inte alltid varit så att man inte kunnat begära att få testa NT utan att ha ätit levaxin i 20 år eller så, det är nya regler och nya direktiv sedan endast månader tillbaka. Åtminstone enligt läkaren Kajs-Marie Nordell som har mycket lång och gedigen erfarenhet av detta och som jag har god kontakt med.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Wildrat
0

#8 Minst ETT år på en stadig dos Levaxin är det som krävs.

Lynxx
0

En intressant publicering:

http://publications.lib.chalmers.se/cpl/record/index.xsql?pubid=101130

Utmattning och Hypotyreos - Biokemi bakom aktuell diagnos
Författare: Göran Petersson (Institutionen för kemi- och bioteknik)
Antal sidor: 10 sidor
Publikationstyp: Rapport
Publiceringsår: 2009
Språk: svenska

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/101130.pdf

---

Själv lider ja ju av kvicksilver-/tungmetallförgiftning fr mina amalgamfyllningar (se sid 8 i rapporten).

/L

kattfot
0

Tar du vitamin D tillskott? Då menar jag inte slv:s pyttedos utan en mer passande och seriös dos i detta mörka land. Viktigt för immunförsvaret och hälsan. Du kan inhämta mycket bra info om vitamin D på paleofriend.org och här är en intressant historia från kostdoktorns blogg om en kvinna som förbättrar hälsan enormt med hjälp av sina vitamin D kapslar. Jag tar 50 000 enheter vitamin D per vecka. Och har lärt mig sola 30 minuter lättklädd mitt på dagen under sommaren, utan solskyddsfaktor och utan att bränna mig.

http://www.kostdoktorn.se/vintersol-och-depressioner

[elin.a.]
0

Jag har sökt alternativ väg, zonterapi och homeopati! Det har hjälpt mig helt och hållet och mina värden var perfekta! Dock har jag inte haft råd nu så äter levaxin igen, det fungerar inte, tappar håret ändå och är så trött!

Jag ska börja på zonterapin igen och köra på det som fungerar! *tips*